ההמבורגר כמשל: כך יושפעו מחירי המוצרים בארה"ב מהסכם הסחר

הסכם הסחר החופשי בין מדינות צפון אמריקה (NAFTA) הוא עוגן עליו נשענת הכלכלה האמריקאית
נועם בראל | (3)
שבוע המסחר בוול סטריט מחדש היום, כשבמוקד, שיחות הסחר בין ארה"ב לקנדה יתחדשו, וזאת לאחר שלא נרשמה התקדמות ביום שישי האחרון. הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ, שם דד ליין למציאת פתרון עד יום שישי הקרוב או שיעזוב את הסכם הסחר אם לא תהיה הסכמה. נציגי הסחר האמריקאיים, בראשות רוברט לייטיזר מנהלים כעת שיחות בוושיגטון עם נציגי המסחר הקנדים, בראשותה של שרת החוץ הקנדית, כריסטיה פרילנד, וזאת במטרה להגיע להסכם חדש, וזאת לאחר שביום שישי מסרה פרילנד כי "אנחנו עדיין לא שם. קנדה רוצה הסכם טוב, לא עוד הסכם רגיל. נסכים לקבל רק הסכם שיטיב איתנו". בין היתר, נקודות המחלוקת הבולטות בין המדינות השכנות הן כללי המסחר במוצרי חלב בקנדה, כאשר על פי הדיווחים, נקודה זו מהווה את המכשול העיקר בשיחות כיוון שקנדה מתעקשת על עקרונותיה בעניין זה ולא מוכנה לזוז מילימטר מדרישותיה. בנוסף, ישנו עניין הגנת זכויות יוצרים ופטנטים בכל מה שקשור בתרופות במדינה.  טראמפ מצידו אמר ביום שישי כי "כל הסכם עם קנדה יהיה לחלוטין לפי התנאים שלנו. אם אני אומר לא - התשובה היא לא". הנשיא לא אהב שהדברים שאמר יצאו החוצה לתקשורת, ופרסם מאוחר יותר ציוץ בחשבון הטוויטר שלו בו הבהיר חד משמעית - "אמרתי דברים לא לציטוט שהופרו בגסות. אבל בסדר, לפחות קנדה יודעת בדיוק את עמדתי".   אז מה הלחץ? הבית הלבן מעוניין להגיע להסכמה עם קנדה עד יום שישי כדי שיוכל להודיע לקונגרס על הסכם סחר חדש, ובכך לאפשר פרק זמן של 90 יום להסכמים החדשים להחתם, לפני שהנשיא החדש במקסיקו יכנס לתפקידו ב-1 לדצמבר.  כדי להבין כמה הסכם ה-NAFTA (הסכם הסחר החופשי בין מדינות צפון אמריקה) הוא משמעותי, אפשר לקחת דוגמא מהמוצר אולי הכי אמריקאי שיש - ההמבורגר - שנשען כולו על הסכם המסחר הנוכחי כדי להתקיים. כדי להרכיב מנת המבורגר, חקלאים אמריקאיים מגדלים תירס, אותו הם שולחים למקסיקו וקנדה, שמשתמשות בו כדי להאכיל את הפרות בחוות שלהם, כדי שאלו ישלחו בחזרה לארה"ב ומהן יכינו את הקציצה עצמה. הלחמניה? גם היא מקורה בחיטה קנדית, והעגבניות והחסה מגיעות ממקסיקו. תפוחי האדמה מהם יכינו צי'פס? גם הם מקנדה, יצואנית הצ'יפס הקפוא הגדולה בעולם. ביטול הסכם -NAFTA הנוכחי לא בהכרח אומר שיפסיקו למכור המבורגר בארה"ב, אך בוודאות יגרום למנה מורכבת כשלעצמה, להפוך למורכבת הרבה יותר לביצוע בארה"ב.  לדבריו של טראמפ, "אנחנו מחליפים את הסכם החסר הנוכחי (Nafta) בהסכם חדש ומצוין בין ארה"ב ומקסיקו". לגבי קנדה אמר הנשיא "אני חושב שנגיע להסכמה ואני חושב שפיתחנו יחסים מאוד טובים בינינו. עם זאת, הם יהיו חייבים להתייחס אלינו בצורה מכובדת. עד כה הם לא עשו כך".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קרנף 05/09/2018 08:25
    הגב לתגובה זו
    מלחמת סחר עם כולם תגרור לעליית מחירים בארהב, אין לארהב לייצר בבית את המוצרים שמיוצרים על ידה בחול, עלות הייצור בארהב יקרה! פשוט מאוד.
  • 1.
    גדי 04/09/2018 14:19
    הגב לתגובה זו
    עושה מה שאחרים לא עשו למען ארה"ב.
  • א-ב 04/09/2018 18:14
    הגב לתגובה זו
    הוא נשען על כלכלה חזקה. קשה להתווכח אתו או להתנות תנאים כאשר מוכנים לעשות שמוש בעוצמה הזו. ההבדל המהותי בינו לקודמיו הוא שאינו מתנצל או מתבייש בעוצמתו. הוא מוכן להיות נדיב ומתחשב ובלבד שכל אחד ידע את מקומו.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: