האם יהיה הסכם שלום עם סעודיה ואם נתקוף באיראן איך נעשה זאת?
שלא נשכח את מלחמת הסונה שיעה
איראן הודיעה שהזמינה את מלך סעודיה לביקור רשמי בהמשך לחידוש היחסים ביניהן וזה נשמע כמו תחילתה של ידידות מופלאה. אך הן לא תהפוכנה לחברות טובות. הן מתחרות על הגמוניה דתית משני קצוות של סכסוך עתיק יומין ועקוב מדם בין הסונה לשיעה שהתחיל עוד בשנת 680 לספירה וזה לא עומד להיפסק.
מדובר בסוג של הפסקת אש וניסיון סעודי להיעזר באיראנים כדי להוריד את החות'ים בתימן מעל הגב שלהם. כבר שנים שהחות'ים תוקפים קרקעית ומשגרים על בסיסים וערים סעודיות. לא בלי סיבה. הסעודים "התחילו" כאשר הובילו את כוח המשימה הערבי ב-2015 שנלחם במסגרת מבצע "סופה נחרצת" בהפיכה החות'ית בתימן. נטען שהכוח עשה שם זוועות וגרם מלבד הרג והרס גם לרעב כבד של האוכלוסיה. ומאז החות'ים לא עוזבים אותם, תוקפים ומראים את אוזלת ידו הכמעט מוחלטת של הצבא הסעודי בהגנה על גבולותיו ועריו. את המימון ורוב החימוש מקבלים החות'ים, שהם פלג תימני שיעי, מ"האח השיעי הגדול" – איראן.
לסעודים כאמור נמאס. הם רוצים להשלים עם האיראנים, כדי שאלו יפסיקו לתמוך בחות'ים וישפיעו עליהם להירגע. באופן מפתיע המתווכים לחידוש היחסים היו הסינים, במסגרת מאמציהם להרחבת השפעתם הגלובלית, למגינת ליבם של האמריקאים. עם זאת, סעודיה לא שוכחת לשחק על שני המגרשים וכפיצוי לארה"ב, היא מימשה את הסכם הרכש ל-121 מטוסי דרימליינר מבואינג, בשווי של כ-36 מיליארדי דולרים.
התעוזה במהלך הסעודי, לקבל את הסינים כמתווכים ולהשלים עם איראן, הפתיעה מאד את הממשל האמריקאי, אך המהלך גם הראה סוג של ייאוש. הביטחון הלאומי הסעודי היה תלוי בארה"ב מאז תום מלחמת העולם השנייה וכעת קיים נתק הולך וגובר ביניהן, כתוצאה מהעברת הפוקוס האמריקאי לאזורי עימות אחרים. האמריקאים מושקעים כעת יותר באזורי סכסוך אחרים בעולם וכאלה לא חסר. החל מסין-טאיוואן על רקע מלחמת השבבים, הסכסוך הצפון-דרום קוריאני בעל פוטנציאל ההתלקחות הגרעיני וכמובן רוסיה-אוקראינה.
- איך מנצחים את הכטב"מ האיראני - התוכנית של בריטניה ואוקראינה
- מנוע החיפוש המפורסם בעולם מגיע לנאסד"ק ומה קרה היום לפני 72 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברקע כמובן, גם הצורך ההולך ופוחת של האמריקאים בנפט הסעודי, כי הם עצמם הפכו ליצואני אנרגיה גדולים.
הממשל הדמוקרטי בז לבן סלמאן, יורש העצר והשליט בפועל של סעודיה והוא יודע זאת. במובנים מסוימים הוא מחפש להישען על מעצמה אחרת וקורץ לכיוון הסיני. אך זהו מהלך מסוכן מאד כי ארה"ב תישאר ההגמון העולמי וסין ככל הנראה לא תעבור אותה, עקב שלל בעיות פנימיות. צריך לזכור שלארה"ב נוכחות צבאית מרשימה במפרץ הפרסי וזהו החיץ המשמעותי האמיתי בין האירנים שממזרח למפרץ לבין סעודיה במערבו. מעניינים מאד דבריו של הסנטור הרפובליקני הבכיר לינדזי גרהאם ששב ממש לאחרונה מביקור רשמי אצל בן סלמאן בסעודיה. הוא ציין ש"לסעודים אין אשליות בנוגע למשטר האיראני".
מוחמד בן סלמאן. צילום: U.S. Department of State
המהלך הסיני והקשר לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה
ברור שחידוש יחסים בין סעודיה לאיראן אינן חדשות טובות עבורנו. אך מצד שני זה מגביר את ההזדקקות של ארה"ב למעצמה האזורית הנקראת ישראל. מדוע? כי המהלך הסיני עלול לגרום לארה"ב לאבד מאחזים במזה"ת. ושלא נצטנע, ישראל בהחלט הפכה להיות מעצמה אזורית מבחינה טכנולוגית, צבאית וכלכלית. זו עוד סיבה שמהומות בישראל ורעיונות של הפיכה משפטית אינם מוצאים חן בעיניהם. לא רק כדי להגן על הדמוקרטיה המשגשגת היחידה במזה"ת אלא כדי להגן על ישראל כאינטרס אמריקאי גיאו-אסטרטגי מובהק. מה שחשוב לא פחות, הכניסה של סין למזה"ת כשחקן שמאיים על אינטרסים אמריקאיים, מאלץ את האחרונים לעשות מהלכי נגד. אחד מהם הוא אולי להאזין בקשב רב יותר לדברים שמטרידים את ישראל (בנושא האיראני) והשני הוא כאמור לנסות לנרמל את יחסי ישראל סעודיה.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
על רקע זה חשוב ביקורו הרשמי בסעודיה של גרהאם שיצא לביקור כסנטור שמייצג את דרום קרוליינה שהיא הנהנית העיקרית מהעיסקה הטיטאנית של הסעודים עם בואינג. רוב המפעלים שייבנו את הדרימליינרים מצויים בשטחה. במסגרת ביקורו גרהאם ייצג גם את ממשל ביידן הדמוקרטי, בניסיון לדחוף קדימה את נרמול היחסים בין סעודיה לישראל, על בסיס מתווה "הסכמי אברהם". ביידן זקוק להצלחה בינלאומית רצינית אחת לפחות של השכנת שלום וביקור גרהאם שהיה אירוע מתוקשר מאד, היה בעידודו. השגת נורמליזציה בין סעודיה לישראל בהחלט יכולה לעזור לייצב את המזה"ת וגם לתת דחיפת עידוד למרוץ המתחדש של ביידן לכהונה שנייה. גרהאם התייחס לסוגיה ואמר שהנורמליזציה היא אינטרס כלל-אמריקאי חוצה מפלגות והסעודים בהחלט מוכנים להתקדם בכיוון הזה. באופן מפתיע משהו ללא תנאים הקשורים לפלסטינאים, אלא תוך התמקדות באינטרסים שלהם בלבד, בבקשות הקשורות לחיזוק מחדש של קשריהם עם ארה"ב.
ישראל וקורי העכביש - החזית הישראלית שנפתחה לאיראן באזרבייג'ן
למשקיף מהצד, ישראל, כתוצאה מהאינטרסים שלה עצמה, פועלת חד משמעית לטובת הסונה, כי הציר השיעי מורכב מאיראן, חיזבאללה, החות'ים והמשטר העלווי של אסד בסוריה. סכסוך עם ערבים סונים נותר לישראל בעיקר עם הפלסטינאים. ישנם אנליסטים ישראליים שטוענים שאין להישען על משענת הקנה הרצוץ הסונית בבניית ציר מול איראן. נטען שהסונים כפויי טובה ובמשב הרוח הראשון משנים את דעתם והנה אכן ראו מה קרה כעת בסעודיה.
אך עד כמה ישראל באמת נסמכת על מסדרונות אוויריים של מדינות ערביות סוניות, במקרה שיהיה צורך לתקוף את איראן? אולי לא עד כדי כך. רמז ניתן היה לקבל מפתיחתה לראשונה של שגרירות אזרבייג'ן בישראל. לישראל קשרים כלכליים עבותים (יבוא נפט) אך בעיקר קשרים ביטחוניים מהותיים עם האזרים. היא מחמשת אותם במיטב כלי נשקה המתוחכמים, במלחמתם מול ארמניה על חבל נגורנו קרבאך. הקשרים החמים מאד הללו הם לא פחות מכאב ראש גדול מבחינת האיראנים. מדוע? כי לאזרבייג'ן גבול משותף ארוך עם איראן והיא אינה בדיוק מיודדת איתה. זו מדינה שלפי פרסומים שונים יכולה לשמש כבסיס להתקפה ישראלית אווירית על איראן. טהראן עצמה שוכנת רק כ-400 ק"מ בקו אווירי מהגבול האזרי.
בכל מקרה, המהלך רב השנים הזה, ששיאו בפתיחת השגרירות האזרית בישראל, מראה גם מהן יכולות טוויית הקורים של ישראל ובזה נסראללה ללא ספק צודק, אם כי מן הסתם ממש לא לכך התכוון.
קרנות הון סיכון מעמק הסיליקון נוהרות למזרח התיכון
ההשקעות במערב יבשו, אז קרנות הון סיכון מעמק הסיליקון נוהרות למזרח התיכון. המהלך בא ברקע משבר המימון הקשה ביותר מזה למעלה מעשור בעולמות ההייטק. לפי הפייננשל טיימס קרנות הון סיכון מובילות כמו אנדרסן הורוביץ', טייגר גלובל, IVP ועוד, הטיסו בשבועות האחרונים צוותים בכירים לסעודיה, איחוד האמירויות וקטאר. הביקורים הללו מגיעים ברקע ההתמודדות של המשקיעים המסורתיים שלהם מצפון אמריקה ואירופה עם ניצני משבר כלכלי שמאלץ אותם לקצץ בהשקעות פרטיות. טובי המוחות של מגייסי הכספים מהמדינות הדמוקרטיות טסים למדינות לא דמוקרטיות בעליל כדי לגייס כסף. זה המשך ישיר לחגיגות המונדיאל במדינת העבדים קטאר. כזכור לכסף אין ריח.
- 12.גנני 26/04/2023 14:54הגב לתגובה זוללא זה לא תהיה תקיפה באירן.
- 11.מירי 26/04/2023 10:59הגב לתגובה זויהיה או שזו הבטחה שקרית ועדיף לא להזכיר ולהרגיז.
- 10.לסכם בשורה אחת- לא יהיה שלום עם סעודיה. ו"תודה" לביבי (ל"ת)חושם 24/04/2023 17:03הגב לתגובה זו
- 9.ישראל 24/04/2023 13:18הגב לתגובה זותוכן מעניין וחשוב
- 8.חי 23/04/2023 17:54הגב לתגובה זובנט ולפיד הרסו את מה שביבי בנה והסעודים הבינו שאי אפשר לסמוך על שני הלחצנים האלה...
- אורן 24/04/2023 08:05הגב לתגובה זומה בדיוק בנה ביבי המושחת?,מטוסים מתקדמים לאמירויות?נפט זורם לאורך המדינה מבלי שישאר פה שקל אחד? הכל גניבת דעת וקומבינות מלוכלכות ומסוכנות.
- 7.אתה מספיק אינטלגנט ולא ציפת שמישהו יסביר איך נתקוף 23/04/2023 16:03הגב לתגובה זואתה מספיק אינטלגנט ולא ציפת שמישהו יסביר איך נתקוף באירן!!! רמז מנושאת המטוסים שביבי קנה דרך בן דודו בגרמני??
- אין לנו נושאות מטוסי 23/04/2023 22:27הגב לתגובה זואז הבן דוד הרוויח יותר. כנראה...או שערך המניות של חברת SEADRIFT עלה יותר
- 6.מעניין. (ל"ת)הקורא 23/04/2023 15:35הגב לתגובה זו
- 5.ומה עם הדולר? 23/04/2023 11:13הגב לתגובה זוואם כל המדינות האלה(=ונוספות) יראו ביואן "מטבע דומיננטי" לעסקאות...זה בהחלט סימן להיחלשותה של ארה"ב כמעצמה עולמית
- אדיר 23/04/2023 16:21הגב לתגובה זואין לה אינטרס להקטנת נכסיה
- סין מושקעת בהרבה כסף באג"ח של ארה"ב, וזה "מאזן" אותה (ל"ת)סין בפלוס גדול 23/04/2023 22:28
- 4.בינה וחכמה ציונית 23/04/2023 11:09הגב לתגובה זולבן וחכם
- 3.סטלה זרעך נכרת וכל רכושך אבד (ל"ת)בינה וחכמה ציונית 23/04/2023 11:08הגב לתגובה זו
- 2.בינה וחכמה ציונית 23/04/2023 11:08הגב לתגובה זוממשלת נון שוחד ודמים גז נשק שובר שיוויון וסייבר ביד רודנים בדובאי פתחת רגליים וחגגת יום העצמות הציוני מלכה ומלך מרקש והשמחה גדולה.
- 1.בינה וחכמה ציונית 23/04/2023 11:07הגב לתגובה זוממשלת נון שוחד ודמים גז נשק שובר שיוויון וסייבר ביד רודנים בדובאי פתחת רגליים וחגגת יום העצמות הציוני מלכה ומלך מרקש והשמחה גדולה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
