בליץ
צילום: מצגת החברה

בליץ אוספת שני לקוחות: ליסינג בסכום נמוך, לא מכירה של הקטנועים

החברה שמייצרת קטנועים חשמליים תעמיד עשרות מהם לזכיין של דומינו'ס בהולנד ולרשת משלוחי מצרכים, ותקבל תשלום מדי חודש. אם אכן תושלם תקופת ההשכרה, 3 שנים, מדובר בהכנסות של מ' ש'. מודל הליסינג מעלה שאלות של רווחיות - לפי בליץ הוא העדיף ויגדיל את שולי הרווח הגולמי
איתי פת-יה |

חברת הקטנועים החשמליים בליץ מדווחת על הסכמים מול שני לקוחות בהולנד: האחד זכיין של רשת הפיצריות  DOMINO'S PIZZA INC (PIZZA) והשני הוא רשת משלוחי המצרכים Gorlilas. ואולם, נראה כי שני הלקוחות מגבילים את ההשקעה שלהם בקטנועים של בליץ לכדי מודל השכרה בליסינג בלבד, ולא ירכשו אותם ממנה.

בליץ תעמיד בימים הקרובים עשרות קטנועים לצי של שני הלקוחות למשך 36 חודשים לפי ההסכם שנחתם בינתיים ותקבל תשלום כנגד השימוש מדי חודש. כלומר, הלקוחות יוכלו לצמצם את הצי (בתלות בביקושים למשלוחים, בחלופות לכלי תחבורה אחרים וכו'). גם בהנחה שהקטנועים ישמשו את הלקוחות אכן במשך שלוש שנים מלאות, הסכום שתקבל בליץ יהיה מיליון שקל - והסכום כולל בתוכו את שירותי התחזוקה ומכירת החלפים.

השאלה אם כן היא כמה כדאי מודל הליסינג עבור בליץ, שכן הקטנועים נשחקים עם השימוש בהם (וזאת ללא קשר לסוללות עצמן, שהטכנולוגיה של בליץ מבוססת על החלפה תדירה שלהן). קטנוע שלא תוכל למכור בסוף תקופת ההשכרה או להשכירו ללקוח אחר בשל בלאי יהיה כזה שתפסיד עליו כסף - אלא אם במהלך הליסינג דמי ההשכרה שתקבל יכסו את עלות יצורו. בבליץ לא מתייחסים לתחשיבים הללו בדיווח שהוציאו, לדבריהם מדובר בסודות מסחריים. ההערכות בשוק הן שבהתבסס על הסכומים החודשיים המקובלים בחוזי הליסינג של בליץ, תוך פחות משנה וחצי מוחזרת העלות של כל קטנוע.

עוד מסבירים בסביבת החברה, כי מבחינתם מודל הליסינג הוא העדיף ומגדיל את ההתחייבויות של הלקוח כלפיהם. ההבדל הוא שאם במודל המכירה הלקוח קונה הן את האופנועים והן שירותים מבליץ, אך דואג לבדו לביטוח למשל, אזי שבליסינג בליץ מספקת את כל החבילה, וזו הסיבה, לטענתם, שגם הלקוח מעדיף את הליסינג.

לפיהם ככל שיסגרו יותר עסקאות שכאלה היעד הוא להעלות את שיעור הרווח הגולמי בטווח הארוך מ-40% ל-60%. עד כה העסקאות עליהן דיווחה היו במודל של מכירה, וגם בדוחות החברה יכולים היו המשקיעים למצוא פילוח נפרד למכירות קטנועים והכנסות משירותי תחזוקה וחלפים. הפנייה המוצהרת למודל הליסינג, משמעה שקצב הצמיחה וגיוס הלקוחות על בסיס מכירת הקטנועים אינו עובד מספיק טוב.

בצד אלה מעדכנים בבליץ על מזכר הבנות לא מחייב עם רשת משלוחי המצרכים האנגלית Stuart, שכיום הצי שלה נשען בכלל על אופניים חשמליים. האחרונה תבחן במהלך הרבעון השני של השנה את האפשרות להשתמש בקטנועים של בליץ. כך, קיבלה סטיוארט אופציה לחתום על ליסינג תפעולי בהיקף של 50 קטנועים שיסופקו בלונדון, החל מהרבעון השלישי. מדובר על הכנסות של 4 מיליון שקל לאורך תקופת הליסינג כולה, אם יחתם ההסכם.

"מזכר הבנות זה מהווה התקשרות ראשונה של החברה באנגליה, והוא מהווה פוטנציאל להזמנות במדינות נוספות בהן פועלת רשת Stuart כאמור אשר בכפוף להתקיימותן עשויים להגיע למיליוני פאונד נוספים", מדגישים בבליץ.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בזק
צילום: לילך צור

תשואה סולידית של 8% בחצי שנה על הנייר: בי קום בדרך לפירוק אחרי מכירת בזק

אחרי מכירת יתרת ההחזקה בבזק, הערך הנכסי עומד על 27 שקל למניה מול כ 25 שקל בשוק. הפער מגלם 8%, כששורה של הוצאות ותשלומים משפטיים יכולה לצמצם את המספר לאזור 5% עד 6% בחישוב שמרני מאוד

ליאור דנקנר |

בי קומיוניקיישנס 5.8%  מתקדמת לפירוק וחלוקה לבעלי המניות אחרי שמכרה את יתרת המניות שלה בבזק 5.1% . לפי מצגת החברה הערך הנכסי למניה עומד על 27 שקל, בזמן שבשוק היא נסחרת סביב 25 שקל. הפער מגלם תשואה סולידית של 8% בחצי שנה על הנייר, עם שחיקה אפשרית בגלל הוצאות ותשלומים משפטיים.

המכירה של בי קומיוניקיישנס מסמנת יציאה סופית של קרן סרצ'לייט ודוד פורר מההחזקה בבזק, אחרי קבלת אישורים שאפשרו ירידה מתחת לרף שמגדיר גרעין שליטה והפצה רחבה בשוק. בזק נשארת חברה בלי גרעין שליטה, והשאלה שחוזרת היא אם יתגבש בעל בית חדש דרך איסוף מניות מהמוסדיים ובמסחר בשוק.

במקביל, זה שבזק בלי גרעין שליטה לא מחייב מהלך מיידי. אבל זה כן מעלה מחדש את הדיון על גופים שמסתכלים על עסקה ארוכת טווח, בעיקר כאלה שיודעים לעבוד עם תזרים יציב ומינוף.


גרעין השליטה והאם בזק יכולה להתייעל

בין השמות שעולים בשיחות בשוק מופיעות קיסטון וקרן תש"י. ההיגיון של קרנות תשתית בבזק נשען על שני דברים שנוטים לעבוד להן טוב. הראשון הוא יציבות תזרימית של עסק תקשורת גדול עם תשתיות לאומיות. השני הוא יכולת לבצע רכישה במינוף, כלומר לשלב הון עצמי עם חוב, מתוך הנחה שמימון זול יחסית משפר את התשואה לאורך זמן.

אבל מול ההיגיון הזה עומדת נקודה פשוטה. בזק לא נסחרת כאילו היא מציאה. שווי השוק שלה סביב 18.5 מיליארד שקל והמניה במכפיל רווח של כ-13 עד 14. בהשוואה עולמית, מכפילים בענף התקשורת נוטים להיות נמוכים יותר, ולכן קשה לבנות תרחיש של אפסייד מהיר רק מתמחור מחדש.

אינטרקיור
צילום: אינטרקיור

אינטרקיור נופלת: חוב בספק של 27 מיליון שקל מבזלת

צניחה ש כ-13% במניה לשווי של 200 מיליון שקל; בזלת נמצאת בסוג של הסדר חוב. על התוצאות של אינטרקיור, היקף החשיפה ביחס לשווי והעתיד

רן קידר |
נושאים בכתבה אינטרקיור

מניית אינטרקיור -12.72%  ירדה ב-12.7% לאחר שבשבוע שעבר, בזלת שהיא ספקית של אינטרקיור החלה בהליך ארגון מחדש מטעם בית משפט. החשיפה הכספית של אינטרקיור מגיעה לכ-27 מיליון שקל. סכום משמעותי מתוך שווי השוק של החברה הפועלת בתחום הקנאביס שנסחרת ב-200 מיליון שקל. 

חלק מהסכום עשוי להיגבות במקביל להסדר חוב ומכירת הפעילות של בזלת, אך צפוי שתהיה תספורת. "המכה" הזו לאינטרקיור היא סוג של הוצאה חד פעמית, אבל בשנים האחרונות, יש הרבה "הוצאות חד פעמיות" לרבות הפסדים בגלל המלחמה והשיתוק של המפעל של החברה שנמצא סמוך לגדר. 

מנגד, הקנאביס גדל בביקושים בעולם, וצפוי לחזור לגדול גם בארץ, ואינטרקיור שהיא גם יבואנית, גם מייצרת בארץ וגם מייצאת לעולם, צופה ליהנות מהגידול העולמי. במחצית הראשונה של השנה 

במחצית הראשונה של השנה הסתמו הכנסות אינטרקיור ב-130 מיליון שקל, עלייה של 15% לעומת המחצית השנייה של 2024,. תזרים המזומנים התפעולי היה חיובי בסך של 12 מיליון שקל, לעומת תזרים שלילי של 43 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר במחצית האחת עשרה ברציפות שבה החברה מציגה EBITDA מתואם חיובי, שהסתכם ב-12.6 מיליון שקל (כ-10% מההכנסות). 

החברה מדווחת על המשך השיקום במתקן ניר עוז, שחידש את פעילות הייצור, הייבוא והמכירות לאחר מתקפת ה-7 באוקטובר. במקביל הושקו יותר מ-40 מוצרים חדשים, ההשקות הראשונות מאז אוקטובר 2023. עד סוף התקופה קיבלה אינטרקיור מקדמות פיצוי של 81 מיליון שקל מהרשויות בגין נזקי מלחמה, מתוך תביעות כוללות בהיקף של 251 מיליון שקל. יתרות המזומנים הסתכמו ב-54 מיליון שקל וההון העצמי עמד על 432 מיליון שקל.