אור סיטי נדל"ן של ענבל אור: "מסכימים ל'הקפאת הליכים'"
בדיון שמתקיים בבית המשפט הציע השופט אורנשטיין לענבל אור שתי חלופות עבור אחת מחברות הבנות של אור סיטי ('מרום סיטי') - הקפאת הליכים יזומה של החברה, או פירוק זמני בהוראת בית המשפט. עורך דינה של אור אמר בדיון כי "היא חווה תקופה קשה מאד, זה נס שהיא עוד לא התאשפזה".
ענבל אור ביקשה מהשופט עוד 5 ימים כדי להתארגן ולסגור עם בנק חדש, אך לבסוף הסכים הצוות המנהל להקפאת ההליכים, המשמעות היא שניהול החברה עובר עובר באופן זמני לנאמן חיצוני, וזאת לאחר מאמצים גדולים שעשה עורך דינה של ענבל אור בניסיון להשאיר את ההגה בידיים של ענבל אור. השופט החליט לדחות את הכרעתו עד מחר (חמישי) בשעה 13:00, אז תגיש חברת אור סיטי נדל"ן בקשה להקפאת הליכים. אם לא תעשה כן, נכתב בהחלטתו של השופט אורנשטיין כי "אם לא תוגש בקשת החברה אכריע בבקשות ההקפאה, ואתן לחילופין צו פירוק זמני נוכח שינוי ההסדר במסגרת בקשת הפירוק שהגישו מבקשי ההקפאה".
אורנשטיין פנה לאור במהלך הדיון וביקש שתגיש בקשה להקפאת הליכים, וציין כי: "מצב החברה מטריד אותי. מכרו דירה פעמיים, בנק מזרחי החזיר מאות צ'קים על מיליוני שקלים", אך לא כאן זה נגמר. בנקודה זו החל השופט למנות פעולות שאחר כך ציין כי הן "מצביעות על יותר מאשר תמרור אזהרה", ולפיכך מייעץ לה להגיש את הבקשה:
"עיינתי במאזן שנתנו לי בדיון הראשון. מבלי להביע עמדה לגופה, עולות תהיות לגבי המאזן, החל מכך שנעשו שיערוכים של נכסים שהעבירו ממלאי אחד למלאי שני והוציגו כאילו יש רווח, אבל זה רווח על הנייר. יש סכום מאוד גדול על תביעה בפרויקט בבלי. מציגים רווח של 18 מיליון שקל שעוד לא יודעים מה זה בכלל, יש חוב של בעלת השליטה במיליוני שקלים. בעלת החברה נזקקת להלוואות חוץ בנקאיות כדי לעמוד בחובות. אני מקבל כל הזמן בקשות על סכומים קטנים שהחברה לא יכולה לעמוד בהם. יש פרויקט עם 58 דירות, כשלפי ההיתר ניתן לבנות 49 יחידות דיור, יש הערות אזהרה, לא שילמו תמורה לבעלי הקרקע ויש סכנה שבעלי הקרקע ירצו את הכסף. כל הפעולות האלה מצביעות על יותר מאשר תמרורי אזהרה, ונדרש יותר מפיקוח, והמבין יבין".
- גזר הדין של ענבל אור: 7.5 שנות מאסר
- הפרקליטות דורשת: 11 שנות מאסר לענבל אור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אור בתגובה: "השמעת כאן דברים נוראיים".
נפרדים מאלחנני?
בתוך כך, מעבר לדבריו הנוראיים של השופט אורנשטיין, לטענת אור, לא היה זה יום קל בעבורה: דורון אלחנני הגיש היום את מכתב הפרישה שלו מצוות הניהול של ענבל אור, בו הוא מותח ביקורת על התנהלותה. אלחנני טוען שמהלכיה לא יביאו לתוצאות המיטביות, ושכוונותיה הרות אסון לאור סיטי ולה עצמה, והוא לא יכול לגבות אותן. אלחנני טוען במכתבו שעל אף שכלל הצוות המקצועי עמל לצורך הכנת תכנית הבראה ראשונית, התוודע להם 15 שעות טרם הדיון בבית המשפט היום שאין לה כוונה לקיים את הסיכומים, וכינה זאת "החלטה הרת אסון" שבגינה יימנע מלספק את שירותיו.
- 7.tur kduhho 24/03/2016 11:26הגב לתגובה זומי עושה עסקים עם אשה כזאת?? מגיע לכם !!!
- 6.למה החליפו תמונה לשחור?? אוהב לראות אותה בלבן!! (ל"ת)לבן 23/03/2016 12:30הגב לתגובה זו
- 5.מסעודה 23/03/2016 12:16הגב לתגובה זונראית כמו טוניסאיות טיפוסית.. ראש קטן תחת ענק
- אתה מרמז על אנא ממך אנא לך אנאלי (ל"ת)עמוק 23/03/2016 13:15הגב לתגובה זו
- 4.לא הייתי קונה ממנה מסטיק,בכל מקרה הסיפור שלה נגמר (ל"ת)אנונימי 23/03/2016 12:06הגב לתגובה זו
- 3.אישה עם שריטה. כנראה שהסיפור גמור (ל"ת)אורי 23/03/2016 12:00הגב לתגובה זו
- 2.איציק 23/03/2016 11:54הגב לתגובה זואם הצוות מזהה שהיא לא תעמוד מאחורי הפתרון , סימן שהנושא גמור., אורנשטיין לא יוכל להתעלם מכך.
- 1.על איזה החלטה הוא מד 23/03/2016 11:35הגב לתגובה זומישהו יודע?
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי.
הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".
זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%.
בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.
הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26% , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.
כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים - והוא גם לא נראה באופק.
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- "הרוכשים חוזרים לתל אביב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
5% תשואה על ההון העצמי
אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
