עמדת הטענה טסלה
צילום: Pixbay

טסלה שוב מעל שווי של טריליון ד'; האם GM תוכל להפתיע?

לאחר ראלי של 8 ימי עליות רצופים, ההערכות הן שטסלה ממוצבת טוב יותר מהמתחרות ביחס ליכולת להעלאת מחירים ומבחינת השפעת הבעיות בשרשראות האספקה, אך האם דווקא GM תשבור את שוק הרכבים החשמליים בשנה הבאה עם דגם מוזל?
גיא טל | (3)
לאחר שבעה ימים רצופים של עליות, מניית טסלה TESLA INC שוב חוצה את הרף הסימבולי של שווי שוק של טריליון דולר, לאחר שמנייתה חצתה במהלך יום המסחר אמש את מחיר ה-1000 דולר למניה לזמן קצר, לראשונה מאז השור הדובי של ינואר. היום שוב היא חוצה את הרף הזה עם יום עליות נוסף, השמיני במספר, הארוך ביתר מאז ינואר 2020, אז חוותה המניה רצף עליות של 10 ימים.  מספר גורמים תומכים בראלי האחרון של יצרנית הרכבים החשמליים המובילה. ראשית, עליית מחירי האנרגיה בעולם שהקפיצה את מחירי הדלק בארצות הברית לגבהים היסטוריים מדגישה את יתרונות הרכב החשמלי. למרות עלות התחלתית גבוהה יותר, לאורך זמן, מחירי החשמל הנמוכים בהרבה גורמים להשקעה הראשונית להיות כדאית. ככל שמחיר הדלק גבוה יותר, תקופת החזר ההשקעה מתקצרת, והכדאיות עולה. הגדלת הכדאיות הזאת לא נעלמה כמובן מעיני טסלה, שמנצלת זו להעלאת מחירים שלא פוגעות בביקוש המתחזק.   גורם נוסף שמסייע ליצירת הממומנטום במניה הוא הצפי להגדלת הייצור, שקיבל דחיפה מחניכת המפעל בגרמניה השבוע. החברה אמרה כי היא מצפה לייצר חצי מיליון מכוניות מדגם Y בשנה במפעל החדש. בשנה האחרונה מכרה טסלה 936 אלף מכוניות, כך שהמפעל החדש בהחלט מקפיץ את יכולות החברה בתחום הזה. מפעל נוסף צפוי להיפתח בסין בקרוב, ואחד נוסף באוסטין, טקסס. נזכיר, שהיעד ארוך הטווח של החברה הוא ייצור של 20 מיליון מכוניות בשנה תוך עשר שנים, כשאלון מאסק מקווה להקים עשרה מפעלים ברחבי העולם.  גורם נוסף שהשפיע על מחיר המניה בשבוע האחרון היה (כמובן) ציוץ של המנכ"ל אלון מאסק, שהצהיר על "Master Plan 3" שתצא לדרך בקרוב. הוא לא הבהיר תחילה במה מדובר, ושלל ספקולציות עלו בנושא, החל מנהיגה אוטמטית ועד הגדלת הייצור. בציוץ תגובה מאוחר יותר הוא הבהיר קצת יותר את כוונתיו:   "המטרה העיקרית של טסלה תהיה להשתדרג לגודל קיצוני, שזה מה שנצרך כדי להרחיק את האנושות משמוש בדלקים מאובנים, ובינה מלאכותית. יחד עם זאת, אכלול גם חלקים הקשורים לספייס איקס, טסלה וחברת בורינג". ספייס איקס זו חברת הנסיעות לחלל של מאסק, ובורינג הוא מיזם של תעבורה מהירה באמצעות מנהרות בין ערים. לא ברור איך ישתלבו החברות האחרות בחזון של ה"שלב השלישי", אך נראה שהחלק הראשון מתייחס לריכוז מאמצים בהגדלה מאסיבית של הייצור.  החדשות הטובות מאפילות ככל הנראה על הרעות, כשבשוק הרכב מזהירים מפני הקטנת הייצור עקב בעיות שרשרת האספקה. שני הסגמנטים שמכבידים במיוחד על הייצור הם השבבים שבמחסור כבר למעלה משנה, וכן, ליצרני הרכב החשמלי, החומרים הנדרשים לייצור בטריות, כמו הניקל לדוגמה, שמחירם עולה עקב המלחמה באוקראינה.  יוסף ספאק, אנליסט RBC הוריד את התחזיות שלו ל-SAAR של מכירות הרכבים בארצות הברית בחודש מרץ ובשנה כולה. SAAR מייצג את השיעור השנתי של מכירות הרכבים בארצות הברית באופן שמתחשב בעונתיות על פי חודשים. ה-SAAR לשני החודשים הראשונים של השנה היה 14.7 מיליון, ואילו במרץ, להערכתו, הוא 13 מיליון. את התחזית השנתית הוא הוריד מ-15.8 מיליון ל-15.2 מיליון. לשנת 2023 הוא הוריד את הערכותיו מ-16.3 מיליון ל-16.1 מיליון. לשם השוואה, בשנת 2021 נמכרו 15 מיליון רכבים בארצות הברית. האנליסט מסביר את הורדת התחזית: "האספקה והמלאים לא התאוששו כפי שציפינו, ואנו מצפים כעת שהאתגרים ימשכו. אנו גם מודאגים מגורמים מקרו כלכליים כשהביקוש עלול להיפגע, אם כי עדיין אין ראיות לכך". בין שאר הדברים שציין ספאק ככאלה שעלולים לפגוע בביקוש הוא מונה גם את העלאת הריבית הצפויה, שתקשה יותר על הצרכנים ליטול הלוואות לרכישת רכב.  האנליסטים מגיבים להתפתחויות הללו, כשהם מעדכנים את הערכותיהם לדוחות הבאים של יצרניות הרכב כלפי מטה. הממוצע ביחס ל-GM GENERAL MOTORS ירד מהערכה לרווח של 7 דולר למניה ל-6.9 דולר למניה. הערכות לרווחי פורד FORD MOTOR ירדו מ-2.06 דולר ל-2 דולר.  גם הערכות לגבי טסלה הן שהיא תיפגע מהבעיות בשרשרת האספקה, אך פחות מאחרות. ההערכות הממוצעות לרווח למניה ירדו בסנט אחד ל-10.83 דולר בלבד. כוח התמחור של החברה ממשיך להיות חזק והיא, כאמור מצליחה להעלות מחירים, והביקוש למוצריה ממשיך להיות חזק. זו הסיבה שבעוד פורד ו-GM ירדו ב18% ו-24% בהתאמה מתחילת שנה, מחיר מניית טסלה ירד ב-4.6% בלבד. אנליסט מחברת ההשקעות KGI China Development Financial מעריך כי טסלה ממוצבת טוב יותר מהמתחרות להתגבר גם על הבעיות בשרשרת האספקה, ומעריך ששולי הרווח עוד ישתפרו: "יחד עם העלאת מחירים מוצלחת, אנו חושבים שטסלה נמצאת בדרכה לדווח על התרחבות שולי הרווח בשנת 2022, למרות חוסר ודאות במישור המקרו כלכלי, וההשפעה השלילית (על הרווחיות) של פתיחת המפעלים בברלין ובאוסטין".  אז הביקוש גובר, אך יש מכשול מהותי שעומד בפני הלקוחות האמריקאים שכל כך רוצים להתחדש ברכב חשמלי נוצץ, והוא מחירי הרכבים הגבוהים יחסית. קירק אוניל, כתב אתר האינטרנט TheStreet, העריך בשבוע שעבר שהשכר הממוצע האמריקאי לפני מיסים, שעומד על 51,480 דולר בשנה, לא מאפשר לעמוד בתשלום החודשי שנדרש למימון רכב חשמלי, כשאין רכב כזה מתחת למחיר של 30 אלף דולר. רכב המוסטנג מאך-E של פורד מגיע במחיר התחלתי של 43,895 דולר, ואילו מחירן של מכוניות מתוצרת טסלה מתחיל מ-46,990 דולר - כמעט כמו המשכורת הממוצעת השנתית.  לפער הזה, מנסה להיכנס GM כשהיא מנסה לייצר לראשונה רכב חשמלי במחיר נמוך של כ-30 אלף דולר לרכב מדגם Equinox. "לאקינוקס היה תמיד תפקיד חשוב בחברת שברולט, כרכב השני הנמכר ביותר של החברה. יצירת אופציה של רכבים חשמליים במחירים שבהישג יד בסגמנט הנמכר ביותר של שבי (שברולט) יהפוך את הרכב החשמלי לנגיש לכל אחד" אומר סטיב היל, סגן נשיא חברת שברולט (ששייכת ל-GM). החברה אף פרסמה טריילר קצר שמציג חלקים מהרכב כצעד ראשון במה שנראה כקמפיין שיווקי עתידי.   
הרכב עתיד להיות מושק בסתיו 2023, עם טווח מוערך של לפחות 300 מייל (כ-480 ק"מ) בין טעינות. לשברולט כבר יש דגם אחד יחסית זול, הבולט, שנמכר במחיר של כ-32 אלף דולר.  מתחרה אפשרית בסגמנט הרכב הזול היא חברת Fisker FISKER INC שבדוחות הרבעון הרביעי הצהירה על מחיר יעד של 29,990 דולר לרכב. החברה מקווה להגיע ליכולת ייצור של 250 אלף רכבים בשנה ולהתחיל את מכירותיה בשנת 2024. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    וואוו 16/07/2022 14:11
    הגב לתגובה זו
    אני מוכר ואם לא אקבל את ה1000000 דולר, שהרווחתי אני תובע את ביזפורטל על פרסומי שקר
  • 1.
    טסלאי 24/03/2022 22:39
    הגב לתגובה זו
    והכי צומחת גם!!!
  • Sk 25/03/2022 13:12
    הגב לתגובה זו
    אני עם טסלה3 lr רכב מדהים יןתר טוב מפרארי גם באיכות וגם בביצועים
ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.


וול סטריט - משקיעים וסוחרים מעבירים פקודות (AI)וול סטריט - משקיעים וסוחרים מעבירים פקודות (AI)

אנבידיה מזנקת 3.2%, TSMC מוסיפה 2%, מאנדיי צונחת 19% - מה עושים החוזים העתידיים?

הפתיחה בוול סטריט צפויה להיות ירוקה: החוזים העתידיים מטפסים על רקע ההתקדמות בסנאט לקראת סיום ההשבתה הממשלתית; גם אנבידיה וחברות השבבים רושמים התאוששות; טסלה מטפסת בעקבות אישור חבילת השכר למאסק - ומי עוד בולטות?

מנדי הניג |

פתיחה חיובית מצפה לנו מעבר לים. החוזים העתידיים בוול סטריט עולים כשברקע מתגבשת בוושינגטון יוזמה לסיום ההשבתה הממשלתית שנמשכת כבר 4 שבועות ומעיקה על הכלכלה האמריקאית. זה נותן "בוסט" לסנטימנט וזה מגיע אחרי שבוע תנודתי במיוחד שבו נרשמו ירידות חזקות במניות הטכנולוגיה. החוזים על הדאו עולים בכ-0.5%, החוזים על ה-S&P 500 מתחזקים בכ-1%, והחוזים על הנאסד"ק רושמים זינוק של כ-1.5%, זה אחרי שבשבוע שעבר המדד הטכנולוגי צנח בכ-3%  הירידה השבועית הכי גדולה שלו מאז תחילת אפריל.

כמו שאמרנו הגורם המרכזי לאופטימיות הזאת היא ההתקדמות המשמעותית בסנאט, שאישר הלילה הצעת ביניים ברוב של 60 מול 40 קולות לקראת הסכם דו-מפלגתי שיאפשר את פתיחת הממשל מחדש. שמונה סנאטורים דמוקרטים הצטרפו להצבעה בעד, אבל התהליך עוד לא הושלם ויגיע לאישור סופי בסנאט ובבית הנבחרים. לפי הערכות, ההסכם שנרקם יאפשר תקצוב ממשלתי עד לינואר הקרוב, וגם יבטל חלק מצעדי הפיטורים האחרונים בשירות הציבורי. גורמים המעורים בנושא מציינים שלמרות שהפשרה הנוכחית אינה כוללת את דרישת הדמוקרטים המרכזית להמשך סבסוד ביטוח הבריאות, היא עשויה לסלול את הדרך לפתרון רחב יותר כבר בימים הקרובים.

השווקים מקבלים את המהלך הזה באופטימיות גם בגלל שסיום ההשבתה עשוי להחזיר את פרסום הנתונים הכלכליים, שנעצר בשבועות האחרונים. השבוע צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה והאבטלה לחודש אוקטובר, ובהמשך גם נתוני המכירות הקמעונאיות ומדד המחירים ליצרן. המשקיעים מחפשים אינדיקציות שיסייעו להעריך את הכיוון הבא של מדיניות הריבית של הפד'. במקביל, תשואת האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים מטפסת קלות ל-4.15%, אחרי עלייה מתונה בסוף השבוע.

לצד ההתפתחויות הפוליטיות, השוק מתמקד גם בדוחות של החברות שיתפרסמו השבוע, ובהם של דיסני, סיסקו, אפלייד וחברות טכנולוגיה נוספות. זה לאחר שבוע קשה במיוחד למניות ה-AI בו היה נראה שהמשקיעים שוקלים מחדש את התמחורים של המניות בתחום ובראשם פלנטיר, ביתניים נראה שהשוק מנסה לפתוח את השבוע בטון יותר חיובי.


המניות הבולטות בוול סטריט

אנבידיה NVIDIA Corp. 0.04%  מזנקת בכ-3.5% במסחר המוקדם, כשהמשקיעים מגלים אופטימיות מחודשת לגבי סוף ההשבתה הממשלתית. מניית יצרנית השבבים לבינה מלאכותית ירדה בשבוע שעבר בכ-7%, הירידה השבועית החדה ביותר שלה מאז אפריל, על רקע חששות בשוק מתמחור גבוה מדי של מניות הטכנולוגיה הגדולות. יחד עם אנבידיה, גם פאלנטיר PLTR, שמפתחת תוכנות ניתוח נתונים מבוססות בינה מלאכותית, רושמת התאוששות של 3.6% לאחר ירידה של 11% בשבוע שעבר.