וול סטריט שלט
צילום: Istock

סגירה שלילת בוול סטריט; המדדים המרכזיים ירדו עד 0.72%

מדד הדאו ג'ונס ירד ב-0.72%, S&P500 ירד ב-0.61% והנאסד"ק נחלש ב-0.56%, טבע המיות הדואליות רשמו ירידות של עד 3.32%
מערכת Bizportal | (7)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים על רקע האיום החדש של ממשל טראמפ להטלת מכסים בהיקף של כ-11 מיליארד דולר על סחורות אירופאיות והדחייה הנוספת המסתמנת בגזרת הברקזיט.  מדד הדאו ג'ונס ירד ב-0.72%, S&P500 ירד ב-0.61% והנאסד"ק נחלש ב-0.56%. יצרנית האייפונים, אפל (סימול:AAPL) לא הצליחה לשחזר את ההישג שלה משנת 2008; ראלי של עשרה ימים ברציפות כשהמנייה סגרה את יום המסחר בירידה של 0.42%. בואינג (סימול:BA) המשיכה את הצלילה וירדה 1.43% לאחר שאתמול המנייה ירדה ב-4.42%. בגזרה הישראלית אלביט ירדה 0.37% לאחר הודעת החברה על הנפקת מניות פרטית.  החברה דיווחה כי קיבלה התחייבות ממוסדיים לרכוש מניות ב-186 מיליון דולר, בדיסקאונט של כ-3.3% על מחיר השוק (לכתבה המלאה). מניית כיל ירדה 0.28%, טבע איבדה 3.32%, אורמת ירדה 1.01%, איי.אפ.אפ ירדה 0.56%, פריגו ירדה 1.53% ומניית נייס רדה 0.13%.  

S&P 500 0.13% דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% 20:05 בגזרה הישראלית; אלביט מערכות יורדת כ-0.6% לאחר הכרזת החברה על הנפקה פרטית של מניו חדשות לאחר שקיבלה התחייבות ממוסדיים לרכוש מניות ב-186 מיליון דולר, בדיסקאונט של 3.3% על מחיר השוק (לכתבה המלאה) כיל יורדת כ-0.6%, טבע -1.91% מאבדת 2.06% 19:55 בואינג (סימול:BA) יורדת כעת ב-1.3% לאחר שאתמול הודיע החברה על קיצוץ של 20% בייצור של מטוס ה-MAX 737 שהיה מעורב בשתי התרסקויות במהלך השנה האחרונה, ולאחר שנשיא ארה"ב איים על הטלת מכסים בהיקף של כ-11 מיליארד דולר על אירופה עקב הסובסידה שהעניק האיחוד האירופי לאירובס (סימול: AIR.PA), מתחרה הישירה של בואינג.  מניית אפל (סימול:AAPL) עולה כ-1% לאחר שאתמול חצתה שוב את המחיר של 200 דולר למנייה. מדד הדאו ג'ונס יורד ב-0.45%, נאסד"ק נחלש בכ-0.2% מדד הS&P יורד ב-0.4%

חזית חדשה במלחמת הסחר: ממשל טראמפ מאיים להטיל מכסים בהיקף של כ-11 מיליארד דולר על יבוא סחורות מהאיחוד האירופי בתגובה לפגיעה בארה"ב אשר לטענתם נגרמה כתוצאה מהענקת סובסידיות על ידי הגוש לחברת Airbus (סימול: AIR.PA) המתחרה של חברת בואינג האמריקאית (סימול: BA) (לכתבה המלאה). טראמפ צייץ: "האיחוד האירופי ניצל את ארה"ב במשך שנים. זה ייפסק בקרוב"

בינתיים, מניית בואינג ממשיכה להחלש בעוד כ-1.5% לאחר שאיבדה אתמול כ-4.4%. חוקרי ההתרסקות הקטלנית של מטוס החברה בחודש שעבר באתיופיה, מאמינים כי מערכת בקרת הטיסה האוטומטית, יצאה משליטה והובילה להתרסקות. עם זאת, טייסים, מומחי בטיחות אוויר וגורמים נוספים בתעשייה מעלים שאלות אודות התנהלות הטייס והצוות, כפי שפורטו בדוח התאונה המקדים שפורסם בשבוע שעבר. קרן המטבע הבינלאומית (IMF) חתכה היום בפעם השלישית את תחזית הצמיחה הגלובלית לשנת 2019 ל-3.3%, לעומת צמיחה של כ-3.6% בשנת 2018 ולעומת תחזית קודמת לצמיחה של כ-3.5%. הגורם המרכזי לחיתוך התחזית שוב, מיוחס להשפעות מלחמת הסחר. בגזרת הברקזיט, תרזה מיי פוגשת היום את הקנצלרית הגרמנית אנגלה מרקל ולאחר מכן את נשיא צרפת עמנואל מקרון כדי לנסות ולשכנע אותם להאריך את המועד האחרון עבור הברקזיט עד ה-30 ביוני. על פי דיווחים, מדינות האיחוד האירופי הביעו נכונות להעניק דחייה נוספת בתנאי שתוצג אלטרנטיבה. אחרת, בריטניה תצא מגוש האירו ביום שישי בלילה (לכתבה המלאה). מניית אלביט מערכות הישראלית (סימול: ESLT) נחלשה ב-0.3%, לאחר שהחברה הכריזה הלילה על הנפקה פרטית של מניות חדשות. החברה המתמודדת כעת עם הליך הבראה לתעש ומיצוי סינרגיות תפעוליות, קיבלה התחייבות ממוסדיים לרכוש מניות ב-186 מיליון דולר, בדיסקאונט של כ-3.3% על מחיר השוק (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    הכל ירוק ירוק ירוק.חכו ותחראו (ל"ת)
    שישנת יריחו 09/04/2019 22:18
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רק טיסות למעלה עשרות רבות של אחוזים (ל"ת)
    רק שלא תטעו 09/04/2019 19:35
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כמעט עליות קשות ממש תענוג לי (ל"ת)
    שושנת יריחו 09/04/2019 18:30
    הגב לתגובה זו
  • מת עלייך מתוקה (ל"ת)
    יא תותחית שכמוך 09/04/2019 21:14
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בראל 09/04/2019 17:45
    הגב לתגובה זו
    אילו חברות גדולות ומבססות אז למה הם לו עולות כראוי למפעל גדול אם הון עצמי גדול ולמה טסה מנית נייס ללו גבולות
  • 1.
    קולע למטרה 09/04/2019 17:00
    הגב לתגובה זו
    מחר יבוא שינוי בבורסה עליות כרגיל
  • בדיוק או בערך או הפוך הפוך (ל"ת)
    לקולע 09/04/2019 21:15
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: