גולן טלקום מיכאל גולן
צילום: Bizportal

התחרות רק מחריפה? תראו את המבצע שהשיקה גולן טלקום

איפה תשלמו הכי פחות, היכן תקבלו הכי הרבה נפח גלישה, ואצל מי תקבלו מחיר קבוע ל-3 שנים?
גיא ארז | (13)

לאחר הצעת הרכישה של סלקום לגולן טלקום לפני כשלושה חודשים, התרבו החששות המוצדקים בקרב הציבור הישראלי כי התחרות בין חברות הסלולר תתמעט, ומחירי החשבונות של כולנו יחזרו לסכומים בני 3 ספרות, כפי שהיה טרם רפורמת הסלולר של שר התקשורת דאז, משה כחלון. בינתיים, בעוד משרד התקשורת טרם אישר באופן סופי את רכישת גולן טלקום על ידי סלקום, חברות הסלולר ממשיכות להציע מגוון הצעות מפתות במחירים נוחים - כך שלפי שעה, התחרות עדיין כאן. נציין כי אלו החוששים מזינוק במחירי החשבונות - במידה וגולן אכן תיעלם מהמפה, קיימות חבילות עם התחייבות למחיר קבוע למשך 3 שנים, דבר שיכול להיות אטרקטיבי למדי. שאר החבילות בכל החברות, מציגות מחירים לשנה אחת, עם ציון המחיר לאחר מכן.  מאז שהחברות כולן מציעות חבילות 'הכל כלול' (שיחות וסמסים), ההבדל העיקרי ביניהן הינו כמובן במחיר, וכן בנפח הגלישה המוצע בחינם: במציאות בה כולנו מרבים להשתמש במכשיר הסלולר שלנו ככלי לגלישה באינטרנט, וכמובן משתמשים באפליקציות הדורשות שימוש באינטרנט  - נפח הגלישה הינו קריטי, והצורך משתנה בין לקוח ללקוח. בדקנו בין חברות הסלולר השונות אילו חבילות הן מציעות כיום: נתחיל עם מי שהייתה שוברת השוק הראשונה בתחום, גולן טלקום, שמשדרגת את מבצעי הקווים שלה ומשיקה היום (א') מבצע קווים חדש: שני קווי סלולר ב- 39 שקלים בחודש: הרשת מציעה חבילת 'הכל כלול' עם GB6 גלישה ב- 29 שקלים לחודש, וקו נוסף ועד 5 קווים נוספים (סה"כ 6 קווים) בעלות של 10 שקלים בחודש לכל קו. החבילה כוללת שיחות, הודעות טקסט, שיחות בינלאומיות ל- 56 יעדים הכלולים בתוכנית ונפח גלישה 6 ג'יגה.                                            בדומה אליה, הוט מובייל השיקה גם כן לאחרונה מבצע למצטרפים, עם חבילה זולה יותר - אך עם פחות נפח גלישה: החברה מציעה זוג מנויים ללא הגבלה ב-40 שקלים לחודש למשך שנה, אך עם 3 ג'יגה גלישה בלבד. המבצע כולל גם כן שיחות לחו"ל, ל-31 יעדים ברחבי העולם, כמו גם אפשרות לספק אינטרנט ביתי ב-9.90 שקלים לחודש. לאלו מכם שלא יסתפקו ב-3 ג'יגה גלישה, החברה מציעה תנאים זהים ב"מבצע הזוגות" שלה, עם 6GB גלישה 2GB מתנה לשנה - ב-70 שקלים לחודש, למשך שנה. 012 מובייל מציעה גם כן מבצעים אטרקטיביים למצטרפים החדשים, ובהם אפשרות למסלול ב-39.9 שקלים לחודש, עם נפח גלישה של 8 ג'יגה. תמורת עוד 10 שקלים לחודש תקבלו כבר 12 ג'יגה גלישה (10 2 מתנה), ובשני המקרים גם תקבלו 500 דקות שיחות לחו"ל. חברת טלזר - 019 מובייל, הפחות מוכרת לציבור, מציעה את מגוון החבילות הרב ביותר, כשחלקן גם בעלות מחיר קבוע ל-3 שנים - מה שיכול להוות מעין 'תעודת ביטוח' במידה והחברות כולן יחלו להעלות מחירים: תמורת 99 שקלים לחודש תקבלו חבילה עם לא פחות מ-30 ג'יגה(!) גלישה, למשך שלוש שנים. למי שלא זקוק לנפח גלישה כה גדול, יוכל לקבל חבילת הכל כלול עם 10 ג'יגה גלישה - ב-39 שקלים לחודש, מחיר קבוע למשך 3 שנים. זוהי לדעתנו גם החבילה המשתלמת כרגע בישראל, בפרט בשל המחיר הקבוע לזמן ארוך כל כך. חברות הסלולר הוותיקות ממשיכות להיות יקרות יותר, לפחות באתרי האינטרנט שלהן. נציין כי רבים מאיתנו מקבלים לפרקים טלפונים מהן עם הצעות אטרקטיביות יותר מאלו המוצעים באינטרנט - אך בשל העובדה כי מדובר בהצעות מזדמנות בלבד, נציג את אלו החשופים לכלל הציבור, באתרי החברות: סלקום מציעה מסלול 'הכל כלול' ב-69 שקלים לחודש, הכולל 6 ג'יגה גלישה, למשך שנה. פלאפון מציעה ללקוחות חדשים תכנית עם 10 ג'יגה גלישה ב-69 שקלים, כאשר שני מנויים ומעלה ישלמו 65 שקלים למנוי. התכנית כוללת את השירותים פלאפון CLOUD, אנטי וירוס, SMARTCALL.  פרטנר, הממותגת מחדש, מציעה ב-69.9 שקלים לחודש חבילה עם 15 ג'יגה גלישה, כ-500 דקות שיחה לחו"ל. תמורת 79.9 שקלים תקבלו כבר 25 ג'יגה גלישה (החבילה בעלת נפח הגלישה הגדולה בישראל), וכן 1000 דקות שיחה לחו"ל.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    אני 29/02/2016 13:41
    הגב לתגובה זו
    לקוח כבר 3 שנים, אין אף תלונה. שיישאר לנצח....
  • 11.
    גבי 25/02/2016 14:16
    הגב לתגובה זו
    ואז מחייבים את הלוקוחות על המכשירים שקיבלו ב"מתנה"
  • 10.
    dsf 22/02/2016 20:59
    הגב לתגובה זו
    הם שיקרו לי וחייבו אותי בסכום כמעט כפול
  • 9.
    אורפל 22/02/2016 10:14
    הגב לתגובה זו
    כי אז אתה אוכל אותה ואוכל כותה בגדול.
  • 8.
    רמי 22/02/2016 10:11
    הגב לתגובה זו
    אי אפשר לדבר איתו היה לי 6 קווים בגולן ועזבתי בגללו
  • 7.
    חחח הצרפתי כבר חלף מהעולם (ל"ת)
    צחי 22/02/2016 09:46
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    יובי 22/02/2016 09:33
    הגב לתגובה זו
    נרשמתי למבצע וחיבו אותי במחיר כפול !
  • 5.
    לא מזכירים את רמי לוי הנהדר (ל"ת)
    לא רציני 22/02/2016 08:37
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    גידי 22/02/2016 08:26
    הגב לתגובה זו
    שלא תהיה תחרות ,מוזר ?
  • אלון 01/03/2016 11:53
    הגב לתגובה זו
    הוט (1), 012 זה מותג של פרטנר (2), רמי לוי זה מותג של פלאפון (3), סלקום (4), גולן יהיה מותג של סלקום אם ימשיכו להתחכם, וטלזר שהיא גם מותג בסופו של דבר (5).
  • 3.
    22 22/02/2016 08:11
    הגב לתגובה זו
    הם אומנם זולים אבל עם יש לך בעייה תשבור את הראש לא היה לך קו הרבה זמן הם לא חוזרים עליך גם לאחר כמה פניות בקיצור הזול זה היקר -לא להתפתות לפול בבור
  • 2.
    להתנתק מסלקום מהר 21/02/2016 23:05
    הגב לתגובה זו
    שלא ביקשת ושתבקש לשמוע שיחה אין....לך תוכיח שאין לך אחות
  • 1.
    דני 21/02/2016 19:28
    הגב לתגובה זו
    משלמים תמורה לסלקום. חוב של 600 מיליון ש"ח ורוצים שנאמין שזה לא מתוכנן?!
אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: ליאת מנדל

חברות הביטוח וכרטיסי האשראי יוכלו להיות "בנקים קטנים" - המלצות הצוות הבין משרדי

האם זו באמת יריית הפתיחה בתחרות בתחום הבנקאות? יש סיכוי, אבל צריך שההמלצות יהפכו לחוק וצריך להגיד את "המיני בנקים" לבנק לכל דבר ועניין

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק אמיר ירון

האם זה באמת יהיה צעד אסטרטגי לחיזוק התחרות בשוק הבנקאות? צוות בין משרדי ממליץ על פתיחת השוק לשחקנים חדשים. כשמתעמקים בהמלצות רואים שהם בעצם פותחים את השוק לחברות הביטוח ולחברות כרטיסי האשראי ומאפשרים להם להיות :מיני בנק", זה כיוון חשוב, השאלה אם זה יעבור. יש מרחק רב בין המלצות לבין תקנות וחוק, ואם הגופים האלו יכולים לדגדג לבנקים הגדולים. כדי שתהיה תחרות אמיתית צריך שלגופים האלו תהיה מסה גדולה של לקוחות וזה דווקא אפשרי ויותר מכך צריך שהוא יקבל את המעטפת של בנק ישראל - כספים-הפקדות, בדיקה, חסות שהציבור יראה בו בעצם בנק לכל דבר ועניין. 


הצוות אותו מינו שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ונגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, בראשות הממונה על התקציבים במשרד האוצר, יוגב גרדוס והמפקח על הבנקים בבנק ישראל, דני חחיאשוילי, ממליץ על מתווה שיאפשר הקמה של בנקים קטנים, ברגולציה מופחתת. זאת, במטרה להגביר את התחרות ולצמצם את הריכוזיות במערכת הבנקאית באופן שיטיב עם משקי הבית והעסקים הקטנים והבינוניים. 


הצוות התמקד בהסרת הגבלות ובצמצום חסמים לכניסתם של שחקנים חדשים למערכת הבנקאית, לרבות שחקנים פעילים בשוק הפיננסי, שעשויים לתרום להגברת התחרות במערכת הבנקאות כגון: חברות כרטיסי האשראי, נותני אשראי חוץ בנקאיים וחברות תשלומים, זאת בשים לב לשמירה על יציבותה של מערכת הבנקאות ועל טובתם של הלקוחות, ומתן מענה לניגודי עניינים העלולים להיווצר ממבנה ההחזקות באותם שחקנים נוספים.


להלן ההמלצות המרכזיות של הצוות:

• יצירת מתווה רישוי בנקאי מדורג שיאפשר כניסה של שחקנים חדשים למערכת הבנקאית. הפיקוח על הבנקים יעדכן את הוראותיו באופן שיאפשר מידתיות והדרגתיות ביישום הוראות הפיקוח על בנקים חדשים וקיימים ויקבע שלוש רמות של פיקוח ואסדרה בהלימה לגודלם של הבנקים.

• בנק קטן שהיקף נכסיו אינו עולה על 5% מסך נכסי המערכת יוכל להפעיל מודל עסקי גמיש, חדשני ורזה, המאפשר פריקות שירותים פיננסיים; לרבות מיקוד בפעילות פיקדונות ואשראי בלבד.

הפלגה בקרוז (דאלי אי)הפלגה בקרוז (דאלי אי)

ההורים שלא משאירים ירושה לילדים - "עכשיו תורנו ליהנות"

בעולם זה מקובל, בארץ זה התפתח בשנים האחרונות בתוך קבוצות של מטיילים מבוגרים - קוראים לזה "פיל" - פחות ירושה לילדים; האם הם צודקים?

עמית בר |

הורים רבים בוחרים ליהנות מהחיים במקום לחסוך לילדים – מה עומד מאחורי שינוי הגישה הזה? התשובה המהירה היא הרצון להספיק וליהנות כל עוד הם יכולים, אבל התשובה האמיתית הרבה יותר עמוקה. זה התחיל בעולם הגדול וחלחל גם לישראל - מגמה הולכת וגוברת של הורים שבוחרים לשים את עצמם במרכז, ליהנות מהחיים במלואם ולא להקדיש את משאביהם הכלכליים לחיסכון עבור ילדיהם. תופעה זו משקפת שינוי תפיסתי עמוק ביחס של הורים מבוגרים לחיים ולתפקידם המשפחתי, כשבמקביל קמות קבוצות-עמותות וארגונים שנושאים את הדגל ומבקשים להרחיב את האג'נדה שלהם. בארץ הוקמה כבר לפני שנים קבוצה בשם עמותת "פיל" – ראשי תיבות של "פחות ירושה לילדים", והיא צוברת תאוצה ומעודדת הורים ברחבי הארץ לאמץ גישה זו, תוך קידום רעיון של חיים מלאי חוויות במקום העברת נכסים לדור הבא. 


מהפך בתפקיד ההורים

במשך דורות, הורים בישראל ראו כחובתם את הדאגה לעתיד הכלכלי של ילדיהם. הם חסכו כספים, השקיעו בדירות או בקרנות פנסיה, והעבירו ירושות כדי להבטיח לילדיהם התחלה נוחה יותר בחיים – לעיתים תוך ויתור על נוחותם האישית. אך כיום, יותר ויותר הורים בוחרים לשבור את המסורת הזו. במקום להמשיך בדרך של הקרבה עצמית, הם מעדיפים להשקיע בעצמם – לטייל בעולם, ליהנות מחופשות מפנקות, לרכוש חפצים שתמיד חלמו עליהם, או פשוט לחיות ברווחה כלכלית בלי לדאוג למה שיישאר אחריהם.  

עמותת "פיל" (פחות ירושה לילדים) הפכה לקול בולט במגמה הזו. הקבוצה, שהחלה כתנועה קטנה של הורים שרצו לשנות את כללי המשחק, גדלה בשנים האחרונות והפכה לסמל של שחרור כלכלי ורגשי. חברי העמותה מארגנים מפגשים, הרצאות וקבוצות תמיכה שבהן הם מעודדים הורים לשאול: "למה אנחנו צריכים להמשיך לחסוך לילדים שבחלקם כבר מסתדרים, כשאנחנו יכולים ליהנות עכשיו?". התנועה הזו אינה רק תופעה כלכלית, אלא גם תרבותית – היא משקפת שינוי עמוק בערכים ובציפיות של הורים בישראל של המאה ה-21.

השינוי בתפיסה: מההקרבה להנאה

בעבר, תפיסת ההורות בישראל התבססה על הקרבה ומחויבות לדור הבא. הורים עבדו קשה כדי לחסוך כסף ללימודים של הילדים, למקדמה לדירה או לחתונה. זו הייתה נורמה חברתית ששיקפה את הערכים של סולידריות משפחתית ואת המציאות של מדינה שבנתה את עצמה מאפס. אך כיום, עם התפתחות הכלכלה הישראלית והשינויים באורח החיים, הורים רבים מתחילים לשאול את עצמם: "מה עם החיים שלנו?".  המגמה הזו התחזקה בעשור האחרון, בין היתר בהשפעת תנועות גלובליות כמו FIRE (Financial Independence, Retire Early), כשהורים רבים כבר לא רואים את עצמם כ"חיילים בשירות הילדים", אלא כמי שזכאים ליהנות מפירות עבודתם. הם מטיילים בעולם – מדרום אמריקה ועד אוסטרליה – נרשמים לסדנאות כמו בישול או ציור, משפצים את הבית לטעמם, או פשוט נהנים מזמן איכות עם חברים ומשפחה. השינוי הזה נובע מהבנה שתוחלת החיים עלתה, ושהחיים קצרים מדי בשביל לדחות הנאות. כמו כן, הורים רבים מבינים שהדור הצעיר כבר לא תלוי בהם כמו פעם. הוא יכול להסתדר בעצמו. 


הסיבות לשינוי: למה ההורים השתנו?

מאחורי המגמה הזו עומדות סיבות רבות המשלבות גורמים חברתיים, כלכליים ופסיכולוגיים. כאמור, תוחלת החיים ארוכה יותר. בישראל של 2025, תוחלת החיים הממוצעת ממשיכה לעלות ונעה סביב 83 לגברים ו-87 לנשים. הורים שפורשים בגיל 65 מבינים שיש להם עוד 20-30 שנה של חיים פעילים, והם רוצים לנצל את השנים האלה לטיולים, תחביבים או פשוט חיים נוחים בלי לחץ כלכלי.