נעילה באירופה: מדד אמון הצרכנים מגרמניה דחף, הדאקס הוסיף 0.7%

יום המסחר באירופה ננעל בטריטוריה ירוקה כשמדד אמון הצרכנים הגרמני ברקע. נתוני המאקרו מארה"ב תרמו לחיזוק הסנטימנט החיובי
מערכת Bizportal |

המסחר באירופה ננעל היום בעליות כשהמדדים המרכזיים רושמים את העלייה המשמעותית ביותר בשבועיים האחרונים. פרסומו של מדד אמון הצרכנים הגרמני וגיבוש הסכם קואליציוני בגרמניה ברקע. גם נתוני המאקרו מארה"ב סייעו לסנטימנט החיובי כשמספר דורשי דמי האבטלה ומדד ההזמנות של מוצרים בני קיימא גילו תוצאות טובות מהמצופה. הפוטסי הלונדוני הוסיף 0.19%, הדאקס הגרמני עלה ב- 0.66%, הקאק הצרפתי הוסיף 0.36%, הפוטסי האיטלקי התחזק ב- 0.8% והאייבקס הספרדי הוסיף 0.96%. חברת GfK AG פירסמה היום את התחזית שלה למדד אמון הצרכנים הגרמני של חודש דצמבר. ההערכות הן שהמדד יטפס לרמה של 7.4 נקודות וזאת בניגוד לתחזיות מתחילת החודש שצפו כי מדד דצמבר יטפס ל-7.1 נק' בלבד. נתוני המאקרו מארה"ב ובראשם הסנטימנט הצרכני של אוניברסיטת מישיגן שעלה מעבר לצפי ל-75.1 נק' דחפו את המדדים. בנוסף, המחלקה הכלכלית בוושינגטון דיווחה היום כי מדד ההזמנות של מוצרים בני קיימא צנח ב-2% בהתאם לצפי. עוד התפרסם כי מדד דורשי דמי האבטלה האמריקאי לשבוע שנגמר ב-23 לנובמבר ירד ל-316 אלף דרישות, המספר הנמוך ביותר מזה חודשיים. בגרמניה, הקנצלרית אנג'לה מרקל, השיגה היום הסכם קואליציוני עם הסוציאל-דמוקרטים. הברית שמה אותה על המסלול לכהונה שלישית של הובלת הכלכלה הגדולה באירופה עד 2017. בגזרת המניות הבולטות, מניית Royal Mail (סימול: RMG) זינקה ב- 5% ורשמה שיא של 5 שבועות לאחר שדיווחה כי רווחיה מהמחצית הראשונה של השנה כמעט הוכפלו. מניית Vivendi SA (סימול: VIV) הוסיפה 1.1% אחרי שהודיעה על החלפת יו"ר. מניית Accor (סימול: AC) השילה 7% ורשמה את הירידה הגדולה ביותר מאז נובמבר 2011, לאחר שמפעילת רשת בתי המלון הגדולה באירופה דיווחה על ביצוע שינויים ארגוניים ופיצול הרשת לשתי חטיבות נפרדות. בגזרת אגרות החוב של הממשלות המובילות באירופה, התשואה על אגרת החוב של ממשלת ספרד השילה 0.34% ועומדת על 4.15%. התשואה על אגרת החוב של ממשלת איטליה השילה 0.07% ועומדת על 4.06%. התשואה על אגרת החוב של ממשלת יוון הוסיפה 0.38% ועומדת על 8.83%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית

לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29%  . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.


פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים. 


דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.


האיזון בין עלות לביצועים

הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.


מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.


מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית

לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29%  . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.


פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים. 


דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.


האיזון בין עלות לביצועים

הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.


מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.