הריקול של שטראוס מלמד את המובן מאליו: אין תחרות - המחירים עולים
בישראל ישנו יוקר מחיה חריג כמעט בכל תחום ביחס לכמעט כל מקום אחר בעולם. רבים מנסים למצוא את ה"אשמים" ולהצביע על גורם כזה או אחר כאחראים ליוקר המחיה. לעיתים קרובות נשמעות הצעות סוציו-פופליסטיות כמו פיקוח על שכר הדירה (רעיון עיוועים שגרם לשוק שחור, ירידה בהיצע, הידרדרות איכות הדירות ושאר מרעין בישין בכל מקום שבו הוא נוסה) או פיקוח על מחירי מוצרים אחרים כדי להילחם ביוקר המחיה. נראה, שהנתונים שמפרסמת המועצה לצרכנות יכולים ללמד איפה מסתתר הפתרון האמיתי, אולי בניגוד למה שאומרת המועצה לצרכנות עצמה.
כזכור, בחול המועד פסח נמצאו דגימות סלמונלה במפעל השוקולד הנוזלי של שטראוס. בעקבות זאת בוצע "ריקול" של כלל מוצרי מפעל הממתקים של החברה. המועצה לצרכנות ערכה בדיקה מקיפה לראות את השוני במחירי מוצרי השוקולד של חברות אחרות המתחרות על אותו השוק, ובדקה האם החברות ניצלו את הדומיננטיות הזמנית שלהם כדי להעלות מחירים. נבדק השינוי במחיר הממוצע ל-46 מוצרי ממתקים פופולאריים.
מבדיקת המועצה לצרכנות עולה כי יש עלייה ממוצעת של 5% במחיר כל המוצרים בהשוואה למחירם לפני הריקול. בשבועיים הראשונים אחרי הריקול נרשמה עלייה גדולה יותר מהשבועיים שבאו לאחר מכן. העליות המוצגת אינן אחידות בכל הרשתות אלא משקפות ממוצע של כלל הרשתות המשדרות. יש רשתות בהן היו עליות ויש רשתות בהן היו ירידות ויש רשתות בהן לא היה כל שינוי.
דוגמאות לשינוי במחירים:
>> ופל קראנצ' במילוי קרם בטעם שוקולד: עלה בממוצע ב-13%
>> עוגיות מיני ממולאות קרם שוקולד: עלו בממוצע ב-12%
>> גומי לעיסה בטעם מנטה רפרשס אורביט: עלה בממוצע ב-9%
>> שוקולד מריר 85% היידי: עלה בממוצע ב-10%
המועצה לצרכנות מסרה: "עליות המחיר הנ"ל מקוממות, ושוב מטילות את מלוא הנטל על הצרכן. בין אם עליות מחיר אלו נעשו ע"י הרשתות הקמעונאיות המנצלות את היות הצרכן "לקוח שבוי" החסר אופציות לרכישה לאור התרוקנות המדפים ממוצרי הריקול, ובין אם נעשו ע"י יצרניות המוצרים החלופיים שלא הסתפקו בקבלת נתח שוק גדול יותר, כתוצאה מירידת מתחרה מהותי – הצרכן נדרש לשלם את המחיר. המועצה קוראת לציבור הצרכנים לבדוק היטב בכל קניה, ולהימנע מקניית מוצר שהתייקר ללא סיבה. השארת המוצר על המדף תשפיע על המחיר ותוכיח ליצרנים ולקמעונאים שהדבר לא משתלם. קיימות אלטרנטיבות זולות, וחשוב שלא להיכנע לפיתוי של קניית "רק עוד ממתק אחד" בלי לבדוק המחיר. בכך נאפשר לקמעונאים וליצרנים לעשות כבשלם ולהעלות את יוקר המחיה של כולנו."
- לבד במערכה: כך הפכו אימהות יחידניות לקורבנות המרכזיים של יוקר המחיה
- יבוא וירידה במחיר או ביטחון תזונתי? 5 עובדות על שוק החלב בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמה הערות על הנתונים ועל הודעת המועצה לצרכנות
ראשית נעיר, הקריאה ל"חרם צרכנים" מעין זה מוזרה. ראוי להפחית בקניית ממתקים בלי קשר למחיר. המחיר כמובן מהווה אף הוא שיקול בקניה. אך השאלה האם החברה העלתה מחירים "בצדק" או ש"לא בצדק" לא תהווה בדרך כלל שיקול. מי שזה יהיה לו יקר מדי לא יקנה ומי שלא - יקנה. קשה לראות איך הציבור יתגייס "להעניש" את כל חברות הממתקים.
בכלל הכנסה של שיקולים "מוסריים" במנגנון המחירים הוא לא דבר שמחזיק מעמד לאורך זמן. ביננו, רוב מוחלט של הציבור, אילו היה בעמדה דומה לאותן חברות היה נוקט באותה דרך. לא בגלל שהוא חמדן, אלא בגלל שהאדם פועל למיקסום הערך שהוא יכול לייצר לעצמו. אין טעם לכעוס על אדם שמנסה למקסם את הערך שהוא מפיק מעבודתו. יתכן שגם אתה, קורא יקר, היית מעלה מחירים אם היה מתאפשר לך - מחיר העבודה שלך, מחיר המוצרים שאתה מוכר וכו'. המוכר הנורמלי תמיד ימכור במחיר הגבוה ביותר שהוא יכול. יתכן שהיה ראוי לא "לנצל את המצב" הזמני הזה כדי להפיק עוד קצת רווח. אך מה ראוי ומה לא הוא שיקול אישי של כל אחד ואחד ולא שיטה שעל פיה יש לבנות את מנגנוני השוק במדינה.
שנית, הלקח היותר חשוב מהאירוע הוא כוחה של התחרות וההבנה שזו הדרך האמיתית להילחם ביוקר המחיה. המחירים היו זולים יותר קודם לכן כי הייתה יותר תחרות. אם נרצה שהמחירים ירדו עוד יותר הרי שמה שיש לעשות הוא להגביר את התחרות, לא להחרים את היצרנים או המשווקים. אפשר כמובן "להתקומם" על מי שרוצים, אבל יעיל יותר יהיה פשוט לגרום לו להוריד מחירים כיון שאם לא המוצר המתחרה יגבר עליו, כלומר ליצור את תנאי השוק שלא יאפשרו מחירים גבוהים.
- לבנות קמפיין על טראומה לאומית: בנק מזרחי עם מענקים לילדים שנולדו לאחר ה-7.10.23
- כהונת נשיא לכל החיים? כך נראית הדרך לדיקטטורה בלשכת רואי החשבון
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים...
- 2.לילי 25/05/2022 14:35הגב לתגובה זותחרות זה כושר ייצור , זמינות למדף וכו ' הפסקה זמנית של ייצור לא מחייבת מאמרים קורעי לב .
- 1.לרון 25/05/2022 12:53הגב לתגובה זושמיושבת רק בחלקה אין יכולת לקיים תחרות אלא רק מלחמות "כיפופי ידיים" וכוחנות לשמה,אחת כמה וכמה עם הידוע במלחמותיו מאז ימי הת נ ך

מה הסוד של תושבי מודיעין-מכבים-רעות לאריכות ימים?
תוחלת החיים הממוצעת בעיר היא 87.5 - פער של 4.4 שנים מעל הממוצע הארצי; מחקרים מצביעים על שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, ומצביעים על פערים בין מרכז לפריפריה ובין ישובים יהודיים לערביים
איפה בישראל קונים עוד 8 שנים של חיים? נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנים האחרונות מציבים את מודיעין-מכבים-רעות בראש רשימת הערים בישראל במדד תוחלת החיים, עם ממוצע של 87.5 שנים. זהו פער של כ-4.4 שנים מעל הממוצע הארצי, שעמד בתקופת המדידה על 83.1 שנים. מאז הבדיקה עלתה תוחלת החיים, על פי ההערכות, בכ-0.7 שנים נוספות. על פי OECD, תוחלת החיים בארץ הגיעה ל-83.8 שנים ב-2023, ונותרה יציבה גם ב-2024-2025 למרות אתגרי המלחמה.
העיר מקדימה ערים כמו רעננה (86.7 שנים), הוד השרון (85.7 שנים), גבעתיים (85.4 שנים) וכפר סבא (85.3 שנים). לעומת זאת, בערים כמו אום אל-פאחם תוחלת החיים היא 78.8 שנים, וברהט 79.8 שנים - פערים של עד 8.7 שנים. הפערים הללו משקפים שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, כפי שמעידים מחקרים עדכניים של ארגון הבריאות העולמי, OECD ומכוני מחקר ישראליים.
ישראל במקום הרביעי העולמי - למרות הפערים הפנימיים
תוחלת החיים בישראל עלתה בשנים האחרונות ל-83.8 שנים ב-2023, מה שמציב את המדינה במקום הרביעי ב-OECD, אחרי יפן (84.5 שנים), שווייץ (84.0 שנים) וספרד (83.9 שנים). אצל גברים תוחלת החיים היא 81.7 שנים בממוצע, ובקרב נשים 85.7 שנים בממוצע - פער מגדרי של ארבע שנים שעקבי עם המגמה העולמית. עלייה זו נמשכה למרות השפעות מגפת הקורונה והמלחמה שהחלה ב-2023, אם כי תמותה עודפת בקרב צעירים (כולל חיילים שנפלו בלחימה) השפיעה מעט על הנתון הכללי.
מחקר מרכז טאוב מציין "פלא ישראלי" - תוחלת חיים גבוהה ב-6-7 שנים מעבר למה שצפוי בהתחשב ברמת עושר, השכלה ואי-שוויון. החוקרים מייחסים זאת לשילוב של תרבות משפחתית חזקה, קהילתיות גבוהה, תזונה ים-תיכונית ומערכת בריאות ציבורית נגישה. עם זאת, פערים פנימיים גדולים חושפים אי-שוויון מבני, בעיקר בין אוכלוסיות יהודיות לערביות ובין מרכז לפריפריה - תופעה שמאיימת לשחוק את היתרון הישראלי בעתיד.
- "הכסף שוכב בתוך הקירות": מהי משכנתא הפוכה ואיך היא עובדת?
- כמה תשפיע העלייה בתוחלת החיים על הרווח של חברות הביטוח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הכסף קובע: 60%-80% מהפערים נובעים ממצב סוציו-אקונומי
מחקרים מהשנים 2024-2025 מאשרים כי גורמים בריאותיים מסבירים רק 10%-20% מהשונות בתוחלת חיים, בעוד 60%-80% מהשונות נובעים מגורמים חברתיים-כלכליים. דוח שנת 2025 של OECD מדגיש הכנסה, השכלה, הוצאות רווחה והשקעות סביבתיות כמפתחות מרכזיים. מחקר ב-JAMA מ-2024 מראה שהפרשי הכנסה מתורגמים לפערים של עד 10 שנים במדינות מפותחות, דפוס דומה לישראל עם מתאם של 0.85 בין אשכול סוציו-אקונומי לתוחלת חיים.
חן, שגיא ודביר. קרדיט: עופר חגיובלבנות קמפיין על טראומה לאומית: בנק מזרחי עם מענקים לילדים שנולדו לאחר ה-7.10.23
במסגרת המתווה הוולנטרי של בנק ישראל, מזרחי-טפחות הודיע כי ילדים שנולדו מאז ה-7 באוקטובר 2023 יקבלו מהבנק מענק של 1,000 שקל שיופקדו בפיקדון עבורם; למטרת הקמפיין גייסו מזרחי את שורד השבי שגיא דקל חן, שהצטרף לחן אמסלם ולדביר בנדק; מהלך כנה של אופטימיות ותקווה או ציניות של אנשי שיווק? התשובה ברורה
בנזק מזרחי טפחות מספר לנו שהוא מספק מחווה מרגשת לציבור, הנה המילים שלו - "בנק מזרחי טפחות יוצא במהלך אנושי ומרגש: מענק של 1000 ש"ח, לילדים שנולדו מאז ה־7 באוקטובר, בהובלת שורד השבי שגיא דקל חן". זה לא שקר, אבל זה מאוד קרוב לכך. זה טשטוש של האמת. בנק מזרחי טפחות צריך לתת הטבות לציבור, אז הוא בחר בדרך הזו כי ככה הוא מרוויח את "הלב שלכם". זה ציני, כי הוא בעצם עושה קמפיין על חשבון מי שבאמת צריך את ההטבות ממנו - האנשים שמקבלים אפס על עמלת העו"ש. האנשים שמקבלים ריבית רצחנית עלך הלוואות. הציבור משלם מחירים מאוד גבוהים - ריביות ועמלות שמייצרים לבנקים רווחים עצומים וזה קורה בזמן המלחמה שהקשב של הציבור נמוך מאוד. זה קורה כשסמוטריץ' העלה לפני שנתיים מס על הבנקים. אבל המס הזה התגלגל אלייכם. עכשיו הוא שוב רוצה להטיל מס וזה שוב יחזור ללקוחות.
שר האוצר מנסה להשיג רווח פוליטי, המצב שלו בסדקים רע מאוד והוא רוצה קולות. אבל הפתרון שלו לא יעיל, והדוחות הכספיים לצד העמלות והריביות של הבנקים מוכיחים זאת. הפתרון היעיל נמצא בידי הפיקוח על הבנקים. הפיקוח לא רוצה לעשות שום דבר עד הסוף כי כולם חברים של כולם - גליה מאור, חדוה בר ורוני חזקיהו - מה משותף להם והאם דני חחיאשווילי יצטרף לקבוצה? בסוף אנשים חושבים על הג'וב הבא, ולמה להם לריב עם הבנקים שאולי יעסיקו אותם בהמשך בתפקיד נוח ומשכורות של מיליונים.
ובמקביל לשחיתות המובנית הזו, בנק מזרחי טפחות כמו בנקים אחרים מנסים ל"שחק לכם במוח". הם מציגים פרסומות, דיווחים, כתבות על כמה שהם טובים ונהדרים ועוזרים לציבור בזמן המלחמה. תזכרו תמיד שמה שבאמת צריך זו תחרות, מה שבאמת צריך זה שהמפקח על הבנקים יורה להם לשלם 2% על העו"ש, זה הכל, זה שווה פי 50 בערך מכל הקמפיינים והטבות שהם "נותנים לנו". אגב הם לא נותנים. מזרחי מדבר על הטבה לציבור, אבל זה חלק מהחבילה שהוא צריך לתת.
לפני כחצי שנה, בנק ישראל פרסם מתווה וולנטרי, שבמסגרתו תחזיר המערכת הבנקאית סכום מצטבר של 3 מיליארד שקל לציבור, 1.5 מיליארד שקל מדי שנה, החל מהרבעון השני של שנת 2025 ועד הרבעון הראשון של שנת 2027. ההצהרות היו מלוות באמירות כמו ""טובת משקי הבית והעסקים הקטנים נמצאת כל הזמן מול עיננו" אבל בפועל, ביד אחת בנק ישראל מאשר לבנקים לגזור קופון ענק על הציבור - בריביות על פיקדונות, בריביות על הלוואות ובעיקר בריבית אפס על העו"ש - וביד שניה מציג את עצמו כאביר הציבור, ופירסם מתווה שבו הבנקים צריכים להחזיר לציבור בסך הכל 4% מהרווחים שלהם.
- בנק מזרחי: מילואימניקים שלומדים לתואר יוכלו לקבל הלוואה ללא ריבית
- בנק מזרחי מעניק פטור מלא ממשכנתה לארבעה חודשים לתושבי העוטף
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועכשיו, אנחנו עדים לאבולוציה נוספת של הציניות שבמהלך הזה. במסגרת המתווה של בנק ישראל, הבנקים אמורים לתת לנו, הציבור, הטבות והקלות אבל אם חשבתם שהבנקים פשוט יחזירו לכם כספים, טעיתם. הם יציגו לכם תמונה שמראה אותם באור כמעט קדוש, ולשם כך הם לא יבחלו באמצעים.
