מקלות בגלגלים? אריאל ופרץ הצביעו נגד הקמת החברה הממשלתית לדיור

עדכון: הקמת החברה אושרה בסופו של דבר, אולם הסעיפים המגדירים את מתחמי הקרקע יידונו בקבינט הדיור בשבוע הבא
לירן סהר | (15)

קבינט הדיור אישר היום את המתווה להקמת חברה ממשלתית שתפקידה יהיה לקדם בניית דיור להשכרה במסגרת פרויקט הדיור הלאומי. החברה שתוקם תהיה בבעלות ממשלתית מלאה, והיא תהווה זרוע ביצוע של הממשלה לצורך קידום, תכנון וביצוע פרויקטים לדיור להשכרה.

מטרותיה העיקריות של החברה תהיינה: איתור מתחמי קרקע פוטנציאלים לפיתוח, קידום תכנון סטטוטורי במתחמים, ביצוע הסדרי קניין ופדיון קרקע, ניהול הפיתוח לרבות בקרה על גופי הפיתוח, ניהול שיווק המתחמים במכרזים במסגרת דיור להשכרה והפעלת מנגנוני פיקוח ובקרה על הזוכים במכרזים. תקציב החברה לתפעול שוטף יעמוד על כ-8 מיליון שקל ויוקצו לה כ-20 מיליון שקל בשנה לצורך קידום תכנון הפרויקטים במשך השנתיים הראשונות לפעילותה.

אולם השר עמיר פרץ התנגד להקמת 150 אלף יחידות הדיור להשכרה בשולי הערים ודרש שיוקמו במרכזן כדי לצמצם את הפגיעה בשטחים פתוחים ולחדש את פנים הערים. לדבריו, "אחת המטרות המרכזיות בכל תוכניות פיתוח ושיווק היא לתת עדיפות להתחדשות עירונית על פני בנייה בשטחים פתוחים חדשים. בצוות 90 ימים תנתן עדיפות להתחדשות עירונית בשטחים קיימים במרכזי ערים ולא בשטחים פתוחים חדשים בשולי הערים ומחוצה להן. על פי הנוסח הקיים בקדנציה הנוכחית לא תצא דירה אחת להשכרה. יש לקדם תכנון קיים ופרויקטים שכבר תוכננו ולא רק תכנון חדש".

הקמת החברה הממשלתית אושרה לבסוף, אך ללא הסעיפים המגדירים את מתחמי הקרקע שבהם תוכל לפעול יידונו בקבינט הדיור בשבוע הבא. אורי אריאל, למרות שתמך פומבית בהקמת החברה הממשלתית, נמנע מהצבעה ופרץ הצביע נגד ההחלטה. אריאל אמר עם סיום הישיבה כי "היו הבנות ומה שקורה כאן לא הוסכם בהסכם הגנ'טלמני בין הצדדים."

דירקטוריון החברה יורכב מעובדי מדינה השייכים למשרדים הרלוונטיים (אוצר, שיכון, פנים ורשות מקרקעי ישראל) ומנציגי ציבור בעלי הכשרה בתחום ההנדסה ותכנון ערים.

נזכיר כי קבינט הדיור אישר את הצעת ההחלטה בדבר "הסכמי הגג" עם הרשויות המקומיות. על פי ההצעה, יוטל על מנהל הכללי של משרד השיכון ומנהל רמ"י בהסכמה עם הממונה על התקציבים במשרד האוצר לגבש ולהביא לאישור מועצת מקרקעי ישראל הסכמים עם רשויות מקומיות לפיתוח קרקעות לבנייה למגורים בשטחן במסלולי שיווק שונים.

מטרת ההסכמים היא הגדלת היקפי השיווקים האפקטיביים ברשויות בהן מצוי מלאי תכנוני של בנייה למגורים מעל 5000 יחידות דיור על ידי טיפול בחסמי פיתוח. במסגרת ההסכמים יינתן מענה לכל הצעדים אותם יש לסיים ולבצע לפני ובמקביל לשיווקי הקרקע, זאת על מנת להסיר חסמים הקשורים לתחבורה, מוסדות חינוך, ביוב ועוד, אשר במצב הנוכחי מונעים שיווקים.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

שר האוצר, יאיר לפיד, ציין כי "אישרנו היום שתי החלטות משמעותיות ביותר שיסייעו בטיפול במחירי הדיור הגבוהים. החברה הממשלתית שתוקם תקדם פרויקטים בתחום הדיור להשכרה ותרכז תחתיה את הטיפול בכל שלבי הבנייה החל מאיתור המתחמים ועד לבנייה בפועל ופיקוח על הזוכים במכרזים. בנוסף, אישרנו היום את גיבושם של 'הסכמי גג' מול הרשויות המקומיות, מהלך שיאיץ את בנייתן של אלפי יחידות דיור באזורי הביקוש ובפריפריה ויסייע בהסרת חסמים שעיכבו עד היום פרויקטים רבים".

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    דיור הוגן ותחבורה ציבורית טובה, אלה הם אבני הכלכלה. (ל"ת)
    יונה 11/10/2013 15:35
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    ערן 01/10/2013 09:15
    הגב לתגובה זו
    יאיר לפיד היקר, אני מאמין בכל ליבי שהגעת לשירות הציבורי עם כוונות טובות, הבעיה שזה לא מספיק. אנחנו מחכים לירידת המחירים כבר חצי עשור. גם אם הייתם מתחילים לטפל בבעיה היום, יקח עוד שנים עד שהמחירים ירדו. בנתיים מה שקורה עם האנשים, המשפחות, אינו סביר. מכיוון שחיפה וב"ש כבר אינן אופציות (גם שם יקר ובשכלול עלויות הנסיעה- יקר מאוד) אנשים בחוסר ברירה, נאלצים לחפש ארץ אחרת לגור בה. זה לא בסדר! אתה וחבריך חייבים להתחיל לעבוד. אם אינכם יודעים מה לעשות, אנה פנו את מקומכם לאנשים מוכשרים יותר. ,
  • 11.
    מבקר המדינה 30/09/2013 13:13
    הגב לתגובה זו
    www.mevaker.gov.il/
  • 10.
    כה לחי לאריאל ופרץ..חשפו את גאותו .ואת השחיתות במערומיה (ל"ת)
    יהיר וגאותן 30/09/2013 05:33
    הגב לתגובה זו
  • דודו 30/09/2013 08:21
    הגב לתגובה זו
    2 לוזרים ואחד שאינו מבין
  • 9.
    מאוחר מדי- אנחנו לא רוצים לחיות יותר בישראל (ל"ת)
    רן 30/09/2013 04:00
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    בדיחה: שר אוצר עיתונאי וסגנו שוטר... (ל"ת)
    אחד 30/09/2013 02:45
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    לממשלת הלוזרים 29/09/2013 22:18
    הגב לתגובה זו
    אל תבנו תחלקו כרטיסים חינם לאלה שרוצים לעזוב יתפנו לכם המון דירות. ממשלת שקרנים ועבודה בעיניים יש פה הכל שילוב של קומוניזים נוסח שלי וגם לפיד שהורסים ומצד שני סגידה לעשירים והנצחת העוני. ממשלה מלאה רשעים . בא לי להקיא
  • 6.
    RealRecheck 29/09/2013 14:41
    הגב לתגובה זו
    במקום ניתוח לב, לפיד מציע לנו פלסתר ! הגיע הזמן להתנתק מהספינים של הפוליטיקאים והבטחות השווא שלהם. אל תתנו להם להמשיך ולהשלות אתכם. קחו את עתידכם הכלכלי בידיים ותעברו לפלטפורמה מהפכנית, שמאפשרת לכל אחד לנצל הזדמנויות לשיפור מצבו הכלכלי. התחום הראשון בו אומני כריית המידע שלנו בחרו להתמקד הוא פיתוח דרך חדשנית לרכישת נדל"ן למגורים בארה"ב. אנחנו: לא מתווכי נדל"ן, לא קונים ולא מוכרים נכסי נדל"ן וגם לא מקבלים עמלה מגורמים המעורבים ברכישה ובמכירה של נכסי נדל"ן. ראו אותנו בגוגל.
  • 5.
    נכה צ בוגר עד20אחוז 29/09/2013 11:05
    הגב לתגובה זו
    הופקרנו ונגזלנו על ידי פרזיטים מושחתים!!!
  • 4.
    נוחי 29/09/2013 10:08
    הגב לתגובה זו
    יאיר אתה בלוף גדול ....
  • 3.
    דב 29/09/2013 10:05
    הגב לתגובה זו
    בקרוב עליה דרסטית במחירי הדיור. זה מה שרציתם ואכן קיבלתם.
  • 2.
    מאוכזב לפיד 29/09/2013 09:37
    הגב לתגובה זו
    עליכם פעם אחת הצליח לו
  • 1.
    דוד הבנאי 29/09/2013 09:30
    הגב לתגובה זו
    לפיד רוצה להרשים ולהראות שהוא עשה משהוא שונה אני לא מבין האים אין מספיק חברות משכנות במדינה הזו יש לאפשר להם לבנות ולהשכיר דירות כפי שהחברה הזו מעוניינת לעשות חברות כגון עמידר עמיגור פרזות חלמיש כל החברות הממשלתיות לא די שיש בהם אבטלה סמויה הוא מעוניין להקים עוד חברה משרות על חשבון הציבור. מי שישלם זה אנחנו שלא נבין למה הכל עולה עד מתי ההפקרות ?
  • עבודה בעיניים 29/09/2013 22:16
    הגב לתגובה זו
    לנצח יגורו בשכירות . אין עתיד עם יש עתיד. האיש מנותק מעצמו . מי נפל בפח והצביע לו? בושה בושה בושה. ואיפה ראש הממשלה עוד מנותק שחי במטוס במיטה מעופפת. חבורה של לוזרים
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.