טסלה
צילום: Istock

ליתיום, הזהב השחור החדש?

המעבר לרכבים חשמליים והגידול בשימוש בסוללות יוצרים ביקושי ענק למתכת הקלה בעולם: ״אתה לא יכול לקבל מכוניות חשמליות ללא סוללות, אך אתה לא יכול שהסוללות יהיו בלי ליתיום״

אור צרפתי | (11)

מרבית המשקיעים בוול סטריט נושאים את עיניהם אל שוק הרכבים החשמליים, ואיך אפשר שלא? מניות הסקטור בהובלת טסלה TESLA INC (סימול:TSLA) מזנקות במאות אחוזים, וכל הודעה על ממשק כזה או אחר לשוק גורמת לתנודתיות חיובית במניה. נהיה קשה לבחור, יש את הענקית הבלתי מעוררת, יש את החברות הסיניות התנודתיות, ויש שחקנים חדשים שצפויים להיכנס למגרש בשנת 2021, אבל דבר אחד נותר בטוח- כולן זקוקות לליתיום. 

 

ליתיום הוא המתכת הקלה ביותר בטבע, ובעלת צפיפות אנרגתית גבוהה, כתוצאה מכך החומר מסוגל לאגור הרבה יותר אנרגיה פר יחידת משקל.  משקל, יכולות אגירה, ויכולות חמצון גבוהות (אנודה) הופך את החומר למרכיב המרכזי בייצור סוללות, ולאלו המיוצרות לשוק הרכבים בפרט. תעודת הסל העוקבת אחר מניות הליתיום (סימול:LIT) השיגה תשואה של כ-127% תשואה בשנת 2020, ועד כה זינקה ביותר מ-15% בשנת 2021 (להשקיע כמו גדולים: תעודות הסל שהשיגו תשואה של 100%+). 

 

״אתה לא יכול לקבל מכוניות חשמליות ללא סוללות, ואתה לא יכול שהסוללות יהיו בלי ליתיום״ אמר מנכ״ל חברת כריית ליתיום, Piedmont  (סימול:PLL), שמנייתה עלתה כ-35% עד כה השנה . למרות שבסוללות חשמליות לרכב יש מתכות אחרות אשר ניתנות להחלפה כמו ניקל, קובלט ומנגן ״תמיד תזדקק לאותה הכמות של ליתיום, מרכיב המפתח עבור כל יצרניות הרכב המובילות״ סיכם המנכ״ל. 

 

הביקוש העולמי הגובר למכוניות חשמליות, ובכלל לשימוש בסוללות חזקות כתחליף לאנרגיה נקייה, מגדיל את הביקוש לחברות הכרייה וכן ליצרניות הסוללות ליתיום-יון, הנחוצות למכוניות ומשאיות מתוצרת טסלה ומיריבותיה. למרות שחברות הליתיום מזנקות בעשרות אחוזים במהלך החודשים האחרונים, יתכן שעדיין טמונה הזדמנות לחברות המשתתפות בשרשרת האספקה, בהשוואה ליצרניות הרכבים עצמם. שוק הרכבים החשמליים הינו המרכיב הקל ליישום במעבר לאנרגיה ירוקה, ומרבית המדינות החברות בהסכם פריז כבר סימנו כיעד להגדיל את שוק הרכבים החשמליים לכ-30% מהסה״כ במהלך השנים 2025-2030.

 

המובילה במדד LIT, מניית הכימיקלים שמתחמה בליתיום,  Albemarle (סימול:ALB), זינקה בכ-80% במהלך שנת 2020 והוסיפה עד כה השנה מעל ל-20%. החברה הודיעה כי היא מתכוונת להשקיע כ-30 ועד 50 מיליון דולר בכדי להכפיל את יכולת ייצור הליתיום במפעל בנבדה.  מכרות הליתיום הגדולים והמובילים בעולם נמצאים בצ׳ילה, ארגנטינה ואוסטרליה, כאשר הבורסה האוסטרלית זוכה לתנופה מאנליסטים ומשקיעים מכל העולם. כחלק מהלקחים שהופקו בקורונה, החברות האמריקאיות צפויות לחפש דווקא  ספק מקומי, מה שיקנה לחברות הליתיום מאמריקה יתרון מסוים במרוץ.

 

יש לזכור כי כרגע ארצות הברית לא מובילה ברכבים חשמליים , ודווקא היריבה סין היא זאת שמובילה את המגמה העולמית. ETF הליתיום מחזיק בין היתר את ענקית הרכבים מסין BYD, את כורה הליתיום Ganfeng ויצרנית הסוללות CATL. ובחזרה לאמריקה, השבוע הודיעה חברת LAC כי היא קיבלה את האישור הסופי להקמת מכרה הליתיום בנבדה בשטח שידוע כמשאב הליתיום הגדול בארצות הברית עם יכולות ייצור של עד 60 אלף טון ליתיום פחמתי בשנה. החברה מתכננת להוציא בשלב הראשון כ-400 מיליון דולר, וכעת מחפשת מימון לפרויקט שעתיד להתחיל לייצר כ-20 אלף טון עד שנת 2023. 

 

 עוד בסקטור

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    כתבה על ליתיום בלי מילה על SQM ? (ל"ת)
    לא רציני 22/01/2021 08:20
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אייל 21/01/2021 14:28
    הגב לתגובה זו
    מציע לכם לראות את GEVO
  • rafi1717 22/01/2021 13:40
    הגב לתגובה זו
    מדוע מה יש לחברה הזאת שאין לחברות אחרות
  • 3.
    חיים 21/01/2021 14:02
    הגב לתגובה זו
    קחו בחשבון שאין הרבה ליתיום בעולם לכן המחיר שלו ינסוק למעלה
  • דווקא יש (ל"ת)
    בן 21/01/2021 15:57
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נפט 21/01/2021 13:06
    הגב לתגובה זו
    ספקולנטים הזויים. כל הבועה של רכבים חשמליים סופה להתרסק
  • 1.
    אור 20/01/2021 21:59
    הגב לתגובה זו
    כדי ליצר את הסוללות צריך לזהם הרבה. מימן הוא העתיד.
  • ואיך אתה בדיוק משיג את המימן? מגז טבעי... (ל"ת)
    א 21/01/2021 15:48
    הגב לתגובה זו
  • אחד שיודע 21/01/2021 00:07
    הגב לתגובה זו
    כל עוד הוא מיוצר מאנרגיות מתחדשות ולא מנפט או מגז טבעי
  • נפיץ 21/01/2021 13:08
    תאר לך ערבושים מפוצצים אוטובוס שמכיל מיכל מלא במימן דחוס, האם כדור אש של מאות מטרים מסכן את שלום הציבור. יה מפגר
  • HTOO (ל"ת)
    HTOO 21/01/2021 12:07
נחושת
צילום: Ra Dragon, Unsplash

שיא של יותר מעשור: הנחושת מזנקת ומובילה את הראלי העולמי במתכות

שיבושי היצע, ציפיות להרחבה כלכלית בסין, היחלשות הדולר וחששות ממכסים בארה״ב דוחפים את מחירי הנחושת לשיאים היסטוריים ולעלייה שנתית של מעל 40%

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה נחושת

שוק המתכות העולמי מסיים את השנה בעליות שערים, כאשר הנחושת נמצאת במוקד לאחר שקבעה שיאי מחיר חדשים במספר בורסות מרכזיות. המתכת התעשייתית, הנחשבת סמן למצב הכלכלה העולמית, חצתה לראשונה את רף 12 אלף הדולר לטון וממשיכה להיסחר ברמות גבוהות במיוחד גם לאחר תיקונים קלים.


מחיר הנחושת זינק לשיא של כ־12,160 דולר לטון. מדובר בהמשך ישיר לראלי שנמשך מאז אוקטובר, ראלי שמעמיד את 2025 כאחת השנים החזקות ביותר לנחושת זה למעלה מעשור. העליות בנחושת משתלבות בגל רחב יותר של התחזקות בשוקי הסחורות. גם הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית, ציפיות להקלה מוניטרית בארה״ב והיחלשות הדולר. עבור משקיעים רבים, שילוב זה מחזק את האטרקטיביות של מתכות הן כהשקעה והן כנכס גידור.


אנליסטים מציינים כי מחירי הנחושת מקבלים תמיכה גם מהציפייה לצעדים נוספים לעידוד הכלכלה הסינית. כל איתות להרחבה פיסקלית או מוניטרית בסין מתורגם במהירות לעליות במחירי מתכות תעשייתיות, בשל משקלה המרכזי של המדינה בצריכה העולמית.


ברקע העליות עומדים גם שיבושי היצע ממשיים. מאז אוקטובר אירעו תקלות חמורות במספר מכרות גדולים, שפגעו ביכולת הייצור והציפו מחדש חששות ממחסור. גם לפני אותם אירועים, אנליסטים כבר הזהירו כי הביקוש העתידי עלול לעלות על ההיצע בשנים הקרובות.


שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים

בג׳פריס מעריכים כי גם בתרחיש של צמיחה עולמית מתונה, סביב 2% בשנה, שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים כבר במהלך השנה הקרובה. הערכה זו מחזקת את ההבנה כי הלחץ בשוק אינו זמני בלבד.


רוני על דור סאפיינס
צילום: גל חרמוני

סאפיינס משנה כיוון: הנהלה מוחלפת, קיצוצים רחבים וירידה בהשפעת המטה הישראלי

סאפיינס נרכשה בידי אדוונט וכבר באוגוסט קראנו לזה "אקזיט עצוב לעובדי סאפיינס" - היום קיבלנו את יריעת ההמשך כשהרוכשת שכבר החליפה את ההנהלה נערכת לקיצוצים רחבים והעברת מטה החברה ללונדון

מנדי הניג |
נושאים בכתבה סאפיינס

רכישת סאפיינס בידי קרן אדוונט האמריקאית עליה הוכרז באוגוסט האחרון כבר הובילה לשינויים דרמטיים: עזיבת ההנהלה הקודמת, קיצוץ צפוי של מאות עובדים והעברת המטה ללונדון. בזמן שהנהלת פורמולה ובראשה גיא ברנשטיין חגגו את האקזיט בחברה הבת - סאפיינס, ובמקביל להתעשרות יוצאת דופן של ברנשטיין שממנכ"ל שכיר הפך להיות בעצם בעל שליטה בפורמולה עם שכר פנומנלי והקצאת אופציות נדיבה (לעצמו), הוא לא דאג לעובדים (הרחבה: שכר העתק של גיא ברנשטיין ואיך זה שהוא בפועל בעל השליטה בפורמולה?)

כבר ברכישה הצפנו את זה שבעוד הדרג הניהולי, גיא ברנשטיין ורוני על-דור רשמו אקזיט מזהיר מהרכישה הזאת, העובדים בפועל לא נהנו מזה. ברנשטיין יכול להתחמק ולהעביר את האחריות לרוני על-דור, מנכ"ל סאפיינס כבר 20 שנים, אבל האחריות של שניהם. גם על-דור דאג להתעשר ולחלק לעצמו אופציות, אבל בעוד שברוב האקזיטים אנחנו שומעים על התעשרות של העובדים הפעם זה לא קרה. כעת מתברר שחוץ מהאקזיט אותו פספסו העובדים, גם את מקור פרנסתם חלק גדול מהם עשויים לאבד כשאדוונט נערכת לרה-ארגון של סאפיינס.

לחצו על התמונה למעבר לכתבה -


המהלך שבו נמכרה סאפיינס לקרן אדוונט תמורת כ-2.5 מיליארד דולר, לא רק שמסמן את אחת העסקאות הגדולות בענף התוכנה הישראלי בשנים האחרונות, אלא גם מדגים את השינוי המהותי שמתרחש בחברות טכנולוגיה ותיקות כשהן הופכות לחברות פרטיות. מדובר בתפיסה ניהולית שונה, שרוצה לצמצם עלויות, להתמקד במוצרים רווחיים ולהניע תהליכים בקצב מהיר יותר - לרבות מעבר למודל SaaS ולשילוב בינה מלאכותית בפעילות הליבה. עם השלמת העסקה, מנכ"ל החברה רוני אל-דור אמנם נותר באופן פורמלי עד סוף השנה, אך יתר חברי ההנהלה הבכירה עזבו את תפקידיהם, והוחלפו בדירקטוריון ומנהלים חדשים מטעם הקרן. במקביל, מרכז הניהול של סאפיינס עובר ללונדון, שם יתכנס מעתה המטה הבכיר.

תוכנית קיצוצים כוללת - תחילה מחוץ לישראל

סאפיינס, שמעסיקה כיום כ-5,400 עובדים, צפויה לצמצם את כוח האדם בשיעור של עד כ-15%. אומנם הקיצוץ יתמקד בתחילתו בעובדים מחוץ לישראל - בעיקר באירופה ובהודו - אך לא מן הנמנע שהשלכותיו יורגשו גם במטה הישראלי, בו מועסקים כיום כ-800 עובדים. המהלך אינו נובע מהאטה עסקית, אלא מתוך אסטרטגיה של הקרן לצמצם את ההיקף התפעולי ולהתמקד בתחומים עם רווחיות גבוהה וצמיחה מובהקת. השירותים הלא רווחיים יופסקו, פיתוחים שאינם מניבים יוקפאו, וההתמקדות תעבור למוצרי ליבה בעלי פוטנציאל עסקי גבוה - גם במחיר של ירידה זמנית בהכנסות.