חזר אל מתחת ל-1,300 נק': מדד המעו"ף איבד 0.5%, חברה לישראל צנחה 3.8%
מדד המעו"ף חזר היום אל מתחת לרף 1,300 הנקודות לאחר יום של ירידות שערים בהשפעת לחצי החוב ביבשת אירופה, שעלו שוב לכותרות. אחרי יוון ואירלנד, היום הייתה זו ספרד שנמצאת על הכוונת לאחר שסוכנות מודי'ס הודיעה כי היא בוחנת להפחית את דירוג החוב של המדינה. הודעה זו הביאה ללחץ בבורסות אירופה והכבידה על החוזים העתידיים בוול סטריט.
עם סגירת המסחר, מדד המעו"ף איבד 0.53% לרמה של 1,297 נקודות, מדד ת"א 75 השיל 0.37% ומניות הבנקים ירדו בממוצע 0.3%. מחזור המסחר בבורסה הסתכם היום ב-1.786 מיליון שקל.
בשוק המניות בלטה היום לשלילה מניית חברה לישראל בירידה של 3.8% במחזור השני במסחר ברקע להפצת המניות. מניית טבע איבדה 2.5% ורציו יהש צנחה ב-4% לאחר זינוק של 7% אתמול. מימושים של 7% נרשמו במניית מג'יק ברקע למהלך העליות החד שרשמה בתקופה האחרונה.
היום לאחר סגירת המסחר יתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל. לאחר שרשם עלייה קלה של 0.3% באוקטובר, צופים הכלכלנים כי המדד לנובמבר יציג עלייה קלה בלבד, אם בכלל.
המסחר מסביב לעולם
עם סגירת המסחר בתל אביב, המדדים המובילים באירופה רשמו ירידות שערים, ברקע לבעיות החוב באירופה. מדד הפוטסי איבד 0.2% בלונדון, הקאק ירד 0.6% בפריז והדאקס איבד 0.5% בפרנקפורט. החוזים על המדדים בוול סטריט רשמו ירידה של כ-0.2% בסגירה.
לאחר הסתבכותן של אירלנד ויוון אשר קיבלו חבילת חילוץ מנופחת, נראה כי ספרד הינה הבאה בתור. הבוקר (ד') הודיעה סוכנות הדירוג 'מודיס' כי דירוג ה-Aa1 של ספרד עשוי להחתך בקרוב, עקב מצבה הכלכלי הרעוע של המדינה.
באסיה, המסחר התאפיין הבוקר בירידות שערים. מדד הניקיי ביפן ננעל ביציבות עם נטייה קלה לירידות, ההאנג סנג שבהונג קונג צנח קרוב ל-2%, הקוספי בדרום קוריאה עלה 0.42% והבורסה בשנחאי ירדה 0.54%.
אמש בוול סטריט, המדדים המובילים סגרו את יום המסחר בעליות מתונות. נתוני המאקרו סיפקו בתחילה רוח גבית, אולם חלק מהעליות נמחקו לאחר החלטת הריבית של ה'פד', שהותיר את שיעור הריבית בארה"ב ללא שינוי. בנוסף, הנגיד בן ברננקי הודיע כי תוכנית רכישות האג"ח תימשך כמתוכנן. בסגירת המסחר, מדד הדאו ג'ונס הוסיף 0.42%, מדד הנאסד"ק טיפס 0.11% ומדד ה-S&P 500 עלה 0.09%.
סקטור חיפושי הגז והנפט
אירועים רבים התרחשו היום בתחום הגז, מהתבטאות חריפה של ח"כ שלי יחימוביץ' כנגד יצחק תשובה ושותפויות הגז ועד איום בהתפטרות של נציגי משרד התשתיות בוועדת ששינסקי הבוחנת את מדיניות התמלוגים בענף.
במכתב ששיגרו היום נציגי מנכ"ל משרד התשתיות והממונה על ענייני הנפט, החברים בוועדת ששינסקי, איימו השניים לפרוש במידה והוועדה לא תתייחס לפיתוח שדה הגז 'תמר'.
במקביל ח"כ שלי יחימוביץ' תקפה את חברות ושותפויות חיפושי הנפט והגז והאשימה אותם בניהול "קמפיין אלים ומאיים". יחימוביץ' טענה כי החברות "יוצרות פאניקה מזויפת" והוסיפה כי הן השתמשו בהודעה כל רכישת הגז של חברה לישראל ממצרים באופן מניפולטיבי לצרכיהן, למרות שהיא הייתה ידועה ומתוכננת מראש.
בתוך כך, החברה הקנדית בונטאן ובעלת השליטה ב-IPC חזרה הלילה (ד') על התנגדותה לעסקת מיזוג מחצית מפעילות חיפושי הגז והנפט של IPC לתוך השלד הבורסאי שלדיאלי והודיעה כי שכרה משרדי עו"ד בארץ ובחו"ל על מנת שיגנו על החזקותיה בחברה.
חברת אדירה אנרגיה, השותפה הקנדית של שותפות חיפושי הנפט מודיעין יהש ברשיון הימי 'גבריאלה', דיווחה אמש (ג') כי היא החלה בביצוע סקרים סייסמים 3D בשטח הרשיון. כמו כן, היא הכריזה על תחילת העבודה ברשיון היבשתי 'איתן' בעמק החולה ועל ביצוע סקר תלת מימד ברשיון 'יצחק' בו היא מחזיקה ב-100%.
מניות במרכז
יום אחרי עסקת הגז הגדולה של החברה לישראל עם EMG, נודע ל-Bizportal כי עידן עופר השאיל כ-1.2% ממניות החברה לישראל למורגן סטנלי. המניות הופצו על ידי הבנק ובתמורה הוענקה הלוואה בסך של 100 מיליון דולר שתשמש את עופר בעסקיו הפרטיים. ל-Bizportal נודע כי המוסדיים דרשו דיסקאונט של כ-4%.
חברת אלביט מערכות הודיעה היום על רכישת חברת האוויוניקה M7 אירוספייס האמריקנית בתמורה ל-85 מיליון דולר. העסקה תיעשה במזומן באמצעות חברת הבת אלביט מערכות ארה"ב.
בבית ההשקעות כלל פיננסים מעריכים שענקית התרופוות הגנריות טבע תעמוד ביעדים השאפתניים שהציבה בתוכניתה האסטרטגית, זאת למרות האיומים הגוברים על תרופת הדגל של החברה לטיפול בטרשת נפוצה, הקופקסון. האנליסט יונתן קרייזמן מציין כי טבע צפויה להינות ב-3 השנים הקרובות "מגל פקיעות גנריות חסר תקדים". במקביל, בברקליס הכלילו את טבע ברשימת המניות הממומלצות להשקעה בשנת 2011.
חברת איי אופטימה, חברת הבת של ביו לייט, זכתה להמלצה לקבלת אישור שיווק באירופה (CE) למוצר של החברה לניתוח לא חודרני בגלגל העין.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
