נעילה בוול סטריט: המפולת נמשכת - פתיחת השנה הגרועה בכל הזמנים

ה-S&P500 צלל 1.1% - 2 טריליון דולר נמחקו בשוק המניות האמריקני השבוע
מתן בן ברוך | (15)
נושאים בכתבה וול סטריט

יום (ו') המסחר האחרון לשבוע הסוער בוול סטריט ננעל בירידות שערים חדות והמשקיעים כבר יכולים לסכם שבוע עצוב מאוד, במהלכו נמחקו יותר מ-2 טריליון דולר בשוקי המניות בארה"ב. ושימו לב לנתון הבא - מדובר בפתיחת השנה הגרועה ביותר בוול סטריט בכל הזמנים.

המדדים שפתחו את המסחר דווקא בעליות חדות בעיקר על רקע דוח התעסוקה החיובי (הרחבה בהמשך), נלחצו בסיום כלפי מטה לאחר שמחיר הנפט שוב הגיע לשפל של 12 שנה וגרר את סקטור האנרגיה בוול סטריט לירידות חדות ואת המדדים המובילים ליום שלישי רצוף של ירידות שערים.

מדד הדאו ג'ונס ירד 1.03%, ה-S&P500 איבד 1.1% והנאסד"ק השיל 0.98%.

בתוך כל החששות שמגיעות מכיוון סין שלמעשה הציתו את המפולת האחרונה בשווקים, הסוחרים קיבלו היום (15:30) נתון מאקרו מעודד מאוד - דוח התעסוקה בארה"ב לחודש דצמבר. המשקיעים ראו נתון חזק במיוחד שניפץ את כל התחזיות - תוספת של 292 אלף משרות כאשר הכלכלנים ציפו לתוספת של 200 אלף משרות בלבד. שיעור האבטלה נותר על כנו ברמה של 5%. הנתון המצוין יכול לרמוז בצורה כלשהי על המשך מתווה העלאת הריבית בארה"ב, אך על פי ההערכות הכלכלנים, הפדרל ריזרב לא צפוי להעלות את הריבית לפחות עד לחודש מארס.

נקודת אור נוספת עבור המשקיעים היום הגיעה בדמות הראלי לפנות בוקר בשנחאי במהלכו המדד טיפס 1.98% וזאת לאחר שני ימי מסחר רצופים בהם המסחר בסין נקטע בשל ירידות שערים חריפות. בסיכום השבוע הקשה בבורסת שנחאי, המדד צלל ב-10%.

המפולת האחרונה בשוקי המניות שבמהלכה המדדים המובילים בוול סטריט ירדו ביותר מ-5% מגיעה רק שבוע לפני עונת הדוחות בארה"ב. מי שתפתח את עונת הדוחות כהרגלה היא יצרנית האלומיניום אלקואה (סימול: AA) שתדווח בשבוע הבא יחד עם ג'פי מורגן (סימול: JPM) ואינטל (סימול: INTC). האנליסטים לא אופטימיים במיוחד ומצפים לירידה של 6.1% ברווחי החברות ברבעון האחרון של 2015.

בשוק הסחורות, מחיר הנפט שוב המשיך לעמוד במרכז הבמה כאשר הוא צלל במהלך השבוע ביותר מ-10%. היום חבית נפט השיל 0.3% לרמה של 33.16 דולר לחבית.

מניות במרכז

פדקס (סימול: FDX), ענקית השילוח האמריקנית זכתה לאור ירוק מהרגולטור האירופאי לרכוש את חברת השילוח המתחרה TNT Express.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    ציון 09/01/2016 19:52
    הגב לתגובה זו
    שבוע הבא יהיו דוחות בארהב שיציגו לא רווחים בכללי צפו לירידות נוספות
  • 6.
    מישהו יכול לנחש לאן הדאקס והנסדק בשבוע הקרוב? (ל"ת)
    רם 09/01/2016 12:28
    הגב לתגובה זו
  • אלי 09/01/2016 15:30
    הגב לתגובה זו
    דרומה דרומה דרומה
  • 5.
    עוקב אחרי הזקן 09/01/2016 11:44
    הגב לתגובה זו
    שחשב שבינואר יהיה אפקט ינואר והגופים הגדולים ירימו את המעוף...בהסתמך על הניתוח של זקן חכם וגם לאור ניסיוני הלכתי שורט כבר ביום חמישי שעבר וכתבתי זאת...מי שהקשיב הרוויח..מי שמשקיע לטווח ארוך עלול להמתין עוד חודשים רבים אם לא שנים לחזרתו של שוק שוורים. בכל מקרה תנודות חדות אהובות על סוחרים...אז מי שחושב שהוא סוחר בבקשה. הרבה הצלחות ושבת שלום.
  • רמזור 09/01/2016 16:41
    הגב לתגובה זו
    די להלל ולהתהולל. כולנו כבר 7 שנים בחוץ עקב התראות הזקן. אז מה אתה אומר? עשינו טוב?
  • עוקב אחרי הזקן 09/01/2016 20:12
    ואכן המניות עצמן לא המדדים המרכזיים כבר בתהליך ירידה מנובמבר 2014. אלא שלדעתי הריבית הנמוכה עצרה תיקון במדדים הראשיים. אני לשעצמי סוחר ומנסה להרוויח לכל כיוון. אני יודע מיהו זקן חכם ומה הוא שווה ומתחשב מאוד בדעות שלו. אבל היו תקופות שהלכתי לונג ושכל אחד יעשה את החישובים שלו. אתה לא יכול להתווכח עם העובדה שהוא הזהיר שבוע לפני הנפילה באוגוסט ועכשיו שבוע לפני הנפילה הזו. כך או כך בהצלחה לכולם.
  • 4.
    בר 09/01/2016 08:17
    הגב לתגובה זו
    זאת לא הפעם הראשונה שאני כותב על שבירת האמון מצד המשקיעים האמריקאים בהנהגה שלהם בכל פעם שהשווקים נופלים מפרסמים אינדיקטור כלכלי חזק כדי לעצור את הנפילותי וכך נהגו גם ביומיים האחרונים פרסמו ירידה דרמטית במלאי הנפט ותוספת משרות מדהימה ובכל הפעמים זה עבד ומנע נפילות אמש זה לא עבד והאמון של המשקיעים בהנהגה הכלכלית נסדק ובסופו של יום המדדים ירדו זה מעיד על חוסר האמון שמתחיל לכרסם יש להניח שההנהגה הכלכלית בארהב תמשיך לפרסם אינדיקטורים כלכלים טובים על מנת לעצור את הירידות אם הציבור יבין סוף סוף שהמדיניות הכלכלית שננקטה מתחילת המשבר ב 2008 שגויה השיטה שאם גוף כל שהוא חייב כסף אז בוא וניתן לו עוד הרבה כסף בריבית אפסית כדי שימשיך לצרוך ולהניע את הכלכלה זה עובד בטווח הקצר וזה אסון כלכלי בטווח הארוך יש להניח שאם הירידות החזקות לא יבואו בסיבוב הזה הן יבואו בסיבוב הבא
  • 3.
    עופר 09/01/2016 07:54
    הגב לתגובה זו
    יהיו עליות ברגע שהנפט יתאושש וזה יקרה צריך סבלנות.
  • אלי 09/01/2016 15:35
    הגב לתגובה זו
    מאמצע החודש הפרסים ניכנסים לתמונה צפי לירידה של עוד 10 אחוז
  • 2.
    עופר 09/01/2016 07:52
    הגב לתגובה זו
    ברגע שמחיר הנפט יתאושש וזה יקרה , יהיו עליות בכל העולם. התחזית שלי - תיקון חד למעלה בכל המדדים. ת"א - 25 מעל 2000 נקודות , דאקס - מעל 14000 , s&p מעל 2500. צריך סבלות ואסור למכור מניות.
  • צביקה 09/01/2016 19:49
    הגב לתגובה זו
    איפה אתה חי הנפט לא יתאושש עוד שנים תשכח מזה יש מלאי אדיר בשוק
  • עוקב אחרי הזקן 09/01/2016 18:02
    הגב לתגובה זו
    חביבי אתה מאוד אופטימי, אני דווקא חושב שהסנופי בדרך לרמת 1860 אם יחזיק שם מעמד אפשר יהיה לחשוב על תיקון מעלה. אבל הסנופי לא יעבור את 2100 גם במקרה הטוב.
  • מסכים איתך אבל יקחו כמה שבועות להתאוששות. (ל"ת)
    רון 09/01/2016 12:18
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גרפים לא משקרים 09/01/2016 02:07
    הגב לתגובה זו
    תנפחו בלון מעל 80% מה יקרה?
  • בבבבבבבבבאאאם! (ל"ת)
    הזאב 10/01/2016 00:55
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: