ניתוח דו"ח: הבנקים בארה"ב - מי מהם נתפס כפחות מסוכן?
המשבר הפיננסי בארה"ב הציב מספר אתגרים חדשים, שעל הבנקים הגדולים להתמודד עמם. על ההבדלים בדרכי ההתמודדות והסיכונים של הבנקים השונים, ניתן ללמוד מהדוחות הכספיים. שנה וארבעה חודשים חלפו מאז קרס ליהמן ברדרס. יחד עמו, מספר בנקים עמדו לפול, ורק בזכות סיוע ממשלתי הם ניצלו. בדוחות 2010 ניתן לראות כיצד הצליחו לשרוד, ואילו אתגרים עומדים בפניהם בתקופה הקרובה.
*מקור: עיבוד דוחות כספיים
הבדלים בחשיפה לני"ע מגובי משכנתאות למגורים
בשיא המשבר הפיננסי, רכש Bank of America את Countrywide ואת Merrill Lynch ואילו Wells Fargo רכש את Wachovia. המשותף לכל הרכישות הללו: חשיפה גבוהה לני"ע מגובי משכנתאות למגורים, חלקם הגדול בשוק הסאבפריים, נכסים רעילים שאינם מגובי סוכנויות ממשלתיות. ומדוע כדאי לרכוש בשיא המשבר כל כך הרבה נכסים רעילים? פשוט מאד, הרכישות הללו בכל זאת הצליחו להגדיל את נתח השוק של שני הבנקים הללו בתחום הקמעונאי. את הנכסים הרעילים הם מחקו, וקיבלו סיוע ממשלתי, שעזר להם להתאושש.
בסוף שנת 2010 הם נותרו עם מעט מאד ני"ע מגובי משכנתאות ממגזר הסאבפריים, וכנראה שהיקף המחיקות שלהם מעתה ילך ויפחת. אמנם איכות האשראי שלהם נמוכה משל המתחרים: שיעור האשראי שאינו נושא הכנסה וכן שיעור הנכסים הבעייתיים מסך האשראי גבוה יותר, והם נאלצים להפריש יותר לחובות מסופקים ולשמור עודפים גבוהים יותר לחובות הבעייתיים. אבל בעיות אלו הולכות ונעלמות ככל שמצבה הכלכלי של ארה"ב משתפר. את כספי הסיוע מתכנית ה Tarp הם כבר החזירו מזמן, וכעת נותר רק להרחיב את העסקים הקיימים...
צרות אחרות ל-Citigroup ול-JP Morgan
ל-Citigroup ול-JP Morgan חשיפה נמוכה באופן משמעותי מבעבר לניירות ערך מגובי נכסים. Citigroup היה בנק מסוכן, שבשיא המשבר החזיק נכסים רעילים בהיקף של כ 827 מיליארד דולר. הוא נאלץ למכור מניות בכורה לממשלת ארה"ב בתמורה להזרמת הון ולערבויות. כיום, לאחר מימושים ומחיקות, היקף הנכסים הרעילים מסתכם ב-359 מיליארד דולר.
הממשלה מימשה את אחזקתה בבנק לאחר שהתברר שסכנת הקריסה כבר לא מאיימת עליו. הסיפור של JPMorgan שונה: הוא היה אחד מהבנקים היציבים והשמרניים ערב המשבר, ובעת המשבר רכש את Bear Sterns בסיוע מממשלת ארה"ב וכך הציל את בית ההשקעות מגורל דומה לזה של ליהמן ברדרס.
חשיפתם של שני הבנקים, Citigroup ו JPMorgan, לשוק הני"ע מגובי המשכנתאות, נמוכה משל מתחריהם הגדולים, ובעקבות זאת רמות הסיכון שלהם נמוכות יותר ואיכות האשראי גבוהה יותר.
תביעות בנושא הליכי עיקול לא תקינים
זוהי אחת הבעיות שצצו לאחר המשבר והנהלות הבנקים הגדולים מן הסתם לא צפו אותה. לאורך ההידרדרות במצב המשכנתאות, הבנקים הגדולים בארה"ב הזדרזו לעקל את הנכסים, בהליכים לכאורה לא לגמרי תקינים.
ברוב המקרים, מדובר בנכסים המגבים ניירות ערך בהנפקת הבנק, אשר עלולים לגרום לו להפסד רב. כעת התאגדו כמה גופים ממשלתיים, בינהם הסוכנויות הפדראליות, וכן כמה משקיעים פרטיים, לתביעות ענק כנגד מספר בנקים. Bank of America, שהיה החשוף ביותר לתביעות, הגיע להסדר פשרה עם שתי הסוכנויות האמריקאיות, ושילם להן 2.8 מיליארד דולר. נראה הרבה, אבל זה פותר אותו מהליכים משפטיים אינסופיים ועלויות כבדות בהרבה. סביר להניח, שגם הבנקים האחרים, יעדיפו להגיע לפשרות מהירות, אך יקרות מסוג זה.
רפורמה פיננסית (חוקי Dodd-Frank)
ביולי 2010 העביר הסנאט האמריקאי את הרפורמה המבוססת על חוק Dodd-Frank, שנועדה לטפל בכשלים של המשבר הפיננסי. אחד הסעיפים המשמעותיים ביותר ברפורמה, עבור הבנקים הגדולים, היה הגבלת השימוש בנגזרים מעבר לדלפק. אותם נגזרים, שהביאו לבנקים את הרווחים הגבוהים בשנים שלפני המשבר, וכמעט גרמו למפלתם בעת התפוצצות הבועה. משקלם בהכנסותיהם עומד על כ-1.5%-2%, בתקופות של יציבות.
ל-Bank of America, חשיפה גבוהה יותר, של כ-4.7% מההכנסות. לזכותם של הבנקים האמריקאים יאמר, שכולם ביצעו שינוי בתמהיל ההשקעות שלהם בטרם עת, נוכח החוקים החדשים. יש לציין, בנוסף, שבזכות זאת, רמת הסיכונים של הבנקים פוחתת. נכון, גם הצפי לרווחים עתידיים יורד, אבל זה המחיר של הפחתת סיכונים...
האם השוק מפנים את ההבדלים בין הבנקים? מרווחי ה-CDSים של הבנקים הגדולים
אנו בוחנים את מרווחי ה-CDS אלו הם ני"ע המשלמים פיצוי כנגד חדלות פירעון של המנפיק. ככל שהם נסחרים במרווח גבוה יותר מעל אג"ח ממשלתי מקביל בארה"ב, השוק צופה שהסיכון לחדלות פירעון של המנפיק גדל. בגרף הבא, רואים כי המרווח של Citigroup היה הגבוה ביותר מבין הבנקים הללו בשנה שעברה, וכעת הוא נמוך משל Bank of America. כלומר, השוק אכן מפנים את הירידה ברמת הסיכונים שלו. המרווחים הנמוכים מבין הבנקים הנם של Wells Fargo ושל JPMorgan. בנושא Wells Fargo, השוק אינו מייחס סיכון גבוה לחשיפה לני"ע מגובי משכנתאות.
- 5.שמשון 27/01/2011 16:04הגב לתגובה זוחן חן על התשובה המעניינת
- 4.אורית 27/01/2011 07:11הגב לתגובה זוראשית, פאני מאיי הייתה אחת מהסוכנויות הפדראליות, לא בבעלות ממשלה אבל בגיבויה, והיא העניקה חלק גדול מהמשכנתאות בארה" ב. התמוטטות שלה הייתה ממוטטתאת כלכלת ארה" ב ולכן הממשלה השתלטה עליה, החליפה מנכ" ל ורכשה מניות בכורה. כעת, מצבה השתפר, והיא הייתה מגיעה לאיזון אילולא הייתה צריכה לשלם דיבידנד על אותן מניות בכורה. לאחרונה החל דיון האם לפתור אותה ואת פרדי מאק מחובה זאת, משום שאין הגיון בתשלום דיבידנד הממומן בכספי המסים. בנוסף, הרפורמה הפיננסית אינה נוגעת לפעילותן של שתי הסוכנויות הפדראליות ובינתיים שתיהן עדיין לא החזירו את החוב לממשלה ולמשלמי המסים.
- 3.שמשון 26/01/2011 16:47הגב לתגובה זוהאם תוכלי להעשיר אותנו במשהו לגבי פאני מיי . בנק למשכנתאות שבשבועיים האחרונים עלה מ-100% המתחתית שהגיע אליה !!! .
- 2.יוסי מזרחי 26/01/2011 15:50הגב לתגובה זוהבנקים במשבר האחרון ובכלל היתה שבכל פעם שחשבנו שגילינו את כל השלדים שבארון התגלו שלדים חדשים - בין עם זה בתחילה חשיפה מוגזמת למשכנתאות סאב פריים, נכנסים רעילים במאזניהן וכלה בתביעות אפשריות בגין העיקולים. שאלתי היא כזאת - האם לדעתך יכול להיות השלד הבא שבארון? מה יכול להיות המוקש הבא שיפגע או שיכול לפגוע בגופים הפיננסיים?
- אורית 27/01/2011 06:59הגב לתגובה זושלום יוסי, אכן כל פעם מתגלה מוקש חדש, אבל לדעתי הרגולציה כיום מאד מגבילה את הסיכונים שהבנקים יכולים ליטול, ולכן הבעיות שאנו נתקלים בהן הנן בעיקר בעיות מהעבר.
- 1.מנטליסט 26/01/2011 14:35הגב לתגובה זושלום אורית. כרגיל, כתבה מקצועית ועניינית. לדעתך, מדוע בכל זאת הספרד של וולס פארגו נמוך יותר? אילו הסברים יכולים להיות לכך? יכול להיות שיש לו פחות סב פריים? תודה.
- אורית 26/01/2011 15:12הגב לתגובה זותודה, ושאלה באמת טובה. לדעתי זה שילוב של גודלו של וולס פארגו לעומת סיטי וכן התפיסה כי הוא יצא מהמשבר מחוזק, לעומת סיטי שנחלץ בזכות סיוע רב...
- אורית 26/01/2011 14:49הגב לתגובה זושלום ותודה. באמת שאלה טובה. לדעתי יש לכך כמה הסברים אפשריים: 1. ככל שהבנק גדול יותר הסיכוי לחדלות פרעון נתפס כנמוך, וולס פארגו גדול מסיטי. 2. וולס פארגו נתפס כבנק שנכנס למשבר במצב טוב מאחרים וניצל אותו כדי להתרחב. הרכישה של wachovia מתגלה כמוצלחת, למרות היקף הנכסים הרעילים. לעומתו, סיטי, כזכור, נזקק לסיוע מאסיבי יותר ושרד בקושי...3. יכול להיות באמת שיש לו פחות סאב פריים.

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי
לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות
נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.
ביצועי שיא למרות האתגרים
הנתונים החיוביים בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.
המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.
למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.
- הטבה לעידוד העלייה: אפס אחוז מס לעולים חדשים
- הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.
