לוסיד רכב חשמלי
צילום: Lucid Motors- אתר החברה

הירידות הן בטק? משקיעים נפטרים גם מחברות הרכב החשמלי ההפסדיות

לאחר שנהנו מהכסף הזול בתקופת התמריצים והנפיקו בשווים גבוהים, חברות כמו ריוויאן שלא מציגה הכנסות, יצרנית הבטריות קוואנטומסקייפ ועוד נחתכות בעשרות אחוזים. "זה חלק מתהליך הפחתת הסיכון בתיק. משקיעים מחפשים חברות שעושות כסף כבר עכשיו. אם הן לא - זה יותר מדי מסוכן"
גיא טל | (1)

חברת הסטרימינג  NETFLIX (NFLX) הייתה הראשונה מבין חברות הטכנולוגיה הגדולות לדווח על תוצאות הרבעון הרביעי שלה ל-2021, ובצל פספסוס התחזית לתוספת מספר המנויים המניה נפלה. אתמול דיווחה ענקית הטכנולוגיה  MICROSOFT (MSFT) שלא עקפה מספיק את התחזיות ומה שקרה במסחר המאוחר היה רכבת הרים. לענקיות הטק השפעה גדולה על המדדים, אך אנליסטים בשוק מצביעים על כך שמזה תקופה שחברות הטכנולוגיה הקטנות יותר מוציאות את האוויר החם מהשווי המנופח. אלא שלקראת העלאות הריבית הצפויות, כשהמשקיעים נפטרים מחברות צמיחה הפסדיות נראה שאינן מתרכזים רק בחברות שירותי תכנה וטכנולוגיה. מתחילת השנה הם מכרו בכמויות גם מניות של חברות הרכב החשמלי ההפסדיות - יצרניות או חברות מתחום הטעינה.

ברות הרכב החשמלי שהיו עד לאחרונה הלהיט החם בוול סטריט נחתכות בחדות בימי המסחר האחרונים, במיוחד חברות בעלות הכנסות נמוכות או ללא הכנסות. RIVIAN AUTOMOTIVE (RIVN) לדוגמה, שהונפקה בשנה שעברה והתנפחה עד שווי של 153 מיליארד דולר ב-16 בנובמבר 2021 מבלי להציג מכירות כלשהן, התרסקה מאז תחילת השנה ב-40% בהמשך למגמת הירידות מהשיא, והיא שווה כיום 58 מיליארד דולר. אמנם זה כשליש ממחיר השיא, אך עדיין מדובר על חברה שדיווחה על הכנסות של מיליון דולר בשנה האחרונה, כך שגם את המחיר הנוכחי עוד עליה להצדיק. 

חברות נוספות שקשורות לשוק הרכב החשמלי ואיבדו שווי רב מתחילת השנה הן סטארט אפ טעינת הרכבים CHARGEPOINT HOLDINGS ׁ(CHPT), שאיבד 30% מתחילת השנה, יצרנית הבטריות QUANTUMSCAPE (QS) וסטארט אפ הרכב החשמלי WORKHORSE GROUP ׁ(WKHS) שאיבדו אף הם כ-30%. 

"זהו חלק מתהליך הפחתת הסיכון בתיק" אמר לאתר יאהו פיננס מאט מאליי מפירמת ניהול הנכסים Miller Tabak, "המשקיעים מחפשים חברות שעושות כסף. אם הן לא עושות כסף כבר עכשיו - זה יותר מדי מסוכן".

חברה נוספת שעדיין לא מייצרת מזומנים אך נפגעה מעט פחות (ירדה 6% מתחילת השנה) היא LUCID GROUP (LCID). ארבע החברות המוזכרות הונפקו במהלך המגפה ונהנו מהכסף הזול בו הוצף השוק עקב תוכנית התמריצים של הפד. 

אפילו חברות רווחיות מהתחום נפגעות. הדוגמה הבולטות ביותר היא טסלה TESLA INC (TSLA) שרווחית כבר מזה זמן ומציגה מספרים נהדרים, אך אולי הסיבה היא יחד תג המחיר הגבוה במיוחד מלכתחילה. המניה ירדה כ-13% מתחילת שנה. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כל משבר טוב התחיל בדיוק ככה (ל"ת)
    סוחר נוסטרו 27/03/2022 00:19
    הגב לתגובה זו
טויוטה חשמלית
צילום: טויוטה

מתרחבת: אלו המכוניות החשמליות החדשות של טויוטה

טויוטה הציבה לעצמה תכנית להגיע ל-30 רכבי EV חדשים עד 2030, כך שנראה שההשקות הנוכחיות הן לא המילה האחרונה; מה ניתן לומר על הרכבים החדשים?
דור עצמון |
יצרנית הרכב היפנית טויוטה TOYOTA MOTOR CORP גדלה הרבה יותר מהר ממה שחשבו המשקיעים בוול סטריט וגם אנשי עולם הרכב. מניית החברה זינקה בשנה האחרונה ב-54% לשווי שוק של 345 מיליארד דולר, והיא שנייה רק לטסלה TESLA INC האמריקאית שנותרה יציבה בשנה החולפת עם שווי שוק של 528 מיליארד דולר. טויוטה רשמה שולי רווח תפעולי של כ-8% ב-2022, כאשר בוול סטריט צופים שולי רווח של 12% לשנת 2024. גם שערי המט"ח עזרו להגביר את הרווחים של טויוטה. בתחילת 2022, הדולר היה שווה כ-115 ין יפני, אך כעת הדולר שווה ערך ל-155 ין. הין נחלש, לטובת טויוטה, שמוכרת מכוניות רבות בדולרים - ומשלמת לרבים מעובדיה בין. כעת חושפת החברה שתי מכוניות חשמליות חדשות שעשויות לתרום לא מעט להתרחבות החברה ולהגברת המכירות, בעיקר במדינות מזרח אסיה, שם החברה נהנית מפעילות ענפה יותר. רכב ה-bZ3X שחשפה החברה בסין הוא קרוסאובר חשמלי שצפוי להימכר במחיר של החל מ-40,000 דולר, זאת למרות שטויוטה טרם חשפה פרטים טכניים ונתוני ביצועים אודות הרכב החדש. פרטי מערכת ההנעה, כולל גודל הסוללה וטווח הנסיעה המרבי, עדיין נשמרים כאמור בסוד, אבל ה-bZ3X הוא כניסה ברורה לפלח הקרוסאוברים התת-קומפקטיים של העתיד. מבחינת החברה זהו צעד הכרחי בתוכנית שלה להגיע ל-30 רכבי EV חדשים עד 2030. טויוטה bz3x. צילום: אתר החברה. במקביל הושקה גם מכוניות ה-bz3c, רכב שטח מלוטש בסגנון קופה עם גלגלים גדולים, חתימות תאורה ברוחב מלא מלפנים ומאחור, וחלק פנימי אדום המצויד במסך מגע גדול בסגנון טאבלט למידע ולבידור עם תצוגה על פיסת זכוכית לפני הנהג, והגה של דגם ה-BZ4X. נקודה מעניינת היא שבטויוטה אומרים כי ה-BZ3C פותח במשותף עם BYD, ענקית הרכבים החשמליים הסינית שכובשת במהירות שיא לא רק את מזרח אסיה, אלא גם את העולם המערבי בדגש על ישראל. טויוטה bz3c. צילום: אתר החברה.