ההמבורגר כמשל: כך יושפעו מחירי המוצרים בארה"ב מהסכם הסחר
הסכם הסחר החופשי בין מדינות צפון אמריקה (NAFTA) הוא עוגן עליו נשענת הכלכלה האמריקאית
שבוע המסחר בוול סטריט מחדש היום, כשבמוקד, שיחות הסחר בין ארה"ב לקנדה יתחדשו, וזאת לאחר שלא נרשמה התקדמות ביום שישי האחרון. הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ, שם דד ליין למציאת פתרון עד יום שישי הקרוב או שיעזוב את הסכם הסחר אם לא תהיה הסכמה.
נציגי הסחר האמריקאיים, בראשות רוברט לייטיזר מנהלים כעת שיחות בוושיגטון עם נציגי המסחר הקנדים, בראשותה של שרת החוץ הקנדית, כריסטיה פרילנד, וזאת במטרה להגיע להסכם חדש, וזאת לאחר שביום שישי מסרה פרילנד כי "אנחנו עדיין לא שם. קנדה רוצה הסכם טוב, לא עוד הסכם רגיל. נסכים לקבל רק הסכם שיטיב איתנו".
בין היתר, נקודות המחלוקת הבולטות בין המדינות השכנות הן כללי המסחר במוצרי חלב בקנדה, כאשר על פי הדיווחים, נקודה זו מהווה את המכשול העיקר בשיחות כיוון שקנדה מתעקשת על עקרונותיה בעניין זה ולא מוכנה לזוז מילימטר מדרישותיה. בנוסף, ישנו עניין הגנת זכויות יוצרים ופטנטים בכל מה שקשור בתרופות במדינה.
טראמפ מצידו אמר ביום שישי כי "כל הסכם עם קנדה יהיה לחלוטין לפי התנאים שלנו. אם אני אומר לא - התשובה היא לא". הנשיא לא אהב שהדברים שאמר יצאו החוצה לתקשורת, ופרסם מאוחר יותר ציוץ בחשבון הטוויטר שלו בו הבהיר חד משמעית - "אמרתי דברים לא לציטוט שהופרו בגסות. אבל בסדר, לפחות קנדה יודעת בדיוק את עמדתי".
אז מה הלחץ? הבית הלבן מעוניין להגיע להסכמה עם קנדה עד יום שישי כדי שיוכל להודיע לקונגרס על הסכם סחר חדש, ובכך לאפשר פרק זמן של 90 יום להסכמים החדשים להחתם, לפני שהנשיא החדש במקסיקו יכנס לתפקידו ב-1 לדצמבר. כדי להבין כמה הסכם ה-NAFTA (הסכם הסחר החופשי בין מדינות צפון אמריקה) הוא משמעותי, אפשר לקחת דוגמא מהמוצר אולי הכי אמריקאי שיש - ההמבורגר - שנשען כולו על הסכם המסחר הנוכחי כדי להתקיים. כדי להרכיב מנת המבורגר, חקלאים אמריקאיים מגדלים תירס, אותו הם שולחים למקסיקו וקנדה, שמשתמשות בו כדי להאכיל את הפרות בחוות שלהם, כדי שאלו ישלחו בחזרה לארה"ב ומהן יכינו את הקציצה עצמה. הלחמניה? גם היא מקורה בחיטה קנדית, והעגבניות והחסה מגיעות ממקסיקו. תפוחי האדמה מהם יכינו צי'פס? גם הם מקנדה, יצואנית הצ'יפס הקפוא הגדולה בעולם. ביטול הסכם -NAFTA הנוכחי לא בהכרח אומר שיפסיקו למכור המבורגר בארה"ב, אך בוודאות יגרום למנה מורכבת כשלעצמה, להפוך למורכבת הרבה יותר לביצוע בארה"ב. לדבריו של טראמפ, "אנחנו מחליפים את הסכם החסר הנוכחי (Nafta) בהסכם חדש ומצוין בין ארה"ב ומקסיקו". לגבי קנדה אמר הנשיא "אני חושב שנגיע להסכמה ואני חושב שפיתחנו יחסים מאוד טובים בינינו. עם זאת, הם יהיו חייבים להתייחס אלינו בצורה מכובדת. עד כה הם לא עשו כך".Wow, I made OFF THE RECORD COMMENTS to Bloomberg concerning Canada, and this powerful understanding was BLATANTLY VIOLATED. Oh well, just more dishonest reporting. I am used to it. At least Canada knows where I stand!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) August 31, 2018
- 2.קרנף 05/09/2018 08:25הגב לתגובה זומלחמת סחר עם כולם תגרור לעליית מחירים בארהב, אין לארהב לייצר בבית את המוצרים שמיוצרים על ידה בחול, עלות הייצור בארהב יקרה! פשוט מאוד.
- 1.גדי 04/09/2018 14:19הגב לתגובה זועושה מה שאחרים לא עשו למען ארה"ב.
- א-ב 04/09/2018 18:14הגב לתגובה זוהוא נשען על כלכלה חזקה. קשה להתווכח אתו או להתנות תנאים כאשר מוכנים לעשות שמוש בעוצמה הזו. ההבדל המהותי בינו לקודמיו הוא שאינו מתנצל או מתבייש בעוצמתו. הוא מוכן להיות נדיב ומתחשב ובלבד שכל אחד ידע את מקומו.
צילום: AFP
סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה
מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.
החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.
ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.
ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם.
ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.
בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה.
הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997
החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.
