וורן באפט
צילום: טוויטר

באפט עושה למאסק בית ספר: BYD מסרה בסין פי 2 רכבים מטסלה

טסלה מסרה 50 אלף רכבים ברבעון הקודם בשוק ה-EV הגדול בעולם (ולא, לא מדובר על ארה"ב). אך לעומתה, BYD מסרה 41 אלף רכבים רק בחודש שעבר, ובכך השלימה קפיצה של 193% בשנה. כמה מאות אחוזי תשואה עשה באפט על המניה?
ארז ליבנה | (4)

בנפח המסחר סין עדיין לא מתקרבת לארה"ב. אבל סין היא לא רק המדינה הגדולה בעולם מבחינה מספרית, עם 1.4 מיליארד בני אדם - אלא היא גם שוק הרכב החשמלי הגדול בעולם, כאשר הביקושים בערים הצפופות והמזוהמות במדינה הענקית רק גדל כל הזמן.

הממשלה – יותר נכון המפלגה הקומוניסטית בראשותו של שי ג'ינפינג – הציבה יעדים שאפתניים להפחתת פליטות פחמן (0 פליטות עד 2060) וגם נתנה סובסידיות יפות ליזמים לפיתוח רכבים חשמליים. לא פלא אם כך, שיצרנים סינים צצו כפטריות אחרי הגשם. יש את NIO (NIO), רכבי לי (LI), אקספנג (XPEV) ועוד.   טסלה מסרה 50 אלף מכוניות ברבעון - אבל היא לא במקום הראשון במדינה גם אילון מאסק, מנכ"ל ויו"ר טסלה (TSLA), הבין את חשיבות השוק הזה ומיהר לפתוח שם מפעל לרכביו, כשזהו כרגע השוק הכי חשוב שלו והוא משקיע בו לא מעט מאמצים. ברבעון הקודם לדוגמה, החברה מסרה 50 אלף רכבים. בחודש שעבר היא מכרה למעלה מ-33 אלף רכבים שיוצרו בסין. לא בשוק הסיני אלא כאלה שיוצרו שם.   אבל מי ששולטת כיום בשוק הסיני היא לא טסלה, אלא BYD (1211.HK), שמי שמושקע בה הוא המשקיע האגדי וורן באפט באמצעות חברת ההשקעות שלו ברקשייר הת'אוויי (BRKA). באפט מחזיק ב-21% מהמניות של החברה בהונג קונג וסך הכול 8% מכל המניות החברה, שמונפקת גם בשנגחאי.

פי 2 מסירות מטסלה - ותשואה פנומינלית בניגוד לטסלה, החברה מייצרת גם משאיות חשמליות ואוטובוסים חשמליים, כשבחודש שעבר היא החברה מסרה 41 אלף רכבים, לעומת 14 אלף בחודש המקביל של 2020. עלייה של 193%. בסך הכול ברבעון השני BYD מכרה כמעט 100 אלף רכבים. זה פי 2 מכמות הרבים שטסלה מסרה ברבעון – למרות שבעולם היא מסרה 201 אלף EV בסך הכול.   מתחילת השנה המניה ירדה בכ-2%, כשהיום היא ירדה ב-2.4% ובשבוע האחרון היא ללא תשואה כלל, וזאת למרות הביצועים, שבסיטיגרופ (CITI) שעוקבים אחרי המניה כינו "מצוינים". המניה עולה ויורדת אבל בסוף היום היא בדיוק על אותו מחיר של 219.8 דולר הונג קונגי. אבל אל תרחמו על באפט, רק ב-12 החודשים הוא עשה למעלה מ-184% תשואה על ההשקעה שלו. מתחילת 2020 הוא עשה 435% תשואה על BYD.   אבל התוצאות החלשות האחרונות בבורסה של BYD, הן לא נחלתה בלבד. גם NIO לדוגמא, שמסרה בחודש שעבר שיא של קצת יותר מ-8,000 רכבים – עלייה של 116% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד – סיימה את חודש יוני במחיר מניה של 53.2 דולר ומאז ירדה ל-46 דולר (מינוס 13.5%), כשאתמול ירדה בכמעט 8.5%.   החולשה מתחילת השנה: טסלה איבדה 27% מערכה במקרה של NIO ויתר היצרניות הסיניות שהונפקו בארה"ב, העובדה שסין רוצה להגביל או למחוק חברות שהנפיקו מחוץ לשטחה, הובילו את הירידה אתמול. אבל את השנה החברה החלה על 53.4 דולר למניה, כך שגם היא סובלת מאותה הסטגנציה. טסלה במינוס של כמעט 27% מתחילת השנה. זה מראה שהשוק שהיה חם ב-2020 התקרר מאוד, בין היתר בשל החשש למחסור של שבבים, אבל גם כי המשקיעים מחפשים את הדבר הבא.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    Jer 12/07/2021 18:30
    הגב לתגובה זו
    בסופו כולם יעברו לחשמליות אך חשוב לזכור כי מדובר בתעשיית רכב עלפי ההעבר התעשיה אינה ריווחית גם באוטונומיות /חשמליות יהיה ריבוי חברות שיצתמצמו לבודדות.
  • 2.
    הסימול של BYD בארה"ב זה BYDDF (ל"ת)
    משה 09/07/2021 08:28
    הגב לתגובה זו
  • Byddy גם (ל"ת)
    Jer 12/07/2021 18:26
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יובל 08/07/2021 16:10
    הגב לתגובה זו
    ואז היא תמכור 5 מיליון רכבים בשנה. איפה BYD ואיפה טסלה בכלל?