אוטובוס קווים תחבורה ציבורית
צילום: מורן ישעיהו

אחרי גל תוספות השכר, עד כמה כדאי להיות נהג אוטובוס?

נוכח מחסור חמור בענף, באוצר מדברים על תמריצים להכשרת נהגים ובמשרד התחבורה טוענים לתעדוף גבוה. מנגד, נהגי משאיות מרוויחים 4,000 שקלים יותר

מורן ישעיהו | (13)

בד בבד עם הגידול במספר הקווים והקילומטרז' של האוטובוסים, גדל גם הביקוש לנהגים. נוכח המחסור החמור בענף המוערך ב-3,500 נהגים, שורה של העלאות שכר נרשמה לאחרונה בחברות התחבורה הציבורית.

בתוך כך, במטרופולין עודכן השכר ההתחלתי של הנהגים ל-44 שקלים לשעה, כמו גם בחברת דן, ובאגד עלה השכר ל-43.5 שקלים. בחברות עדכנו גם על תוספת ותק לנהגים שתעמוד על 0.5% בשנה לבעלי ותק של 5 שנים ומעלה בחברת דן, כאשר באגד ומטרופולין תינתן תוספת של 1% בשנה לנהגים בעלי ותק של 6 שנים ומעלה.

בדיון שנערך בכנסת מוקדם יותר החודש עלתה סוגיית הנהגים במסגרתה ציין אריה זדה, מנהל אגף סובסידיות במשרד התחבורה, כי "בחלק מהאשכולות הנהגים מקבלים 39 שקל לשעה, ובחלק 43 שקל לשעה". לדבריו, "שכר הנהגים עלה בעשרות אחוזים. יש מגעים להעלות עוד את השכר. מנסים לתקוף את הנושא, לא רק בשכר אלא במספר מישורים. מעבר לזאת רואים את רווחת הנהג בסדר עדיפות גבוהה".

בהתייחס לגודל התקציב המושקע בתחבורה הציבורית, ציין זדה כי "הצפי לתקצוב ב-2018 הוא 55% לתחבורה ציבורית. מתוך תקציב של 13.2 מיליארד שקל, הופנו 7.3 מיליארד שקל לתחבורה ציבורית".

"פעם לעבוד באגד היה מקצוע מכובד"

טענות משרד התחבורה לא שכנעו את ח"כ דב חנין מסיעת חד"ש שאמר כי "פעם לעבוד באגד היה מקצוע מכובד. 43 שקל אחרי ההסכם באגד, זה לא מספיק. אתם פשוט לא רואים את הנהגים, וכך לא תהיה תחבורה ציבורית".

במשרד האוצר טענו כי "צריך לזכור שזהו שכר של חברות פרטיות שזוכות במכרז. מעבר למחסור בכח אדם, יש סיבות אובייקטייבות כמו הכשרת נהגים, בדיקות רפואיות, פרקי זמן ארוכים בהכשרת נהגים חדשים. התחלנו בבדיקות רפואיות נוספות מעבר למרב"ד בכדי לקצר את הזמנים".

"אנו רוצים גם להעביר את הטיפול ממשרד הבריאות לתחבורה כדי לאפשר טיפול מקצועי וקצר יותר. רוצים לתמרץ גם חברות לבצע הכשרות לנהגים בבתי ספר יעודיים. בנוסף יש צורך בסביבת עבודה נעימה", הוסיפו.

קיראו עוד ב"בארץ"

בהקשר זה של סביבת עבודה, ייתכן כי תופעת האלימות כלפי נהגים גם היא אינה תורמת לגיוס נהגים בענף. לפני כשבועיים הותקף נהג חברת מטרופולין על ידי רעולי פנים, והמעשה זכה לגינוי מצד איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, ועד עובדי חברת האוטובוסים מטרופולין ועובדי החברה.

"אנו רואים בחומרה רבה את האלימות המופנית כלפי ציבור נהגי האוטובוסים במדינה. הנהגים משרתים את כלל אזרחי ישראל בנאמנות ובחריצות ולא נאפשר לגורמים אלימים ובריוניים להפוך אותם לשק חבטות. נהגי התחבורה הציבורית בישראל אינם קורבנות! אנו קוראים לכוחות הביטחון ולמשרד התחבורה להגן עליהם בכל אמצעי שיידרש, לפני שיהיה זה מאוחר מדי", נמסר.

ביקוש גבוה למסגרים ונהגי משאיות

נתוני מדד הרייטינג לעבודה של משרד העבודה והרווחה המתייחסים לשנת 2016 מעלים כי השכר הממוצע לנהגי האוטובוסים עומד על 6,344 שקלים. בקצה העליון של הביקוש לתחומים עבורם נדרשת הכשרה מקצועית בלבד נמצאים המסגרים עם ממוצע שכר של 7,125 שקלים ונהגי משאיות המשתכרים ב-4,000 שקלים יותר מנהגי האוטובוסים.

הנתונים מתבססים בין השאר על סקר מעסיקים של המשרד במגזר העסקי הנערך מדי רבעון בקרב כ-2,000 עסקים. כל עסק נדרש להעביר נתונים על המשרות הפנויות, משך הזמן שבו הן לא היו מאוישות, השכר המוצע בהן, משרות שאוישו, סוג האיוש (קבוע, זמני), השכר ההתחלתי במשרות שאוישו, משך הזמן שלקח לאייש משרה ונתונים נוספים.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    רפי 26/01/2019 09:31
    הגב לתגובה זו
    שלום לכם.כנהג אוטובוס שנים רבות אומר לכם כך.הנוסע שמשלם לך חושב שקנה אותך את האוטובוס את אישתך והילדים.בקופסא הזאת שאתה מסיע יש נרקומנים מעט פסיכים מעט נורמלים והמצב ההטרוגני הזה מביא לפיצוץ.אתם המנהלים חיים בבועה.אתם לא מבינים את הצרכים הפיסיולוגים של הנהג.אין זמן לאכול אין זמן להתפנות לשירותים .בקיצור מקצוע שלא מכבד את בעליו.אנשים יקרים לא 44 לא 60 יספק מקצוע דפוק זה.תתרחקו כמו מאש.
  • 7.
    עיסא לובט 28/06/2018 12:31
    הגב לתגובה זו
    עדיין השכר נמוך .ולא מצדיק לנהג אוטובס שיש עלין אחראיות גבוה
  • 6.
    קוברסקי 28/06/2018 11:07
    הגב לתגובה זו
    חברים וחברות הקופראטיב בצרות
  • 5.
    נהגוס 26/06/2018 21:09
    הגב לתגובה זו
    ענף מסוכן מאוד ולא מתוגמל בכלל.לעבוד כל היום בסיר לחץ של התנועה ,ובנוסף ציבור לא קל .אין שום אופק והבטחון כלכלי ,הנהגים חסופים לסיכון תמידי .עדיף לעבוד נהג משאית למי שחושב לעבוד כנהג ,אין לכם מושג כמה זה קשה ולעיתים לא אנושי.
  • גדי 27/06/2018 23:20
    הגב לתגובה זו
    מסכים לכל מילה מקצוע קשה מאוד שכר רע אין מנוחה לחץ תמידי קנסות ועוד הכל אל נהג
  • 4.
    אבי 26/06/2018 18:53
    הגב לתגובה זו
    שבוע בוקר שבוע צהריים בשבוע צהריים יש פיצול עד 4 שעות שהחברה לא משלמת עליו אז מה שייך 44 שח לשעה?
  • 3.
    בן צבי אטיה 26/06/2018 18:31
    הגב לתגובה זו
    ועד העובדים וההסתדרות בשיתוף עם הנהלת אגד, עושקים את ציבור העובדים באגד ובעיקר את הנהגים הותיקים בעלי ותק 15 שנים ומעלה הקבועים . באגד אין עתיד לא להגיע לעבוד באגד.
  • 2.
    rubh 26/06/2018 17:51
    הגב לתגובה זו
    אתה חי בסרט - לא יהיה בישראל אוטובוס מלא נוסעים אוטונומי וגם עם יהיה אי פעם בעתיד המאוד רחוק בינתיים זקוקים נואשות לנהגים מקצועיים ולכן חייבים לשפר שכר
  • 1.
    עמוס 26/06/2018 15:17
    הגב לתגובה זו
    ברור להרבה אנשים שתוך עשור הרבה מהרכבים יהיו אוטונומים למחצה ותוך 2 עשורים רוב הרכבים יהיו אוטונומים לחלוטין. כלומר למה לבחור במקצוע שעומד להכחד תוך 2 עשורים ? למה להשקיע כסף בתמרוץ ?
  • אלוני 27/06/2018 08:40
    הגב לתגובה זו
    לפעמיים חלומות מתגשמים !!! למרות רוחך נהגים תמיד צריכים ולא ניתן להחליף אותם .
  • אילן 26/06/2018 23:40
    הגב לתגובה זו
    מה נראה לכם יהיה החלטה של הנהלת חברת אוטובוסים שיהיה לה את האופציה לאוטובוס עם נהג או בלעדיו ? כנראה שתוך 10 שנים בסביבות מחצית מהאוטובוסים יהיו אוטונומיים !
  • רכבים אוטונומים לא יהיו תהיה רגוע מחרטטים אותך (ל"ת)
    מיכה 26/06/2018 18:08
    הגב לתגובה זו
  • ערן הכלכלן 26/06/2018 16:07
    הגב לתגובה זו
    נשמע מוזר? :)))
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ
צילום: לע"מ/יוסי זמיר

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי

לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות 

מנדי הניג |

נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.   

ביצועי שיא למרות האתגרים

הנתונים החיוביים  בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.

המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.

למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.

סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.

הגירעון - נמוך מהצפוי