סערת נתוני הגלישה בסלולר: ביקורת על mako, ולמה רק 4 אפליקציות פורסמו?
מאז יום חמישי סוערות הרוחות בקרב אתרי התוכן בישראל
אוכלוסיית גולשי המובייל בישראל עומדת על כ-2.7 מיליון איש שונים, שגולשים באתרים מותאמי מובייל ובאפליקציות, לפחות אחת לחודש. הוועדה למדרוג באינטרנט פרסמה ביום חמישי לראשונה את נתוני הגלישה במובייל: בין היתר פרסמה שמות של 9 מתוך 13 אתרים מותאמי מובייל, ורק 4 אפליקציות (שתיים מהן של mako) מתוך 29. הסיבה: לכל אתר עומדת הזכות לסרב לפרסום הנתונים למשך 3 חודשים.
בקטגוריית האפליקציות הובילה זו ynet עם 725 אלף גולשים שונים, מול אפליקציית mako-tv עם 378 אלף גולשים ואפליקציית mako.co.il עם 297 אלף. הרביעית הייתה 'ספורט5' עם 202 אלף גולשים.
נתוני הגלישה באפליקציות (מקור: הוועדה למדרוג באינטרנט)
נתוני הגלישה באתרים המותאמים (מקור: הוועדה למדרוג באינטרנט)
ב-mako החליטו לחבר את הנתונים של 2 האפליקציות שלהם, ועליהם להוסיף את נתוני הגלישה באתר המותאם - שם מספר הגולשים באתר של קשת עמד על 885 אלף. בסך הכל - כך טענו ב'קשת' - מספר הגולשים עמד על 1.56 מיליון איש, גבוה מזה של ynet עם 1.522.
- פונקציה חדשה ב-mako: גרי ויתקין מונה לסמנכ"ל תפעול ראשי
- בכיר בקבוצת קשת עומר ניצני פורש לאחר 22 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה הבעייתיות בחישוב זה? ב-mako פרסמו את הנתונים as is, מבלי להתחשב בחפיפות בין גולשים באפליקציות השונות ובאתר המותאם. ל-ynet יש למשל אפליקציה אחת, אבל שם היא הובילה בענק על פני 2 האפליקציות של mako גם יחד, עם 725 אלף גולשים. מאידך, וואלה הוביל על פני mako באתרים מותאמי המובייל, אבל ביקש לא לפרסם בשלב זה את נתוני הגלישה שלו באפליקציה.
המהלך המטעה של mako, והזעם אצל הקולגות
בעקבות מודעת הפרסומת של mako בגלובס בחמישי בערב, הוציא מנכ"ל הוועדה למדרוג, גל תורג'מן הודעה בה כתב כי "הוועדה אינה מאשרת את הקביעה בחלק מהפרסומים לגבי המובילות של אתר כזה או אחר בגלישה ממכשירים ניידים". התלונות כלפי המהלך החלו להתגבר ובכירים באתרים החברים בוועדה איימו בשיחות עם תורג'מן כי הם עשויים לפרוש מהוועדה אם זו לא תפעל נגד mako.
המודעה של mako בעיתון TheMarker (סריקה)
תורג'מן שלח בסוף השבוע מכתב ארוך לכלל האתרים בו תקף את המהלך של mako: "לצערי, במקום לחגוג את ולנצל את המומנטום של פרסום נתוני המובייל לצד העלייה היפה מאוד בנתוני הוודיאו של כלל האתרים, עסקתי במה שברק (ברק קלמנוביץ' מ-ynet, א"כ) כינה ובצדק - פארסה... אתמול בלילה והבוקר קיימתי שיחות ארוכות עם mako בסיכומם התחייבה לעצור את המשך קמפיין המודעות המתוכנן וכן לשנות את נוסח המודעה שירדה לדפוס ואמורה להתפרסם ב-TheMarker ביום ראשון".
- הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
לדבריו, "אין מחלוקת על כך ש-mako פעל בניגוד לכללי הוועדה, העובדות הן שעד כה פורסמה מודעה אחת בגלובס אתמול בערב (יום חמישי, א"כ) וכאמור ישנה התחייבות מצד מאקו לשינוי נוסח המודעה הקרובה ב-TheMarker כך שתעמוד בכללי הוועדה... לעניין הטיפול בהפרה מטעם mako בפרסום המודעה היחידה עד כה בגלובס, אני מותיר את שיקול הדעת וההחלטה בנושא בידי הוועד המנהל כמתחייב בתקנון. בסופו של יום הוועדה הוקמה על ידיכם ואתם אלו האמורים למצוא את הדרך להתקיים יחד".
אגב, אין זו הפעם הראשונה בה מפרסם mako נתונים שהדעות לגביהן מוטלות בספק. ב-16 ביוני עלה באתר באנר בו צוין כי mako נהנה ממיליון גולשים ביום, בעוד שעל פי נתונים רשמיים מספר הגולשים היומי באתר עמד על כ-320 אלף. "גם אז התפלק להם נתון לא מדויק במיוחד", עקצו גורמים בתעשייה את אותו פרסום.
ולמה רק 4 מתוך 29 אפליקציות פורסמו?
ביקורת קשה הוטחה בקרב גורמים שונים, הן באתרים שביקשו כי נתוני הגלישה באפליקציות שלהן לא יפורסמו, והן בוועדה למדרוג שהחליטה לפרסם את הנתונים למרות שהם חלקיים ביותר וגורמים לדיסאינפורמציה.
וואלה הוא אחד האתרים שספג את הביקורת הקשה ביותר. שמו של האתר - שמוביל באופן תדיר בשנים האחרונות את טבלת האתרים הישראלים הפופולאריים (
"אתה רק יכול להעלות על הדעת למה הם פתאום לא מופיעים", אמר גורם המכיר את הפרטים. "כשנוח להם, השם שלהם יופיע, וכשלא - אז הם נעלמים".
אבל הביקורת לא נעצרה בוואלה ובחברותיה. הוועדה למדרוג ספגה בעצמה ביקורת על כך שבחרה לפרסום את הנתונים החלקיים. ביום חמישי עוד עמדו בכיריה מאחורי ההחלטה השנויה במחלוקת, אולם עם חלוף השעות, גם בוועדה הבינו כי טעו. "לגבי הביקורת שהושמעה היום מחלקכם על כך שאפשרתי לחלק מהאתרים לפרסם נתונים חלקיים במובייל", כתב המנכ"ל תורג'מן, "בדיעבד - מדובר בהחלטה שגויה. השיקולים שהדריכו אותי בזמן קבלת ההחלטה היו לצאת עם פרסום של מספר אתרים גדול ככל האפשר. החל מהחודש הבא יפורסמו רק אתרים שיסכימו לפרסום כלל נתוניהם באתר המותאם ובאפליקציות".
גורם בוואלה: "לוקח זמן לעדכן את הקוד"
גורם בוואלה זועם על הטענות: "הרי מאפשרים לכל האתרים 3 חודשים עד לפרסום המוחלט של הנתונים, מדובר על פרק זמן של הערכות ובדיקות, אז מה הטענה הזאת כלפינו? לוואלה יש עשרות גרסאות של אפליקציות, VOD, האתר, גרסאות שונות של סמארטפונים, והליך הטמעת הקוד של גימיוז (החברה שאחראית על מדידת האתרים א"כ) התחיל מאוחר, ולוקח זמן עד שהגולשים מעדכנים את הגרסה לזאת עם הקוד של גימיוז. פשוט היה פער גדול בין הנתונים שלנו לבין הנתונים של הוועדה, פער שיצמצם".
גם בוואלה עולה ביקורת על החלטת הוועדה לפרסם את הנתונים החלקיים. לדברי אותו גורם, "וואלה ביקש מהוועדה להמתין עם הפרסום עד לסוף השנה, אז יוכלו כל האתרים להתארגן, אבל היו גורמים שיבקשו לפרסם את הנתונים כמה שיותר מהר, למשל mako, שרצה להתפאר בנתוני הגלישה במובייל עם העונה של 'האח הגדול', מה שדווקא לא תרם לו יותר מדי".
mako: "המהפך קשה לראשי וואלה"
ולמטבע יש גם צד אחר. למרות מכתבו של תורג'מן, ב-mako ממשיכים עמוד מאחורי בסיס טענותיהם כפי שהוצגו במודעות הפרסומת. "עם פרסום נתוני המובייל, האמת יוצאת לאור", נמסר לאייס. "mako מוביל על וואלה באפליקציות, על ynet באתר המותאם ובסך הגלישה במובייל הוא האתר המוביל. מובן שהמהפך קשה לראשי וואלה והם מנסים לקעקע אותו תוך ניצול שליטתם בוועדת המדרוג".
- 3.מיכאל 19/08/2013 10:12הגב לתגובה זומילא אתם ממציאים לעצמכם נתונים... אבל לפרסם אותם ולעשות לעצמכם נזק? לא חבל? תלמדו לעבוד!
- 2.פתאום יש אתרים טובים ממנו בהרבה (ל"ת)וואלה בפאניקה 18/08/2013 20:18הגב לתגובה זו
- 1.תפו תפו תפו תפוזינה 18/08/2013 17:33הגב לתגובה זובפורומים בסלולר... ממוקדי מטרה! מפולחים! מחפשים תשובה!
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
