טל גרנות ויעקב נדבורני
צילום: רמי זרנגר, יחצ

המלחמה על הסטרימינג: המכתב של HOT והחו"ד של FREETV

HOT טוענת במכתב למועצת הרשות השנייה כי אישור המיזם מנוגד לחוק, וממשיכה לפעול לעכבו. FREETV מאידך מפיצה חוות דעת נגד עיכוב אישור המיזם. בראשון הקרוב יופיעו כל השחקנים בפני חברי המועצה
אלכסנדר כץ | (1)

מנכ"לית HOT טל גרנות ומנכ"ל FREETV יעקב נדבורני (צילומים, רמי זרנגר, יח"צ) 

.

חבלי הלידה של מיזם הסטרמינג של קשת ו-RGE ארוכים ובעיקר קשים. חברת הכבלים HOT מנסה לגייס את חברי מועצת הרשות השנייה, כדי שאלה יתנגדו למהלך של קשת - עליה הם מפקחים - להקים את פלטפורמת הסטרימינג FREETV בשיתוף עם קבוצת התקשורת RGE.

במכתב שנשלח לחברי המועצה, כתב עו"ד אבי ליכט, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה וכיום הדמות המשפטית שנשכרה להוביל את ההתנגדות של HOT, כי "העובדה כי שידורי הטלוויזיה הרב ערוצית של קשת יועברו באינטרנט ולא בכבלים או בלוויין, אינה משנה דבר לעניין תכלית החקיקה בדבר הצורך במניעת ריכוז הכוח בידי מעטים. היא בוודאי לא יכולה להוות הנמקה לאישור הבקשה".

 

ביום ראשון הקרוב תקיים מועצת הרשות השנייה דיון על המיזם החדש. במהלך הישיבה יופיעו בפני חברי המועצה נציגים של הפלטפורמות הגדולות HOT ו-yes וגם נציגים של FREETV. 

על פי הרישיון של קשת שהוענק לה מהרשות השנייה, היא אינה יכולה להיכנס לפעילות נוספת בתחום התקשורת ללא אישור הרשות, והקמת פלטפורמת הסטרימינג החדשה היא פעילות נוספת.

בספטמבר 2021 אישרה רשות התחרות את בקשת קשת לרכוש מניות של RGE, אולם הגבילה את הרכישה ל-25% בלבד. הרכישה נועדה לטובת המהלך המשותף של השתיים, שבימים אלו קורם עור וגידים וצפוי להיות מושק ברבעון האחרון של השנה.

 

כעת נדרשת קשת לקבל את אישור הרשות השנייה להפעלת פלטפורמת FREETV, למרות שזו תהיה משודרת על גבי OTT (שידור אינטרנטי, א"כ), בעוד שהרשות השנייה אינה מפקחת על שידורי אינטרנט, ולמעשה אין רגולטור (עדיין) לשידורים בישראל על גבי האינטרנט.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

.

מלחמה אבודה? גם עיכוב המיזם טוב ל-HOT

 .

הקמת FREETV מעוררת חשש רב בקרב HOT, שחוששת מאובדן לקוחות לטובת שירות הסטרימינג החדש, שצפוי להיות זול משמעותית מהחבילות ש-HOT משווקת. על פי הערכות, מחיר חבילה של FREETV תעמוד על כ-40 שקלים עבור חבילה במסגרתה הפעלה של האפליקציה בעד שני מכשירים בו זמנית, וכ-50 שקלים פלוס מינוס לחבילה עם מספר רב יותר של הפעלות. חבילת HOT עולה מ-200 שקלים וצפונה.

 

עו"ד ליכט ביקש במכתבו לחברי המועצה, לא לאשר את הבקשה משום שחוק בישראל קובע כי בעלי רישיון לטלוויזיה רב-ערוצית אינו יכול להחזיק בערוץ מסחרי, ולהיפך. ואולם יש לזכור שבחוק אין התייחסות לשידורים כאלה על גבי ה-OTT. אך ליכט מפרש זאת כך שגם במצב הנוכחי, האיסור תקף: "העובדה כי שידורי הטלוויזיה הרב ערוצית של קשת יועברו באינטרנט ולא בכבלים או בלוויין, אינה משנה דבר לעניין תכלית החקיקה בדבר הצורך במניעת ריכוז הכוח בידי מעטים. היא בוודאי לא יכולה להוות הנמקה לאישור הבקשה".

 

החשש לדברי ליכט, הוא שקשת תהפוך למפלצת תקשורת, עם "ערוץ הטלוויזיה המוביל, חברת החדשות המובילה, 'עיתון' (אפליקציית N12) מוביל בתפוצה רחבה וכן שותפות עם בעל השליטה בערוץ הכנסת שבו משודרים הדיונים שבה יוכרע גורלה ושליטה במשאב הפרסום בטלוויזיה".

 

ב-HOT טוענים כי אין לאשר לקשת את המיזם כי בימים אלו מגבשים במשרד התקשורת תוכנית על בסיס מסקנות ועדת פולקמן, לאיחוד הרגולציה גם באינטרנט. כך שעל מועצת הרשות השנייה להשהות את ההחלטה עד שמשרד התקשורת יסדיר את שוק השידורים.

 

מבחינת HOT, כל חודש עיכוב שווה הרבה מאד כסף, גם אם בסופו של דבר תאושר הפעילות החדשה של קשת. ל-HOT יש כ-700 אלף לקוחות, והשירות החדש והמוזל של קשת-RGE עשוי לשתות חלק מהם. עיכובים כאלה ואחרים, יאפשרו לפלטפורמות הפרימיום HOT ו-yes להינות עוד קצת מדמי המנוי היקרים של אותם לקוחות שפוטנציאלית עשוי לנטוש.

.

חוות הדעת של FREETV: 2,200 ש' חיסכון בשנה

 .

הבוקר הפיצה FREETV דו"ח שפרסם ד"ר אסף אילת, לשעבר הכלכלן הראשי של רשות התחרות, שקובע כי כניסת FREETV תעודד את התחרות, ותביא לחסכון לצרכנים של 1,000-,2,200 שקלים בשנה. בדוח מוצגת טבלה עם אומדן מחיר חודשי לצרכן לכל שירות (HOT, yes, סלקום TV ופרטנר TV). "מהלוח עולה כי המחיר הממוצע המשוקלל ללקוח נאמד כיום בכ-170 שקלים. ההפרש בין המחיר הממוצע המשוקלל המשולם כיום על ידי צרכן (משק בית) שיעבור למיזם, לבין המחיר במיזם, הוא כ-130 שקלים לחודש... עולה אפוא כי טווח החיסכון הצפוי לצרכן (משק בית) שיבחר לעבור למיזם, נאמד בטווח שנע בין כ80-180 שקלים לחודש, דהיינו אומדן החיסכון נע בטווח של כ-100-2,2000 לשנה למשק בית שיבחר לעבור למיזם", כתב ד"ר אילת.

 

בשנים האחרונות חל גידול משמעותי במספר מנויי פלטפורמות ה-OTT ובחלקם מסך מנויי הטלוויזיה הרב ערוצים בישראל. על פי הערכות המיזם, בשנת 2021 היו בישראל כ-740 אלף מנויי OTT שהיוו כ-43% מסך מנויי הטלוויזיה הרב ערוצית בישראל, לעולם 980 אלף מנויים טלוויזיה רב ערוצית בכבלים ובלוויין (כ-575 מהסך הכל). על פי הערכות המיזם, בשנת 2022 צפויה לראשונה מספר מנויי ה-OT לעלות על מספר מנויי פלטפורמות הכבלים והלוויין".

 

בדוח ציין ד"ר אילת כי המחיר הממוצע ללקוחות משלמים בפלטפורמות HOT ו-yes עומד על כ-200-220 שקלים בחודש, עבור חבילה בסיסית ללא תשלומים נוספים בגין הרחבת חבילות התוכן. בנוסף לקוחות yes נדרשים לשלם תשלום נוסף על ציוד קצה ייעודי". מאידך, מיזם FREETV יציע, כך על פי אילת, את ערוצי הספורט בתוך דמי מנוי הבסיסיים, ערוצים נוספים עם אפשרות לקאצ'אפ ו-VOD, סרטים, סדרות ועוד.

 

"הקמתו של מיזם טלוויזיה רב ערוצית היא משימה מפרכת ומורכבת הדורשת תכנון, יכולות תיאום וביצוע, והשקעה של משאבי זמן וכסף מרובים", נכתב בדוח. "מכיוון שהמיזם דורש גיוס ותיאום של שחקנים רבים וחתימה על חוזים והתחייבויות, ישנה חשיבות עצומה ליכולתו של המיזם לפעול בסביבה ברורה וודאית, בפרט כאשר הוא צועד את צעדיו הראשוניים בתחום מורכב וריכוזי זה. .אכן, בעלי המיזם ועובדיו שוקדים לילות כימים על קידומו של המיזם ועל יצירת התנאים וההסכמים הדרושים להצלחתו. מאמצים אלה מתגברים ככל שהשקת המיזם מתקרבת, ובפרט מאז האישור שהתקבל מרשות התחרות". "עם זאת", ציין ד"ר אילת, "למרות שאישור רשות התחרות התקבל כבר לפני חודשים רבים, וחרף פעולות ההקמה אותן מבצע המיזם, כלל האישורים הדרושים לפעילות המיזם טרם התקבלו".

 

הדוח של ד"ר אילת נשלח למשרד התקשורת ולמועצת הרשות השנייה. ד"ר אילת מציין כי כניסת FREETV תספק הרבה יותר תוכן בהרבה פחות כסף ותוריד את החסמים במעבר בין השירותים והספקים. עיכוב של אישור המיזם, לדבריו, יהווה מכה קשה לצרכנים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    קובי 06/04/2022 12:55
    הגב לתגובה זו
    שילמדו קודם להעניק שרות כמו שצריך. נכון להיום פשוט בושה.
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)
בלעדי

פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS

פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים

ליאור דנקנר |

ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור. 

גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון. 

דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.

קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת


קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים

הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים. 

מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.