בוקר סוער בסין: נתון הצמיחה ל-Q2 עקף את התחזיות - אבל מדד שנחאי צלל
המסחר באסיה ננעל הבוקר במגמה מעורבת על רקע שלל נתונים מעורבים מהיבשת המצביעים כי הכלכלה הסינית צמחה מעבר למצופה בעוד יפן מורידה ציפיות להמשך. בורסת שנחאי -0.25% צנחה ב-3% לאחר שירדה קודם ב-4.7% - מה שמעלה השערות כי המשקיעים פשוט לא קונים את נתוני הצמיחה שמפרסם הממשל.
נתוני הצמיחה המפתיעים בסין הראו כי ברבעון השני הכלכלה הסינית צמחה ב-7%, כלומר ללא שינוי מהרבעון השני. מרבית הכלכלנים לא שיערו כי קצב הצמיחה בסין יגיע לרמה זו אלא ל-6.8% "בלבד". נזכיר כי ב-2014 הצמיחה בסין עמדה על 7.4%.
התערבות הממשל בסין בשווקים לאחרונה גורר את אמון המשקיעים לשפל חסר תקדים, כך שהנתון המפתיע אילץ את הממשל להוציא הודעה לפיה נתון הצמיחה "מדוייק". הביקורת כי הממשל הפעיל מניפולציה על הנתונים נדחתה על ידי דובר הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה בסין, שאנג ליון, שאמר כי הנתונים לא היו מנופחים וקצב בצמיחה משקף את התחזקות הכלכלה. "יש סימנים חיוביים ברבעון השני, עם סימני שיפור כתוצאה מייצוב כללי של הכלכלה", אמר ליון.
בפסגות מעריכים כי התיקון החד בבורסת סין של יותר מ-30% צפוי להשפיע באופן מתון על הצמיחה. "הנתונים מאותתים על כך שניסיונות הממשלה לאזן את הצמיחה לכיוון של מנועי ביקוש פנימיים נושאים פרי כאשר ענפי השירותים היו בעלי ההשפעה הגדולה ביותר על הצמיחה ברבעון זה. מן הצד השני, שוק הנדל"ן ממשיך להכביד על הצמיחה הסינית על רקע רצונה של הממשלה להוציא את אוויר מבועת הנדל"ן והאשראי שהתפתחה במדינה במהלך השנים האחרונות".
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- רמאקו מצטרפת למירוץ האמריקאי להפחתת התלות בסין במתכות הנדירות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביפן הבנק המרכזי הותיר את תוכנית התמריצים ללא שינוי אך חתך את תחזית הצמיחה לשנת 2015 מרמה של 2% ל-1.7%. הניקיי טיפס ב-0.4%, הבורסה בהונג קונג איבדה 0.3% והקוספי טיפס ב-0.7%.
- 8.דוד 16/07/2015 10:12הגב לתגובה זולך תמכור במיה
- 7.מאיר פ 15/07/2015 08:53הגב לתגובה זוהיין פוחת עדין יפן לא מתרוממת , מדינה עם עודפי יצוא בין הגבוהים בעולם, ארופה וארצות הברית נלחמות על רמות צמיחה ש״ח 2-3%... כל איד מהם מפחתת את המטבע שלה, ישראל. ״ אם ״ תחזית צמיחה 3% ( בנק ישראל ) עושה הכול על מנת לקלקל את הסיכוי לצמיחה ( תיסוף של השקל , ריבית 0.15% מספיק גבוהה יחסית לעולם ( ארופה 0 ) על מנת לחזק את השקל ומספיק נמוכה על מנת להצמיח בועה בתחום הנדלן
- 6.avi abs 15/07/2015 08:36הגב לתגובה זוהבין יתפכחו המשקיעים בקרוב יאבדו את האימון במדיניות הכלכלית ..ואז נצפה בקריסות נוסח " שני סינים עם צינור גדול"
- 5.avi abs 15/07/2015 08:33הגב לתגובה זוקונה היום ים פוטים הבלופים והשקרים .גם זה יגיע בקרוב מאוד ויתפשט לכלל הבורסות בעולם המפולת הכואבות
- 4.הזהרו מהמניות ה 75 ,לא טאואר,לא דלק רכב. רק טבע (ל"ת)גדי 15/07/2015 08:24הגב לתגובה זו
- 3.מזכיר לכולם לא בזק-לא פרוטרום-לא ד.רכב- ישרמקו כן ופריג (ל"ת)מיכה 15/07/2015 08:23הגב לתגובה זו
- 2.כמו שנאמר לא פרוטרום,דלק רכב לא,בזק לא. פריגו כן,ישרמקו (ל"ת)מיכה 15/07/2015 08:22הגב לתגובה זו
- 1.אז למה הירידות בשנחאי? (ל"ת)ליאור 15/07/2015 07:57הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
