קבינט הדיור אישר את הסכמי הגג שיאפשרו את הקמתן של 37 אלף יח"ד
קבינט הדיור אישר היום (א') את תכנית הסכמי הגג שצפויה להוביל לתוספת של עשרות אלפי יחידות דיור במרכז הארץ בשלוש השנים הקרובות.
מטרת הסכמי הגג לקבוע מראש לוח זמנים קצר ומואץ ומקורות תקציביים, לפיתוח תשתית כוללת ליחידות הדיור המשווקות. זאת במטרה להבטיח שיתוף פעולה עם הרשויות והיתרי בנייה שיונפקו תוך זמן קצר מאוד על ידי הרשויות המקומיות.
2,000 יח"ד בכל עיר בשנה
על פי ההצעה, אישר קבינט הדיור הפעלת ארבעה הסכמי גג בארבע רשויות מקומיות שייהנו מהסכמי הגג ויתחייבו לאפשר שיווק קרקע בתחומן בקצב שלא יפחת מ-2,000 יחידות דיור בשנה. כמו כן, מתחייבת רשות המצטרפת להסכם להיות ערוכה מקצועית לאשר בקשות להיתרי בנייה תוך 90 יום ממועד הגשת הבקשה. בנוסף, הרשות מתחייבת להביע תמיכה עקרונית לאישור תקנת שבס בתחומה - מה שיגדיל את מספר הדירות ויקטין את שטחן.
בד בבד, מסמיכה הממשלה את הממונה על התקציבים באוצר לבצע את הפעולות התקציביות הנדרשות ליישום ההסכמים שיחתמו מכוח החלטה זו.
נכון לעכשיו, הסכם הגג עם קריית גת כבר גובש ובמסגרתו אמורות להבנות 7,500 יחידות דיור. בנוסף ישנם הסכמים המצויים בשלבים סופיים של גיבוש עם קריית ביאליק על 7,500 יח"ד ראש העין 10,000 יח"ד ומודיעין 12,000 יח"ד. אם המו"מ עם אחת מהרשויות הנ"ל לא יעלה יפה, תוצע הטבת הסכמי הגג לרשות אחרת העומדת בקריטריונים של הסכמי הגג.
הרעיון העומד מאחורי הסכמי הגג הוא כי דירת מגורים היא 'מוצר משוכלל' הבנוי מחוליות שונות הקשורות אחת בשנייה ונמצאות בתחומי טיפול של משרדי ממשלה שונים וגורמים נוספים. מספיק שחוליה אחת לא תתבצע, כדי לעכב את אכלוס הדירה וכפועל יוצא גם את הפחתת מחיר הדירות.
בתוכנית הסכמי הגג ייקבע המימון לפיתוח תשתיות העל, תשתיות צמודות (פיתוח, מגרשים ציבוריים, סלילת כבישים מדרכות ושבילים, קווי תאורה ופיתוח סביבתי) ומוסדות ציבור חובה (מוסדות חינוך). ההסכם כולל גם התייחסות והתחייבות לבניית מוסדות ציבור רשות (מעונות, מתנ"סים, בתי כנסת ומקוואות) על ידי הרשות המקומית. ההסכם מרכז ומפרט את כל המרכיבים הללו, קובע את העלות שלהם, את מקור המימון ואת לוח הזמנים להשלמתם, כדי שיהיו מוכנים לשרת את הדיירים מיד עם אכלוס מתחם המגורים.
אורי אריאל: "בשורה משמעותית"
על פי המתווה שהוגש לקבינט הדיור, יתואם עם משרדי הממשלה הנוגעים במרכיבים השונים כי המשרדים יכללו בתוכניות העבודה שלהם בשנים הקרובות את התקציבים הנדרשים לביצוע כל מרכיבי הפיתוח בכל מתחם בנייה, בהתאם ללוח הזמנים שייקבע לכל הסכם גג.
שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל אומר כי "
מנהל רשות מקרקעי ישראל, בנצי ליברמן, אומר כי "מתווה הסכמי הגג הוא מהלך שובר שוויון שיהפוך את שיווקי רשות מקרקעי ישראל לשיווקים אפקטיביים שיצמיחו עשרות אלפי יחידות דיור , באזורי הביקוש, תוך זמן קצר ומדיד".
עו"ד חיים מסילתי, שמאי מקרקעין, אומר: בתגובה לתוכנית: "שיתוף הפעולה הבינמשרדי באישור הסכמי הגג הוא מבורך ושוב מוכיח את עצמו. אישור הסכמי הגג יביא לתוספת של עשרות אלפי יחידות דיור במרכז הארץ בשנים הקרובות. התשתיות בכלל ותשתיות הכבישים בפרט מהוות גורם משמעותי המסייע בהוצאת פרוייקטים אל הפועל דרך שיווקם בכל רחבי הארץ. העובדה שמשרדי הממשלה (שיכון ובינוי, אוצר, פיתוח הנגב והגליל וכו') עוסקים בנושא הנדל"ן ומנסים כל העת לייצר פתרונות דוגמת קופת החסמים אשר סביר שתסייע בעניין, לפחות בטווח הקצר".
- 2.מאוחר מדי- אנחנו כבר לא רוצים לגור בישראל (ל"ת)אורן 30/09/2013 03:37הגב לתגובה זו
- אם יש לך אפשרות לעזוב כייף לך. הרבה מאיתנו לא יכולים. (ל"ת)מיי שהוו 30/09/2013 21:39הגב לתגובה זו
- 1.ברטה (ל"ת)חרטא 29/09/2013 18:01הגב לתגובה זו
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי.
הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".
זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%.
בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.
הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26% , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.
כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים - והוא גם לא נראה באופק.
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- "הרוכשים חוזרים לתל אביב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
5% תשואה על ההון העצמי
אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
