מילואים התכנסות
צילום: דובר צהל

נערכה הגרלת דירה בהנחה - כמה מילואימניקים זכו ולמה המספר עוד יגדל?

ההגרלה השביעית יצאה לדרך והשבוע יתפרסמו שמות הזוכים. משרד השיכון דיווח על 1,000 מילואמניקים זוכים, אבל המספרים יהיו גבוהים יותר. ההסבר בפנים
איציק יצחקי | (5)

דירה בהנחה היא, נכון להיום, ההטבה הכי גדולה שאפשר לקבל מהמדינה - על פי המספרים בשנים האחרונות, היא שווה יותר מכל הטבה או קצבה אחרת וקשה להאמין מה יקרה ביום שאחרי הגרלת הלוטו תסתיים וכל האנשים יצטרכו לחזור ולרכוש דירות במחיר שפוי, ללא אלטרנטיבה אחרת.

היום נערכו תוצאות ההגרלה ומשרד הבינוי והשיכון פרסם כי "בפעם הראשונה 20% מכלל הדירות המוזלות בהגרלה - כ-1,000 יחידות דיור - מיועדות למשרתי המילואים". חשוב לציין כי המספר המדויק הוא 927 דירות, והמספר הזה צפוי לגדול בעוד כמה מאות. מדוע? מפני שאחרי שהדירות האלה הוגרלו למילואימניקים, אלה של זכו (על פי ההערכות נרשמו כ-20 אלף חיילי מילואים), השתתפו בהגרלות האחרות ושיעורים עומד על 20%, כך שהצפי הוא שבסך הכל מספרם יגדל.

נניח ש-20% מחיילי המילואים יתחרו על כ-3,600 דירות אחרות, זה אומר שעוד כ-700 חיילי אמורים לזכות ובסך הכל, בין 1,600-1,700 חיילים אמורים לקבל דירה. במשרד השיכון יפרסמו את התוצאות המלאות בימים הקרובים וכך נדע אם אכן עמדו בתקן. מעניין יהיה לראות הא בהגרלה הבאה מספר חיילי המילואים יישמר או יירד והאם ההגרלה תהיה פתוחה גם לציבור הכללי, אם כי תחת סיכוי זכייה נמוך יותר, כפי שעושה רמ"י במכרזי הרשמה והגרלה.

דירה בהנחה (תמר מצפי)דירה בהנחה (תמר מצפי)

כאמור, הבוקר פתחו שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, מנכ״ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן ומנכ"ל רמ"י יעקב קוינט את טקס ההגרלות בסבב השביעי של תכנית "דירה בהנחה". במהלך הימים הקרובים ימשך הליך בדיקת ההגרלות ל-4,633 דירות ב-43 הפרויקטים, הפרוסים ב-19 יישובים ברחבי הארץ.

כאמור, מהפרויקטים האלה נהנו גם חיילי מילואים. 20% מהדירות שווקו למילואימניקים, שהתחרו על 4,633 דירות. כלומר, בפועל, היו אמורים להימסר 927 דירות לחיילי מילואים. לקחנו את כל הפרויקטים שקיימים היום, בדקנו כמה חיילי מילואים זכו בכל פרויקט ובאמצעות אלה - הבנו באיזה אזור משרד השיכון עמד בתקן, כפי שהבטיח ובאיזה לא.

אפשר לומר שבחלק מהמקומות חיילי מילואים העדיפו להגדיר את עצמם כבני המקום כי ראו שיש להם סיכוי טוב יותר, אבל זה לא נכון. מילואימניק שהוא בן המקום מתחרה גם וגם. התעלמנו לרגע מהאפשרות שמילואימניק זכה בהגרלה לציבור הכללי. הוא יכול לזכות, כי אם הוא לא זוכה בדירה כמילואימניק הוא עובר להגרלה הבאה אבל נטרלנו את האפשרות הזאת, כיוון שרצינו לבדוק כמה דירות שווקו בפועל בהגרלות לחיילי מילואים בלבד. או במילים אחרות - האם 927 דירות שווקו לחיילי מילואים כבר בהגרלה הראשונה?

קיראו עוד ב"נדל"ן"

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    דמיקולו בלאט 22/07/2024 15:46
    הגב לתגובה זו
    זה נכון לאתמול, לא להיום. נכון לאתמול היה נכון גם לקנות נבידיה ולהמר על ספרד שתזכה ביורו, אבל מה ההימור הנכון להיום?
  • 3.
    מי בכלל רוצה לרכוש כאן דירה? עדיף הגרלה של דרכון זר (ל"ת)
    המרוץ לדרכון 22/07/2024 15:09
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שניצאל 22/07/2024 14:14
    הגב לתגובה זו
    רק היום ולזמן מוגבל. כל הקודם זוכה
  • מישהו 22/07/2024 20:13
    הגב לתגובה זו
    מי שלא רוצה לחיות בישראל, אף אחד לא באמת מחזיק אותו. גם בהגרלה לאנשים עצלנים בלי שכל לא היתי רוצה אותם כאן.
  • 1.
    מתעניין 22/07/2024 13:37
    הגב לתגובה זו
    מעניין כמה חרדים ירוצו עכשיו להתגייס כדי להגדיל סיכוי לרכישת דירה. או שאולי להם דואג שר שיכון מהמפלגה המתאימה (לא רק הנוכחי....) ???
רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.