"יש לספח את גבעתיים לר"ג - ניתן להקים במהרה באזור חצי מיליון דירות"

כך אמר מהנדס עיריית רמת גן בכנס לשכת השמאים. "צריך לעשות הסכמי גג גם למרכזי הערים הוותיקות"
לירן סהר | (17)

"עיריית רמת גן כלואה, עד שלא תהיה רכבת קלה תמיד יהיו פקקים בעיר, אבל אנחנו מכינים תכנית בנושא התשתיות בפיתוח כבישים, באזור רחובות הירדן ואלוף שדה יקימו מחלף, מקדמים שבילי אופניים לכיוון תל אביב כדי שאנשים יעזבו את הרכבים, כיום גם מי שגר בעיר יש לו שני רכבים. אנחנו ממפים את רמת גן", כך אמרה אביבית מאור נמרודי, יו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה ברמת גן בכנס השנתי של לשכת שמאי המקרקעין באילת.

מאור נמרודי טענה כי לגבי החניות, התמ"א 38 מחייבת חניה, והעירייה מקדמת יחד עם החברה הכלכלית חניונים ציבוריים בדרך של BOT - "המטרה היא שתושבי רמת גן יוכלו לחנות בערבים ואף לקנות חניה. אנחנו מרחיבים בתי ספר ומוסיפים גני ילדים".

יחס של 1 ל-3.5 דירות בתמ"א 38 ברמת גן

מאור נמרודי התייחסה לתוכנית ג-53 הממפה את הכללים לביצוע תמ"א 38 בעיר "התוכנית עוסקת בגובה, קווי בניין ויחס של צפיפות - ברוב העיר היחס הוא 1:3.5 יחידות דיור. בשכונות של צמודי קרקע לא נעמיס גובה, אך בהחלט נבנה לגובה במרכז העיר. התוכנית נותנת מענה ל-70% מהמקרים. אנחנו בהחלט יכולים להתמודד ביעילות עם נושא יוקר הדיור, אנחנו מבקשים מהמדינה לבוא ולעזור בנושא התשתיות. המדינה צריכה להקים פלטפורמה של הסכמי גג גם בערים, ולא רק היכן שיש שטחים פתוחים. המדינה צריכה להציב רף של מספר יחידות דיור לבנייה בעיר ובתמורה העירייה תקבל תקציבים וזירוז של הקמת תשתיות" .

חיים כהן, מהנדס עיריית רמת גן לשעבר, אמר כי ברמת גן כיום למעלה מ-90% ממייזמי התמ"א הם של הריסה ובנייה מחדש "אני מציע לבינת שוורץ, ראש מנהל התכנון במשרד הפנים, לא להפשיר כלל קרקע חקלאית לבנייה ולאשר רק תמ"א 38. כדי להקים 500 אלף דירות צריך להרוס 15 אלף בניינים. ברמת גן יש 3,000, יחד עם גבעתיים ותל אביב מתקרבים למספר הזה. אי אפשר להתעסק עם סטטיסטיקה, אם תהיה רעידת אדמה הבניינים שייקרסו יהיו ברמת גן ובגבעתיים. התוכנית מגדילה את היצע הדירות. הגדלת ההיצע בקריית גת ובראש העין היא לא הפתרון, שם יגורו ויבואו לעבוד בתל אביב ורמת גן, לא זאת הכוונה".

"לא לפחד מהגדלת הצפיפות"

"לא צריך לפחד מהגדלת הצפיפות, אנחנו רחוקים מהסטנדרט של העולם המערבי, ולא צריך להפחיד אותנו עם תשתיות עירוניות לא מספיקות כי אנחנו מדברים על ערים לא עניות שיודעות לתת תשובות לכל צרכי הציבור, רק צריך לצופף. לא שוכחים את היבט התעסוקה, זהו מקור לכסף למזלנו, לנו יש את אזור הבורסה, לגבעתיים אין מספיק אבל אולי נחבר אותה לרמת גן ויהיה פתרון לכולם. זה לא רעיון חדש. הצירוף של רמת אפעל לרמת גן היה מהלך נכון מאוד, איחוד רשויות זה דבר יעיל וטוב".

עו"ד רועי ברזילי, חבר מועצת עיריית רמת גן, אמר בתגובה: "לצערי רמת גן הולכת לקראת אחת השגיאות הגדולות שלה במאמץ לא ברור לאשר את רג/53 בשעה שבמרבית הערים בישראל מקדמים תכניות מתאר. מדובר עדיין בתכנית בעייתית מאוד, היא איננה תכנית מתאר, היא איננה קובעת דבר וחצי דבר ביחס לצרכים ציבוריים ותשתיות ובכל זאת, היא עתידה להכפיל בתוך שנים מועטות את הצפיפות באחת הערים הצפופות ביותר במזרח התיכון. הכדאיות הכלכלית בהריסה ובנייה ברמת גן מתקבלת גם במקדמי צפיפות נמוכים בהרבה ונדמה שהתכנית נכתבה מנקודת מבט יזמית ולא תכנונית".

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    נוני חלימי, גיסר 19/11/2014 10:41
    הגב לתגובה זו
    התחדשות עירונית. הפרויקט הכי גדול בארץ. מתחם ההסתדרות אדמית המאבק גבעתיים באתר של העירייה ולפני הפקדה. בהצלחה!!!
  • 15.
    אחד 18/11/2014 17:08
    הגב לתגובה זו
    כי בינתיים אין כאלה, ואפילו בתוך רמת גן אין שבילי אופניים.
  • שיראל 19/11/2014 08:22
    הגב לתגובה זו
    בין alkmaar ל heiloo
  • 14.
    מ. קוזלובסקי 18/11/2014 16:18
    הגב לתגובה זו
    קל לאדריכל לשעבר ולגברת מאור-נמרודי הנכבדה לדבר. הם גרים ברווחה בווילות שלהם או בפנטהאוז שמשקיף על כל האנשים הקטנים והשקופים. תצטופפו אתם בבתים עם קירות גבס, פארטאץ' אחד גדול. בכייה לדורות. ללא חנייה, ללא גינה, ללא ספייס. בקרוב ייחשף שקר התמ"א הגדול כשהבניינים יתמוטטו בזה אחר זה כמו ארמון קלפים
  • 13.
    מ. קוזלובסקי 18/11/2014 16:18
    הגב לתגובה זו
    קל לאדריכל לשעבר ולגברת מאור-נמרודי הנכבדה לדבר. הם גרים ברווחה בווילות שלהם או בפנטהאוז שמשקיף על כל האנשים הקטנים והשקופים. תצטופפו אתם בבתים נקירות גבס, פארטאץ' אחד גדול. בכייה לגורות. ללא חנייה, ללא גינה, ללא ספייס. בקרוב ייחשף שקר התמ"א הגדול כשהבניינים יתמוטטו בזה אחר זה כמו ארמון קלפים
  • 12.
    סבא אליעזר 18/11/2014 15:34
    הגב לתגובה זו
    כל זמן שראשי ערים הם יושבי ראש ועדות הבניה תישאר שחיתות...מי אמר שכולם צריכים להיות בעלי בתים?....לו היו נותנים אישורי בניה לקבלנים רק בתנאי שיבנו דירות להשכרה לעשרים שנה מינימום לא הייתי מחזיק דירה אלא הולך לגור בשכירות, כי הבעיה היום שכל שנה שנתיים צריך לעבור כתובת ולו זה היה מסודר הרבה זוגות צעירים היו גרים בשכירות וחוסכים כי מחירי השכירות היו שפויים, עוד דוגמאות?...כל מגדל מגורים חייב לבנות חנין תת קרקעי לפי שני מקומות לכל דירה ועוד 10% מקומות לאורחים...הרחובות היו מתרוקנים מצפיפות....עוד דוגמא?....כל נושא התמ"א ....מדוע לא מקודם מדוע לא מאשרים את ההחלטות? לבנות רק עם חניות ופתיחת צירים? שחררו מיידית רק תמא 38/2 עם חניות ותראו איך מיד כולם מורידים מחירים
  • 11.
    ש.ניסים 18/11/2014 15:07
    הגב לתגובה זו
    לירון סהר עוסק יותר מדי בנושא הנדלן יותר משר השיכון, אני לא מבין למה, אתה באמת חושב שצריך 2 מליון תושבים לתל אביב ולגבעתים , במקום לפזר את האוכלוסיה אתה מצופף אותה
  • 10.
    מתווך 18/11/2014 15:01
    הגב לתגובה זו
    גם ככה יש הגירה חיובית לרמת גן מת"א עקב כך שת"א הפכה לעיר של עשירים, פושעים ואוליגרכים, רמת גן נותנת את כל המענה שת"א נותנת רק עם שיפורים כגון , עדיין קרובה לים, רמת חינוך גבוהה יותר, מקומות עבודה רבים, פארקים וגינות ירוקות, אוכלוסייה נהדרת, מקומות בילוי ומגורים מסביב למקומות הבילוי ולא בתוכם כפי שקורה בת"א ומקשה על גידול ילדים, בקיצור, זה עניין של זמן קצר עד שברמת גן מחירי הדירות יהיו שווים לאלו שבגבעתיים ובת"א , כמובן שבערים כגון פתח תקווה, קרית אונו , חולון ועוד דווקא נראה ירידת מחירים עקב המרחק מת"א ועקב העובדה שאין להן שום יתרון להציע.
  • 9.
    יש לספח את עזה לאשקלון! מחירי הדיור ירדו (ל"ת)
    חוני 18/11/2014 12:50
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    גבעתי 18/11/2014 12:34
    הגב לתגובה זו
    אין שום סיבה שבעולם ששלושת הערים הקטנות האלו יתפקדו כרשויות מופרדות. הטירוף המדינת ישראל שמונע משחיתות ומהיסטוריה חייב להיפסק. בכל העולם מטרופולינים הם בני מליוני אנשים כל אחד - פריס, לונדון, ניויורק, לוס אנג'לס ודומיה, הם בעלות מליוני תושבים כל אחת. לו היו מאחדים את שלושת הערים האלו היו יכולים לפתור בעיות של כל גוש דן. תחבורה רציפה שתעבור דרך כל הערים, חינוך, תשתיות ועוד. אין שם סיבה שבעולם שהערים האלו יהיו מופרדות, השכונות והרחובות גובלים אחד בשני. יש מקומות שבית ליד בית במרחק 10 מטר, זה רשויות שונות. פשוט בדיחה לא מצחיקה על חשבונינו.
  • 7.
    חצי מליון דירות? ואיך בדיוק יסעו לעבודה? מאבדים עשתונות (ל"ת)
    קודם רכבות תחתיות 18/11/2014 12:19
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    דידי 18/11/2014 12:06
    הגב לתגובה זו
    שמופיע כבר באתר של עריית גבעתיים (גב 431/77) ולפני הפקדה במחוזית יוסיף 2900 יחד. חשוב מאד לדאוד לתחבורה וזאת ע"י קנסות לרכב והפיכת העיר ידידותית לאופנים והולכי רגל על חשבון רכב פרטי.
  • 5.
    לא מבין 18/11/2014 11:51
    הגב לתגובה זו
    אין אישור לתמ''א 38 תיקון 3? דהיינו הריסת מבנים צמודי קרקע באיזורים ניתנת על פי התב''א בנייה גהוהה ומתן הטבות עפ''י התמ''א לבנייה רוויה גבוהה?
  • 4.
    יורם דירות"א 18/11/2014 11:48
    הגב לתגובה זו
    לבלוע את הקטן תשאלו את פוטין הוא מבין בנדלן
  • 3.
    דני 18/11/2014 11:42
    הגב לתגובה זו
    חייבים לתעדף אופניים על פני רכב פרטי ברג לסלול שבילי אופניים על חשבון נתיבים לרכב ולא על מדרכות. זה יעלה את ערך הדירות גם כי זה יהפוך את רגע לעיר מודרנית.
  • 2.
    ברור שניתן, האלה היא האם רוצים? (ל"ת)
    אחד 18/11/2014 11:35
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    א.מ 18/11/2014 11:24
    הגב לתגובה זו
    סתם זבל שאפשר להכניס אותו בהחלט לשובכי יונים ואולי לאפשר לו לנשום.בולמוס של בניה מטורפת של בניין על בניין הושט יד מהחלון ותיגע בבנין השכן.
נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).

רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.