חיסון קורונה
צילום: טוויטר

יחזרו לעצמן? חברות החיסונים קופצות לנוכח עליה באשפוזי הקורונה

לאור עליה באשפוזי הקורונה בארה"ב, חברות החיסונים הגדולות: פייזר מודרנה ונובהווקס עולות, כשהן מחכות לאישור עבור חיסוני הבוסטרים החדשים שלהן
יובל כרמל | (5)

לפני מספר שבועות, יצרניות חיסוני הקורונה הורידו ציפיות לגבי מכירות חיסוני הבוסטר וצפו קיצוצים גדולים בכל הנוגע ליצור חיסונים. כעת, המשקיעים תוהים אם התחזית הייתה מוגזמת מדי בכל הנוגע לקיצוצים: כמות האשפוזים אמנם נמצאת בשפל של המגפה אך כעת מספרם עולה בארה"ב והנגיף חזר לתודעת הציבור.

עדיין מוקדם לדעת אם החשש המתגבר יתורגם למכירות גדולות מהצפוי של יצרניות החיסונים הגדולות פייזר PFIZER מודרנה MODERNA ונובהווקס NOVAVAX INC שיוציאו את חיסוני הבוסטרים המעודכנים בשבועות הקרובים. את המשקיעים זה לא מעניין: מודרנה עלתה ב-22% בחמשת הימים האחרונים (כשהיא רושמת נסיקה של 35% מתחילת השנה), פייזר עלתה ב-5% לאחר ירידה של 23% מתחילת השנה ונובהווקס קופצת 28% לעומת ירידה של 6% מתחילת השנה.

בוול סטריט לא בטוחים שהחיסונים ימכרו: "לחשוב שהאקלים הנוכחי יגביר שימוש בחיסונים עד סוף השנה נראה מעורר תקווה עבור חברות החיסונים הגדולות" אמרו. "התזוזות במניות מודרנה ונובהווקס מרגישות כמו מסחר לטווח הקצר ומאוד צפויות לנוכח ביצועי החברה מתחילת השנה".

היחס שהנגיף מעורר בזמן האחרון מגיע בעקבות עלייה בכמות האשפוזים בארה"ב. 12,600 אנשים אושפזו בשבוע שנגמר ב-12 לחודש, מספר מאוד נמוך לעומת שיא המגפה אך מהווה עלייה של 21.6% מכמות האשפוזים בשבוע לפני כן, לפי הדיווח של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC). המדינות היחידות שבהן נרשמה ירידה באשפוזים הן מונטנה ורוד איילנד. כרגע חברות החיסונים מחכות לאישור מה-CDC וה-FDA כדי להוציא את הבוסטרים המעודכנים לציבור. מודרנה ופייזר הכריזו כי החיסונים צפויים להיות אפקטיביים כנגד הזן החדש שתוקף את ארה"ב, למרות שנועדו להילחם נגד זן אחר.

בנוסף, ארגון הבריאות העולמי מנטר זן חדש של קורונה, שונה לגמרי מהזנים הקודמים ונקרא BA. 2.86. "הזן החדש שונה גנטית מהאומיקרון כמו שאומיקרון היה שונה מהזן הראשוני שנוצר בסין", אמר ד"ר סקוט גוטליב, חבר מועצת המנהלים של פייזר. אם נשים בצד את האפשרות לקפיצה בביקוש בעקבות הזן החדש, המשקיעים צריכים לשאול האם העלייה הנוכחית באשפוזים יכולה לשנות באופן מהותי את הביקוש לחיסונים. המרכז לבקרת מחלות עדיין לא יצא בהמלצה לבצע את החיסון ויתכן ויגביל אותו לאנשים מבוגרים.

אנליסט אופנהיימר הרטאג' סינג, כתב כי אם איום הקורונה יגדל משמעותית, מודרנה תהיה זאת שתרוויח הכי הרבה. "החברה ערוכה הרבה יותר טוב לשוק המסחרי מלפני שנה, מחזיקה בנתונים קליניים חזקים (לעומת נתונים מניסויים על עכברים אצל המתחרות), מחזיקה ללא וויכוח בחיסון הטוב ביותר ויש לה אמצעים טובים יותר לשליחת החיסונים ". 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אביחי 24/08/2023 13:05
    הגב לתגובה זו
    הכי חשוב לא להתבודד ולהתנוון בחדר. להיתקע עם נגיף נשימתי בשילוב עם חוסר תזוזה בחדר קטן במשך שבועיים זה מסוכן מאוד. לכן, המחוסנים שנפטרו מבידוד במלא מקרים חלו פחות קשה ולכן קשישים בבתי אבות שבקושי זזים בעיקר נדבקו וגם חלק מהמתבודדים בבתים מרוב ההפחדות. לכן במחלה זו לא תראו חולים "קשים" כמעט שזה קרה להם ברחוב. תנסו לבודד בשפעת ותראו תוצאות די דומות. חבל. לכן, אל תפחידו שלא ייבדקו ושלא יתבודדו.
  • 4.
    רוברט מאלון 24/08/2023 09:37
    הגב לתגובה זו
    מס 1 בתופעות לוואיי חמורות ועלייה בסיכון לדלקת שריר הלב
  • 3.
    לקחת ביונדווקס נמצאת בתחתית תחתית (ל"ת)
    משה 24/08/2023 09:37
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רוברט מאלון 24/08/2023 09:37
    הגב לתגובה זו
    מס 1 בתופעות לוואיי חמורות ועלייה בסיכון לדלקת שריר הלב
  • 1.
    99 23/08/2023 23:48
    הגב לתגובה זו
    אז מחזירים את הקורונה...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.