למרות שנת שיא באורבוטק: החברה מפספסת את הצפי בשוק וחוזה ש-2012 תהיה חלשה יותר

מכירות השנה הגיעו לשיא של 565 מיליון דולר אך ב-2012 צפויות לרדת ל-500 מ' ד'. הרווח מניה ברבעון הרביעי הסתכם ב-15 סנט למניה לעומת צפי השוק ל-29 סנט למניה
יעל גרונטמן |

חברת אורבוטק פירסמה היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט את דוחותיה לסיום הרבעון הרביעי ולשנת 2011 כולה. מהדוח הרבעוני עולה כי החברה פיספסה את ציפיות השוק כשדיווחה על רווח (Non Gaap) של 15 סנט למניה לעומת ציפיותיהם של 7 אנליסטים בשוק כי החברה תדווח על רווח של 29 סנט למניה.

גם בשורה העליונה פיספסה החברה את התחזיות כשדיווח על הכנסות של 133.3 מיליון דולר ברבעון הרביעי לעומת צפי כי הכנסותיה יסתכמו ב-138 מיליון דולר.

למרות הרבעון החלש יחסית בסוף שנת 2011, היתה זו שנת שיא לחברה כאשר הכנסותיה הגיעו לשיא של 565.3 מיליון דולר ורווחיה בארבעת הרבעונים עלו ב-38.7% ל-47.3 מיליון דולר. נציין כי הרווח הנקי בשנת 2011 כלל הפחתה של 6.7 מיליון דולר בגין מלאי עודף של רכיבים עבור חלק ממוצרי החברה בתחום ה-FPD הנובע מהמשבר הנוכחי בתעשייה זו.

נציין כי אורבוטק סיימה את הרבעון האחרון של השנה עם מזומנים ושווי מזומנים בקופה שגדל ב-2.6% לעומת הרבעון הקודם לכ-296.5 מיליון דולר, כשמנגד חוב החברה בסוף השנה הצטמצם ב-7.6% לעומת הרבעון השלישי ועמד על כ-96 מיליון דולר.

אורבוטק גם פירסמה את תחזיותיה לשנת 2012 ומהן עולה כי החברה לא מצפה לחזור על השיא שהשיגה במכירות בשנה החולפת. עתה היא מצפה כי הכנסותיה צפויות להסתכם ב-500 מיליון דולר. צפי לרווח הנקי למניה (non gaap) צפוי להסתכם ב-60-65 מיליון דולר שהם 1.4-1.5 דלר למניה, ירידה ביחס לשנת 2011 שאותה סיימה החברה עם רווח נקי של 62.2 מיליון דולר או 1.52 דולר למניה.

רני כהן, נשיא ומנכ"ל אורבוטק, אמר היום: "אנו גאים לדווח על הכנסות שיא בשנת 2011, כמו גם תזרים מזומנים גבוה וגידול ברווח הנקי. במהלך השנה, חווינו צמיחה בביקושים למכשירים מתוחכמים כגון סמארטפונים, טאבלטים ומכשירים ניידים נוספים. מגמה זו סייעה לנו להשיג גידול של כ-30% בעסקי ה-PCB, כולל תחום מסכי מגע וייצור רכיבים אלקטרוניים נוספים רבים אשר נוספו לכלל השוק שאנו פועלים בו, צמיחה המאשרת את הובלתנו בתעשייה. אורבוטק נכנסה לשנת 2012 עם פורטפוליו של מוצרים יוצא דופן בחוזקו ובגיוון שלו, ואנו מאמינים כי אנו נמצאים בעמדה טובה שתאפשר לנו לנצל את המשך הצמיחה בתעשיות הללו, שבהן הציוד שלנו הינו מרכיב חיוני ולעיתים הכרחי עבור היצרנים. יחד עם זאת, ההשקעות ההוניות בענף ה-FPD מצויות בעיצומה של האטה משמעותית. למרות זאת, אנו מאמינים כי בתחום זה יחול שיפור במחצית השנייה של 2012, ובהתאם לכך נקטנו מספר צעדים על מנת להתאים התשתית שלנו למגמה זו, שמשמעותם הוצאה חד פעמית של כ-2 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2012. לסיכום, אנו מצפים להתאוששות כללית בתעשיית ה-FPD במחצית 2012 ולהמשך הצמיחה בפעילות הייצור בתחום ה-PCB ורכיבים אלקטרוניים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.


מאנדיי מנכליםמאנדיי מנכלים

מאנדיי צונחת ב-19% - התחזית להמשך חלשה

החברה עמדה ביעדי הרבעון, אבל סיפקה תחזית נמוכה לרבעון הבא; החשש הגדול של מאנדיי וחברות התוכנה - ה-AI מחליף את המוצר שלהם בהשקעה מאוד נמוכה

רן קידר |

מאנדיי monday.com 4.73%  דיווחה על הכנסות של 316.9 מיליון דולר ברבעון השלישי, גידול של 26% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ומעל הציפיות שעמדו על 312.5 מיליון דולר. גם הרווח למניה שעמד על 1.16 דולר למניה היה חזק מהתחזיות של הקונסנזוס שעמדו על כ-0.9 דולר למניה ובכל זאת - המניה מאבדת כעת 19%. הסיב ההיא התחזית קדימה. התחזית היא ל-328 מיליון עד 330 מיליון דולר, בעוד שהאנליסטים ציפו לכ-333 מיליון דולר.  הצמיחה היא חזות הכל בוול סטריט, וכל פיפס חשוב. עם זאת, צריך להסתכל על התמונה המלאה - אחרי הירידה בטרום, מאנדיי נסחרת במכפיל רווח של 33-34, וזאת פעם ראשונה שהיא מגיעה לרמת מכפילים יחסית נורמלית, כשעד כה המכפיל שלה היה 50-60 וצפונה.

כלומר, אולי בהדרגה החברה מצמצמת צמיחה והופכת לחברת ערך שמרוויחה ונסחרת בתמחור ערך שהוא בהגדרה נמוך יותר. אך השאלה הבאמת חשובה בקשר למאנדיי היא איך ה-AI משפיע עליה? חברות התוכנה סובלות מהסרת חסמי הכניסה של מתחרות. אפשר להרים בזכות ה-AI מערכות מתחרות בעלויות נמוכות דרמטיות. התוכנה היא כבר לא הסיפור הגדול, וזה אומר שהתחרות עשויה לגדול ושחברה בלי ייחודיות תתקשה להתחרות.

מאנדיי עם תפעול רחב, מוצר ומותג חזקים ויכולת שיווק ומכירה, ועדיין, האיום של ה-AI מאיים מאוד ולא רק עליה - על כל חברות התוכנה שרובן מאבדות ערך בוול סטריט בחודשים האחרונים בניגוד למגמה הכללית. מאנדיי גם סובלת מכך שגוגל מעצימה את החיפוש הצ'אטי שלה במנוע חיפוש על חשבון התוצאות המקודמות והאורגניות. היא מפרסמת בסכומים גדולים כדי להגיע ללקוחות והיא ככל הנראה נאלצת לפרסם בסכומים  גדולים עוד יותר אחרי השינוי שעשתה גוגל. זה השפיע מאוד ברבעון הקודם, אז הנמיכה החברה תחזית קדימה וקרסה ב-30%, ונראה שזה נמשך.

  


"תוצאות הרבעון הזה משקפות את רמת הביצועים הגבוהה שלנו ואת היישום המוצלח של האסטרטגיה שלנו להמשיך ולהתרחב ללקוחות וארגונים גדולים יותר (upmarket motion) בשילוב עם הגדלת היצע המוצרים שלנו", אמרו המייסדים והמנכ"לים המשותפים של מאנדיי, רועי מן וערן זינמן. "אנחנו רואים ביקוש גובר מצד לקוחות גדולים יותר שמשתמשים במספר מוצרים במקביל כדי לייעל את תהליכי העבודה החשובים ביותר שלהם. היכולת שלנו לשלב חדשנות עם צמיחה מתמשכת מסייעת לנו להבטיח המשך הצלחה לטווח ארוך".

"ברבעון הנוכחי השגנו את הרווח התפעולי Non-GAAP הגבוה ביותר אי-פעם, מה שמדגיש את המיקוד שלנו בצמיחה יעילה ורווחית", אמר אלירן גלזר, סמנכ"ל הכספים של מאנדיי. "אנחנו ממשיכים להגדיל את הפעילות שלנו באופן אחראי, באמצעות איזון בין השקעה בחדשנות והרחבת אסטרטגיית ה- go-to-market שלנו לבין משמעת תפעולית חזקה. גישה זו מאפשרת לנו לשמור על הרווחיות שלנו במקביל לצמיחה יציבה וארוכת טווח".