סגירת מסחר באירופה: היבשת חתמה במגמה מעורבת, הדאקס עלה 0.2%

לקראת ההצבעה בפרלמנט היווני על תכנית החילוץ - האם הראלי ביבשת יימשך? המסחר נפתח בירידות
גיא ארז | (1)
נושאים בכתבה אירופה

לאחר 4 ימים רצופים של עליות, בהם זינק מדד הדאקס הגרמני בכ-7%, מדד המניות של המעצמה האירופית המשיך לעלות זה היום החמישי ברציפות. הסנטימנט החיובי ממשיך להשפיע גם שלושה ימים לאחר חתימת ההסכם עם יוון על תוכנית חילוץ שתתאפשר בעקבות הרפורמות הכלכליות במדינה. 

הפרלמנט היווני היום (ד') הצביע ואישר את התוכנית. זאת, למרות שתוכנית דומה (ויש הטוענים טובה יותר) נדחתה על ידי העם במשאל עם ביום ראשון האחרון. 

דאקס

CAC 40 -0.18%

פוטסי

מילנו

בחדשות המאקרו, דווח הבוקר כי מדד המחירים לצרכן הצרפתי ירד בחודש יוני בזסך של 0.1%, למרות הצפי של עלייה ב-0.1%. במתווה השנתי המדד מצביע על עלייה של 0.3%. בבריטניה דווח כי שר ממוצע לשעה עלה בחודש מאי ב-2.8% תוצאה גבוהה, אך פחות מן הצפוי. 

לקראת המשך הראלי?

ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב, התייחס הבוקר למסחר באירופה, ולשוק המניות העולמי: "שוק המניות העולמי משול כרגע לבת יענה שמלקקת את פצעיה לאחר הקרבות מול יוון וסין, אך טומנת את ראשה בחול כדי שלא להתמודד עם בעיות עתידיות. בטווח הקצר אנחנו צפויים כפי הנראה לאתנחתא ולעליות שערים קלות, אם כי להערכתנו המשבר הבא יתרחש באירופה והוא יקרה לאחר תהליך העלאת הריביות בארה"ב, שיגיע לאחר מכן גם באירופה. היבשת לא מטפלת בבעיות הליבה שלה, בפערים הכלכליים והתרבותיים בין המדינות וברתיחת האמוציות, אלא משיגה את התרופה שמאפשרת לגוף להמשיך לתפקד כגוף אחד, מבלי לטפל בבעיות הליבה - וזה עשוי להגדיל את הנזק בטווח הארוך. בסך הכול משקיעים מחפשים את הרגיעה ואת ההזדמנות לחזור אל השוק בהיעדר אלטרנטיבות השקעה ואם לא יהיו הפתעות בלתי צפויות, אנחנו צפויים לראות עליות שערים מתונות בשוקי המניות בעולם בתקופה הקרובה".

מבית ההשקעות 'יוטרייד' מסרו הבוקר כי: "המשבר היווני היה טריגר לתיקון. כעת אנו לקראת ראלי בטווח הבינוני. המשבר היווני היווה קטליזטור לתיקון כלל עולמי בשוק המניות. ככל שתיגבר כעת רמת הוודאות בגיבוי של נתונים כלכליים מעודדים מאירופה, אנו עשויים לראות ראלי של מספר שבועות שנדחף על ידי אופטימיות של המשקיעים שלא בהכרח תהיה מבוססת על עובדות. אחרי הכל, סביבת הריבית האפסית עדיין דוחפת משקיעים להגביר את רמת הסיכון ולחפש את התשואה בנכסים מסוכנים יותר כמו שוק המניות והאג"ח הקונצרניות, כל זאת בזמן שאפיק האג"ח הממשלתי מספק תשואה אפסית, אם לא תשואה ריאלית שלילית".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לא מבין את הכתבות שלכם אפשר לכתוב אמיתי? (ל"ת)
    לא מבין 15/07/2015 11:22
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.