לוסיד רכב חשמלי
צילום: Lucid Motors- אתר החברה

הירידות הן בטק? משקיעים נפטרים גם מחברות הרכב החשמלי ההפסדיות

לאחר שנהנו מהכסף הזול בתקופת התמריצים והנפיקו בשווים גבוהים, חברות כמו ריוויאן שלא מציגה הכנסות, יצרנית הבטריות קוואנטומסקייפ ועוד נחתכות בעשרות אחוזים. "זה חלק מתהליך הפחתת הסיכון בתיק. משקיעים מחפשים חברות שעושות כסף כבר עכשיו. אם הן לא - זה יותר מדי מסוכן"
גיא טל | (1)

חברת הסטרימינג  NETFLIX (NFLX) הייתה הראשונה מבין חברות הטכנולוגיה הגדולות לדווח על תוצאות הרבעון הרביעי שלה ל-2021, ובצל פספסוס התחזית לתוספת מספר המנויים המניה נפלה. אתמול דיווחה ענקית הטכנולוגיה  MICROSOFT (MSFT) שלא עקפה מספיק את התחזיות ומה שקרה במסחר המאוחר היה רכבת הרים. לענקיות הטק השפעה גדולה על המדדים, אך אנליסטים בשוק מצביעים על כך שמזה תקופה שחברות הטכנולוגיה הקטנות יותר מוציאות את האוויר החם מהשווי המנופח. אלא שלקראת העלאות הריבית הצפויות, כשהמשקיעים נפטרים מחברות צמיחה הפסדיות נראה שאינן מתרכזים רק בחברות שירותי תכנה וטכנולוגיה. מתחילת השנה הם מכרו בכמויות גם מניות של חברות הרכב החשמלי ההפסדיות - יצרניות או חברות מתחום הטעינה.

ברות הרכב החשמלי שהיו עד לאחרונה הלהיט החם בוול סטריט נחתכות בחדות בימי המסחר האחרונים, במיוחד חברות בעלות הכנסות נמוכות או ללא הכנסות. RIVIAN AUTOMOTIVE (RIVN) לדוגמה, שהונפקה בשנה שעברה והתנפחה עד שווי של 153 מיליארד דולר ב-16 בנובמבר 2021 מבלי להציג מכירות כלשהן, התרסקה מאז תחילת השנה ב-40% בהמשך למגמת הירידות מהשיא, והיא שווה כיום 58 מיליארד דולר. אמנם זה כשליש ממחיר השיא, אך עדיין מדובר על חברה שדיווחה על הכנסות של מיליון דולר בשנה האחרונה, כך שגם את המחיר הנוכחי עוד עליה להצדיק. 

חברות נוספות שקשורות לשוק הרכב החשמלי ואיבדו שווי רב מתחילת השנה הן סטארט אפ טעינת הרכבים CHARGEPOINT HOLDINGS ׁ(CHPT), שאיבד 30% מתחילת השנה, יצרנית הבטריות QUANTUMSCAPE (QS) וסטארט אפ הרכב החשמלי WORKHORSE GROUP ׁ(WKHS) שאיבדו אף הם כ-30%. 

"זהו חלק מתהליך הפחתת הסיכון בתיק" אמר לאתר יאהו פיננס מאט מאליי מפירמת ניהול הנכסים Miller Tabak, "המשקיעים מחפשים חברות שעושות כסף. אם הן לא עושות כסף כבר עכשיו - זה יותר מדי מסוכן".

חברה נוספת שעדיין לא מייצרת מזומנים אך נפגעה מעט פחות (ירדה 6% מתחילת השנה) היא LUCID GROUP (LCID). ארבע החברות המוזכרות הונפקו במהלך המגפה ונהנו מהכסף הזול בו הוצף השוק עקב תוכנית התמריצים של הפד. 

אפילו חברות רווחיות מהתחום נפגעות. הדוגמה הבולטות ביותר היא טסלה TESLA INC (TSLA) שרווחית כבר מזה זמן ומציגה מספרים נהדרים, אך אולי הסיבה היא יחד תג המחיר הגבוה במיוחד מלכתחילה. המניה ירדה כ-13% מתחילת שנה. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כל משבר טוב התחיל בדיוק ככה (ל"ת)
    סוחר נוסטרו 27/03/2022 00:19
    הגב לתגובה זו
רכב חשמלי
צילום: shutterstock

רשות המסים: מס הקנייה על רכבים חשמליים יעלה - מה יהיה המס על רכבים שונים?

שינוי במיסוי הרכבים, החמרת מס הקנייה על רכבים חשמליים ל-45% והטבת מס של 35,000 שקל, לצד צמצום ההטבות לרכבים לא חשמליים בהתאם לרמות זיהום האוויר שלהם
הרצי אהרון |
בעוד כשבועיים ייכנסו לתוקף שינויים משמעותיים במס הקנייה על רכבים חשמליים. לפי הצו החדש, מס הקנייה על רכבים חשמליים יעמוד על 45% עם תקרת הטבה של 35 אלף שקל, במקום 50 אלף שקל כפי שהיה בשנת 2024. המשמעות היא כמובן העלאת סכום הרכישה - בטבלה למטה תראו את העלייה במס לפי סוגי רכב.  עליית מסים עם צמצום בהטבות בנוסף, בעוד שמס הקנייה על רכבים חשמליים היה אמור לעלות ל-83% ב-2025, הצו מבקש להמשיך את מתווה המס המופחת על רכבים חשמליים עד לשנת 2027. אבל, הצו מציע צמצום בהטבת המס לרכבים לא חשמליים, בהתאמה לדרגת זיהום האוויר שלהם, ומבצע שינוי במיסוי הירוק הכללי, במטרה לעודד רכישת רכבים עם פחות זיהום. השינויים הצפויים במיסוי הירוק יביאו להחמרה במס הקנייה עבור רכבים מזהמים, במיוחד עבור רכבים בדרגות הזיהום הגבוהות ביותר. המטרה היא ליצור תמריץ לרכוש רכבים פחות מזהמים, כאשר ההטבות יצומצמו לרכבים שאינם חשמליים, ויוספו להם תוספות מס בהתאם לרמות הזיהום. בשנת 2025, בנוסף לצמצום ההטבות, תוכל להיות תוספת של 750 שקל למס הקנייה על רכבים מזהמים, מה שיביא לעליית המחיר של רכבים אלה. בעוד שהרכבים החשמליים ייהנו מהטבה נוספת ויוכלו להימנע מהעלאות המיסוי עד 2027, במטרה להמשיך ולעודד את המעבר לרכב חשמלי, המיסוי הכללי ידרבן את הציבור לבחור ברכבים פחות מזהמים מתוך הקטגוריות השונות. החמרת התנאים על רכבים מזהמים בנוסף, הצו החדש מציע התאמות במיסוי גם לגבי רכבים בדרגת זיהום 15, הקבוצה המזהמת ביותר, כאשר מוצע לפצל את קבוצה זו לשלוש רמות מיסוי נפרדות עם תוספת מס עולה. הצעדים הללו מצביעים על כוונה ברורה להחמיר את המיסוי על רכבים מזהמים, תוך שמירה על הטבות משמעותיות לרכבים חשמליים, בכדי להמשיך ולעודד את המעבר לכלי רכב פחות מזהמים.     העלאת המס לסוגי רכבים שונים: