רון חולדאי
צילום: ארז חרוד - עושים צילום

חולדאי: "ישראל זנחה את האחריות לדיור ציבורי"

עוד טוען ראש עיריית ת"א לקשר הדוק בין הכשל בתחבורה הציבורית למשבר הדיור ומסביר למה משפחות צעירות בוחרות לחיות בעיר למרות מחירי הדירות

מורן ישעיהו | (6)

"ישראל זנחה את הרעיון שלמדינה יש אחריות לדיור ציבורי והשמידה את כל המדיניות הסוציאלית", כך אמר היום (א') ראש עיריית ת"א רון חולדאי בועידת הנדל"ן של גלובס. "היא לא שיווקה את הקרקעות בקצב ראוי ובמחירים גבוהים מבלי שהתערבה בשוק - וכתוצאה מחירי הדיור עלו דרמטית".

בהתייחס לביקורת שהושמעה על כך שהוא עצמו מתנגד לתכנית שדה דב שאמורה לספק 3,000 דירות לדיור בר השגה, טען כי המשמעות לשוק הנדל"ן היא נמוכה לעומת האינטרס האסטרטגי של המדינה לשמור על קשר עם העולם: "האזור הוא תשתית לאומית שלמדינת ישראל אסור לוותר עליה".

עוד הסביר כי לא צפויה פגיעה בתכנית 3,700 להקמת כ-12,000 יח"ד מהן כאלפיים לטובת דיור בר השגה בצפון ת"א. "כשעשינו את התכנית, תכננו אותה בנוכחות שדה דב ולכן יכולה להתבצע בין אם יישאר או לא - התכנית המקורית מתייחסת לשדה דב כאילו נשאר".

התחבורה הציבורית מרכזית במשבר הדיור

"תחבורה זו מערכת קואורדינטיבית", אמר חולדאי וטען כי "הכביש המהיר לת"א נחשב להצלחה אבל אני חושב שזה אחד הכישלונות הגדולים משום שעושים את זה רק כי אין פתרון לתחבורה ציבורית - בעצם אומרים לכל אחד להוציא רכב פרטי. היינו צריכים לייצר מערכת שבה כל אחד ייצא בתחבורה ציבורית מדלת ביתו - זאת הבעיה המרכזית. צריך להסתכל על מטרופולין גוש דן כעיר אחודה שמשרתת את כלל האזרחים אבל אין שום תכנון לטווח ארוך". 

עוד טען כי היעדרה של תחבורה ציבורית יעילה משחקת תפקיד מרכזי במשבר הדיור. לדבריו, בעשור האחרון לא פותחה מערכת תחבורה יעילה שתרמה לעליית המחירים בשוק הנדל"ן. "אחרת, אפשר היה לגור בקלות בערים אחרות חוץ מתל אביב", אמר והסביר את מקומה של העיר כמניעה תהליכים במדינה: "תמיד יקרה בה הדבר הראשון - הכל קורה בת"א בהתחלה כי כאן מתחילה ההצטופפות האורבנית". 

משפחות צעירות בוחרות ת"א

"הפכנו את תל אביב לעיר שרוצים לחיות בה", הסביר חולדאי. לדבריו, מוקד העניין בעיר קשור במעטפת שירותים לאזרח שהיא מספקת. "בעשור האחרון עוד 100 אלף אנשים נכנסו לעיר, והיום שליש מהאוכלוסייה הם בגילים 20-25. קרה שמשפחות צעירות עם ילדים הכריעו להישאר בעיר ולחיות בה", הוסיף.

לפי חולדאי, 50% מהדירות בעיר הן דירות קטנות של 3 חדרים, נתון נוסף שמושך משפחות צעירות לעיר גם ברמות המחירים הקיימות. כיום, מחיר דירה ממוצע בעיר עומד על 2.7 מיליון שקל בממוצע, התייקרות של 374% ב-30 השנים האחרונות, ופער של 120% משאר אזורי הארץ.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    כוזרי 17/03/2019 19:02
    הגב לתגובה זו
    קשה לפענח את חולדאי - פינוי בינוי תקוע - חלקים מהעיר מתפוררים - וחולדאי לא מקדם פינוי בינוי - ראו את הגוש הגדול - את הכיעור שמשקף את תכנון העירייה ואת העומד בראשה
  • 3.
    מושחתים 17/03/2019 17:09
    הגב לתגובה זו
    בסוף הדיור הציבורי המנוהל עי העירייה מוקצה לאנשים ממעמד הביניים שקצת קשה להם ולא לזכאים. עדיפות לתושבי ת"א = שחיתות. מדוע לא לתת הזדמנות לעניים מהפריפריה לדיור בת"א?
  • 2.
    עריה מסכנה?רכבתם על הגל ולקחת מאות מילונים בהיטלי השבחה (ל"ת)
    ממי 17/03/2019 14:08
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ישראלי 17/03/2019 13:56
    הגב לתגובה זו
    אנשים רגילים לא צריכים להנות מדיור מסובסד, ובטח ובטח לא בת"א. יקרה משהו אם אנשים יחפשו דירה גם בלוד, הנמצאת במרחק נסיעה קצר מת"א? מחירי הדיור בלוד נמוכים משמעותית מאשר בת"א כך שמי שלא מתאים לו המחיר בת"א מוזמן לארוז מטלטליו ולעבור ללוד ורמלה. בין לוד לת"א אפשר לחפש דירה גם בר"ג, פ"ת וחולון. לא באמת באמת חייבים לגור דווקא בת"א.
  • ממי 17/03/2019 14:16
    הגב לתגובה זו
    לעזוב את הבית שלהם, כי את המדינה מנהלת חבורה של גנבים שרק להכניס עוד ועוד כסף לכיס שלהם זה מה שמעניין אותם.
  • אשר 17/03/2019 14:16
    הגב לתגובה זו
    מי שמך לברור מי יגור ת'א ומי לא נגרש את אנוש את כל הנדכאים והעניין הרי זו עיר של עשירים בלבד
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.