תכנון מס: 10 דברים שמשקיעי נדל"ן חייבים לדעת (וליישם) לקראת סוף 2015

Bizportal בדק עם BDO זיו האפט כיצד להיערך לשינויים במדיניות מיסוי המקרקעין שייכנסו לתוקף ב-2016
לירן סהר | (3)
נושאים בכתבה תכנון מס

ב-1 בינואר 2016 יחולו מספר שינויים במדיניות המיסוי של רשות המיסים, במיוחד בתחום מיסוי המקרקעין. למשקיעי הנדל"ן כדאי להיערך בהתאם לקראת כניסת שינויים אלה לתוקף וזאת כדי לחסוך סכומי כסף משמעותיים. רו"ח עו"ד טארק דיביני, שותף, BDO זיו האפט סיפק ל- Bizportal  עשרה טיפים עבור משקיעי הנדל"ן רגע לפני תחילתה של השנה האזרחית החדשה:

  1. דחיית מכירת מקרקעין לשנת 2016: "במסגרת הוראת שעה שנקבעה בחוק ההתייעלות הכלכלית לשנים 2015-2016 יופחת שיעור המס על השבח הריאלי בידי יחיד, שנצבר לפני 7 בנובמבר 2008, משיעור המס השולי לשיעור של 25%. זאת בהתקיים כמה תנאים, וביניהם שתכנית הבניה החלה על הזכות במקרקעין הנמכרת מתירה בנייה של 8 דירות מגורים לפחות".  
  2. שינויי מבנה: "שינויי מבנה כרוכים לעיתים באירועי מס. חלק ה'2 לפקודת מס הכנסה מאפשר לבצע שינויי מבנה בפטור ממס במקרים מסוימים. שינוי מבנה, כגון מיזוג חברות, פיצול חברה או העברת נכסים בין חברות, יכול להביא ליתרונות תפעוליים ומשפטיים וכן לחסכון במס. מיזוגים ופיצולים ניתן לבצע, בדרך כלל, בסוף שנה. לפיכך, מומלץ לבחון את הצורך בשינוי מבנה טרם תום שנת המס".
  3. חברות בית: "פקודת מס הכנסה מאפשרת לראות בחברה שמחזיקה בניינים
    להיות מסווגת כ"חברה בית" להיות שקופה לצרכי מס, כך שרווחיה ו/או הפסדיה ייחשבו כרווחיו או הפסדיו של בעל המניות. שימוש בחברה בית יכול להביא ליתרונות מס, במיוחד בעת מכירה הונית של נכסים שמוחזקים בבעלות החברה. כיום מוצע לצמצם את היכולת ליהנות מהסדר מיסויי זה, ולפיכך מומלץ להקדים ולבקש להיכנס בגדרו טרם אישור שינויי החקיקה".
  4. הפחתת מס החברות: "צפוי ששיעור מס החברות ירד משיעור של 26.5% בשנת 2015 לשיעור של 25% בשנת 2016. דחיית הכנסות או הקדמת הוצאות, במיוחד בחברות המדווחות על בסיס מזומן, יכולה להפחית את החבות במס הכוללת. גם דחיית מימוש נכסים תפחית את החבות במס בשלהם".
  5. תכנון מס יסף (מס עשירים): "יחיד שהכנסתו החייבת עולה על 810 אלף שקל בשנת המס חייב במס יסף בשיעור של 2% מעבר למיסים החלים עליו. יחיד שהכנסתו החייבת צפויה לעבור את התקרה הנ"ל, טוב יעשה אם יחלק במידת האפשר את הכנסתו על פני השנים בצורה שתפחית את החבות במס זה. יש לזכור שכאשר מוכרים מקרקעין לא משלמים את מס היסף במשרדי מיסוי מקרקעין, אלא נדרשים אחרי תום שנת המס לשלם אותו במשרדי פקיד השומה, ככל שהכנסתם החייבת עלתה באותה שנה על 810 אלפי שקל (למעט מכירת דירת מגורים שלא בפטור ממס בסך של עד 4 מיליון שקל אשר אינה נכללת בחישוב)".
  6. קיזוז הפסדים: "דיני קיזוז ההפסדים בישראל מוגבלים מאוד, ולעיתים נדרש לתכנן מראש את מועד גיבוש ההפסדים ו/או הרווחים כדי שיתאפשר קיזוז ביניהם. אדם שיש לו הפסד עסקי שוטף, טוב יעשה אם ימכור מקרקעין שבבעלותו  באותה שנת מס, כדי שהקיזוז יתאפשר. כמו כן, אדם שיש לו רווח הון, נדרש לבדוק את היכולת לממש הפסדי ההון הצפויים לו לפני תום שנת המס בכדי שהקיזוז יתאפשר, וזאת בין היתר על ידי מימוש ניירות ערך מפסידים, פירוק חברות שפעילותן הסתיימה או מחיקת חובות שאפסו הסיכויים לגובתם".
  7. הקדמת מימוש נכסי מקרקעין היסטוריים שנרכשו לפני 1 באפריל 1961: "נכסי מקרקעין שנרכשו עד 31 במארס 1961 זכאים לשיעורי מס מופחתים, שנעו בין 12% ל- 24%. בשנים האחרונות צמצם המחוקק את ההטבות והעלה באופן הדרגתי את תקרת המס כאמור. בשנת 2016 צפוי שיעור המס ההיסטורי לעלות ב-2% נוספים בהשוואה לשנת 2015 (בדרך כלל עד לתקרה של 25%). לפיכך, נישום המתכנן לממש נכס הוני היסטורי (לרבות נכס היסטורי שהתקבל על ידיו בירושה החל מ-1 באפריל 1981) טוב יעשה אם יקדים את מועד החתימה על הסכם המכר המחייב".
  8. הפרדת רכוש בין בני זוג: "לאחרונה נתן בית המשפט העליון רוח גבית למיסוי הנפרד של בני זוג בכל הנוגע לנכסים שהבעלות בהם הופרדה (בעיקר בהסכם ממון). ראייה מיסויית נפרדת של כל אחד מבני הזוג (להבדיל מראיית התא המשפחתי כאדם אחד) יכולה לשפר את חבות המס הכוללת. כך לדוגמא ניתן לנסות להגדיל את הפטור לו זכאי התא המשפחתי בשל השכרת דירות מגורים; לפרוס את מס השבח בשל נכס מסוים לפי שיעורי המס של בן הזוג המוכר בלבד; לנצל פטור ממס שבח או הקלות במס רכישה ללא קשר להחזקת דירה ו/או מכירת דירה על ידי בן הזוג השני, ועוד".
  9. הסדרת היבטי המימון: "סוף שנת המס הוא הזדמנות מצוינת לבחינת מכלול המימון לנדל"ן, לרבות מימון בעלים ומימון בין-חברתי. דיני המס קובעים כללים ברורים להקבלה בין ההכנסות לבין ההכרה בהוצאות המימון, ומתירות הוצאות מימון בניכוי רק אם שימשו בהשגת הכנסה. בתוך כך נקבעו כללים ספציפיים להכרה בהוצאות מימון על ידי קבלני ויזמי נדל"ן".
  10. תזמון הסדרת חובות: "נישום שצפוי לחבות מס נוספת מעבר לתשלומים השוטפים (מקדמות וניכויים במקור), נדרש לשקול תשלום יתרת המס בהקדם כדי להימנע מתשלום הפרשי הצמדה וריבית. חובות למס הכנסה צמודים למדד ונושאים ריבית בשיעור של 4% לשנה מתום שנת המס הרלוונטית ועד למועד התשלום. נישום שמשלם את יתרת המס עד 30 בינואר של השנה העוקבת נהנה מפטור ממלוא הפרשי ההצמדה והריבית. תשלום בחודשים פברואר ומארס מזכה בהקלה חלקית מהפרשי ההצמדה והריבית".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אברהם 12/12/2015 22:04
    הגב לתגובה זו
    צעירים תתעוררו
  • 2.
    אוי הגרף קורס!!! 12/12/2015 17:22
    הגב לתגובה זו
    חובה לצפות! לא ייאמן המיסים בעמוק על חושי
  • 1.
    ליאור 12/12/2015 16:30
    הגב לתגובה זו
    שאלה לכותב , האם יש עדיפות לדחות מכירת שטח לבניה , מהשנה לשנה הבאה על בסיס הידיעה כי יש מס שבח על הקרקע בסך 25% שהם 300000 ₪ ?
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

משכירי דירות שמעלימים מס - המפקחים של מס הכנסה בדרך אליכם

על ההתקדמות של רשות המסים בבדיקת כל משכירי הדירות בארץ, איך זה ירים את הגבייה ומי בעצם צריך לשלם מס על שכר דירה ולמה עם מיסוי כל כך נמוך יש המוני מעלימים? 

צלי אהרון |

משכירי הדירות נהנים ממס נמוך במיוחד. פרקטית הם לא משלמים מס עד רף של כ-5,600 שקלים. אם שכר הדירה שהם מקבלים גבוה יותר הם יכולים לשלם 10% בלבד ויש גם דרך ביניים שבפועל יכולה אפילו לבטא מס נמוך מ-10% (תשלום מס על החריגה מהתקרה כפול שתיים). אם השכרת הדירות אצל הנישום היא עסק - אז המס הוא מס עסקי, אבל גם כאן, התפתחו פרקטיקות שמחלצות את העוסקים מהגדרת עסק - רק בישראל - משכיר 8 דירות וטוען שזה לא עסק כדי להתחמק ממסים; מה קבע בית המשפט?.

רשות המסים פועלת להעלות את המס על שכר דירה, אבל ללא הצלחה. גם אם היא עוברת את שר האוצר היא מגיעה לוועדת הכספים ושם הניסיון מסוכל פעם אחר פעם. יש לובי חזק מאוד שלא להעלות שכר דירה. יש אנשים חזקים שם למעלה עם מספר דירות שלא מוכנים שיזיזו להם את הגבינה, גם אם המדינה צריכה כספים, גם אם זה זמן מלחמה. 

וכך נשארים עם מס נמוך במיוחד וגם את המס הנמוך הזה יש רבים שלא משלמים. למה? האמת היא שאין תשובה. פשוט - ככה. זה השתרש שנים, ולמה לשלם אם אפשר שלא. מצד אחד רשות המסים תופסת הרבה מעלימים אבל כשאנחנו בודקים מה הקנס שהם משלמים והאם זה מרתיע את המעלימים, אנחנו מקבלים קנסות לא גבוהים והרתעה לא ממש אפקטיבית - משכירים דירה ולא מדווחים? כך רשות המסים מענישה.

במקביל, מנסים ברשות המסים להגיע לחבות מלאה של משכירי דירות. גם לכאלו שלא צריכים לשלם. זה יוביל לאנשים רבים שחושבים שהם לא  צריכים לשלם, זה יציף מקרים של דירות בירושה שעדין לא עברו בטאבו, זה יציף המון מעלימים וכסף שצריך לשלם לרשות המס. אלא שגם את חובת הדיווח וועדת הכספים לא מאשרת. שוב, אותו משה גפני שהיה יו"ר הוועדה התעקש שלא להעביר את ההוראה הזו.

וזה השאיר את רשות המסים עם מסקנה אחת - צריך לעבוד קשה כדי לאתר את המעלימים, צריך לחבר את המידע עם מקורות מידע נוספים - רשם הירושות, טאבו ועוד. וככה מגיעים ברשות לדטהבייס כל כך חשוב.

רמת גן
צילום: בלי קרדיט

השבחה מהירה של 700 אלף שקל על דירה של 2.2 מיליון שקל

בעלי דירות שנפגעו במלחמה יוכלו למכור אותם במחיר של דירה חדשה גם אם מדובר על דירה של 60 שנים; המסקנה - יוכלו לקבל עשרות אחוזים של השבחה מהירה על הנכסים

צלי אהרון |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

תזכיר חוק חדש מציע לבעלי דירות שנפגעו במלחמת "עם כלביא" לקבל שומה לפי מחיר דירה חדשה באזור. מדובר על תוספת מאוד משמעותית לשווי בדירות הישנות, אפילו סדר גודל של 50%-30%. דירה ישנה ברמת גן (של כ-60 שנים) עם 2.5 חדרים שניסו למכור אותה לפני המלחמה ב-2.2 מיליון שקל, "תימכר" למדינה בשווי מוערך של כ-2.9 מיליון שקל. אז למה המדינה מציעה זאת? כדי לתת לאלו שלא מעוניינים בהתחדשות עירונית תחליף ראוי, למנוע התנגדויות לתוכנית התחדשות עירונית ולצאת לדרך במהירות עם התחדשות עירונית באזורים שנפגעו.  

המלחמה מול איראן ביוני פגעה בסדר גודל של 1,500 מבנים. חלק מהפגיעות הן כאלו שניתן לתקן, חלק שניתן לתקן אבל קשה וחלק שאי אפשר לתקן. במקומות רבים מתדיינים הדיירים אם ללכת על התחדשות עירונית במסלול מואץ או לתקן את הפגיעה. המדינה רוצה התחדשות, והיא מציעה מתנה לאלו שמתנגדים - קחו את הכסף עכשיו ולפי שווי של דירה חדשה.  

על פי התזכיר החדש בעלי דירות שנהרסו או נפגעו קשות יוכלו למכור את הנכס בשווי של דירה חדשה דומה באותו אזור ולא כמו שהיה בעבר בהתאם לשומה המבוססת על מצב הדירה המיושנת. במקביל המדינה תספק מסלול מואץ להתחדשות עירונית באזור מסלול מזורז: היתרים עד 120 יום במקום שנים. הכל יהיה זריז יותר, העיקר להתגבר על הטראומה. שומות יסופקו תוך 30 יום, ויהיו גם הקלות מס ליזמים. 


מה כדאי לבחור?

זה כמובן עניין אישי. לקבל השבחה של לפחות 30% זה כמובן מצוין, אבל קחו בחשבון שאם אתם תהיו במסגרת התחדשות עירונית זה יכול להיות השבחה גדולה עוד יותר כי אז תקבלו עוד שטח לדירה ולרוב עוד חצי חדר-חדר. השווי של הדירה יהיה יותר גבוה, אבל יש את הסיכון בגלל הזמן. תצטרכו לחכות תקופה לא קצרה ובינתיים לגור בשכירות (שתמומן על ידי היזם).

כדאי גם לקחת בחשבון שהאזור כנראה ישביח, כי מדובר על כמות משמעותית של בניינים שנפגעו (בדרכ"כ) במתחם מסוים והיקף ההתחדשות יהיה ממשעותי וזה ישביח את השכונה-אזור.