יש קשר קריטי בין אסון האוטובוס בכרמל לפנסיה שלכם - תבדקו
בשבוע האחרון ובעקבות האסון של אוטובוס צוערי השב"ס נחשפנו בעיתונות למושג התשואה הדמוגרפית והשפעתו על עמיתי קרנות הפנסיה. כדי להבין את המשמעות של מושג זה חשוב להבין את דרך פעולת קרנות הפנסיה וכיצד הן פועלות. חשוב להבין את עקרון ההדדיות השולט בקרן פנסיה בניגוד לפוליסות הביטוח, לפיו מי שמבטח את העמיתים בקרנות הפנסיה הם העמיתים עצמם!
כן, קצת קשה להבין את המשמעות הזו אך קרנות הפנסיה בנויות במנגנון של ערבות הדדית. ניקח לדוגמא תביעה של עמית שמוערכת ב-1 מיליון ש"ח , ואין מדובר על סכומים שאינם מיצגים, ונניח כי באותה קרן קיימת צבירה של נכסים של 100 מיליון ש"ח , באותו חודש יספגו עמיתי הקרן "תשואה שלילית" בנכסיהם של 1%.
ענין התשואה הדמוגרפית עלה שוב לדיון במלוא עוצמתו באסון הכרמל. חלק גדול מחללי אוטובוס השב"ס בוטחו בקרן הפנסיה מבטחים. מבטחים העריכה את תביעות השארים בעקבות האסון בכ-30 מיליון ש"ח. ננסה לתרגם את המשמעות של התביעה, מה היה קורה אם הביטוח היה בקרן אחרת וכיצד מתמודדות הקרנות הקטנות עם הסיכונים.
מבטחים היא קרן הפנסיה הגדולה ביותר והיקף נכסיה נאמד בכ-33 מיליארד ש"ח. היקף פגיעה של 30 מיליון ש"ח יגרום לפגיעה לא מהותית בעמיתי הקרן של כ-0.1% בלבד.
אבל בוא ונניח כי במקום במבטחים חללי השבס היו מבוטחים בקרן פנסיה אחרת שהיקף נכסיה הינו מיליארד ש"ח בלבד. במקרה כזה היו עמיתי הקרן סופגים פגיעה משמעותית של 3% בגין האסון!
מסקנה ראשונה: כאשר בוחרים קרן פנסיה פרט לענין דמי הניהול והתשואה חשוב לבדוק את היקף נכסי הקרן.
נמשיך עם הבדיקות שלנו , ונחזור לאסון אחר אשר פקד את ארצנו. בשנת 2006 במהלך מלחמת לבנון השניה פגע טיל במוסך הרכבת בחיפה. כתוצאה מהפגיעה נהרגו 8 עובדי רכבת ישראל.
חלק מאותם עובדים היו מבוטחים בקרן הפנסיה של הפניקס, קרן הפנסיה היתה אז בתחילת דרכה והיקף נכסיה לא היה גדול. יותר מכך, עובדי הרכבת עברו לקרן הפנסיה של הפניקס רק כחודשיים לפני האסון. בהתאם למה שהוסבר קודם לכן ברור הוא כי עמיתי הקרן היו אמורים לספוג את הפגיעה דרך תשואה שלילית על הנכסים.
אך הפניקס בהיותה קרן קטנה היתה מודעת להשלכות שיכול ויהיו במקרה של תביעה על העמיתים ורכשה מבעוד מועד ביטוח משנה. משמעות ביטוח המשנה באופן כללי הוא שחלק מהסיכון מופנה מעמיתי הקרן לעברו של גוף מבטח, שבדרך הינו גוף בינלאומי אשר תמורת פרמיה מוכן לבטח את הסיכון.
כתוצאה ממהלך זה אכן הפגיעה בעמיתי הקרן היתה קטנה.
מסקנה שניה: כאשר בוחרים קרן פנסיה חשוב לברר האם יש לה ביטוח משנה ואם כן מאיזה סוג ובאילו תנאים. עוד חשוב לדעת מי משלם בעבור ביטוח המשנה האם הקרן עצמה, דהיינו העמיתים או החברה המנהלת (ואז הפרמיה איננה ע"ח העמיתים)
מהצגת המקרים עולה כי חשיבות ביטוח המשנה עולה ככל שהיקף הנכסים בקרן הוא נמוך יותר. אבל מה החשיבות לביטוח משנה בקרן פנסיה גדולה?
בדוגמא הקודמת שנתנו אכן ראינו כי השפעת התביעות הצפויות על עמיתי מבטחים הינה נמוכה. אבל הבעיה בקרנות הגדולות היא שנמצא שלקרנות אלו מצטרפות קבוצות מאורגנות. המשמעות היא שבניגוד לפיזור הנורמלי של האוכלוסיה , החשיפה למפגעים מרוכזים של קבוצות , כמו בשני האסונות שהזכרנו ואף יותר, היא גדולה יותר בקרן גדולה. מכאן עולה כי במקרים של פגיעה רב ממדית גם אוכלוסיות קרנות אלו חשופים. יחד עם זאת מובן כי היקף הסיכון של העמיתים בקרנות הגדולות שונה מהיקף הסיכון של עמיתי הקרנות הקטנות ועל כן גם סוג ביטוח המשנה של הקרנות הגדולות צריך להיות שונה ולבטח מקרי קטסטרופה.
מסקנה שלישית: גם בקרן פנסיה גדולה יש חשיבות לביטוח משנה המבטח מקרי קטסטרופות
לסיכום:
קרנות הפנסיה הינן קרנות ביטוח הדדי. המשמעות היא כי פגיעה של עמית בקרן משפיעה על כל יתר עמיתי הקרן. על כן כאשר בוחרים קרן פנסיה חשוב לשים לב גם להיקף נכסיה, הרכב האוכלוסיה וקיומו של ביטוח משנה לעמיתי הקרן.
להלן טבלה המציגה את היקף הפגיעה בעמיתים בגין תביעה בהיקף של 30 מיליון ש"ח בהעדר ביטוח משנה
* הערה: בקרנות קטנות קיימת חובת רכישת ביטוח משנה מכוח הוראות הממונה
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם
תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים
במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות.
החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים.
יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים.
שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס.
- טלפון של חשוד יישאר בידי החוקרים לעוד 180 יום
- החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה
עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר
מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר
האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום
החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.
סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם
בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות
שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים
נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים. ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות
אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי
שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת
פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.
