דיווח דרמטי: גרמניה בדרך להתגמש מול יוון - הדאקס טס 2.4%
המדדים המובילים מסביב לעולם ביצעו תנודה חזקה מעלה בדקות האחרונות, זאת ברקע לדיווח בבלומברג לפיו גרמניה מתכוונת להגמיש את דרישותיה במו"מ מול יוון. לפי 2 אנשים שמקורבים למשלחת הגרמנית, מרקל וממשלתה צפויים להסתפק לפי שעה בהתחייבות של יוון לעמוד באחד מהתנאים שהוכתבו לה - כלומר ביצוע רפורמה אחת בינתיים. הדבר פותח את הדלת בצורה משמעותית להגעה להסדר מול יוון והימנעות מחדלות פירעון.
מדד הדאקס הגרמני ביצע תנודה חריפה מעליות של 1.5% לעליות של עד 2.7%. בוול סטריט המדדים ביצעו תנודה מעלה מעליות של 1% לעליות של 1.5%. מרקל עצמה אמרה היום כי "כאשר יש רצון, אפשר גם למצוא את הדרך. המטרה היא להשאיר את יוון בגוש האירו".
גרמניה עדיין מתעקשת על רפורמות רבות ביוון כגון העלאת מיסים, הפרטת נכסים וקיצוץ בפנסיות, אבל כאמור - ככל הנראה תסתפק לפי שעה ברפורמה אחת ובתמורה תעביר את כספי הסיוע בכדי למנוע מצב שיוון תפשוט רגל.
צריך להבין שעד סוף החודש הנוכחי יוון צריכה להעביר לקרן המטבע (IMF) סכום של 1.6 מיליארד אירו. 300 מיליון אירו מתוך סכום זה כבר הייתה יוון אמורה להעביר ביום שישי האחרון ולא עשתה זאת תוך שימוש בטריק חשבונאי של איחוד תשלומים בתוך חודש קאלנדרי. אם הצדדים לא יגיעו לכלל עסקה בעניין הדרישה לסיוע תמורת רפורמות, יוון החודש תגיע למצב של חדלות פירעון - ואת תגובת השווקים במקרה זה קשה לצפות. לכן הדיווח של בלומברג מתקבל בצורה דרמטית כל כך.
- להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה
- בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 15.פטי מאמין לכל דבר 10/06/2015 23:40הגב לתגובה זוכניראה לעולם לא יתנו לאף אחד לפשוט רגל. מקסימום מדפיסים להם. הגדולים ישארו גדולים. והקטנים כרגיל יסבלו.
- 14.נווה 10/06/2015 22:50הגב לתגובה זולמה פער ארביטראג׳ כזה גדול!? האם זה מסמן סיכוי טוב לעליות!? לקנות? למי שהוא יש עצה בעניין ?
- יש עצה 10/06/2015 23:30הגב לתגובה זוהווטראז ססס אל תקנה השוק ירד מה לא בנתה לב כל העולם עלה ופה ירד ירד בעוד 036 על הפקיעה
- 13.קוקו 10/06/2015 22:39הגב לתגובה זואת וטיפ ב 50% אותא
- 12.יוליה 10/06/2015 22:14הגב לתגובה זומה הישגיו לגמרי מה אן עוד יום וה הוה פתחו לי לא רק את התחת מחר יגמרו עלי גם בפקיעה
- 11.שוקי 10/06/2015 22:07הגב לתגובה זוברבע מחיר אם אני ירוויח אני יפצה אותך בעוד משהוא
- 10.אלי 10/06/2015 21:40הגב לתגובה זועל בור הרבה יותר קטן בתקצי המדינה.חדשות ממש טובות למשק
- 9.מי שקנה היום יחגוג מחר (ל"ת)שלמה מעוז 10/06/2015 20:20הגב לתגובה זו
- 8.איך למרות ידיעה על הסדר עם יוון, האירו יורד?!? (ל"ת)?!? 10/06/2015 19:49הגב לתגובה זו
- 7.דוד 10/06/2015 19:12הגב לתגובה זואיזה דפוק יצאתי שלא מכרתי את הפוטים מחר ימחקו לי את הכסף יאללה 10000 ש״ח חארם! יש למישהו המלצה בשבילי?
- שמעון 10/06/2015 22:57הגב לתגובה זוב 40% פחות ! ואם אני ירוויח אני יפצה אותך יש לך זמן עד שעה 9.45 מחר בבוקר ביי
- תכתוב פוטים רחוקים ב 20k (ל"ת)אליק בליק בום 10/06/2015 20:41הגב לתגובה זו
- אנאליסט 10/06/2015 19:44הגב לתגובה זומחר המדדים בת-א יטוסו
- אי אפשר להרויח בפוטים רק בקולים. תנסה כדי לך (ל"ת)איתן 10/06/2015 19:42הגב לתגובה זו
- 6.יונתן 10/06/2015 19:10הגב לתגובה זוואז השוק קופץ להם לשיא חדש. כמה הם לא מבינים בכלכלה
- 5.מסתכל מלמעלה 10/06/2015 19:07הגב לתגובה זויוון תגיד "כאילו" היא תחזיר את החוב ... וגרמניה תגיד "כאילו" ניתן לכם סייוע - ויוון תמשיך להיות בתוך הגוש האירופאי "כאילו" ... אתה הבנתה זאת ברוך...
- 4.איתן 10/06/2015 19:05הגב לתגובה זועושים את זה כרגיל קצת פניקה , שיהיה כתבות לעיתונות. הציבור מוכר , המוסדיים קונים, והופ הודעה לעיתונות ומרוויחים הרבה כסף. ככה כל הזמן. החתולים צריכים כסף
- עמית 10/06/2015 21:08הגב לתגובה זולמה את לא קונה מניות ביוון. גיבור שלי.
- עוד יהיה פשיטת רגל יוון eu אולי אף USA (ל"ת)המיד 10/06/2015 20:53הגב לתגובה זו
- 3.מי שמאמין לא מפחד יש בורא עולם (ל"ת)אורי 10/06/2015 18:46הגב לתגובה זו
- 2.מחר ממריאים. (ל"ת)סיסו 10/06/2015 18:45הגב לתגובה זו
- 1.אריק 10/06/2015 18:45הגב לתגובה זומה יהיה ?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
