טסלה
צילום: Istock

ליתיום, הזהב השחור החדש?

המעבר לרכבים חשמליים והגידול בשימוש בסוללות יוצרים ביקושי ענק למתכת הקלה בעולם: ״אתה לא יכול לקבל מכוניות חשמליות ללא סוללות, אך אתה לא יכול שהסוללות יהיו בלי ליתיום״

אור צרפתי | (11)

מרבית המשקיעים בוול סטריט נושאים את עיניהם אל שוק הרכבים החשמליים, ואיך אפשר שלא? מניות הסקטור בהובלת טסלה TESLA INC (סימול:TSLA) מזנקות במאות אחוזים, וכל הודעה על ממשק כזה או אחר לשוק גורמת לתנודתיות חיובית במניה. נהיה קשה לבחור, יש את הענקית הבלתי מעוררת, יש את החברות הסיניות התנודתיות, ויש שחקנים חדשים שצפויים להיכנס למגרש בשנת 2021, אבל דבר אחד נותר בטוח- כולן זקוקות לליתיום. 

 

ליתיום הוא המתכת הקלה ביותר בטבע, ובעלת צפיפות אנרגתית גבוהה, כתוצאה מכך החומר מסוגל לאגור הרבה יותר אנרגיה פר יחידת משקל.  משקל, יכולות אגירה, ויכולות חמצון גבוהות (אנודה) הופך את החומר למרכיב המרכזי בייצור סוללות, ולאלו המיוצרות לשוק הרכבים בפרט. תעודת הסל העוקבת אחר מניות הליתיום (סימול:LIT) השיגה תשואה של כ-127% תשואה בשנת 2020, ועד כה זינקה ביותר מ-15% בשנת 2021 (להשקיע כמו גדולים: תעודות הסל שהשיגו תשואה של 100%+). 

 

״אתה לא יכול לקבל מכוניות חשמליות ללא סוללות, ואתה לא יכול שהסוללות יהיו בלי ליתיום״ אמר מנכ״ל חברת כריית ליתיום, Piedmont  (סימול:PLL), שמנייתה עלתה כ-35% עד כה השנה . למרות שבסוללות חשמליות לרכב יש מתכות אחרות אשר ניתנות להחלפה כמו ניקל, קובלט ומנגן ״תמיד תזדקק לאותה הכמות של ליתיום, מרכיב המפתח עבור כל יצרניות הרכב המובילות״ סיכם המנכ״ל. 

 

הביקוש העולמי הגובר למכוניות חשמליות, ובכלל לשימוש בסוללות חזקות כתחליף לאנרגיה נקייה, מגדיל את הביקוש לחברות הכרייה וכן ליצרניות הסוללות ליתיום-יון, הנחוצות למכוניות ומשאיות מתוצרת טסלה ומיריבותיה. למרות שחברות הליתיום מזנקות בעשרות אחוזים במהלך החודשים האחרונים, יתכן שעדיין טמונה הזדמנות לחברות המשתתפות בשרשרת האספקה, בהשוואה ליצרניות הרכבים עצמם. שוק הרכבים החשמליים הינו המרכיב הקל ליישום במעבר לאנרגיה ירוקה, ומרבית המדינות החברות בהסכם פריז כבר סימנו כיעד להגדיל את שוק הרכבים החשמליים לכ-30% מהסה״כ במהלך השנים 2025-2030.

 

המובילה במדד LIT, מניית הכימיקלים שמתחמה בליתיום,  Albemarle (סימול:ALB), זינקה בכ-80% במהלך שנת 2020 והוסיפה עד כה השנה מעל ל-20%. החברה הודיעה כי היא מתכוונת להשקיע כ-30 ועד 50 מיליון דולר בכדי להכפיל את יכולת ייצור הליתיום במפעל בנבדה.  מכרות הליתיום הגדולים והמובילים בעולם נמצאים בצ׳ילה, ארגנטינה ואוסטרליה, כאשר הבורסה האוסטרלית זוכה לתנופה מאנליסטים ומשקיעים מכל העולם. כחלק מהלקחים שהופקו בקורונה, החברות האמריקאיות צפויות לחפש דווקא  ספק מקומי, מה שיקנה לחברות הליתיום מאמריקה יתרון מסוים במרוץ.

 

יש לזכור כי כרגע ארצות הברית לא מובילה ברכבים חשמליים , ודווקא היריבה סין היא זאת שמובילה את המגמה העולמית. ETF הליתיום מחזיק בין היתר את ענקית הרכבים מסין BYD, את כורה הליתיום Ganfeng ויצרנית הסוללות CATL. ובחזרה לאמריקה, השבוע הודיעה חברת LAC כי היא קיבלה את האישור הסופי להקמת מכרה הליתיום בנבדה בשטח שידוע כמשאב הליתיום הגדול בארצות הברית עם יכולות ייצור של עד 60 אלף טון ליתיום פחמתי בשנה. החברה מתכננת להוציא בשלב הראשון כ-400 מיליון דולר, וכעת מחפשת מימון לפרויקט שעתיד להתחיל לייצר כ-20 אלף טון עד שנת 2023. 

 

 עוד בסקטור

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    כתבה על ליתיום בלי מילה על SQM ? (ל"ת)
    לא רציני 22/01/2021 08:20
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אייל 21/01/2021 14:28
    הגב לתגובה זו
    מציע לכם לראות את GEVO
  • rafi1717 22/01/2021 13:40
    הגב לתגובה זו
    מדוע מה יש לחברה הזאת שאין לחברות אחרות
  • 3.
    חיים 21/01/2021 14:02
    הגב לתגובה זו
    קחו בחשבון שאין הרבה ליתיום בעולם לכן המחיר שלו ינסוק למעלה
  • דווקא יש (ל"ת)
    בן 21/01/2021 15:57
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נפט 21/01/2021 13:06
    הגב לתגובה זו
    ספקולנטים הזויים. כל הבועה של רכבים חשמליים סופה להתרסק
  • 1.
    אור 20/01/2021 21:59
    הגב לתגובה זו
    כדי ליצר את הסוללות צריך לזהם הרבה. מימן הוא העתיד.
  • ואיך אתה בדיוק משיג את המימן? מגז טבעי... (ל"ת)
    א 21/01/2021 15:48
    הגב לתגובה זו
  • אחד שיודע 21/01/2021 00:07
    הגב לתגובה זו
    כל עוד הוא מיוצר מאנרגיות מתחדשות ולא מנפט או מגז טבעי
  • נפיץ 21/01/2021 13:08
    תאר לך ערבושים מפוצצים אוטובוס שמכיל מיכל מלא במימן דחוס, האם כדור אש של מאות מטרים מסכן את שלום הציבור. יה מפגר
  • HTOO (ל"ת)
    HTOO 21/01/2021 12:07
ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc -0.63%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.


תרופות
צילום: pixbay

זינוק של 130% בעקבות התקדמות בטיפול לסרטן: מי היא קוגנט ומה ההבטחה שלה?

החברה האמריקאית דיווחה על תוצאות שלב 3 מוצלחות בחולי GIST שקיבלו טיפול קו שני, עם שיפור של כמעט שמונה חודשים במשך הזמן שבו המחלה לא התקדמה ומכוונת לאישור ה־FDA כבר ב־2026
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה תרופות סרטן

מניית קוגנט ביוסיינסיס Cogent Biosciences 127.06%  מזנקת ביותר מ־130% ביום מסחר אחד, והגיעה ל־34 דולר למניה. החברה, שפועלת מוולת’ם שבמסצ’וסטס ומבולדר שבקולורדו, פרסמה תוצאות חיוביות מניסוי קליני שעשויות לשנות את הטיפול בסוג נדיר של סרטן.


קוגנט מתמקדת בפיתוח תרופות מדויקות למחלות גנטיות מוגדרות. הפעם היא הודיעה על הצלחה בניסוי PEAK - מחקר שבדק שילוב של התרופה החדשה שלה, bezuclastinib, עם התרופה sunitinib לטיפול בחולי סרטן נדיר מסוג GIST.


התוצאות היו מובהקות: החולים שקיבלו את השילוב החדש חיו בממוצע 16.5 חודשים ללא התקדמות המחלה, לעומת 9.2 חודשים בלבד בקבוצת הביקורת שקיבלה את sunitinib לבדה. מדובר בהפחתה של כ־50% בסיכון להתקדמות המחלה או למוות, כלומר תוספת ממוצעת של כמעט שמונה חודשים של שליטה במחלה. גם שיעורי התגובה לטיפול היו גבוהים בהרבה. כ־46% מהחולים שקיבלו את השילוב הראו שיפור ממשי, לעומת 26% בקבוצת הביקורת, כמעט הכפלה של שיעורי ההצלחה. בעולם האונקולוגיה, פערים כאלה נחשבים משמעותיים.


ייחוד נוסף הוא שמדובר בניסוי שלב 3 הראשון זה שני עשורים שמראה שיפור עבור חולי GIST שמקבלים טיפול קו שני - כלומר חולים שאצלם הטיפול הראשוני, imatinib (גליבק), לא היה יעיל או שלא ניתן היה להמשיך בו בשל תופעות לוואי. זו אוכלוסייה עם צורך רפואי ממשי, והנתונים החדשים מציעים עבורם אופק טיפולי חדש.


הגעה לשוק תוך שנה וחצי

החברה מתכננת להגיש בקשה לאישור התרופה לרשות המזון והתרופות האמריקנית (FDA) במחצית הראשונה של 2026. אם התהליך יתנהל כמתוכנן, התרופה עשויה להגיע לשוק בתוך כשנה וחצי. מנכ"ל קוגנט אמר כי התוצאות עלו על תחזיות החברה וכי השילוב צפוי להפוך לטיפול הסטנדרטי החדש בחולי GIST בשורה השנייה. לדבריו, כבר נפתחה תוכנית גישה מוקדמת לחולים הזקוקים לטיפול בהקדם.