רכב חשמלי
צילום: יחצ פרטנר

חלום הרכב החשמלי שיקצץ לכולנו בעלויות - ושברו הישראלי

מדינת ישראל בוחרת לגבות מסים מבשורה סביבתית עולמית שנועדה גם לחסוך סכומי כסף רבים; האם גביית המס על המכוניות החשמליות תפגע בכניסה שלהן לשוק המקומי?
דור עצמון | (19)

ממשלת ישראל מכניסה מסים בגובה עשרות מיליארדי שקלים בכל שנה משוק הרכב. זה כולל מס של למעלה מ-50% ממחיר הדלק, מס של כ-50% ממחיר רכישת מכונית חדשה, אגרת רישוי רכב, אגרות רישיון נהיגה, טסטים, חלקי חילוף, ביטוחים ועוד. אין ספק מדובר בבוננזה של זהב עבור ממשלות ישראל לדורותיהן.

בסופו של יום, המס המרכזי ביותר על הרכב ממנו נהנית הממשלה הוא המס על הדלק היות ששאר המסים הם מסים "חד פעמיים" או תקופתיים. מדובר על סכום שיכול להגיע לכמה אלפי שקלים בשנה מכל מכונית במדינה. עם זאת צריך להגיש שישראל איננה המדינה היחידה שגובה מסים על הדלק אלא מדובר במס עולמי ידוע אם כי מדינות אשר התברכו במרבצי נפט גדולים יכולות לאפשר לעצמן לגבות מס נמוך על הדלק.

הרכב החשמלי היה החלום אשר יביא לחסכון עצום בעלויות ובעצם ייתר את השימוש בדלק היות שטעינה חשמלית ידועה כזולה משמעותית ועשויה להביא להפחתה של עד 70% בעלויות הדלק שעשויה להגיע לכ-15 אלף שקל בשנה ואף יותר. שנים רבות לקח עד שהחלום הפך למציאות והמכוניות החשמליות הפכו כבר לדבר שבשגרה ומובן מאליו. הן בכל מקום.

למרות התגשמות החלום, מדובר בחדשות רעות עבור ממשלת ישראל שכן ההכנסות שלה ממסים על הדלק צפויות לצנוח משמעותית ולהביא לירידה של מיליארדי שקלים בשנה. על פי ההערכות, אחוז המכוניות החשמליות מכלל המכוניות בכבישי ישראל, עומד על כ-15%, מה שמבטא אימוץ רב של הקהל הישראלי את ה"צעצוע" החדש בשוק. ניסיון העבר מלמד שמוצר שהגיע לאחוז חדירה של כ-8% לפחות נמצא בפוטנציאל גבוה במיוחד להרחבת החדירה, על אחת כמה וכמה חדירה של 15%. האיום על הכנסות ממשלת ישראל מתעצם.

אז מה עושים כדי לפצות על פער ההכנסות? גובים מסים אחרים. כך החליטה ממשלת ישראל כי החל מחודש ינואר הקרוב יעלה מס הקניה (מכס) עבור מכוניות חשמליות חדשות מ-20% ל-35%. מדובר בעלייה שתתווסף לעלייה מחודש ינואר האחרון מ-10% ל-20%. התייקרות המכס על המכוניות החשמליות לא פגעה המכירות המכוניות כפי שהעריכו בהתחלה, בעיקר בגלל המחשבה שזה עדיין יהיה משתלם לטווח הארוך וביטול השימוש בדלק.

אבל אם מישהו חשב שהממשלה תסגור את פער ההכנסות מהעלאת המכס על המכוניות החשמליות החדשות שנכנסות לישראל, כדאי שיחשוב שוב. ממשלת ישראל, בשיתוף עם רשות המסים, עובדת שעות נוספות על מנת להחיל "מס נסועה" על המכוניות החשמליות. מה זה אומר? שבעלי המכניות החשמליות ישלמו מס על כמות הק"מ שרכבם נסע. עדיין לא ברור כיצד הדבר יתבצע או כמה זה יעלה, אבל זה מה שאמור לקרות בשנתיים הקרובות, אולי אפילו בחודשים הקרובים.

אם וכאשר מס כזה אכן ייכנס לתוקף, מדובר יהיה במכה קשה לנעף הרכב החמשלי בישראל, הרבה יותר מהמכס שהועלה עבור אותן מכוניות. החיסכון בעלויות הדלק עומד במרכז הרעיון לעבור לרכב חשמלי, כזה שנרגיש מדי חודש את החיסכון הכלכלי, וזו גם הסיבה שהעלאת המכס לא השפיעה יותר מדי על הביקושים. מס כמו מס נסועה, כזה שיורגש מדי חודש בכיס של בעלי המכוניות, עלול כמעט להכחיד את הביקוש לכלי רכב חשמליים, כך שגם אם עדיין יהיה ביקוש קטן מאוד, לא מן הנמנע שהוא לא יצדיק ייבוא של המכוניות הללו לארץ מצד היבואנים.

ואנחנו נגיד שמס נסועה שמדינת ישראל בוחרת לגבות הוא בכיה לדורות עבור האזרחים כולם, אלו שמחזיקים רכב ואלו שלא. הרכב החשמלי, ככל שיתרחב בארץ, יביא בהכרח לשיפור איכות החיים, יקטין את זיהום האוויר, מפגעי הרעש, יוזיל בעלויות (ללא המס האמור) ועוד. כל מדינת ישראל בוחרת להתנכל לבשורות של ממש ובוחרת להקשות עליהן באמצעות גביית מסים במקום לגבות אותם ממגזרים לא יצרניים.

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    המס על חלקי חילוף זה ממש פשע, הם פוגעים בבטיחות!!! (ל"ת)
    מוטי 30/09/2023 12:01
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    שרוני 27/09/2023 06:17
    הגב לתגובה זו
    נדרש מקור לממן מגזרים לא יצרניים המחזיקים את ממשלת העוועים ואת העומד בראשה.
  • 15.
    כמו מס על הדלק שהוא מוצדק ככה גם מס נסועה מוצדקאחר 09/09/2023 18:08
    הגב לתגובה זו
    כמו מס על הדלק שהוא מוצדק ככה גם מס נסועה מוצדקאחרי הכל מדינה צריכה תקציב וזה הדרך הנכונה מי שאין לא כסף שיסע התחבורה ציבורית
  • 14.
    אנחנו בממשלה חושבים רק איך לדפוק את האזרחים (ל"ת)
    איתמר 09/09/2023 09:18
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    ביבי זה אסון 09/09/2023 09:10
    הגב לתגובה זו
    ממשלת ישראל צריכה כסף לשלם לחרדים בטלנים ,ראש הממשלה ביבי צריך אותם על מנת שימשיכו תמורת כסף שוחד לתמוך בו .
  • 12.
    יוקר 09/09/2023 07:46
    הגב לתגובה זו
    המסוי המאפיונרי על הרכב, עלות הביטוח , אגרת הרישוי המטורפת, התשתיות החולות הכל זה שדידת העם ע"י הממשלה. זה חלק גדול מיוקר המחייה שעליו אחראית הממשלה.
  • 11.
    אם ההכנסות ממיסוי דלק ירדו, יהיו מיסים ממקורות אחרים (ל"ת)
    אלון 09/09/2023 07:42
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    להפך, זה נועד לסבסד מגזרים לא יצרניים ולתלושי מזון (ל"ת)
    יוסי 09/09/2023 06:02
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    הדג מסריח מהראש 09/09/2023 05:57
    הגב לתגובה זו
    אין מה לומר . בהמות גנבו את המדינה .
  • 8.
    הרצל בודנשטיין הלוי 09/09/2023 05:43
    הגב לתגובה זו
    ממשלה חלשה עם העדר משילות וטובה רק בהטלת מיסים רבים שונים ומגוונים- קשה לחיות בישראל!!! איפה ההבטחות של ביבי השקרן??
  • 7.
    ארץ אוכלת יושביה. לא כפופה להסדרײַ הורדת זיהום אויר בינלאומיים? ישהכנסו. משדות הגז? למה לסרטן על-פי תושבים בשנה בגלל זיהום אויר? (ל"ת)
    אנונימי 09/09/2023 03:34
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    המגיב 09/09/2023 01:50
    הגב לתגובה זו
    מה גם שיכול להיות שהראש היהודי ימציא לנו פטנטים, כמו אנטי מחיקון, רק למספר הקילומטרים
  • 5.
    אמיר 09/09/2023 01:39
    הגב לתגובה זו
    הרכב ממוסה מיסוי יתר. למה? כי ככה אפשר למסות את כל האזרחים ומי לא מחזיק רכב? נכון חרדים. להם צריך לסבסד תחבורה ציבורית יותר מאשר לכלל האזרחים.
  • 4.
    לודמילה 09/09/2023 00:16
    הגב לתגובה זו
    ההנהגה החרדית הארורה בוזזת את קופת המדינה
  • מוטי 30/09/2023 12:03
    הגב לתגובה זו
    ממני את החרדים ואת האברכים ועכשיו יממנו אותם לכל החיים.
  • 3.
    הדרך הטובה ביותר היא להוריד את הפנסיות התקציביות (ל"ת)
    ישראל 08/09/2023 23:50
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אחד העם 08/09/2023 23:19
    הגב לתגובה זו
    שהנהג הישראלי מרוויח משהו, מדינה דפוקה עם מנהיגים ליצנים.
  • 1.
    לרון 08/09/2023 22:29
    הגב לתגובה זו
    מדינה גובה מיסים איפה שיש ביקוש למוצר ולא בגלל בריאות, עזוב חשמליות בא נפתור את בעיות הכימיקלים והנפט במפרץ חיפה! פיתרון לזה אכן יבריא הרבה,טוב שיבנו אי בים ולשם יעבירו גם שדה תעופה נוסף
  • יאיר 09/09/2023 06:00
    הגב לתגובה זו
    הורדוס המגלומן מילא את הכבישים במכוניות פרטיות וסתם וזיהם את המדינה
טסלה
צילום: אתר החברה

כמה עולה טסלה משומשת והאם המחיר ימשיך לרדת?

מחירון לוי יצחק וכן הצעות ביד2 חושפים ירידה של עד 10% במחירי טסלה המשומשות כתוצאה משרשרת הורדת המחירים של ענקית הרכב החשמלי; למה הירידות צפויות להימשך ומה יותר כלכלי - רכב חשמלי או רכב על בנזין?
דור עצמון |
רוצים לקנות טסלה? מתלבטים אם רכב חדש או יד-שנייה? יהיו כאלה שהנתונים של מחירון לוי יצחק וההצעות שמופיעות בלוחות השונים, לרבות ביד2, יגרמו להם להפסיק להתלבט ויביא אתכם היישר לשולחן המחשב להזמין רכב מהאתר. מחירי הרכבים המשומשים יורדים, הם יורדים בגלל הרכבים החדשים שמחירם יורד. הרכב החדש נעשה יותר נוח לרכישה, אבל אף אחד לא מבטיח שהירידה לא תימשך.  טסלה, קרדיט: יצרן
ענקית המכוניות החשמליות הודיעה פעם אחר פעם על הורדות מחירים כאשר בפעם האחרונה היא הורידה את המחירים של רכבי דגם Y מגרסת "long range" ו"performance" ב-3,000 דולר כל אחד ואת דגם 3 מגרסת "rear-wheel drive" ב-2,000 דולר ל-39,990 דולר. החברה בראשות אילון מאסק הורידה את המחירים בארה"ב של דגם הבסיס שלה ב-11% עד כה השנה ושל דגם Y שלה ב-20% - מהלכים שמגיעים בזמן שארה"ב, השוק הגדול ביותר שלה, מתכוננת להציג סטנדרטים מחמירים יותר שיגבילו זיכוי מס על רכבים חשמליים. הורדת המחירים בעולם הגיעה כמובן גם למחירים בארץ. אתם יכולים לקנות טסלה 3 חדשה  במחיר של קצת מעל 190 אלף שקל.  כשלוקחים בחשבון את העלויות השוטפות של רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין, מבינים שהפער בעת הרכישה בין טסלה לרכב על בנזין שמגיע ל-50 אלף שקל בממוצע, מוחזר תוך כמה שנים של שימוש ברכב החשמלי. יש סיכונים כלכליים - הסוללה הולכת ומשתפרת ובעוד כמה שנים, הסוללות הקיימות יהיו כמעט לא רלבנטיות. מעבר לכך, השחיקה וירידת המחירים בחשמליות צפויה להיות משמעותית יותר, גם כי בסוף הדרך וזה לא רחוק - מחירי הרכבים החשמליים יתקרבו למחירי הרכבים על בנזין.  ועדיין רכב חשמלי מספק כדאיות כלכלית לארוך זמן. הכדאיות הזו רק תלך ותגבר במקביל לירידת מחירי הרכבים האלו. למי שמעוניין להתעמק בעניין - הנה מדריך: איזו מכוניות משתלמת כלכלית? בנזין או חשמלית?

כמה עולה טסלה משומשת?

הורדת המחירים הביאה כמובן לירידת הערך עוד יותר של הרכבים המשומשים/יד-שנייה, ולמרות שטסלה מודל Y כמעט ולא ספגה פגיעת ערך, גרסת הבסיס של טסלה 3 משומשת מודל 2023 ירדה למחיר של 175-178 אלף שקל. מודל 2022 ירד ל-165-170 אלף שקל ואילו מודל 2021 נמכר ב-160-165 אלף שקל. המחירים האלו לא מבטאים את מלוא התגלגלות ירידת המחירים, והם צפויים להמשיך לרדת. לא הגיוני לרכוש טסלה שנתיים על הכביש רק ב-20% מתחת לטסלה חדשה. ברכבי בנזין זה 20%-30% מתחת למחיר רכב חדש, ברכבים חשמליים זה אמור להיות משמעותי יותר.  כך נוצר מצב שאלו המחפשים לרכוש מכונית טסלה חדשה מרוויחים מהורדת המחירים גם של החברה גם בשוק היד-שנייה, ואילו המוכרים מנגד מצאו עצמם עם ירידת ערך משמעותית של המכוניות אותה הם מעוניינים למכור. לכך יש להוסיף את העובדה שהירידה במחיר בין היד הראשונה לשנייה היא חדה יותר - בכל סוג של רכב - מאשר הירידה במחיר מהיד השנייה והלאה. הירידה בשווי בין רכב בשנתו הראשונה לרכב בשנים הבאות היא גם חדה יותר. כלומר, ברגע שרכשתם רכב חדש, הפסדתם במידי עשרות אלפי שקלים. אם רכב חדש בממוצע עולה 130 אלף שקל, אזי יש ירידת ערך מקובלת של 15% תוך שנה - כ-20 אלף שקל. בהמשך זה הולך ופוחת.