הרכבת הקלה בי-ם - ברכה או קללה? "מחירי הדירות יעלו 15% תוך שנתיים"

רבים רואים ברכבת הקלה בירושלים פיל לבן הפוגע בעסקים במרכז העיר וגורם לפקקי ענק, אולם Bizportal מצא כי למרות חבלי הלידה הקשים, פרויקט התחבורה צפוי להוביל למהפכה בעיר
לירן סהר | (5)

תושבי ירושלים מתקשים להאמין כי הרכבת הקלה תועיל בהצלת מרכז העיר- העבודות האורכות כבר למעלה מ-4 שנים והפקקים האיומים גורמים לסבל מתמשך ועסקים רבים לאורך רחוב יפו נסגרו. אולם עם סיום העבודות ב- 15 באוגוסט, העיר עתידה לעבור תמורות רבות שלדברי מומחי נדל"ן עימם שוחחנו יובילו לעליית מחירי הדירות.

"הרכבת הקלה תשפר הביקושים לנדל"ן בכל הרחובות הסמוכים לתוואי הרכבת", כך קובעים נתוני לשכת שמאי המקרקעין". לדברי ארז כהן, יו"ר הלשכה, ניסיון העבר מלמד כי בכל המטרופולינים הגדולים בעולם תרמו הרכבת הקלה או הרכבת התחתית באופן משמעותי לרמות הביקושים באותם אזורים שהיו ממוקמים בממשק לצירי הנסיעה של הרכבת, ובראש וראשונה במרחק הליכה של עד 5-10 דקות מהתחנה הקרובה. זה נכון לגבי ניו יורק, לונדון, פאריז, ברלין, ברצלונה, מילאנו, רומא ועוד. "כפועל יוצא יהנו גם האזורים במעגל השני לתוואי הרכבת מביקושים עולים ולהערכת כהן תורגש עליית מחירים בכל העיר של כ5-15% בשנתיים הקרובות".

כהן מדגיש כי קיימת בעייתיות באזורים מבונים הממוקמים בצמידות יתירה לרכבת, ועשויים לסבול ממטרדי רעש, אך מציין כי שכונות פריפריאליות הסובלות כיום מניתוק והעדר תחבורה זמינה מספקת למרכז העיר, ייהנו ללא ספק מהרכבת, עובדה שעשויה לשדרג הן את רמת הביקושים לאותן שכונות והן את רמת המחירים בכ- 5-10 אחוזים יותר. כנ"ל נדל"ן באזורים מבוקשים במרכז העיר דוגמת רחביה וטלביה, שיהיו קרובים יחסית לתחנות הרכבת, וגם בהם צפויים הביקושים לעלות, כמו גם רמות המחירים בכ- 8-12 אחוזים.

כהן מוסיף ואומר כי הרכבת הקלה הינה גורם נוסף במכלול גורמים העתיד להביא את עליות המחירים ובהם: עליות מחירים מתונות בירושלים ביחס לתל אביב ולערי גוש דן, מספר עולה של התחלות בנייה אך עדיין נמוך מהביקושים, שיפור מתוכנן בקו הרכבת המהירה לעיר, מציאות לא ברורה של הקפאת הבנייה ביו"ש ובמזרח העיר ועוד.

איציק לוי, מנכ"ל אמבסדור ירושלים, אומר כי השפעת הרכבת הקלה מורגשת גם בנדל"ן המסחרי. "מחירי שטחי המסחר על ציר הרכבת עלו עד כה ב- 20-30 אחוזים ואני חוזה עליה נוספת עם פתיחת הרכבת".

לוי מוסיף כי הרכבת הקלה תשנה גם את פילוח הרוכשים בפרויקטים החדשים בעיר במיוחד במרכז. "מרכז העיר יעבור שינוי מהותי והפרויקטים החדשים יזכו לקהל יעד חדש. עם פתיחת הרכבת הקלה צפויים לרדת עומסי התנועה במרכז והמקום יהפך לנגיש ושקט יותר וימשוך אליו אוכלוסיה של מצמצמי דיור, אנשים בגילאי 50 פלוס שרוצים לעבור מהבית הגדול לדירה קומפקטית, יוקרתית ונוחה במרכז העניינים".

נדב ליסובסקי, סמנכ"ל השיווק של ב.יאיר, מציין כי, פתיחת הרכבת הקלה בירושלים במהלך השנה אכן הגבירה את הביקושים הן בפרויקטים למגורים והן בפרויקטים למסחר. "הביקושים בקניון הפסגה, בפסגת זאב, הסמוך לתחנת הרכבת הקלה, עלו משמעותית, עם פתיחת הרכבת הקלה ישמש הקניון לא רק את תושבי האזור אלא את כל תושבי השכונות הצפוניות בירושלים".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    ארי 16/02/2011 14:00
    הגב לתגובה זו
    פשוט נעשתה עבודת תחקיר גרועה בכתבה
  • 4.
    חדש ישן - ירושלמי 15/02/2011 21:49
    הגב לתגובה זו
    יותר קרוב ל 15 מאשר ל4!!! כירושלמי ותיק אני זוכר איך התחילו את עבודות החפירה, החלפת התשתיות וסלילת הכבישים מסביב לרכבת באיזור שד' הרצל בירושלים כבר בשנת 2000!!! עשר שנים! כבר 10 שנים קודחים לנו במוח תרתי משמע! נראה איזו תוצאה תתקבל בסופו של דבר... רק שלא יבוא ראש עיר עוד חמישים שנה, ויגיד: " מה זה זה??, מה זאת הרכבת הזאת פה?!, יאלה פורוש! תעיף אותה, של מי היה הרעיון המטומטם הזה?"
  • 3.
    א. אופיר 15/02/2011 15:36
    הגב לתגובה זו
    רכבת תחתית אינה נוגסת בכבישים הקיימים. בערים הגדולות בישראל יש כבישים שנסללו לפני כ- 60 שנה ומעלה. הם מתאימים לצפיפות ולבניה שהייתה אז. על זה הוסיפו בניינים רבי קומות וגרמו לכך לצפיפות, פקקים ולחץ רב. כאשר הרכבת הקלה עוד לוקחת חלק מהכבישים אז הצפיפות נהיית רבה עוד יותר. זאת גם אחרי שלוקחים בחשבון שאחוז מסויים מהתושבים ישאירו את הרכב בבית ויבואו ברכבת. רכבת תחתית אפשר לפרוס בעיר באופן נרחב יותר בלי שזה יפריע לתנועה בכבישים.
  • 2.
    האם מי שגר ברחוב עצמו יקבל פיצוי על המטרד? (ל"ת)
    עדיפה תחתית ולא עילי 15/02/2011 14:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שבי 15/02/2011 14:25
    הגב לתגובה זו
    יש סיבה ספציפית למה אתם ממחזרים כתבה שפורסמה לפני כמה חודשים ?
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ
צילום: לע"מ/יוסי זמיר

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי

לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות 

מנדי הניג |

נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.   

ביצועי שיא למרות האתגרים

הנתונים החיוביים  בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.

המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.

למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.

סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.

הגירעון - נמוך מהצפוי