האיש שעיתונאים מכורים לוואטסאפ שלו: "עד עכשיו לא ידעתי לעשות מזה כסף"
בשבועיים האחרונים ישן אליהו אליוביץ בקושי 4 שעות בלילה. השבוע, כשחלה, אשתו הייתה בטוחה שזה מחיר הלחץ שהוא משלם על תפעול הבייבי שלו בזמני מלחמה. הפרויקט הוא קבוצת העיתונאים הגדולה בוואטסאפ רוטרניק, המכילה כ-1,000 אנשי תקשורת, כתבים, רכזי מערכות, עורכי עיתונים דוברי גופים ממשלתיים ואחרים - שהוא מתפעל מהאייפון שלו כמעט 24 שעות ביממה. אם אתם רואים עיתונאים באחד מאולפני המלחמה יושבים ומתעדכנים בסמארטפון בזמן השידור, יש מצב שהם מתעדכנים בהודעות בקבוצה של אליוביץ.
קבוצת העיתונאים רוטרניק הוקמה לפני כ-3 שנים על ידי אליוביץ (27), איש יחסי ציבור חרדי מירושלים. "כשהתחלתי לשמוע על וואטסאפ בישראל פתחתי 2 קבוצות, בכל אחת עד 5 אנשים, וזה עבר מפה לאוזן. בהתחלה רק אספתי מספרי טלפונים. מישהו ביקש טלפון והתחלתי לשמור את המספרים ולהעביר למי שביקש. וזה עבר מפה לאוזן. כמו אלפונים שהיו פעם עם המספרים של כל האנשים - אצלי זה הנייד. לאט לאט. כתבים הביאו כתבים, דוברים הביאו דוברים וכו' - כל אחד לפי התחום שלו. זה עבר מפה לאוזן, אצל תאי כתבים, דוברים של גופים ולאט לאט נפתחו קבוצות של תאי כתבים לפי נושא, ובסך הכל חברים כ-1,000 כתבים, בתתי קבוצות מפולחות לפי נושאים".
בין חברי הקבוצה, וזו רק רשימה חלקית: ynet, מעריב, TheMarker, ידיעות אחרונות, AFP, גלובס, סופהשבוע, וואלה, רשת ב', נענע10, רדיו גלי ישראל, ערוץ 1, ערוץ 7, חדשות 2, הארץ, ערוץ הכנסת, גלי צה"ל, ג'רוזלם פוסט, מקור ראשון, דוברי תקשורת, אתר אייס וגם נציגים של ארגוני הצלה, דוברי ועדות הכנסת ועיריות, דוברי אוגדות בצה"ל, דוברי פרקליטות ובתי חולים, וגם דוברי משרדי ממשלה וארגונים נוספים, עוזרי שרים וח"כים, חברי כנסת בעצמם, נספחי שגרירויות וגם כתבים של תקשורת זרה.
-איך חברים בקבוצה גם נציגי תקשורת זרה?
התנאי הוא שהם יבינו עברית או יכתבו בעברית, אחרת אצטרך לענות על אחרי כל הודעה להמון שאלות. אז אלה בעיקר ישראלים שעובדים בתקשורת זרה.
-איך אתה מסייע לכתבים בזמן המבצע הנוכחי?
איך לא? אם זה בלקבל סרטוני וידיאו או תמונות מהשטח או טלפונים לראיונות או לבירור לגבי אישור לפרסום תמונות. אם לדוגמה שולחים עכשיו כתבי חינוך ותחבורה לדרום לדווח משם, הם מיד מחוברים שם עם כתב מקומי, שחבר בקבוצה כל השנה ויש להם את כל המידע שהם צריכים באופן מיידי. או שאת רואה באולפן כתבים יושבים מול סלולארי, מה הם מקבלים בסלולארי? מיילים והודעות, גם מהקבוצה. במבצע הזה כבר ראיתי כתבים משדרים בזמן אמת את הידיעות שהעברתי. לכן גם החלוקה לקבוצות חשובה כאן. אף כתב לא מעוניין לקבל הודעה בלייב שלא מתאימה לתחום שלו. כך מה שמופיע לו זה רק מה שהוא צריך. כולם משתפים. השימוש בקבוצה הוא יומיומי ובמשך כל היום. זה ממשיך נון סטופ, גם בלעדי.
-זאת אומרת שכתבים עוזרים בקבוצה למתחרים?
כן. היום כולם עוזרים לכולם, אין מה להפסיד. אם זה חומר שהפיצו לכולם - למה לא לעזור האחד לשני? בעבר אם מישהו היה צריך מדיה זה לא היה קל כמו היום. הייתי צריך לבקש תמונה או וידיאו מאחד ולגשר בין מתחרים. עכשיו, אם אין משהו בלעדי - לכתבים לא אכפת להעביר.
-איך זה עובד? יש לך מערכת?
אני מערכת של איש אחד.
מה זאת אומרת?
יש חברים בקבוצה, ואני מסנכרן בין כלל הקבוצות.
-אז איך אתה מתפרנס מזה?
אני לא מתפרנס מזה, אלא מיחסי ציבור. בקבוצה אני עובד כמה שצריך - המטרה היא שייעברו הודעות כל זמן שצריך. היום יש למעלה מ-30 תתי קבוצות, ויש אנשי תקשורת יותר פעילים או פחות. הדוברים מחוברים לקבוצות והם מעדכנים את הכתבים. כתב יכול לעדכן את הקבוצה, לא צריך אותי ב-100%. אתמול למשל לא הרגשתי טוב והקבוצות המשיכו לפעול בלעדי...
-בעצם, למה הם צריכים אותך? הרי יש פלטפורמה חינמית...
אני ידעתי לקבץ את האנשים שמתאימים לכל קבוצה. מעבר למידע שדוברים מעבירים, כאיש תקשורת אני מקבל עוד מידע שכתבים לא מקבלים, ואני מעביר כל הודעה שיוצאת מכל גוף רשמי לכל קבוצה על פי ההגדרה שלה. כלומר ההודעה עוברת בדיוק למי שצריך אותה. דוברים מעבירים לקבוצה שהם חברים בה, וכתבים מחוברים לתחומים הספציפיים שלהם. לא הרבה מהכתבים מחוברים לכל האינפורמציה ואני כן - וכך אני מאפשר גם להם להיות מחוברים.
- מי יקנה את הוט מובייל ובאיזה מחיר?
- מאסטר שף היא התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
-תן לי דוגמה איך הקבוצה מקצרת תהליכים לחברים
כל כתב חדש שנכנס לתחום, כבר לא צריך לעשות שיעורי בית וללמוד מי הדוברים שהוא צריך לעבוד מולם. אני יודע לפנות אליהם - לכתבים החדשים - ולהציע להם את הקבוצה ואת תתי הקבוצות של התחום שלהם. לפעמים גם הם שומעים עליי. ברגע שהם יתחברו לקבוצה, ההכרות הראשונית שלהם עם הדוברים היא מיידית וככה גם נשבר הדיסטנס. ברגע אחד יש להם את כל המספרים והמיילים ואת כל ההודעות - את כל מה שהם צריכים כדי להתחיל לעבוד, בלי שיצטרכו להתחיל ללקט את המידע ולהכיר את האנשים אחד אחד או לארגן פגישות. אם למשל כתבים יוצאים לחופשה או לחו"ל - אין דאגה, יש מערכות שעובדות בשיתוף איתנו וגם הן עצמן יכולות להמשיך להיות מעודכנות ומחוברות גם בחופש. העדכונים האחרונים מחכים להן בקבוצה בכל נושא ובכל איזור. כך גם כתב מחליף יכול להיכנס זמנית לקבוצה.
-למה לך כל הכאב ראש הזה?
כשנכנסתי לתחום התאהבתי בו. אני מחובר אליו בדמי, אבל עוד לא הצלחתי להתפרנס מזה. התחלתי את זה כי רציתי לדעת חדשות וליצור לעצמי גישה לחדשות. לא יודע למה, אני פשוט אוהב את זה, והיום אני כבר צריך לסנן חדשות.
-מה זאת אומרת?
אם מישהו מעביר הודעה ומבקש לא להעביר הלאה, אני עושה מה שהוא מבקש. כל אדם ששולח הודעה, בין אם הוא איש תקשורת או דובר, אני פועל על פי הבקשה שלו. לא שווה לעשות הפוך כדי לא לאבד חברים בקבוצה.
-עד כמה אמין המידע בקבוצה?
הרעיון הוא להביא מידע אמין וללא טעויות כמה שיותר מוקדם.
-מי מאמת את הדברים?
חברי הקבוצות ואני מצליבים מידע באופן מדוקדק. אני בודק הכל בסיועם של כתבים ודוברים, כל נושא לגופו בכל קבוצה, ואם מידע מגיע כשהוא עוד לא נבדק, נכתב "לא מאומת" ותוך דקה או שתיים, על פי ההצלבה, יהיה כתוב אם להמשיך לבדוק או שהמידע הופרך.
-נגיד אם איילת שקד כותבת שפוצצו בית כנסת ביפו...?
קל לבדוק את זה - יש משטרה וכוחות ההצלה, יש מי שיודע. אני לא שולל שום ידיעה בגלל דעות פוליטיות. יש הכל מהכל, מכל הדעות. החכמה להביא את כל הצדדים ושכל אחד יזכיר את מי הוא מסקר.
-אבל איך אתה נשמר מדיסאינפורמציה?
בקבוצה אין שמועות ואין טעויות. רב סרן שמעותי זה לא דבר חדש אבל שמועות בווסטאפ זה עניין חדש יחסית. אם לא היינו אמינים, הכתבים לא היו נשארים. כל דבר נבדק. אני בודק הכל - בסיוע של כל הקבוצות. תמיד היו שמועות בענייני צבא, אבל אני בזה כבר 3 שנים, אני יודע לזהות אם ידיעה לא נכונה. אם יש ידיעה על הרוגים - אני לא שולח בלי לוודא כי אני לא רוצה להרוס משפחות. יש לי אחריות גדולה ואני מאד נזהר. אני מעדיף להיות האחרון שמדווח, ולא הראשון שטועה.
-גם נציגי הצנזורה חברים בקבוצה? צה"ל? שירות הביטחון?
בואי לא ניכנס לזה, אלה דברים רגישים. בואי נגיד שכולם מחוברים לזה, אני לא אומר מי.
בואי נגיד שיש לי כל טלפון של כל בעל תפקיד במדינה.
-למה שמות החברים חסויים?
ככה התחלתי את זה, כשהכתבים עוד לא הכירו את ווטסאפ וחלקם לא רצו שידעו שהם מחוברים לזה . ומאז אני שומר על זה ככה.
-איך עוברים עליך השבועיים האחרונים?
אני כמעט ולא ישן, רק שעתיים, 3 או 4 בלילה. אבל אני ישן שינה משובחת בסוף השבוע כי אני שומר שבת. יש כתבים שפתחו קבוצות משלהם והם מעדכנים בשבתות, אבל שמעתי שזה לא הולך להם כל כך.
-יכול להיות שאתה מפספס כאן הזדמנות עסקית?
עד עכשיו עוד לא ידעתי לעשות מזה כסף, אבל בגלל שהצלחתי לבנות מערכת משומנת, הגעתי למצב שאפשר לנסות לעשות מזה משהו עסקי. ילך או לא ילך - אני עוד לא יודע. אם הייתי חכם, הייתי מפסיק מזמן. אני עובד בזה כמעט 24 שעות ביממה.
-ומה אשתך אומרת על זה?
היא תומכת ודווקא בזמנים קשים כמו אלה. היא יודעת שזה טוב לשלום בית, כי אם לא הייתי עושה כלום, הייתי משועמם.
-מה זה הרעש הזה כל הזמן ברקע?
טלפונים ומיילים נון-סטופ. כמעט 100 הודעות מאז שהתחלנו את הראיון.
- 7.מיכל 14/10/2015 13:28הגב לתגובה זושלום. שמי. מיכל. רוצה. להיתצרף. להקבוצה שלך. עם אפשר
- 6.איך מצטרפים לקבוצה? (ל"ת)אוהד 11/10/2015 19:48הגב לתגובה זו
- הכלב לא מצרף... קשה מאוד.חרא של בן אדם! (ל"ת)אבי 09/05/2016 22:21הגב לתגובה זו
- 5.אבי 28/07/2014 01:40הגב לתגובה זודבוק מבוקר עד ערב למכשיר הארור הזה ובשביל כלום אני עם 3 קבוצות בוואצאפ מתחרפן איך זה אפשרי לעזאזל
- 4.דין 27/07/2014 12:10הגב לתגובה זואני חבר אצלו בקבוצה ומקבל כבר שנה זמני הדלקת נרות שבת וזוטות אחרות שקשורות בדת. קחו אותו בערבון וגבל
- 3.כסף עושים בשמאל (ל"ת)חנן וייס 27/07/2014 12:09הגב לתגובה זו
- 2.חשפפ 25/07/2014 16:43הגב לתגובה זואתה חשפפ רציני אבל רעיון יפה בהחלט. חשפפ זה רטדי תיבות: חושב שהוא פופולארי
- 1.ישראל 25/07/2014 14:10הגב לתגובה זוהכל אמין אצלו... בדוק

מי יקנה את הוט מובייל ובאיזה מחיר?
פטריק דרהי רוצה למכור את הוט. לא בטוח שיש הרבה קונים, בינתיים הוא מקבל הצעות לרכישת הוט מובייל.
שוק הסלולר הישראלי, שסבל בשנים האחרונות מירידת מחירים דרמטית ומתחרות עזה, עומד שינויים. הוט מובייל, אחת מארבע המפעילות הגדולות עם כ-2 מיליון מנויים ונתח שוק של כ-17%, עשויה לשנות את מפת התקשורת. מכירתה על ידי קבוצת אלטיס שבשליטת הטייקון שפשט רגל בצרפת עשויה לא רק להקל על חובותיו העצומים של דרהי, אלא גם לשנות את המפה התחרותית.
קבוצת גיל שרון מתעניינת בהוט מובייל
גיל שרון, שכיהן כיו"ר בזק וכמנכ"ל גולן טלקום מוביל קבוצת משקיעים שהגישה הצעה לא מחייבת לרכישת הוט מובייל תמורת 1.4 מיליארד שקל. ההצעה הוגשה לאלטיס, והיא כוללת שותפות עם גופים מוסדיים מובילים: לאומי פרטנרס, הראל ביטוח, מנורה מבטחים ומור ביטוח.
המוסדיים יזרימו את רוב ההון, בעוד שרון יכהן כשותף כללי ומנהל תפעולי ראשי. הוא לא מזרים כסף אישי בשלב זה, אך יקבל אופציות להשתתפות עתידית אם העסקה תצליח. האסטרטגיה של הקבוצה של שרון מבוססת על התייעלות מהירה: הוט מובייל סובלת מרווחי רווח נמוכים עקב תחרות מחירים, אך בעלת בסיס מנויים יציב ותשתיות 5G מתקדמות. הוא מתכנן להגדיל הכנסות דרך שדרוג חבילות משולבות, סלולר, אינטרנט ביתי וטלוויזיה, ולהפחית עלויות תפעוליות ב-20%-30%. אם העסקה תתגבש, שרון יפרוש מתפקידו כיו"ר IBC, מיזם הסיבים האופטיים, כדי למנוע חשש מניגוד אינטרסים, שכן מנורה ומור מחזיקות גם שם.
אלא שפלאפון, זרוע הסלולר של בזק, הגישה הצעה גבוהה בהרבה - 2 מיליארד שקל. השאלה אם הרגולטור יסכים לעסקה כזו שתוביל את החברה הממוזגת לנתח שוק של כ-36%. מיזוג עם הוט מובייל ייצור שחקן עם נתח שוק גדול כשסלקום הבאה בתור עם 28%.
- פרטנר שוקלת לרכוש את פעילות הלקוחות העסקיים של הוט
- פלאפון רוצה לרכוש את הוט מובייל ב-2 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרון רכש לפני כ-8 שנים את גולן טלקום יחד עם האחים זלקינד ב-350 מיליון שקל, והפך אותה ממפעילה קטנה לחברה ששווה פי כמה ונמכרה לסלקום במחיר של פי 3. המוסדיים כנראה מאמינים שהוא יעשה זאת שוב בהוט מובייל.
פטריק דרהי, חובות ומניעים
מאסטר שף עונה 12. קרדיט: אתר מאקומאסטר שף היא התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים
הרייטינג חזר לסורו, עם חדשות 12 כמהדורה המרכזית הנצפית ביותר ומאסטר שף, ריאליטי אוכל שעומד בראש הפריים טיים
בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 16.1% רייטינג ו-403 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 7.7% רייטינג ו-221 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג ו-115 אלף צופים,
ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 114 אלף צופים ו-4.1% רייטינג.
פריים טיים
להיטים ותיקים זה תמיד טוב, וכך גם היה עם "מאסטר שף" עונה 12, ששודרה אמש, והיתה בראש, עם רייטינג של 15.4% רייטינג ו-415 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים"
שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, שהונחתה אתמול על ידי איתמר פליישמן, ועמדה על 7.6% רייטינג עם 209 אלף צופים. במקום השלישי היה כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד
הציבורי, ועמד על 7.2% רייטינג ו-163 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 13, עם "ווארט", שעמד על 7% רייטינג ו-173 אלף צופים.
תכניות הבוקר והצהריים
מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את
הרצועה, עם 3.8% ו-85 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שצמצמה פערים, עם 2.6% רייטינג ו-53 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת שהדביקה פערים ונצמדה למקום השני עם העולם הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-51 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, אך התחרות בין 14 ל-12 נותרת צמודה, כשהפעם משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.7% ו-53 אלף צופים, ואילו "על הבוקר" עם נוי בר, היה אחריו עם 1.7% רייטינג, ו-53 אלף צופים. במקום
האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-35 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, ואלמז עם 14 בצהריים של חדשות 12, היתה על 3.4% ו-65 אלף צופים, אחריה היה האולפן הפתוח של עם בועז גולן עמד על 3.2% רייטינג
ו-6* אלף צופים, ואת הרשימה סגר משדר מיוחד עם מאיה ראכלין שהיה עם 1.1% רייטינג ו-25 אלף צופים בלבד.
