
המדינה תשפץ את הדירות - אבל הדיירים לא יבחרו את הקבלן
מתווה "משפצים באחדות" לשיקום הדירות שנפגעו במלחמה מעורר מחלוקת: המדינה תעבוד מול קבלנים גדולים בלבד, והדיירים לא יוכלו לבחור קבלן או לקבל את הכסף ישירות. בהתאחדות קבלני השיפוצים מזהירים מפני פגיעה בזכות הבחירה ובסטנדרט השיפוץ
מתווה "משפצים באחדות", שפורסם לאחרונה על ידי משרד האוצר, קובע כי שיקום הדירות שנפגעו במלחמת "עם כלביא" יבוצע באופן מרוכז דרך קבלנים גדולים, תוך תשלום ישיר מהמדינה לפי מפרט אחיד. כל מתחם מגורים שיוגדר לשיקום
יועבר לטיפולו של קבלן אחד, שיבצע את העבודות תחת פיקוח ממשלתי ורשותי.
הדיירים עצמם לא יקבלו את כספי הסיוע לידיהם, ולא יוכלו לבחור את הקבלן המבצע. השיפוץ ייצא לפועל רק אם רוב הדיירים במתחם יאשרו את המתווה. קבלני שיפוצים קטנים ובינוניים יוכלו להשתלב,
בתור קבלני משנה של הקבלנים הגדולים שייבחרו על ידי המדינה. בהתאחדות קבלני השיפוצים מותחים ביקורת על המתווה.
לטענתם, הוא מדיר מאות קבלנים מוסמכים שזמינים לעבודה באופן מיידי, ומונע מהדיירים אפשרות בחירה בסיסית: "במקום לאפשר לדייר לבחור את הקבלן שיבצע
את השיפוץ, המדינה קובעת בשבילו הכל - כולל איכות העבודה והסטנדרט", אומר ערן סיב, יו"ר ההתאחדות.
עוד נטען כי השיפוץ יתבצע ברמה אחידה הדומה לזו של פרויקטים מוזלים כמו "מחיר למשתכן", ואינו משקף את הצרכים האישיים של כל דייר: "המדינה תשלם לפי מחירון דקל,
שהוא מחירון סטנדרטי - אבל בפועל, הדיירים יאבדו שליטה על מה שנעשה בביתם", נטען בהתאחדות.
מנגד, בממשלה מסבירים כי הבחירה במודל מרוכז נועדה לייצר אחידות, שליטה, שקיפות ויעילות, ולהבטיח שהשיפוצים יתבצעו בזמן ובסטנדרט אחיד. הפיקוח על העבודות יתבצע על
ידי גורמים מקצועיים, והמודל נבנה כדי למנוע בזבוז משאבים ועיכובים מיותרים.
בהתאחדות קוראים להקים "מסלול ירוק" חלופי, שיאפשר למי שמעוניין בכך להזמין קבלן שיפוצים מוסמך מתוך רשימות מאושרות, בפיקוח המדינה. המטרה - לאפשר לדיירים יותר גמישות, ולהחזירם
לבתיהם בהקדם האפשרי.
שוק השיפוצים: הקטנים נשארים בחוץ?
המתווה, עשוי להשפיע באופן משמעותי על שוק קבלני השיפוצים בישראל - במיוחד על אלפי בעלי המקצוע הקטנים והבינוניים, שעשויים למצוא
את עצמם מודרים מהעבודות. לפי המודל, קבלנים קטנים יוכלו להשתלב בפרויקטים רק כקבלני משנה - כלומר, הם לא יהיו בקשר ישיר עם הדיירים או עם המדינה, לא יובילו את העבודות, ולא יקבעו את תנאי השיפוץ.
בענף מזהירים מפני פגיעה בפרנסה של שחקנים רבים, דווקא בתקופה
שבה הביקוש לשיפוצים בשוק הפרטי מצטמצם. מצד שני, יש מי שמעריכים שהמתווה ייצור דווקא הזדמנויות לשיתופי פעולה: קבלנים קטנים יחברו לקבלנים גדולים כדי להתמודד יחד על מכרזים, או כדי לספק שירותי ביצוע.
כך או כך - הריכוזיות במודל החדש משנה את כללי המשחק
בענף, ומחייבת התאמות מהירות מצד השחקנים הקטנים. המודל הממשלתי מבטיח פיקוח, אך מעלה גם לא מעט שאלות משפטיות שעדיין אין להן תשובה ברורה. למשל, האם לדיירים תהיה זכות לערער על הקבלן שנבחר עבורם? האם יוכלו להתנגד לביצוע העבודות, ואם כן - מה יהיו ההשלכות?
שאלה נוספת היא מי יישא באחריות במקרה של ליקויי בנייה או שיפוץ לא תקני: האם הדיירים יוכלו לתבוע את הקבלן? את המדינה? או שמא יהיו מוגבלים רק לפנייה לגורמי הפיקוח? במודל שבו אין חוזה ישיר בין הדייר לבין הקבלן – נוצר מצב שבו גם זכויותיו המשפטיות של האזרח מוגבלות
יותר.כמו כן, לא ברור מה יקרה במקרים שבהם דייר מסרב להשתתף או לא מאפשר גישה לביתו. האם תיחשב התנגדותו כמכשול למימוש המיזם כולו? האם יוכלו להוציאו זמנית מהדירה או לעקוף את התנגדותו?
ומה קורה בעולם?
שיקום מבנים שנפגעו בעיתות חירום הוא אתגר שגם מדינות אחרות התמודדו איתו. ולעיתים תוך שימוש במודלים דומים. למשל, לאחר רעידת האדמה ביפן (2011) או הוריקן קתרינה בארה"ב (2005), בחרו רשויות ממשלתיות להוביל שיקום מרוכז של שכונות שנפגעו - כדי להבטיח
מהירות, אחידות ועמידה בתקציב.
במקרים מסוימים, כמו באיטליה לאחר רעידת האדמה באברוצו (2009), ניתנה לדיירים אפשרות לבחור בין שיפוץ ישיר של המדינה לבין סיוע כספי עצמאי, מודל שהזכיר יותר את הדרישה של קבלני השיפוצים בישראל למסלול "ירוק" גמיש.
עם זאת, הניסיון מלמד שגם במודלים מרוכזים, הצלחת השיקום תלויה מאוד באפשרות למעורבות מצד הקהילה המקומית, בשקיפות ההחלטות וביכולת להתאים פתרונות לצרכים של כל דייר, ולא רק להחיל על כולם סטנדרט אחד.
- 2.בבינינים לשימור המצב מעט יותר גמיש (ל"ת)קול בריטון 02/07/2025 16:55הגב לתגובה זו
- 1.המדינה צריכה להפסיק מיידית את ניסיון הממד ולחזור מיידית לבניית מקלטים מתחת לכל בניין (ל"ת)אא 02/07/2025 15:40הגב לתגובה זו

מחירי הדירות בנתניה והפצצה שמחכה לנו בתחילת השנה הבאה?
כמה עלו המחירים בנתניה, מה מחירי של דירה ממוצעת? וגם - האם יהיה גל של ביקושים לדירות מזכאים שיתאכזבו מירידה בסיכוי לזכות בדירה בהנחה, ולמה בצלאל סמוטריץ וחיים כץ יהיו אשמים באם מחירי הדירות יעלו?
מחירי הדירות בנתניה עלו בכ-7%-8% בשנה בעשור האחרון, זה בערך הממוצע הארצי. הבדיקה שלנו כללה דירות שנמכרו בזמן האחרון שיש להם היסטוריה ב-12 השנים האחרונות של עסקאות קודמות (כלומר בטווח של 12 שנים יש שתי עסקאות) וכך אפשר לקבל תמונה יחסית מהימנה על השינוי במחיר הדירה הספציפית. עם זאת, זה עדיין לא תמונה מלאה כי יש דירות שהושבחו בגלל התחדשות עירונית ויש דירות שעברו שיפוץ והנכס הושבח לפני המכירה כשאנחנו לא יודעים להעריך את העלות, ועדיין - זה המידע הכי נכון שאפשר למצוא כי במקביל לשיפוץ גם יש בלאי אמיתי של הדירה, וככל שהמדגם גדול (לקחנו כמה עשרות) אז הוא מייצג דירות "ממוצעות" - לא חדשות ולא ישנות מאוד. כך שהממצאים האלו משקפים את המציאות
בשנה האחרונה יש חולשה מסוימת במחירים, אבל לא גדולה מדי כשבשנתיים האחרונות, העלייה יחסית נבלמה - המחיר החציוני הממוצע של דירת 5 חדרים בנתניה עומד על 3.35 מיליון שקל בדומה למחיר לפני כשנתיים-שנתיים וחצי.
מחירי הדירות בארץ ירדו בשנה האחרונה ב-5%-10%, יש חשש גדול שסיום המלחמה והחזרת החטופים החיים, יובילו לאופוריה וביקושים מצד כאלו שישבו על הגדר, ואז המחירים יחזרו לעלות. מעבר לכך, שר האוצר ושר השיכון והבינוי לא מייצרים תחליף לדירה בהנחה ופתרון הולם להפחתה דרמטית של דירות והנחות במסגרת המבצעים העתידיים. זה אומר ש150 אלף זכאים מבינים כעת שהסיכוי שלהם לזכות בדירה שהיה בערך 5% בכל הגרלה, יורד דרמטית. חלקם יוותרו על כרטיס ההגרלה ויחפשו דירה. זוג ועוד זוג, ועדו שכאי ועוד זכאית וככה הביקושים נערמים והמחירים יעלו. באוצר מנפנפים אותנו עם תשובה שמעידה על חוסר הבנה ואכפתיות - ההזדמנות לירידת מחירי הדירות ולמה היא עלולה להתפספס? אם השרים לא יפעלו בנידון, יש סיכוי לא קטן שמגמת הירידה במחירים תתהפך - כשזה יקרה תזכרו שהאחראים העיקרים הם בצלאל סמוטריץ' וחיים כץ.
ונחזור לנתניה. הנה עסקאות מהזמן האחרון:
בשדרת האגמים: דירת 5 חדרים, 130 מ"ר, קומה 2 מתוך 6, עם שני מקומות חניה, נמכרה ב־3.43 מיליון שקל (26.4 אלף שקל למ"ר).
בשדרות ח"ן: דירת 4 חדרים, 94 מ"ר, קומה 6 מתוך 7, נמכרה ב־2.11 מיליון שקל (22.5 אלף שקל למ"ר).
ברחוב קליר, במרכז העיר: דירת 4 חדרים, 131 מ"ר, קומה 15 מתוך 26, נמכרה ב־2.60 מיליון שקל (19.8 אלף שקל למ"ר).
ברחוב חיים כהן מגורי: דירת 4 חדרים, 92.86 מ"ר, קומה 4, נמכרה ב־2.40 מיליון שקל (25.8 אלף שקל למ"ר).
ברחוב בר יהודה: דירת 4 חדרים, 77 מ"ר, קומה 3 מתוך 3, נמכרה ב־1.86 מיליון שקל (24.2 אלף שקל למ"ר).
ברחוב אהרון צבי פרופס: דירת 4 חדרים, 89.9 מ"ר, קומה 5, נמכרה ב־2.18 מיליון שקל (24.2 אלף שקל למ"ר).
ברחוב הגלבוע: דירת 3 חדרים, 79 מ"ר, קומה 2 מתוך 4, נמכרה ב־1.75 מיליון שקל (22.2 אלף שקל למ"ר).
ברחוב אנילביץ, בשכונת רמת אפרים: בית בן 3 חדרים, 57 מ"ר, נמכר ב־1.60 מיליון שקל (28.1 אלף שקל למ"ר).
ברחוב יאנוש קורצ'ק: דירת 3 חדרים, 67 מ"ר, קומה 5 מתוך 7, עם חניה, נמכרה ב־1.96 מיליון שקל (29.3 אלף שקל למ"ר).
ברחוב מאיר עמית: דירת 5 חדרים, 117 מ"ר, קומה 6 מתוך 12, עם שני מקומות חניה, נמכרה ב־2.82 מיליון שקל (24.1 אלף שקל למ"ר).
ברחוב בני ברמן: דירת 4 חדרים, 111.4 מ"ר, קומה 6, נמכרה ב־3.79 מיליון שקל (34.0 אלף שקל למ"ר).
בשדרות ניצה, בצפון העיר סמוך לחוף: דירת 3 חדרים, 99 מ"ר, קומה 2 מתוך 17, נמכרה ב־2.00 מיליון שקל (20.2 אלף שקל למ"ר).
ברחוב הרב רפאל: דירת 3 חדרים, 62.95 מ"ר, קומה 2, נמכרה ב־1.67 מיליון שקל (26.4 אלף שקל למ"ר).

רמ"י דורשת מיליונים ממשרתי מילואים שזכו במגרשים בהאון - אך המועצה מונעת בנייה
80 חיילי מילואים שזכו במכרז המיוחד למגרשים על שפת הכנרת מתבקשים לשלם עכשיו בין 1 ל-2 מיליון שקל, אבל המועצה האזורית עמק הירדן מסרבת להנפיק היתרי בנייה ובג"ץ טרם הכריע
רשות מקרקעי ישראל פרסמה בנובמבר 2024 את תוצאות שני המכרזים לשיווק 171 מגרשים לבנייה צמודת קרקע בקיבוץ האון שבחוף הדרומי של הכנרת. 80 מהמגרשים שווקו במסלול מיוחד למשרתי מילואים, שראו בכך הזדמנות נדירה לבנות בית באזור מבוקש במחיר מופחת. אלא שהמועצה האזורית עמק הירדן הודיעה עוד לפני פרסום תוצאות המכרז כי לא תאפשר מתן היתרי בנייה בשלוש השנים הקרובות, ובמקביל הגישה עתירה לבג"ץ נגד רמ"י.
למרות המבוי הסתום, רשות מקרקעי ישראל שלחה לזוכים דרישות תשלום בהיקפים של של 1-2 מיליון שקל, עוד לפני שניתן מועד ברור לתחילת העבודות. הזוכים נדרשים לשלם בתוך 90 יום, בזמן שהתב"ע החדשה למתחם טרם אושרה וההליך המשפטי עדיין מתנהל. הזוכים מתארים מצב אבסורדי שבו נדרשים מהם סכומים עצומים בזמן שבפועל לא ניתן להתחיל לבנות.
60 מיליון שקל חובות והסדר עם המדינה
שורש הסכסוך נעוץ במשבר כלכלי עמוק שאליו נקלע קיבוץ האון בסוף שנות התשעים, אז הצטברו חובותיו לכ-60 מיליון שקל. בשנת 2002 הוחלט על הסדר כולל: המדינה תקבל לידיה כ-300 דונם של שטחים חקלאיים וקרקע למגורים, ובתמורה יוסדרו חובות הקיבוץ, תובטח פנסיה לחבריו וישופצו בתי המגורים של 60 מהם. הכוונה המקורית הייתה להקים יישוב קהילתי חדש במקום הקיבוץ, מהלך שאמור היה לייצר הכנסות ולהחזיר את השטח לפעילות.
אלא שבפועל, הפרויקט נתקע בין אינטרסים מנוגדים: מצד אחד רמ"י שמבקשת למכור את המגרשים בשוק חופשי, ומצד שני המועצה האזורית שמבקשת לשמור על צביון מקומי ועל השפעתה התכנונית. המועצה טוענת כי רמ"י פעלה שלא בתום לב, תוך התנערות מהבנות קודמות עם הקיבוץ ועם משרד הבינוי והשיכון. לטענתה, הבעיה המרכזית אינה מי יקנה את המגרשים אלא איך יוקם היישוב החדש, ובעיקר מי יישא בהוצאות הפיתוח העצומות.
- מי ינצח בחוף האון? המועצה האזורית הודיעה על הקפאת היתרים ל-3 שנים
- "לא חוקי": מועצת עמק הירדן וקיבוץ האון ערערו לעליון נגד רמ"י
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סלע המחלוקת בין רמ"י לבין המועצה האזורית עמק הירדן הוא נושא הפיתוח: מי ישלם על הקמת התשתיות, הכבישים והחיבורים לחשמל ולביוב. לפי הערכות, מדובר בהוצאה של עשרות מיליוני שקלים, אולי אף יותר ממאה מיליון שקל במצטבר. רמ"י טוענת כי דמי הפיתוח אמורים להיות משולמים על ידי הרוכשים בהתאם למפורט במכרז, וכי כל המשתתפים היו מודעים מראש למורכבות התכנונית של המתחם. מנגד, המועצה גורסת כי הרשות מנסה להעביר אליה באופן שרירותי את האחריות לביצוע עבודות שאינן בסמכותה, וכי ללא הסדר מוסכם וברור, לא ניתן יהיה להנפיק היתרי בנייה בשטח.