עמדת הטענה טסלה
צילום: Pixbay

טסלה שוב מעל שווי של טריליון ד'; האם GM תוכל להפתיע?

לאחר ראלי של 8 ימי עליות רצופים, ההערכות הן שטסלה ממוצבת טוב יותר מהמתחרות ביחס ליכולת להעלאת מחירים ומבחינת השפעת הבעיות בשרשראות האספקה, אך האם דווקא GM תשבור את שוק הרכבים החשמליים בשנה הבאה עם דגם מוזל?
גיא טל | (3)
לאחר שבעה ימים רצופים של עליות, מניית טסלה TESLA INC שוב חוצה את הרף הסימבולי של שווי שוק של טריליון דולר, לאחר שמנייתה חצתה במהלך יום המסחר אמש את מחיר ה-1000 דולר למניה לזמן קצר, לראשונה מאז השור הדובי של ינואר. היום שוב היא חוצה את הרף הזה עם יום עליות נוסף, השמיני במספר, הארוך ביתר מאז ינואר 2020, אז חוותה המניה רצף עליות של 10 ימים.  מספר גורמים תומכים בראלי האחרון של יצרנית הרכבים החשמליים המובילה. ראשית, עליית מחירי האנרגיה בעולם שהקפיצה את מחירי הדלק בארצות הברית לגבהים היסטוריים מדגישה את יתרונות הרכב החשמלי. למרות עלות התחלתית גבוהה יותר, לאורך זמן, מחירי החשמל הנמוכים בהרבה גורמים להשקעה הראשונית להיות כדאית. ככל שמחיר הדלק גבוה יותר, תקופת החזר ההשקעה מתקצרת, והכדאיות עולה. הגדלת הכדאיות הזאת לא נעלמה כמובן מעיני טסלה, שמנצלת זו להעלאת מחירים שלא פוגעות בביקוש המתחזק.   גורם נוסף שמסייע ליצירת הממומנטום במניה הוא הצפי להגדלת הייצור, שקיבל דחיפה מחניכת המפעל בגרמניה השבוע. החברה אמרה כי היא מצפה לייצר חצי מיליון מכוניות מדגם Y בשנה במפעל החדש. בשנה האחרונה מכרה טסלה 936 אלף מכוניות, כך שהמפעל החדש בהחלט מקפיץ את יכולות החברה בתחום הזה. מפעל נוסף צפוי להיפתח בסין בקרוב, ואחד נוסף באוסטין, טקסס. נזכיר, שהיעד ארוך הטווח של החברה הוא ייצור של 20 מיליון מכוניות בשנה תוך עשר שנים, כשאלון מאסק מקווה להקים עשרה מפעלים ברחבי העולם.  גורם נוסף שהשפיע על מחיר המניה בשבוע האחרון היה (כמובן) ציוץ של המנכ"ל אלון מאסק, שהצהיר על "Master Plan 3" שתצא לדרך בקרוב. הוא לא הבהיר תחילה במה מדובר, ושלל ספקולציות עלו בנושא, החל מנהיגה אוטמטית ועד הגדלת הייצור. בציוץ תגובה מאוחר יותר הוא הבהיר קצת יותר את כוונתיו:   "המטרה העיקרית של טסלה תהיה להשתדרג לגודל קיצוני, שזה מה שנצרך כדי להרחיק את האנושות משמוש בדלקים מאובנים, ובינה מלאכותית. יחד עם זאת, אכלול גם חלקים הקשורים לספייס איקס, טסלה וחברת בורינג". ספייס איקס זו חברת הנסיעות לחלל של מאסק, ובורינג הוא מיזם של תעבורה מהירה באמצעות מנהרות בין ערים. לא ברור איך ישתלבו החברות האחרות בחזון של ה"שלב השלישי", אך נראה שהחלק הראשון מתייחס לריכוז מאמצים בהגדלה מאסיבית של הייצור.  החדשות הטובות מאפילות ככל הנראה על הרעות, כשבשוק הרכב מזהירים מפני הקטנת הייצור עקב בעיות שרשרת האספקה. שני הסגמנטים שמכבידים במיוחד על הייצור הם השבבים שבמחסור כבר למעלה משנה, וכן, ליצרני הרכב החשמלי, החומרים הנדרשים לייצור בטריות, כמו הניקל לדוגמה, שמחירם עולה עקב המלחמה באוקראינה.  יוסף ספאק, אנליסט RBC הוריד את התחזיות שלו ל-SAAR של מכירות הרכבים בארצות הברית בחודש מרץ ובשנה כולה. SAAR מייצג את השיעור השנתי של מכירות הרכבים בארצות הברית באופן שמתחשב בעונתיות על פי חודשים. ה-SAAR לשני החודשים הראשונים של השנה היה 14.7 מיליון, ואילו במרץ, להערכתו, הוא 13 מיליון. את התחזית השנתית הוא הוריד מ-15.8 מיליון ל-15.2 מיליון. לשנת 2023 הוא הוריד את הערכותיו מ-16.3 מיליון ל-16.1 מיליון. לשם השוואה, בשנת 2021 נמכרו 15 מיליון רכבים בארצות הברית. האנליסט מסביר את הורדת התחזית: "האספקה והמלאים לא התאוששו כפי שציפינו, ואנו מצפים כעת שהאתגרים ימשכו. אנו גם מודאגים מגורמים מקרו כלכליים כשהביקוש עלול להיפגע, אם כי עדיין אין ראיות לכך". בין שאר הדברים שציין ספאק ככאלה שעלולים לפגוע בביקוש הוא מונה גם את העלאת הריבית הצפויה, שתקשה יותר על הצרכנים ליטול הלוואות לרכישת רכב.  האנליסטים מגיבים להתפתחויות הללו, כשהם מעדכנים את הערכותיהם לדוחות הבאים של יצרניות הרכב כלפי מטה. הממוצע ביחס ל-GM GENERAL MOTORS ירד מהערכה לרווח של 7 דולר למניה ל-6.9 דולר למניה. הערכות לרווחי פורד FORD MOTOR ירדו מ-2.06 דולר ל-2 דולר.  גם הערכות לגבי טסלה הן שהיא תיפגע מהבעיות בשרשרת האספקה, אך פחות מאחרות. ההערכות הממוצעות לרווח למניה ירדו בסנט אחד ל-10.83 דולר בלבד. כוח התמחור של החברה ממשיך להיות חזק והיא, כאמור מצליחה להעלות מחירים, והביקוש למוצריה ממשיך להיות חזק. זו הסיבה שבעוד פורד ו-GM ירדו ב18% ו-24% בהתאמה מתחילת שנה, מחיר מניית טסלה ירד ב-4.6% בלבד. אנליסט מחברת ההשקעות KGI China Development Financial מעריך כי טסלה ממוצבת טוב יותר מהמתחרות להתגבר גם על הבעיות בשרשרת האספקה, ומעריך ששולי הרווח עוד ישתפרו: "יחד עם העלאת מחירים מוצלחת, אנו חושבים שטסלה נמצאת בדרכה לדווח על התרחבות שולי הרווח בשנת 2022, למרות חוסר ודאות במישור המקרו כלכלי, וההשפעה השלילית (על הרווחיות) של פתיחת המפעלים בברלין ובאוסטין".  אז הביקוש גובר, אך יש מכשול מהותי שעומד בפני הלקוחות האמריקאים שכל כך רוצים להתחדש ברכב חשמלי נוצץ, והוא מחירי הרכבים הגבוהים יחסית. קירק אוניל, כתב אתר האינטרנט TheStreet, העריך בשבוע שעבר שהשכר הממוצע האמריקאי לפני מיסים, שעומד על 51,480 דולר בשנה, לא מאפשר לעמוד בתשלום החודשי שנדרש למימון רכב חשמלי, כשאין רכב כזה מתחת למחיר של 30 אלף דולר. רכב המוסטנג מאך-E של פורד מגיע במחיר התחלתי של 43,895 דולר, ואילו מחירן של מכוניות מתוצרת טסלה מתחיל מ-46,990 דולר - כמעט כמו המשכורת הממוצעת השנתית.  לפער הזה, מנסה להיכנס GM כשהיא מנסה לייצר לראשונה רכב חשמלי במחיר נמוך של כ-30 אלף דולר לרכב מדגם Equinox. "לאקינוקס היה תמיד תפקיד חשוב בחברת שברולט, כרכב השני הנמכר ביותר של החברה. יצירת אופציה של רכבים חשמליים במחירים שבהישג יד בסגמנט הנמכר ביותר של שבי (שברולט) יהפוך את הרכב החשמלי לנגיש לכל אחד" אומר סטיב היל, סגן נשיא חברת שברולט (ששייכת ל-GM). החברה אף פרסמה טריילר קצר שמציג חלקים מהרכב כצעד ראשון במה שנראה כקמפיין שיווקי עתידי.   
הרכב עתיד להיות מושק בסתיו 2023, עם טווח מוערך של לפחות 300 מייל (כ-480 ק"מ) בין טעינות. לשברולט כבר יש דגם אחד יחסית זול, הבולט, שנמכר במחיר של כ-32 אלף דולר.  מתחרה אפשרית בסגמנט הרכב הזול היא חברת Fisker FISKER INC שבדוחות הרבעון הרביעי הצהירה על מחיר יעד של 29,990 דולר לרכב. החברה מקווה להגיע ליכולת ייצור של 250 אלף רכבים בשנה ולהתחיל את מכירותיה בשנת 2024. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    וואוו 16/07/2022 14:11
    הגב לתגובה זו
    אני מוכר ואם לא אקבל את ה1000000 דולר, שהרווחתי אני תובע את ביזפורטל על פרסומי שקר
  • 1.
    טסלאי 24/03/2022 22:39
    הגב לתגובה זו
    והכי צומחת גם!!!
  • Sk 25/03/2022 13:12
    הגב לתגובה זו
    אני עם טסלה3 lr רכב מדהים יןתר טוב מפרארי גם באיכות וגם בביצועים
הואנג וליפ בו טאןהואנג וליפ בו טאן

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית

מניית אינטל מזנקת ב-33% אחרי הודעה על השקעת ענק של אנבידיה שרוכשת נתח באינטל ותקים יחד איתה תשתיות לשבבים לתעשיית ה-AI; המהלך מגיע בדחיפת הממשל האמריקאי שכבר השקיע 9 מיליארד באינטל
מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.  


אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים

מניית אינטל מזנקת 33%  לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20% 

במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.

מהות העסקה

אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.

במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.

ג'נסן הואנג וליפ בו טאן (נוצר על ידי בינה מלאכותית)ג'נסן הואנג וליפ בו טאן (נוצר על ידי בינה מלאכותית)

אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה

ענקית השבבים הוותיקה מקבלת חבל הצלה מהמתחרה לשעבר - האם זה יספיק להחזיר אותה לגדולה?

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה אינטל

היום, כאשר אינטל מצויה בשפל תדמיתי ופיננסי, נודע כי חברת אנבידיה תשקיע 5 מיליארד דולר באינטל ותשתף עמה פעולה בפיתוח שבבים חדשים לשוק השרתים, מרכזי הנתונים והמחשבים האישיים. העסקה כוללת רכישת מניות של אינטל במחיר של 23.28 דולר למניה, הנחה של 6.5% ממחיר הסגירה הקודם (הנחה של כ-30% ביחס למחיר החדש - אינטל מזנקת מעל 30%). זה הופך את אנבידיה לאחת מבעלי המניות הגדולים ביותר של אינטל, עם נתח של כ-4% מהחברה. להרחבה: אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית

עבור אנבידיה, מדובר במהלך שמעניק דריסת רגל משמעותית ביכולות הייצור של אינטל, לרבות בחטיבת ה-Foundry שסובלת מקשיים כרוניים. עבור אינטל, זו הזדמנות לקאמבק שכה נדרש. השותפות תאפשר פיתוח שבבים משולבים המשלבים את יכולות ה-AI של אנבידיה עם ארכיטקטורת ה-x86 המסורתית של אינטל. העסקה הזו מגיעה אחרי שלפני כחודש הממשל האמריקאי השקיע כ-9 מיליארד דולר בחברה. 

מאחורי העסקה הזו מסתתר סיפור עמוק על אחת מחברות הטכנולוגיה החשובות בעולם, שעברה כברת דרך משמעותית מאז נוסדה. סיפור זה כולל ניצחונות טכנולוגיים היסטוריים, החמצות אסטרטגיות כואבות והתמודדות עם תחרות גלובלית עזה, בעיקר מצד יצרניות כמו TSMC, סמסונג ו-AMD. העסקה עם אנבידיה, עשויה להיות נקודת מפנה לאינטל. היא קיבלה הבעת אמון מהמובילה העולמית. עכשיו, נשאר "רק" להצדיק זאת. 

1968: ההתחלה - מהפכה בזיכרון ובמיקרו-מעבדים

אינטל נוסדה ב-18 ביולי 1968 בקליפורניה על ידי רוברט נויס וגורדון מור, שני מדענים פורצי דרך שעזבו את חברת Fairchild Semiconductor, לצד המשקיע ארתור רוק. השם "Intel" הוא קיצור של "Integrated Electronics", ומשקף את החזון שלהם לייצר שבבים משולבים שיהפכו את הטכנולוגיה לזולה ונגישה יותר. בתחילת הדרך, התמקדה החברה בפיתוח זיכרונות מסוג SRAM ו-DRAM, שהיו חידוש טכנולוגי משמעותי בתעשייה. עיקר ההכנסות הגיעו ממכירת זיכרונות אלה, ששימשו במחשבים מוקדמים ובציוד תעשייתי.

כבר בראשית שנות ה-70 החלה פריצת הדרך המשמעותית הראשונה: המעבד הראשון בעולם, ה-Intel 4004, הושק בשנת 1971. המעבד, אשר פותח לבקשת יצרנית מחשבונים יפנית בשם Busicom, הכיל 2,300 טרנזיסטורים והיה בעל 4 ביט בלבד. הוא סימן את המעבר ההיסטורי מהעולם האנלוגי לדיגיטלי. הוא אפשר למחשבים לבצע חישובים מורכבים יותר במקום קטן וזול, והפך את אינטל לחלוצה בתחום המיקרו-מעבדים.