מוביוס: "ארה"ב תנצח במלחמת הסחר מול סין". מה הוא ממליץ?
"בסופו של דבר, ארה"ב תנצח במלחמת הסחר עם סין, בגלל שארה"ב היא היבואנית הגדולה ביותר בעולם וסין תלויה בה" כך אמר גורו השווקים המתעוררים מארק מוביוס בראיון לרשת CNBC.
ארה"ב בראשותו של הנשיא דונלד טראמפ, אשר חוגגת היום (ד') את יום העצמאות ה-242 שלה, נמצאת בעיצומה של מלחמת סחר עם סין, המעצמה ששואפת להפוך לכלכלה המובילה בעולם. מלחמת הסחר בין המעצמות מעוררת חששות כבדים בשווקי ההון מסביב לעולם אולם מוביוס מציע דרך להרוויח ממנה.
לדברי מוביוס, ניצחון במלחמת הסחר משמעו "השגת ויתורים והפחתת הגירעון המסחרי". להערכתו הנשיא דונלד טראמפ צודק בהתייחסותו לפער הסחר עם סין כבעיה, "אני מסכים איתו לגמרי", אמר מוביוס "במשך 20 או 30 השנים האחרונות הסינים עשו על ארה"ב סיבוב - צריך להודות בכך - הגיע הזמן לדרוש קצת הדדיות בין שתי המדינות האלה, כי זה פשוט טירוף שיש כזה גירעון."
- 7.איציק 04/07/2018 17:58הגב לתגובה זווהבורסות בארה"ב מתנהגות בהתאם לרווחיות החברות ומטפסת לאיטה אבל לא נופלת
- 6.רוזן 04/07/2018 14:47הגב לתגובה זוהמטבע של ברזיל ירד מאד בהשוואה לדולר האמריקאי החזק מאד ויחד עם זה כושר התחרות של ברזיל עלה מאד .בעוד 3 חודשים מהיום יש בחירות בברזיל + יוזמה לעשות רפורמות כלכליות . עד סוף 2018 ברזיל לדעתי היא האטרקטיבית ביותר .
- 5.מבין 04/07/2018 12:35הגב לתגובה זוסין היא הכלכלה השנייה בגודלה בעולם , טראמפ רוצה ובצדק שחברות ואנשים יתעשרו יותר ויותר וצריך גם לסחור עם מדינות אחרות אין מה לעשות. בדרך כלל אמריקאים מתפרנסים מאמריקאים והגיע הזמן שהם יעשו יותר כסף בעזרת ייצוא לעוד כלכלות. סין זאת אופציה טובה בשבילם. אבל אין מה להשוות נאפתה זה ההסכם סחר הכי גרוע בעולם זה יותר גרוע מהגירעון עם סין .
- "מבין" 04/07/2018 14:22הגב לתגובה זועלויות הייצור בין היקרות בעולם מוצריה יתקשו להתחרות עם עלויות ייצור של המזרח ועוד, זה די אלמנטרי.
- 4.בא 04/07/2018 12:22הגב לתגובה זוגם קומוניסטים ,למה ליסחור איתם , הכול כדי שכמה זבלים עשירים ימלאו את חשבון הבנק שלהם .
- 3.blond101209 04/07/2018 11:31הגב לתגובה זובנובמבר -באר"הב טרפ לא יכול עד אז להתפשר לכן יש מספיק זמן למצוא הזדמנויות לא רק בשווקים מתעוררים גם ישראל ואירופה.
- 2.מר בין 04/07/2018 11:11הגב לתגובה זוסין תדע להתאים את מחיריה לשוק האמריקאי ואפילו במחיר סיבסוד ממשלתי בהיטלים של המוצרים המיוצאים לארה"ב. הסינים ידעו כיצד לפתור את הבעיה לעצמם.
- א-ב 04/07/2018 13:43הגב לתגובה זוסבסוד קיים כבר כעת וזה משחק סכום אפס ברמת המדינה. למשל למה כדאי לייבא חלב מאירופה? רק בגלל סבסוד ממשלתי שהרי יעילות הייצור שם נמוכה מאד. מניין בא הסבסוד הממשלתי? מכספי משלם המיסים כמובן. כלומר צרפתי ישלם מס בכדי לשמור על חקלאי צרפתי וצרכן ישראלי יכול להינות מזה. אלא שבחקלאות זה הסדר לא מוצלח שכן זה הבסיס לקיום של אזרחי מדינה. כל היתר לא נורא - טקסטיל רבים רכיבים ומוצרים אלקטרוניים וכדומה. משמע סבסוד זה גול עצמי ולא יכול להימשך זמן רב אם מדובר בייצוא.
- 1.פריזאית 04/07/2018 10:46הגב לתגובה זולו היה בטחון בדבר היה הנשיא וצוותו נחרצים בהחלטותיהם. נכון לעכשיו הדבר לא-כך.
- אחד שמבין 04/07/2018 14:13הגב לתגובה זוהאם מדינת ישראל תצא למלחמה נגד אוייביה למרות שיודעת שתנצח??מלחמה גוררת אבידות,במקרה הזה תקופה של ירידה בייבוא לארה"ב .טראמפ לא ממהר לעשות שטויות - אך בלחמה היא תנצח .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
