אפריקה תקים מלון במרכז עזריאלי שרונה ב-50 מיליון שקל

מלונות אפריקה ישראל יישכרו 5 קומות שייכללו 160 חדרים במרכז עזריאלי שרונה בת"א שנמצא בהקמה
לירן סהר | (4)

עזריאלי קבוצה -2.5% הודיעה היום (ד') כי חתמה על הסכם שכירות עם חברת מלונות אפריקה ישראל להקמת מלון עסקים במרכז עזריאלי שרונה שנמצא בהקמה. ההסכם נחתם לתקופה של 20 שנים בהיקף כספי כולל של כ-250 מיליון שקל.

במסגרת העסקה, תשכור רשת המלונות שטח כולל של כ- 12,000 מ"ר על פני 5 קומות (קומות 33-37), מתוך 61 הקומות במגדל. המלון בעזריאלי שרונה יופרד מקומות המשרדים והמסחר, יכלול כ-160 חדרים, מעליות נפרדות ולוב-50י עצמאי בקומת המלון התחתונה, בה יפעלו גם מסעדה וטרקלין עסקים. בהקמת המלון יושקעו כ-50 מיליון שקל.

 

חברת מלונות אפריקה ישראל מפעילה מאז שנת 2008 את מלון קראון פלאזה סיטי סנטר במגדל המרובע במרכז עזריאלי הכולל 273 חדרים, מסעדה וטרקלין עסקים.

 

עסקה זו מצטרפת לעסקת שכירות נוספת שנחתמה לאחרונה עם משרד עו"ד פרל-לצר-כהן צדק-ברץ בקומות 45-46 בשטח כולל של כ-4,700 מ"ר שנחתם לתקופה של 10 שנים בתוספת תקופות אופציה. בקבוצת עזריאלי מציינים כי דמי השכירות למשרדים במגדל יעמדו על 100-120 שקלים למ"ר לחודש.

 

מרכז עזריאלי שרונה הינו מגדל המשרדים הגדול ביותר שנבנה בימים אלה בישראל. המגדל יתנשא לגובה של 255 מטר, על פני 61 קומות מעל ל-3 קומות קניון ויכלול את שטח הקומה הגדול ביותר הקיים היום בהיצע מגדלי המשרדים הנאמד בכ- 2,400 מ"ר לכל קומה. בסך הכול יכלול המגדל כ-115,000 מ"ר שטחי משרדים שייבנו מעל לקניון  בשטח של כ-11,000 מ"ר. היקף ההשקעה בפרויקט מוערכת בכ- 1.5 מיליארד שקלים (ברמת מעטפת), ובנייתו צפויה להסתיים בסוף 2017.

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אריאל שרון 11/06/2015 16:34
    הגב לתגובה זו
    השורטיסטים באמת יחטפו צינור.שימו לב איך בכוח הם מורידים את המניה
  • 3.
    הצינור של השורטיסטים מגיע- והוא יהיה מאוד ארוך (ל"ת)
    צינור 11/06/2015 11:53
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מנו 11/06/2015 10:50
    הגב לתגובה זו
    לכל הציבור שמחזיק אפריקה פשוט לא למכורלהתחי להפעיל לחץ על השורטיסטים שממוטטים את המניה ללא כל סיבה.החברה הראתה כושר ניהול יוצא מן הכלל .רמת המחירים הנמוכה לא תחזיק מעמד עוד למטה.ההיפוך במניה עוד יקרה וכל השורטיסטים עוד יוכלו חרה.שורטיטסטים חמודים - אתם יושבים על כפתור ההשמדה העצמית
  • 1.
    מנואל 10/06/2015 19:35
    הגב לתגובה זו
    המניה הגיעה חנקודת התמיכה הודעות חיוביותהגדלת הכנסות יגרמו למפולת של השורטיסטים שבינתיים משחקים במניה כרצונם.לא רחוק היום.בכל מקרה כל הציבור שמחזיק בה פשוט לא למכור
נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).

רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.