סטפן בנסל מודרנה
צילום: יוטיוב CNBC

לקראת דוחות מודרנה בחמישי: למה האנליסטים מצפים?

הדוחות הרבעוניים של חברת הביוטק צפויים להיום טובים, אבל המשקיעים פחות יתמקדו בנתוני העבר אלא יחפשו רמז לצמיחה העתידית של החברה - לאור ההתקרבות של קץ המגיפה; החברה מפתחת בימים אלו חיסון משולב שנתי להגנה מפני מספר וירוסים - למשל, שפעת, נגיף הקורונה ו-RSV - אולי הוא יבטיח את עתיד החברה?
סתיו קורן | (1)

חברת הביוטק מודרנה  MODERNA מייצרת מיליארדי דולרים בהכנסות ורווחים מהחיסון שלה לקורונה. אבל זה לא בהכרח מה שמרגש את המשקיעים לקראת הדוחות שיפורסמו ביום חמישי הקרוב. הסיבה לכך היא שנכון להסתכל על עתיד החברה, ולא על העבר. ועם יותר ויותר מומחים שמנבאים קץ למגיפה, עתיד החברה נשאר לוט בערפל. אחרי הכל, חיסון הקורונה הוא המוצר הממוסחר היחיד של הביוטק.

קונצנזוס האנליסטים בשורת הרווח עומד על 9.9 דולר למניה, צמיחה של מעל 1,340% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, עם הפסד של 0.69 דולר למניה. בשורת ההכנסות צפי השוק עומד על 6.7 מיליארד דולר, קפיצה של מעל 1000% לעומת הרבעון המקביל.

אז כמובן שחשוב להסתכל על ההכנסות והרווח בדוחות הכספיים של החברה שיפורסמו ב-24 בפברואר. אבל יש מרכיב נוסף שהוא אפילו יותר משמעותי. אלמנט זה יכול לקבוע אם החברה תשגשג בשוק החיסונים לנגיף הקורונה של העתיד, תוך התגברות על יריבים. והדבר החשוב שצריך לשים עליו את הדגש הוא מבט אל מעבר למגיפה. 

החברה כבר נתנה לנו כמה רמזים בתקופה האחרונה, על הדרכים בהם היא צפויה לפעול ביום שאחרי המגיפה, וכולם קשורים למציאת חיסון בוסטר יעיל שיינתן מידי שנה. נכון לעכשיו, החברה מספקת בוסטרים שהם גרסה במינון נמוך יותר של החיסון המקורי שלה.

אבל החברה עובדת גם על מאיץ המכוון ספציפית לאומיקרון וכן על בוסטרים המתמקדים ביותר מגרסה אחת - כמו גרסאות הדלתא והביתא. רוב המועמדים הללו נמצאים בלימודי שלב 2.

החיסון במינון נמוך יותר המשמש כבוסטר יעיל נגד מספר זנים, כולל האומיקרון. אבל הוא לא יעיל כמו החיסון נגד הנגיף המקורי. מכאן הלחץ של החברה לפתח בוסטר שמותאם טוב יותר לזנים החדשים. אם החברה תוכל לפתח חיזוק טוב יותר, היא תוכל להבטיח את מעמדה בשוק בשלבים הבאים של סיפור הקורונה. וזה יכול להשתוות לעוד הכנסות שוברי קופות קדימה.

חיסון משולב שנתי

לחברה יש תכנית נוספת וגדולה, חיסון שנתי משולב להגנה מפני מספר וירוסים - למשל, שפעת, נגיף הקורונה ו-RSV. החברה קוראת לזה "חיסון דחף שנתי מכל-נשימה". הרעיון הוא ליצור חיסון שניתן לעדכן בקלות לפי הצורך עם גרסאות או וירוסים מדאיגים.

קיראו עוד ב"גלובל"

כל עדכונים על תוכנית זו הם חלק חשוב מאסטרטגיית הקורונה העתידית של החברה הסיבה לכך היא שהחיסון המשולב יכול להיות מקור חוזר להכנסה עיקרית בטווח הארוך. ספקי שירותי בריאות ויחידים היו מעדיפים זריקה שנתית אחת לכיסוי מגוון של וירוסים בדרכי הנשימה.

מודרנה היא לא החברה היחידה שחוקרת חיסון משולב. למעשה, תוכנית החיסונים המשולבת של המתחרה NOVAVAX INC מתקדמת יותר. Novavax השלימה את ההרשמה למחקר שלב 1/2. מודרנה עדיין בשלב הפרה-קליני - אבל המחקר עתיד לתפוס תאוצה. הודות לטכנולוגיית ה-mRNA שלה. השימוש ב-mRNA מאפשר פיתוח מהיר יותר מטכנולוגיית חיסונים מסורתית. וגם אם מודרנה לא תגיע לשוק ראשון, עדיין יש הרבה מקום ליותר מיצרנית אחת של חיסון משולב.

נקודת מפנה

מדוע ההתקדמות של החברה כה חשובה כעת? הסיבה פשוטה, אנחנו נמצאים בנקוד מפנה מבחינת המגיפה. שיעור גדול מהאוכלוסייה מחוסן במלואו. וכפי שהוזכר קודם לכן, אנו כנראה לקראת סופה של המגיפה. המשמעות היא שהשנים הקרובות לא ייראו בדיוק כמו השנים האחרונות עבור יצרני חיסונים. 

גם סטפן בנסל, מנכ"ל חברות התרופות אמר שהוא מאמין שאנחנו מתקרבים לסיומה של המגיפה. בנסל אמר שסביר להניח כי ייתכן שאנו מתקרבים לשלבים האחרונים של המגיפה. "אני חושב שזה תרחיש סביר", אמר ל-CNC, כאשר נשאל האם הקורונה צפויה להפוך לאפיזודה חולפת בקרוב. 

"ככל שהאומיקרון ימשיך להתפשט, קיים סיכוי של 80% שנראה פחות ופחות וירוסים ארסיים", אמר ביום רביעי. וזאת מפני שהוא נחשב לזן קל יותר. אך בנסל סייג ואמר כי יש תרחיש של 20% שבו אנו אנחנו צפויים לראות מוטציה ארסית יותר מאומיקרון. "אני חושב שהתמזל מזלנו כיוון שהאומיקרון הוא לא זמן מאוד אלים, אבל עדיין אנחנו רואים אלפי אנשים מתים בכל יום ברחבי כדור הארץ בגלל האומיקרון", אמר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    על איזה קץ המגיפה אתם מדברים? (ל"ת)
    ירמיהו 21/02/2022 00:11
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.