לא מה שחשבתם: 3 מיתוסים על השפעת עליית הריבית בארה"ב

מתן בן ברוך |
נושאים בכתבה וול סטריט

השבוע סוף סוף הסתיימו הספקולציות הרבות בכל הנוגע לחידת הריבית בארה"ב שהטרידה סוחרים ומשקיעים מסביב לעולם וכעת כמו כל מהלך גדול, הסוחרים מנסים לגזור מסקנות ולראות איך אפשר להרוויח. בינתיים, האתר הכלכלי CNN Money שובר כמה מיתוסים לגבי ההשלכות הצפויות של העלאת הריבית ההיסטורית שהוכרזה השבוע בארה"ב. מיתוס מספר 1: קנו מניות של בנקים העלאת הריבית היא רוח גבית חיובית עבור הבנקים בארה"ב שצפויים להנות משולי רווח גבוהים יותר, כך בנקים רבים כבר העלו את ריבית הפריים שלהם ביום רביעי האחרון לרמה של 3.5% וצפויים לראות שיפור בהכנסות האשראי. למרות זאת, נראה כי את החישוב הזה השכילו לעשות הסוחרים הזריזים כבר לפני מספר חודשים. כך לדוגמה, מניות ג'יפי מורגן ובנק אוף אמריקה, מהבנקים הגדולים בארה"ב עלו ביותר מ-10% מאז אמצע חודש ספטמבר וכך גם בנקים אזוריים קטנים יותר. בנוסף, עוד לא ברור בדיוק מה יהיה קצב העלאות הריבית העתידי של הפדרל ריזרב כאשר בשורה התחתונה הריבית היא עדיין אפסית במשק האמריקני. ג'נט ילן הודיעה כבר כי התהליך יהיה "הדרגתי" ורבים מהמומחים בשוק מעריכים כי הפד' יעלה את הריבית ב-2016 פעמיים בלבד. מיתוס מספר 2: מניות הדיבידנדים "מתות" על פניו, מהלך עליית ריבית מצד הבנק המרכזי יביא לעלייה בתשואות האג"ח בארה"ב והמשמעות היא שהן תהיינה אטרקטיביות יותר עבור המשקיעים שמחפשים הכנסה יציבה מאשר השקעה במניות דיבידנדים. הסקטורים העיקריים שמחלקים דיבידנדים שמנים הם: תשתיות, פארמה, צריכה ונדל"ן ובכל זאת כל הסקטורים האלו קיבלו בברכה את העלאת הריבית ביום רביעי ורשמו עליות שערים נאות. גם כאן הסיבה היא שככל הנראה אין סיבה ממשית לדאגה כאשר הריבית היא עדיין אפסית ונעה בין 0.25% ל-0.5%. אגב, האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים בארה"ב לא לא רשמו עלייה משמעותית בתשואה ביום רביעי והמשיכו להיסחר סביב תשואה של 2.25%. מניות רבות בשוק האמריקני הן בעלות תשואת דיבידנד גבוהה יותר ונראה כי בכל מקרה המשקיעים כרגע לא צפויים לנטוש את ההשקעה בהן. מיתוס מספר 3: הדולר הולך לזנק הדולר אמנם זינק ביותר מ-1% מול סל מטבעות מרכזי ביום חמישי האחרון, אך גם כאן נראה כי התמחור הנוכחי של הדולר, שטיפס כבר מתחילת השנה, משקף את העלאת הריבית הנוכחית. למעשה, בשנים עברו בהן העלו ריבית (1994,1999,2006), הדולר מצא פסגה באזור הזמן של העלאת הריבית הראשונה ולא רשם עלייה משמעותית לאחר מכן. במקביל, חברות אמריקניות גלובליות רבות כגון מייקרוסופט, קוקה קולה וג'ונסון אנד ג'ונסון סבלו כבר השנה מהשפעות הדולר החזק וראו ירידה בהכנסות בשל הפרשי מט"ח אך ככל הנראה המגמה הזו צפויה להתמתן ואף להיעצר בקרוב.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משרדי נטפליקס
צילום: Istock

חיה בסרט: הסיפור של נטפליקס ב-5 מספרים

חברת הסטרימינג עדיין מרוויחה ממכירת DVD, שורפת מיליארדי דולרים על יצירת תוכן חדש - ולמרות המאמצים להתפרס בעולם היא מרוויחה בעיקר בארה"ב

אלי שמעוני |

ענקית שירותי הסטרימינג נטפליקס (NFLX) הדהימה את השוק כאשר הציגה קצב צמיחה גבוה, ואף סיפקה תחזית אופטימיות לגבי מספר המנויים בעתיד. אולם התבוננות מעמיקה בתוך הדו"חות חושפת כמה מספרים מעניינים לא פחות. שורפת מיליארד דולר בשנה  נטפליקס דיווחה על תוצאות מרשימות: הכנסות של 3.7 מיליארד דולר, שיפור של 12.6% לעומת הרבעון האחרון של 2017, וזינוק של 40% לעומת הרבעון המקביל. גם שורת הרווח הראתה שיפור ניכר. נטפליקס רשמה ברבעון רווח נקי של 290 מיליון דולר, עלייה של 56% לעומת הרווח ברבעון האחרון של 2017, ושיפור נאה של 63% לעומת הרווח ברבעון הראשון של 2017.  אולם הרווח בדו"חות לא בא לידי ביטוי במזומנים שהיא מייצרת. נטפליקס רשמה תזרים מזומנים שלילי, ושרפה ברבעון 236 מיליון דולר - זה האטה בקצב שריפת המזומנים לעומת הרבעונים הקודמים, אך עדיין קצב מרשים של כמיליארד דולר בשנה. הסיבה לשריפת המזומנים היא השקעה אדירה בתוכן. נטפליקס מייצרת סדרות טלויזיה, ולא רושמת את ההוצאות על הפקת הסדרות כהוצאות, אלא כנכסים (בדומה לחברת נדל"ן שרוכש, נכס, ולא רושמת את עלות הנכס כהוצאה). כך נטפליקס מציגה רווחים מרשימים לצד שריפת מזומנים מרשימה לא פחות.  נשאלת השאלה האם הסדרות של נטפליקס באמת ראויות להיות מסווגות כנכס? האם הן ישמרו על ערכן בדומה לנדל"ן? אלו כבר שאלות מורכבת שבוודאי רואי החשבון שלה התחבטו בהן לא פעם. זה מביא אותנו לסעיף הבא: ההשקעה בסדרות. התוכן הוא המלך (והוא עולה הרבה) עולם התוכן בארה"ב עובר מהפכה. בעוד שבעבר המחשבה היתה שהתוכן החופשי ברשת, ואין לו משמעות כלכלית רבה, הרי ההצלחה של נטפליקס, ואיתה אמזון הוכיחה אחרת.  באופן פרדוקסלי, דווקא בעידן שבו ניתן למצוא תוכן בחינם ובשפע ברשת האינטרנט, ההוצאות על תוכן מצד האולפנים והשחקניות החדשות בשוק מרקיעות שחקים. נטפליקס צפויה להשקיע השנה בין 7.5 מיליארד דולר ל-8 מיליארד דולר בתוכן. על מנת להתמודד עם ההשקעה נטפליקס גייסה כ-1.9 מיליארד דולר באיגרות חוב. 16 מיליארד דולר של תוכן הסעיף המשמעותי ביותר במאזן של נטפליקס הוא ההשקעה בתוכן. לחברה נכסי תוכן של כ-15.9 מיליארד דולר. ההשקעה בתוכן (שוטף ולא שוטף) מהווה 80% מהמאזן. שאר הנכסים, השוליים ביחס לתוכן, הם מזומנים, ציוד ובניניים. נטפליקס מפרסמת במאזן את הסכום ההתחייבויות העתידיות שלה ליצירת תוכן: 18 מיליארד דולר. רוב הסכום יושקע ב-5 השנים הקרובות. אגב, חלק מהסכום לא מוכר כהתחייבות מאזנית, אלא התחייבות חוץ מאזנית.  צומחת בעולם, מרוויחה בבית פי 2.5 לנטפליקס רצון להתפרס על פני מדינות רבות. לאחרונה אף נכנסה החברה לשירות בישראל. הפעילות הבינלאומית של נטפליקס (הכוונה פעילות מחוץ לארה"ב) כוללת 63.8 מיליון לקוחות משלמים, לעומת 55 מיליון לקוחות משלמים בארה"ב.  למרות היתרון המספרי של הלקוחות מחוץ לארה"ב - הרווחים עדיין מגיעים מארה"ב. פעילות הסטרימינג הבינלאומית של נטפליקס רשמה רווח תפעולי של 272.1 מיליון דולר, לעומת רווח תפעולי של 697 מיליון דולר בארה"ב. כלומר על פחות לקוחות נטפליקס הרוויחה כמעט פי 2.5 יותר. עם זאת, נראה שיכולת הצמיחה של נטפליקס בארה"ב מוגבלת. ברבעון האחרון עלה מספר המינויים בארה"ב של שירותי הסטרימינג בכ-1.96 מיליון, במקביל מספר המינויים בעולם עלה בכ-5.46 מיליון מנויים.  ה-DVD חי ובועט (והרוויח יותר מ-50 מיליון דולר ברבעון) החברה המזוהה כיום עם חדשנות בתחום השידורים עדיין רושמת רווחים מהשכרת DVD. נטפליקס המוכרת לנו כיום החלה כחברה המתמחה בשליחת תקליטורים של DVD בדואר לבתי הלקוחות. בשנת 2007 היא החלה בשידורים באמצעות האינטרנט, וכך החלה הפעילות המזוהה כיום עם החברה.   למרבה ההפתעה, פעילות הפצת או השכרת DVD עדיין חיה ואף מצליחה ליצור רווח תפעולי. הכנסות פעילות השכרת התקליטורים עמדה ברבעון הראשון של 2018 על 98 מיליו דולר, פעילות זו דועכת בקצב משמעותי שכן מדובר על ירידה של כ-20% לעומת הרבעון המקביל. פעילות הפצת או השכרת DVD הרוויחה ברבעון הראשון של 2018 סכום של 56.3 מיליון דולר, ירידה של כ-7% לעומת הרבעון המקביל. אגב, בניגוד לתחום הסטרימינג, פעילות התקליטורים יצרה תזרים מזומנים חיובי, ולא שרפה מזומנים.