גיא טל
גיא טל
דעה

הריקול של שטראוס מלמד את המובן מאליו: אין תחרות - המחירים עולים

המועצה לצרכנות מפרסמת כי ישנה עלייה של 5% במחיר כל המוצרים מאז הריקול; רבים ינצלו את הנתונים להתמרמר על המוכרים "החמדנים" שמעלים מחירים בעיתות משבר, אך המסר שאותו כדאי להפנים הוא דווקא על חשיבות התחרות - הפתרון האמיתי היחידי ליוקר המחיה
גיא טל | (2)

בישראל ישנו יוקר מחיה חריג כמעט בכל תחום ביחס לכמעט כל מקום אחר בעולם. רבים מנסים למצוא את ה"אשמים" ולהצביע על גורם כזה או אחר כאחראים ליוקר המחיה. לעיתים קרובות נשמעות הצעות סוציו-פופליסטיות כמו פיקוח על שכר הדירה (רעיון עיוועים שגרם לשוק שחור, ירידה בהיצע, הידרדרות איכות הדירות ושאר מרעין בישין בכל מקום שבו הוא נוסה) או פיקוח על מחירי מוצרים אחרים כדי להילחם ביוקר המחיה. נראה, שהנתונים שמפרסמת המועצה לצרכנות יכולים ללמד איפה מסתתר הפתרון האמיתי, אולי בניגוד למה שאומרת המועצה לצרכנות עצמה.

כזכור, בחול המועד פסח נמצאו דגימות סלמונלה במפעל השוקולד הנוזלי של שטראוס. בעקבות זאת בוצע "ריקול" של כלל מוצרי מפעל הממתקים של החברה. המועצה לצרכנות ערכה בדיקה מקיפה לראות את השוני במחירי מוצרי השוקולד של חברות אחרות המתחרות על אותו השוק, ובדקה  האם החברות ניצלו את הדומיננטיות הזמנית שלהם כדי להעלות מחירים. נבדק השינוי במחיר הממוצע ל-46 מוצרי ממתקים פופולאריים. 

מבדיקת המועצה לצרכנות עולה כי יש עלייה ממוצעת של 5% במחיר כל המוצרים בהשוואה למחירם לפני הריקול. בשבועיים הראשונים אחרי הריקול  נרשמה עלייה גדולה יותר מהשבועיים שבאו לאחר מכן. העליות המוצגת אינן אחידות בכל הרשתות אלא משקפות ממוצע של כלל הרשתות המשדרות. יש רשתות בהן היו עליות ויש רשתות בהן היו ירידות ויש רשתות בהן לא היה כל שינוי.

דוגמאות לשינוי במחירים:

>> ופל קראנצ' במילוי קרם בטעם שוקולד: עלה בממוצע ב-13%

>> עוגיות מיני ממולאות קרם שוקולד: עלו בממוצע ב-12%

>> גומי לעיסה בטעם מנטה רפרשס אורביט: עלה בממוצע ב-9%

>> שוקולד מריר 85% היידי: עלה בממוצע ב-10% 

 

המועצה לצרכנות מסרה: "עליות המחיר הנ"ל מקוממות, ושוב מטילות את מלוא הנטל על הצרכן. בין אם עליות מחיר אלו נעשו ע"י הרשתות הקמעונאיות המנצלות את היות הצרכן "לקוח שבוי" החסר אופציות לרכישה לאור התרוקנות המדפים ממוצרי הריקול, ובין אם נעשו ע"י יצרניות המוצרים החלופיים שלא הסתפקו בקבלת נתח שוק גדול יותר, כתוצאה מירידת מתחרה מהותי – הצרכן נדרש לשלם את המחיר. המועצה קוראת לציבור הצרכנים לבדוק היטב בכל קניה, ולהימנע מקניית  מוצר שהתייקר ללא סיבה. השארת המוצר על המדף תשפיע על המחיר ותוכיח ליצרנים ולקמעונאים שהדבר לא משתלם. קיימות  אלטרנטיבות זולות, וחשוב שלא להיכנע לפיתוי של קניית "רק עוד ממתק אחד" בלי לבדוק המחיר. בכך נאפשר לקמעונאים וליצרנים לעשות כבשלם ולהעלות את יוקר המחיה של כולנו."

כמה הערות על הנתונים ועל הודעת המועצה לצרכנות

ראשית נעיר, הקריאה ל"חרם צרכנים" מעין זה מוזרה. ראוי להפחית בקניית ממתקים בלי קשר למחיר. המחיר כמובן מהווה אף הוא שיקול בקניה. אך השאלה האם החברה העלתה מחירים "בצדק" או ש"לא בצדק" לא תהווה בדרך כלל שיקול. מי שזה יהיה לו יקר מדי לא יקנה ומי שלא - יקנה. קשה לראות איך הציבור יתגייס "להעניש" את כל חברות הממתקים.

בכלל הכנסה של שיקולים "מוסריים" במנגנון המחירים הוא לא דבר שמחזיק מעמד לאורך זמן. ביננו, רוב מוחלט של הציבור, אילו היה בעמדה דומה לאותן חברות היה נוקט באותה דרך. לא בגלל שהוא חמדן, אלא בגלל שהאדם פועל למיקסום הערך שהוא יכול לייצר לעצמו. אין טעם לכעוס על אדם שמנסה למקסם את הערך שהוא מפיק מעבודתו. יתכן שגם אתה, קורא יקר, היית מעלה מחירים אם היה מתאפשר לך - מחיר העבודה שלך, מחיר המוצרים שאתה מוכר וכו'. המוכר הנורמלי תמיד ימכור במחיר הגבוה ביותר שהוא יכול. יתכן שהיה ראוי לא "לנצל את המצב" הזמני הזה כדי להפיק עוד קצת רווח. אך מה ראוי ומה לא הוא שיקול אישי של כל אחד ואחד ולא שיטה שעל פיה יש לבנות את מנגנוני השוק במדינה. 

שנית, הלקח היותר חשוב מהאירוע הוא כוחה של התחרות וההבנה שזו הדרך האמיתית  להילחם ביוקר המחיה. המחירים היו זולים יותר קודם לכן כי הייתה יותר תחרות. אם נרצה שהמחירים ירדו עוד יותר הרי שמה שיש לעשות הוא להגביר את התחרות, לא להחרים את היצרנים או המשווקים. אפשר כמובן "להתקומם" על מי שרוצים, אבל יעיל יותר יהיה פשוט לגרום לו להוריד מחירים כיון שאם לא המוצר המתחרה יגבר עליו, כלומר ליצור את תנאי השוק שלא יאפשרו מחירים גבוהים. 

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לילי 25/05/2022 14:35
    הגב לתגובה זו
    תחרות זה כושר ייצור , זמינות למדף וכו ' הפסקה זמנית של ייצור לא מחייבת מאמרים קורעי לב .
  • 1.
    לרון 25/05/2022 12:53
    הגב לתגובה זו
    שמיושבת רק בחלקה אין יכולת לקיים תחרות אלא רק מלחמות "כיפופי ידיים" וכוחנות לשמה,אחת כמה וכמה עם הידוע במלחמותיו מאז ימי הת נ ך
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בן המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופמת״א, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.


בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. במסגרת הסדר הפשרה יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה, וסכום של כ-2.25 מיליארד ש"ח יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם.  כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 


כחלק מן ההסדר, המדינה תפעל למכור את אחזקותיה בקרנות לידי הסתדרות המורים, באופן שישלים את העברת הבעלות המלאה לידיה, וכן  קרנות ההשתלמות יוכרזו כקרנות ברירת מחדל לעובדי הוראה שלא בחרו אחרת.