נייס
צילום: לינקדאין
דוח רווח והסבר

למה נייס נפלה בוול סטריט למרות דוחות טובים?

"זה רבעון חלומי, לא היה לנו רבעון כזה ב-22 שנה שאני כאן", אמר ברק עילם, אבל המשקיעים דווקא הפילו את המניה ב-12% ביומיים -  למה נפלה מניית נייס?
אבישי עובדיה | (18)

"זה רבעון חלומי מבחינתנו והוא הכי חזק שאני זוכר ב-22 שנותיי בנייס, עם הצמיחה האורגנית הכי גבוהה שהייתה לנו", אמר ברק עילם על רקע פרסום הדוחות הכספיים. עילם המשיך - "יש לנו מומנטום ורואים אותו בכל קווי עסקים ובכל הגיאוגרפיות". נייס הרוויחה על בסיס Non-GAAP סך של 1.73 דולר למניה, על הכנסות של 515 מיליון דולר. מדובר בגידול של 17.6%, ו-7.5%, בהתאמה, על פני נתוני הרבעון המקביל ב-2021. תחזית הקונצנזוס של האנליסטים הייתה לרווח של 1.71 דולר למניה על הכנסות של 496.1 מיליון דולר. אז כן, התוצאות היו טובות, רק שבוול סטריט התוצאות הן לא האישו הגדול. ברגע שמתפרסמות התחזיות קדימה (וזה יכול להיות במקביל לתוצאות עצמן או בהמשך - בשיחת הוועידה), התוצאות כבר לא מעניינות. התחזית קדימה היא זו שלרוב קובעת את התנהגות המניה.

נייס סיפקה תחזית לרבעון הראשון - רווח של 1.7 דולר למניה ו-510 מיליון בהכנסות.  השוק ציפה ל-495-497  מיליון בהכנסות, ולרווח של 1.7 דולר. על פניו זה נראה בסדר, נכון? זה הרי מעל הצפי של האנליסטים. אבל המחשבה בוול סטריט היא אחרת - המשקיעים אומרים את הדבר הבא: החברה תכניס יותר ותרוויח אותו דבר, בהשוואה לצפי האנליסטים. המסקנה - הרווחיות יורדת. כשהמחזור גדל והרווח נשאר - הרווחיות שהיא היחס בין הרווח להכנסות - יורדת. הרווחיות מבטאת מצב שוק - ככל שהרווחיות גבוהה יותר כך לחברה יש יתרון משמעותי - טכנולוגי או אחר. ככל שהרווחיות נמוכה כך מדובר במוצרים מאוד תחרותיים. כאשר רווחיות יורדת החשש הוא מתחרות חזקה יותר שגורמת להורדת המרווחים או-ו מגידול בעלויות - למשל עלויות שכר.  

מסקנה נוספת - צריך להתאמץ הרבה יותר כדי להרוויח אותו דבר. ואפשר להסתכל על זה גם כך - עם תחזית ההכנסות שהחברה צופה, היה אמור להיות רווח משמעותי יותר. אז למה הרווח לא גדל? אולי תחרות, אולי תחום השירותים שדווקא ירד ברבעון הקודם? החששות מתגברים.

וזה לא רק זה - נייס באופן שוטף מכה את התחזיות ומעלה את התחזית קדימה. הפעם זה לא קרה. ברגע שמרגילים את השוק לעליית תחזית וזה נפסק - קיימת אכזבה מסוימת. 

ומהסיבות האלו, המשקיעים החליטו למכור את המניה שנפלה ב-12% ביומיים ויצרה פער של 9% עם מחירה בתל אביב, אבל זה היה רק הטריגר. נייס היא חברה גדולה וצומחת, שנסחרת במכפילי רווח יחסית גבוהים.  לפני הנפילה במניה השוק "נתן" לה מכפיל של 37 (על רווחי השנה הנוכחית), אחרי הנפילה המכפיל ירד לכ-32. השוק פשוט מתמחר סיכון מסוים שבא לידי ביטוי במספרים לרבעון הבא, ובהינתן שהשוק במגננה בחודשים האחרונים, זה בהחלט סביר.

הטריגר לירידות בנייס שהוא בעצם התאמת מכפילי הרווח, הוא על רקע ירידות כלליות שנובעות מכמה סיבות - החשש מהתלקחות באוקראינה, האינפלציה העולה והריבית שצפויה לעלות. 

המניות הופכות לאטרקטיביות פחות כאשר קיימת אינפלציה ובמיוחד כאשר הריבית עולה. משקיעים מווסתים את ההשקעות שלהם בין שני אפיקים מרכזיים - אגרות חוב ומניות וכאשר הריבית עולה ובמקביל התשואה על אגרות החוב עולה הם מסיטים השקעות ממניות לאגרות חוב. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    כתבה מעולה ונכונה. (ל"ת)
    Aviran Julio 21/02/2022 07:24
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    גיל1 20/02/2022 16:08
    הגב לתגובה זו
    עש להם אגח להמרה ומחזיקי האגח יפתחו פוזציית שורט על המניה לעשות כסף קל ככה זה בבורסה בארהב
  • 14.
    חכם חנוכה 20/02/2022 11:21
    הגב לתגובה זו
    בסהכ הייתם חייבים לכתוב למה המנייה ירדה בחדות למרות הדוחות הטובים... וכל מה שנכתב הוא "ייענו תירוץ" להזכיר לכולם שברבעון הקודם עם דוחות הרבה פחות טובים המנייה טסה ב10%! מה שאומר שאין קשר כמעט בין ביצועי החברה לשער מנייה... ויש הרבה משחק מקווה שנייס הרבה יותר גדולים מזה ויחזרו לשער שלפני חודשיים
  • 13.
    מאני מייקר 20/02/2022 10:45
    הגב לתגובה זו
    מדובר בחברה יציבה, וחזקה. השאלה אם לטווח הארוך יש לה מנוע צמיחה ואפשר לתת את מבטחנו בחברה, ככל שחברה תהיה חדשנית יותר ויעילה יותר ותתן כמה שיותר פתרונות לשוק, השוק יהיה איתה. החברה לא סיפקה תחזיות להמשך, ואני מעט מודאג, כי אני לא יודע או מכיר את התחזיות שלה קדימה. סטגנציה יכולה להיות נסבלת למשך שני רבעונים לא מעבר, בתנאי שיש פיתוח שובר שוויון בדרך.
  • 12.
    אנונימי 20/02/2022 10:34
    הגב לתגובה זו
    קמטק וניס שניהם הראו דוחות טובים ורוח למניה טוב. שניהם יורדים מיד לאחר פרסום הדוחות. מסקנה דוחות טובים זה לא שמעלה את המניה בנסדק. הנסדק מתנהל כמו קזינו שהבית גורף את הרוחים
  • יוסף טל 20/02/2022 16:36
    הגב לתגובה זו
    מה זה דוחות טובים ורווח למניה טוב? הכל בהתאם לציפיות. וכמובן יש חשיבות להמשך מגמת העלאת התחזית שלא קרתה במקרה של נייס ושהיתה מאכזבת משהו במקרה של קמטק. התגובה הזאת תמוהה במקרה הטוב.
  • 11.
    למה? לא ברור? משבר אוקראינה. (ל"ת)
    חיים 20/02/2022 10:26
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    לרון 20/02/2022 10:26
    הגב לתגובה זו
    על ברנולי,ניוטון שמעתם???יום אחד הם פועלים לכאן ואח"כ לשם,כיום .....ניוטון "עובד" בנייס ותו לא
  • 9.
    יוסי 20/02/2022 10:09
    הגב לתגובה זו
    ובסהכ מימושים.זה הכל
  • 8.
    לדבר במונחי non gaap זה פשוט שקר אחד גדול. (ל"ת)
    משקיע 20/02/2022 09:56
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    לרון 20/02/2022 09:29
    הגב לתגובה זו
    נייס גבוהה גם ב 80000
  • 6.
    לרון 20/02/2022 09:28
    הגב לתגובה זו
    אינם עושים ניתוחים כ"כ טובים ומפורטים,משקיע "ממוצע" אומר לעצמו "כ"כ טוב?,אז בצפיה קדימה כנראה יהיה פחות טוב" ומוכר ...
  • 5.
    סם 20/02/2022 09:00
    הגב לתגובה זו
    מניח שתרד ותתייצב .
  • 4.
    א 20/02/2022 08:54
    הגב לתגובה זו
    כשגופים גדולים או שחקני שורט מחליטים להוריד מניה, לא יעזרו שום דו"חות, טובים ככל שיהיו. לדוגמא טבע, כבר כמה וכמה פעמים שהיא קפצה ביום בעשרה אחוזים ומעלה ותוך יומיים קיזזה את אותן עליות, בדיוק כמו שקרה בדו"ח האחרון. הבורסה מזמן איבדה משמעות כלכלית והכל הפך למסחר של אופציות, שורטים ומכונות שפועלים לפי אינטרס.
  • 3.
    יוסי 20/02/2022 08:43
    הגב לתגובה זו
    המניה הייתה כבר בשער 99000 לפני כמה חודשים,,לרדת לרמה של 72000 זה אומר שהכל מטעמי קזינו..היא תרויח אותו דבר כמעט כמו שהרויחה ברבעון האחרון,,מה רע בזה למה להוריד המניה ב-20 אחוז מהשיא,,,לי אין הסבר
  • לרון 20/02/2022 10:23
    הגב לתגובה זו
    שמעת פעם על המושג "שער גבוה"?רוצה דוגמא???,,,,ROKU
  • 2.
    סוחר 20/02/2022 08:38
    הגב לתגובה זו
    אבישי, אתה מכיר את המושג סנטימנט שוק? כל הניתוחי שקל וחצי שלך טובים כדי להוסיף עוד כתבה ועוד פרסומות לאתר שמשלם לך, כשהשוק לא טוב והסנטימנט רע אין שום ניתוח הגיוני שאפשר לעשות. מכיר מכירה דרך המדדים? אז כולן חוטפות כשזה קורה ולא צריך יותר מקצת מכירות כדי לרסק מניות!!!את הניתוחים החלשים האלה תשמור למחלקת המחקר בבנק שאתה עובד אצלו...
  • 1.
    שחרזדה 20/02/2022 08:36
    הגב לתגובה זו
    אבל התקופה בה תמחרו חברות צמיחה במכפילים של 40-60 וחברות חלום במחירי חלום הסתיימה להרבה שנים קדימה. נחזור לאט לאט למציאות . מכפילים של 15-20 וחברות חלום ללא חלום . הדרך של השוק למטה תהיה ארוכה וכואבת.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.