צוללת בריטית אלביט מערכות
צילום: יחץ

מי ירוויחו מעסקת הצוללות האוסטרלית שמרעידה את העולם?

אוסטרליה הודיעה בסוף השבוע כי תרכוש מארה"ב ובריטניה לפחות 8 צוללות חדשות במה שנתפס כארגון חדש באזור דרום מזרח אסיה ואוקיאניה מקביל לנאט"ו, שאמור להתמודד עם ההתעצמות הסינית
ארז ליבנה | (4)
נושאים בכתבה אדומים גלובל

צרפת ובכיריה לא יודעים את נפשם מרוב זעם, עד כדי כך, שהמדינה החזירה את שגריריה מארה"ב ומאוסטרליה, כששר החוץ הצרפתי, ז'אן איב לה דריאן אומר כי היחסים בין המדינות נמצאים "במשבר" ומאיימים על שלמות הברית הצפון אטלנטית, נאט"ו.

למה אתם שואלים? מדינת הבגט ומגדל האייפל הייתה קרובה לסגור עסקת ענק עם אוסטרליה, שבה האוסטרלים היו אמורים לרכוש ממנה לפחות 8 צוללות בהנעה גרעינית, כשב-2016 הוערכה העסקה ב-40 מיליארד דולר.

לטענתם, האוסטרלים לא היו הכי מרוצים מהעסקה הנרקמת מול צרפת מכמה סיבות – הם גם טוענים כי העלו מול הצרפתים דגלים אדומים - והלכו מאחורי גבם אל חיקם של האמריקאים והבריטים.

לפני חודשיים דיווחנו כאן על העובדה שארה"ב ובעלות בריתה האשימו את סין בפריצה לשרתי מיקרוסופט (MSFT) והזהירו אותה מההשלכות. כפי שכתבנו כאן, מדובר היה ביום היסטורי, שכן מאז נפילת ברית המועצות לא קם איחוד של מדינות מערביות כדי להתמודד עם עלייתו של כוח קומוניסטי. אז בסוף השבוע קיבלנו טעימה שנייה מהמצב החדש.

אבל העסקה עצמה לא כל כך ברורה מכמה סיבות. הראשונה היא שעדיין לא ברור איזה קלאס של צוללות ירכשו האוסטרלים, מה שישפיע מאוד על מחיר העסקה. כמו כן, נכון לכרגע, לאוסטרליה אין מספיק כוח אדם כדי להשיט ולתפעל 8 צוללות אמריקאיות. ישנה גם גם דרישה אוסטרלית כי מרבית החלפים והידע יהיו באוסטרליה. ייתכן וכחלק מעסקה, האמריקאים יקבלו נוכחות מוגברת בנמלי הצוללות האוסטרליים החדשים שייבנו, ובכך יקצרו בחצי את המרחק מבסיס הצוללות האמריקאי הקרוב ביותר לסין שנמצא בגואם.

מה שכן ברור הוא מהי מטרת העסקה. המערב צופה בסין מתחזקת אחרי למעלה מ-150 שנה שבה קרסה המעצמה ההיסטורית הזו, אחרי מלחמת האופיום שבעקבותיה נאלצה לוותר על הונג קונג לטובת הבריטים. אבל סין הופכת להיות עוינת יותר ויותר בגבולותיה, במיוחד באזור הים הסיני הדרומי, שם היא פולשת למים הטריטוריאליים של שכנותיה, שקפואות מפחד מאימת הדרקון האדום.

בשקט בשקט, סין גם הכריזה מלחמת סחר נגד אוסטרליה, כשהראשונה היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של היבשת הדרומית. בין היתר, המדינה שמה תעריפים ומונעת מסחורות להגיע לסין. ברבעון הקודם, נפח הסחר בין המדינות קטן, כשהייצוא האוסטרלי ירד ב-5.4 מיליארד דולר לעומת התקופה המקבילה אשתקד. זה הגיע למצב שבו אוסטרליה הודיעה כי תחסום את כניסתה של סין להסכם המשתמך והפרוגרסיבי של האזור הטראנס פסיפי (CPTPP) אחד מהסכמי הסחר הגדולים בעולם. כדי להתקבל להסכם, סין צריכה אישור מכל המדינות החברות, בינתיים אוסטרליה לא בעניין – במיוחד לאור הדיווחים כי סין איימה לשגר טילים לאוסטרליה אם תתערב במצב בטאיוואן, שסין ההיסטורית רואה בה כשלה.

קיראו עוד ב"גלובל"

העסקה האוסטרלית צפויה להיות רווחית מאוד עבור מספר חברות. הראשונה היא ג'נרל דיינמיקס (GD), שכבר למעלה מ-100 שנה בונה צוללות עבור חיל הים האמריקאי. מדובר בחברת ענק בעלת שווי שוק שמתקרב ל-55 מיליארד דולר, כשמתחילת השנה המניה עלתה בכמעט 34%. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מה זה? אין כאן איזה שמאלני שיספר לנו שביבי מעורב גם בצ (ל"ת)
    יתרו 21/09/2021 02:02
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שמ 19/09/2021 21:25
    הגב לתגובה זו
    פרזידנט ביידן.ב1966 הזמינה ישראל 50 מטוסי מיראז' 5 מבוססי נסיון חיל האוויר במטוס מיראז'3.יומים לפני מלחמת ששת הימים ב3/6/1967 הכריז הדגנרל דה גול על אמברגו וצניעת העברת המטוסים לישראל לכשייוצרו.למרות שישראל שילמה את מלוא המחיר לו התחייבה הועברו 50 המטוסים לחיל האוויר הצרפתי.ב1970 מכרה צרפת מספר מטוסים ללוב.עכשו הצרפתים האנטישמיים מאז ומעולם עוד ממעשה דרייפוס בוכים ומייללים.תודה פרזידנט ביידן.
  • 2.
    עיברי 19/09/2021 20:32
    הגב לתגובה זו
    ערב רב של מידע וניחושים והעיקר לכתוב ולכתוב אומרים שהאוסטרלים רוכשים צוללות מארצות הברית ובחדשות אמרו שהם רוכשים ידע על כך הכל לא ברור והכל שליפות מהמותן וזה מזכיר את הכתבות בשוק ההון שהם ממש מסוכנות לנאיבים שמאמינים להם ומפסידים את כספם
  • 1.
    כמה טראמפ צדק 19/09/2021 20:24
    הגב לתגובה זו
    מה שבידן עשה זה כלום לעומת נדיבור המחוספס של טראמפ לבידן מלקקים ועל טראמפ כועסים בידן תקע סכין חדה לאירופאים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.