למה הכלכלה היפנית במשבר והאם היא תיכנס למיתון?
לפני כמה חודשים הייתי בכנס במלטה, ובאחת הארוחות ישבתי לשולחן עם פרופסור יפני. השיחה התגלגלה למצבה של הכלכלה היפנית, והשכן שלי לשולחן נעשה מאוד מודאג. "החוב של הממשלה היפנית", הוא אמר, "הוא בערך 200% מהתוצר, ורובו הוא חוב פנימי.
"כלומר", המשיך הפרופסור, "רוב החוב הוא כספי הפנסיה של אזרחי יפן, ומכיוון שגם אני אזרח יפני, זה גם הכסף שלי". הוא המשיך וטען שהממשלה לא יכולה להחזיק את החוב הזה לאורך זמן, כי היא חייבת שהריבית ביפן תישאר נמוכה, אחרת תשלומי הריבית יאלצו אותה לפשוט רגל.
האזרחים של יפן מוכנים להמשיך לקנות את החוב בריבית נמוכה, אבל האוכלוסייה היפנית הולכת וקטנה, ולכן היפנים לא יוכלו להמשיך לקנות את אותן כמויות של חוב. כך שכדי להחזיק את אותה כמות של חוב, הממשלה תהיה חייבת למכור אותו לזרים. בינתיים, הסינים קונים קצת מהחוב היפני למרות הריבית הנמוכה, כי בכל העולם הריבית היא אפסית. אבל, לאורך זמן זה לא יחזיק מעמד, ולכן הריבית תהיה חייבת לעלות. וכשהיא תעלה, הממשלה תאלץ לעשות תספורת לחוב, ואז, סיים הפרופסור היפני, מהפנסיה שלי לא יישאר הרבה.
מה שקרה ביפן ברבעון האחרון הוא תסמין של הבעיה שתיאר הפרופסור. הממשלה שיודעת שהחוב שלה גדול, ושהיא צריכה להמשיך להוציא כסף כדי לסייע לכלכלה שלא ממש צומחת, הבינה שהיא חייבת קודם להגדיל את ההכנסות. לכן הממשלה העלתה את מס הקנייה בשני אחוזים, מ-8% ל-10%.
- טראמפ: ״אתן לך כל שתבקשי״
- האישה הראשונה שתנהיג את יפן ואיך זה משפיע על הניקיי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לזה היו שתי השפעות. הראשונה, המחירים עלו, בדיוק כפי שקורה בישראל בכל פעם שהממשלה מחליטה להעלות את המע"מ. והשניה, הציבור לקח את זה כרמז שצריך להגדיל את החיסכון, כי אי אפשר לסמוך על הממשלה שתשלם את כל תשלומי הפנסיה שהיא מחויבת להם. התוצאה היא שהצריכה הפרטית ירדה ב-2.9%. מסתבר שהתעשיינים צפו לא רע מה יקרה לצריכה הפרטית, כי ההשקעות ירדו ב-3.7%.
בסך הכול, התוצר ביפן ירד ברבעון ב-1.6%. אם הקצב הזה ימשיך עד סוף השנה, התוצר של יפן ירד בלמעלה מ-6%. זה כנראה לא יקרה, אבל כנראה שגם ברבעון הבא הצמיחה ביפן תהיה שלילית, כי התפרצות הקורונה בסין לא הולכת לעזור לכלכלה היפנית. ושני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית זה כבר מיתון.
בהנחה האופטימית שהתפרצות הנגיף תיעצר, ושמלחמת הסחר בין ארה"ב וסין תכנס להפסקת אש בשנה הקרובה, הכלכלה היפנית כנראה תתאושש קצת ברבעון השלישי, כך שעד סוף השנה הצמיחה של יפן תהיה סביב האפס. אבל עבור אזרחי יפן כל רבעון כזה של צמיחה שלילית הוא תזכורת לכך שבמוקדם או במאוחר הפנסיות שלהם יקוצצו, ולכן כל מיתון כזה מגדיל את הרצון שלהם לחסוך ומקטין את הסיכוי שהצמיחה של יפן תחזור לפסים בריאים. וכל עוד החוב של הממשלה היפנית ממשיך להיות סביב ה-200% (ועד סוף השנה הזאת הוא צפוי להיות אפילו גבוה יותר), אזרחי יפן ימשיכו להסתובב בתחושה שבמוקדם או במאוחר הם הולכים להישאר בלי הפנסיה.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ד"ר אביחי שניר
- 8.אורן 20/02/2020 03:42הגב לתגובה זובמסגרת התנהלות הממשלה היפנית ממשבר למשבר מאז התפוצצות בועת הנדלן בשנת 1989, הם יעשו הכל כדי לא להכיר אף פעם בכשלון. ואתה שוכח שהבעלים של מרבית אגרות החוב של ממשלת יפן הוא הבנק המרכזי היפני, המעמיד פנים שהוא לא מדפיס כסף. שלב הבא המתבקש הואשיום אחד הבנק המרכזי יודיע שהוא "מוחל" לממשלה על החוב כדי להקל עליה. בטח יעשו את זה סביב משבר כלשהו, אולי מגפת הקורונה שעומדת להתחיל ביפן יהיה תירוץ טוב. והופה - כל החוב נעלם, ואפשר להתחיל את הניסוי הכלכלי המשוגע מחדש.
- 7.ישראלי 19/02/2020 15:17הגב לתגובה זוהערה לכל הצוסליאליטים. הבעיה הבסיסית על כל דולר שהממשלה לוקחת מס חוזר למשק פחות מחצי. היתר נעלם בשחיטות בירוקרטיה ועוד
- יז-רע-הלי 20/02/2020 02:30הגב לתגובה זוקפיטליזם קיים רק במוחך הקודח ושל ערב רב של אספסוף כמוך. אין שוק חופשי, מעולם לא היה. העולם מנוהל ע"י תאגידים גדולים מאז ומתמיד. בעבר היו אלה תאגידי המלוכה, תאגידי הדוכס, והאצולה בכלל. היום אלה תאגידים כלכלים גדולים שמנהלים את החברה והמדינה, לא ממשלות. העומדים בראש הממשל הם בובות שתאגידים העמידו לפניך לבחירה. כדי שתרגיש שאתה זה "שבוחר" "במנהיג", שהוא למעשה בא כוחם. זאת האמת המרה. האספסוף, היה, ונישאר עבד נרצע.
- 6.בכדי לחזור לשיאה ב1989.הבורסה ביפן צריכה לעלות "רק"60%! (ל"ת)פרופ' אבירם(איצ100) 19/02/2020 14:06הגב לתגובה זו
- ד"ר ניר(איצ100) 19/02/2020 17:19הגב לתגובה זואוחז כמעט בכל תעודות הסל הנסחרות במדינה (86%) ולא יצליח למוכרם לעולם. יפן עם אחיותיה הסוררות במערב..יתקלו בקשיים שטרם עמדו בם מעולם..ועוד לא ציינתי את המגפה הנוראית שתשחית כל מה שבדרכה.
- 5.משה 19/02/2020 13:58הגב לתגובה זונושא החוב העצום של יפן, הוא ידוע. וכבר מומחים רבים העריכו בחמש עשרה שנה האחרונות שיפן לפני פשיטת רגל. מסתבר שבעידן הריביות הנמוכות לא כל כך מהר פושטים את הרגל ויפן מצליחה להמשיך ולגלגל את החוב שלה. בנוסף מדינות מערביות אחרות הולכות בדרך היפנית ומגדילות את החובות.
- 4.למרות זאת הבורסה ביפן עלתה . 0.89% (ל"ת)שלמה 19/02/2020 13:41הגב לתגובה זו
- 3.הכתבות של ד״ר אביחי שניר מרתקות! (ל"ת)אדם 19/02/2020 12:54הגב לתגובה זו
- 2.עובד 19/02/2020 12:51הגב לתגובה זוהחיסרון הגדול ביותר של הדמוקרטיה. משטר טוטליטרי היה מוצא פתרון ומישם אותו.
- 1.לרון 19/02/2020 12:36הגב לתגובה זואיננה אם יפן "תיכנס" למיתון אלא מדוע איננה יוצאת ממיתון רב רב רב שנים,והתשובה הניצחית היא האופי החסכני של התושב היפני,הוא לא "נזכר" לחסוך ,זה טיבעו!
- ללרון מקיסוס ארה"ב 19/02/2020 17:23הגב לתגובה זולא תהיה.
- לרון 22/02/2020 07:34אתה מקובע על מודל אחד,תשנה ותשתנה!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אסיה בורסות (גרוק)השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
השווקים באסיה פתחו את השבוע בעליות, בהובלת דרום קוריאה ויפן, על רקע התאוששות במניות הטכנולוגיה ונתוני אינפלציה מעודדים מסין; במקביל, החוזים בוול סטריט מטפסים לאחר דיווח על פריצת דרך במגעים בסנאט לסיום ההשבתה הממשלתית, ובשוק הקריפטו נרשמות עליות כשהביטקוין
חוזר מעל 105 אלף דולר
המסחר באסיה נפתח הבוקר במגמה חיובית, עם התאוששות רחבה במניות הטכנולוגיה לאחר שבוע תנודתי במיוחד שבו נרשמו ירידות חדות סביב חששות מהערכת יתר במניות הבינה המלאכותית. המשקיעים מגיבים גם לנתוני האינפלציה שפורסמו בסין בסוף השבוע, שהפתיעו כלפי מעלה והעידו
על התחלה של יציבות מחודשת בביקושים המקומיים, אם כי ההאטה בענפי הייצור והנדל״ן ממשיכה להעיב. ברקע, בשווקים גוברת האופטימיות לסיום השבתת הממשל האמריקאי, לאחר דיווחים על התקדמות משמעותית במגעים בין המפלגות בוושינגטון.
המסחר באסיה
בדרום קוריאה, מדד קוספי מזנק בכ-3.4% ומוביל את העליות באסיה, לאחר מימושים חדים בשבוע שעבר. מניות הבנקים וחברות הביטוח מושכות את השוק מעלה, לצד התאוששות חדה במניות הטכנולוגיה: סמסונג אלקטרוניקס עולה בכ-2.6% ו-SK הייניקס מזנקת ביותר מ-5%. גם החברות
SK Inc ו-GS Holdings בולטות בעליות של כ-10% ו-11% בהתאמה, על רקע שיפור בתיאבון הסיכון של המשקיעים.
ביפן, מדד ניקיי 225 מוסיף 1.3% והמדד הרחב טופיקס עולה בכ-0.6%, בהובלת מניות השבבים ואחרי פרסום
פרוטוקולי הבנק המרכזי (BOJ), שמהם עלה כי "התנאים להעלאת ריבית נוספת כמעט והבשילו". עם זאת, חברי הבנק הדגישו כי יש לבחון עד כמה האינפלציה הבסיסית אכן מבוססת כדי למנוע הידוק מוקדם מדי. תשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה לשיא של החודש האחרון, כ-1.7%.
בסין, מדד שנחאי כמעט ללא שינוי ומדד CSI 300 יורד קלות ובהונג קונג,
מדד האנג סנג מתחזק בכ-0.9%, בהובלת מניות טכנולוגיה מקומיות שהתאוששו לאחר הירידות האחרונות.
- הירידות באסיה ממשיכות גם היום; עליות בחוזים בוול סטריט
- נפילות באסיה: הניקיי יורד 3% אחרי הירידות בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוסטרליה, מדד ASX 200 עולה ב-0.7% בהובלת מניות הפיננסים, ובראשן בנק ANZ שמטפס כמעט 2% לאחר שהודיע על צעדי התייעלות
נוספים.
