החיסכון הפנסיוני - שימו לב לדמי הניהול, התשואה ומקדם ההמרה
ככל ותגיעו עם יותר כסף לפנסיה, כך הקצבה שלכם תהייה גבוהה יותר בעתיד; לחסוך לפנסיה זאת פעולה סזיפית, ישנם 3 סודות שיעשו אותה קלה יותר עבורכם ויבטיחו לכם יותר כסף בפרישה
החיסכון לפנסיה הוא משימה אדירה, משימה הדורשת מכם כמה עשורים של מאמץ והשקעה. יש אנשים שמקווים לברוח מהמירוץ על ידי זכייה בלוטו או בחירה בהשקעה הנכונה. אבל תכניות להתעשרות מהירה נשארות בדרך כלל בגדר חלומות ואתם נשארים עם החיסכון הפנסיוני ומה שנצבר בו.
> למדריך: קרנות השתלמות - בעיקר יתרונות
החיסכון הפנסיוני כיום מתבסס על צבירה, ככל ותגיעו עם יותר כסף לפנסיה, כך הקצבה שלכם תהייה גבוהה יותר בעתיד.
הנוסחה להבנת החיסכון הפנסיוני היא:
הפקדה חודשית – דמי ניהול + תשואה = חיסכון לפרישה
חיסכון לפרישה חלקי מקדם המרה = קצבת זקנה
בהנחה ואתם לא יכולים לשלוט בגובה ההפקדה החודשית, עליכם לשלוט בכל יתר המרכיבים בנוסחה כדי להבטיח קצבה חודשית גבוהה יותר בפרישה.
1. דמי ניהול: שימו לב לדמי הניהול מהצבירה
ככל שנשלם יותר דמי ניהול יישאר לנו פחות כסף בחיסכון. צריך להכיר כי דמי הניהול בחיסכון הפנסיוני מורכבים משניים, דמי ניהול על ההפקדה השוטפת ודמי ניהול מהצבירה. דמי הניהול משתנים בין מוצרי החיסכון הפנסיוני:
* דמי הניהול בביטוחי המנהלים מתייחסים לפוליסות משנת 2014 ככל והצטרפתם מוקדם יותר לפוליסות ביטוח מנהלים דמי הניהול שאתם משלמים יהיו גבוהים הרבה יותר.
בשנים האחרונות התחרות בשוק החיסכון הפנסיוני ודמי הניהול המוזלים שמציעות קרנות ברירת המחדל הובילו לירידה חדה בדמי הניהול ומרבית המצטרפים החדשים משלמים דמי ניהול הנמוכים מדמי הניהול הממוצעים, אך חשוב לדעת כי כמו שדמי הניהול ירדו כך הם יכולים לעלות.
- פנסיה במסלול S&P 500 - ההגנה שלא מדברים עליה
- איך יודעים כמה כסף נצטרך למחיה בזקנה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באיזה מקרים יהיה ניתן לעלות את דמי הניהול?
- תום תקופת ההטבה לאחר 5 שנים
- הפסקת הפקדות שעולה על שישה חודשים
- משיכה מלאה או חלקית של הכספים בקופה
- העברת הכספים למסלול השקעה אחר
- שינוי בדמי ניהול בהתאם לצבירה בקופה
מה יותר חשוב דמי ניהול מהפקדה או דמי ניהול מצבירה?
שמסתכלים על הטבלה רואים כי דמי הניהול מהצבירה נמוכים יותר מדמי הניהול מהפקדה אך אל תתנו למספרים הנמוכים לבלבל אתכם, עליכם להוריד את דמי הניהול מהצבירה עוד ועוד. בעוד שהפקדה החודשית נשארת קבועה הצבירה בקופה הולכת וגדלה לאורך שנים דמי הניהול מהצבירה יצטברו לעשרות אלפי שקלים.
רוצים לדעת כמה דמי ניהול אתם משלמים היום?
באפשרותכם לבדוק זאת באמצעות מחשבון דמי ניהול של רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון. המחשבון מחשב בהתאם להפקדה החודשית והצבירה הקיימת בקופה מה דמי הניהול שתשלמו בחמש שנים הקרובות.
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
> לשימוש במחשבון של רשות שוק ההון לחצו כאן
2. תשואה: האם אתם יודעים מה אחוז המניות בתיק החיסכון הפנסיוני שלכם?
יש שתי דרכים להגדיל את החיסכון הפנסיוני, הראשונה להפקיד אליו יותר כסף והדרך השנייה היא לגרום לו לעבוד עבורינו. איך ניתן לעשות זאת? באמצעות התשואה.
הכספים שאנחנו מפקידים מידי חודש מושקעים בשוק ההון. ככל ונשלם פחות דמי ניהול יותר כסף יופנה להשקעה ויצבור עבורינו ריביתדריבית.
אך תשואה כרוכה בסיכון, ככל ורמת הסיכון שתקחו בתיק החיסכון הפנסיוני שלכם תהייה גבוהה יותר כך הסיכוי שתשיגו תשואה גבוהה יותר יהיה גדול יותר.
בגילאים צעירים, מומלץ להגדיל את רמת הסיכון בחיסכון הפנסיוני ולהגדיל את החשיפה למניות. בגילאים אלה עלות הכיסוי הביטוחי נמוכה יותר ויותר כסף מופנה להשקעה בשוק ההון. בנוסף לחוסכים הצעירים יש יותר שנים עד הפרישה, שנים בהם החיסכון שלהם יכל לצבור ריבית גבוהה יותר.
בגילאים מבוגרים מומלץ להקטין את רמת החשיפה למניות בחיסכון הפנסיוני כדי להמנע ממשבר בשוק ההון ערב הפרישה.
כיצד ניתן לדעת כמה מניות יש בחיסכון הפנסיוני?
כיום החוסכים מופנים למסלולי השקעה תלויי גיל, במסלולים אלו רמת החשיפה למניות דומה בקרב החברות, אך האם היא מספקת?
לחוסכים בגילאים צעירים מומלץ להגדיל את רמת החשיפה למניות אפילו מעבר ל-45% שנמצאים במסלול ברירת המחדל. כיום ניתן למצוא בקרנות הפנסיה מסלולים מניתים בחשיפה ל-100% מניות.
כדי לדעת מה אחוז החשיפה למניות במסלול ההשקעה שלכם, ניתן להיכנס לאתר פנסיה נט של רשות שוק ההון. לחיצה על שם מסלול ההשקעה שלכם תגלה מהי החשיפה למניות במונחי דלתא.
3. מקדם המרה: המקדם לא אחיד לכולם
מקדם ההמרה הוא החלק האחרון באלכימיה שנקראת החיסכון הפנסיוני. במועד היציאה לפנסיה יחלקו את הצבירה בקרן במקדם. התוצאה תהייה קצבת הזקנה שתשולם לכם לכל החיים.
לדוגמא, נניח וצברתם מליון שקל בחיסכון הפנסיוני ומקדם ההמרה הוא 200, קצבת הזקנה שתקבלו תעמוד על 5,000 שקל לכל ימי חייכם.
אבל מקדם ההמרה הוא לא אחיד, מקדם ההמרה משתנה בין המוצרים ובין התנאים האישים של הפורש.
מה משפיע על המקדם?
הפרמטרים החשובים ביותר המשפיעים על המקדם הם:
- המוצר (קרן פנסיה או ביטוח מנהלים)
- מצב משפחתי (ללא בן זוג או עם בן זוג)
- מסלול הפרישה
- מין (גבר או אישה)
- דמי ניהול
ניקח לדוגמא פורש בן 67 הפורש לפנסיה מקרן הפנסיה, לפניו עומדת מטריצה שלמה של מסלולי פרישה.
המקדם שלו הוא לא 200 המקדם, המקדם שלו ינוע בין 175 ל-205 בהתאם לבחירה של הפורש יקבע המקדם בסוף התקופה.
מקדמים של קרן הפנסיה של הלמן אלדובי
מכיוון והקצבה תשולם לפורש לכל ימי חייו ולבת הזוג שלו לאחריו (בקרן הפנסיה) חשוב להתייעץ עם בעל רישיון לפני היציאה לפנסיה. ההחלטה על מסלול הפרישה תלווה אתכם לשארית חייכם.
חשוב לזכור כי גם לאחר הפרישה ממשיכים לשלם דמי הניהול, דמי הניהול מגולמים במקדם. ככל ותשלמו דמי ניהול נמוכים יותר, כך קצבת הזקנה שלכם תהייה גבוהה יותר. כיום בארבעת קרנות ברירת המחדל, אלטשולר שחם, הלמן אלדובי, מיטב דש ופסגות דמי הניהול לפורשים עומדים על 0.3%. במידה ואתם פורשים מקרן פנסיה אחרת חשוב שתוודאו כי דמי הניהול שאתם משלמים בפרישה הם לא 0.5%.
יש לכם מקדם מובטח? לא בטוח שזה הדבר הטוב ביותר עבורכם.
אחד הפרמטרים המשפיעים על המקדם הוא המוצר ממנו תפרשו. בביטוחי המנהלים שנמכרו עד לשנת 2013 מקדם ההמרה נקבע כבר במועד ההצטרפות לתכנית, אך מקדם ההמרה המובטח הבטיח תכנית פרישה אחת.
בניגוד למטריצה שראינו מעל, מקדם ההמרה בביטוח המנהלים הבטיח מסלול פרישה הכולל קצבה לכל החיים לפורש ותקופה של 240 תשלומים מובטחים.
לדוגמה,
פורש בן 67 שאשתו צעירה ממנו ב- 3 שנים מתחיל לקבל קצבה בגובה 5,000 שקל. הפורש הלך לעולמו בגיל 86. מכיוון והפורש ניצל 228 תשלומים מתוך ה-240 תשלומים מובטחים בת הזוג זכאית ל-12 תשלומים בלבד. במקרה שהפורש הלך לעולמו לאחר גיל 87 בת הזוג לא תהייה זכאית לדבר.
באפשרות הפורש לשנות את מסלול הפרישה במועד היציאה לפנסיה. במקרה זה יתבטל המקדם המובטח עליו שילם לאורך השנים החוסך דמי ניהול גבוהים ויקבע מקדם חדש בהתאם לתוחלת החיים הידועה בפרישה.
בשורה התחתונה
בניגוד למחשבות מוקדמות עתיד החיסכון הפנסיוני נמצא לגמרי בשליטתנו. בימים כאלה של משבר כלכלי כאשר אנחנו מתקשים להשפיע על גובה ההפקדה החודשית חשוב שנשלוט ביתר המרכיבים שישפיעו על גובה קצבת הזקנה שלנו בעתיד.
הכותב הינו נדב טסלר, סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, בעל רישיון משווק פנסיוני, מרצה במכללת נתניה ובעל הבלוג: פנסיוני, להבין את הפנסיה
* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 4.הסברים ברורים נכונים ומקצועיים (ל"ת)מני 21/08/2020 11:23הגב לתגובה זו
- 3.לא הבנתי את הטבלה, מישהו יכול להסביר? (ל"ת)אורי 18/08/2020 21:12הגב לתגובה זו
- 2.ועדת בכר וביבי הרסו לכולנו הפנסיות (ל"ת)ערן 18/08/2020 16:52הגב לתגובה זו
- דן 18/08/2020 22:04הגב לתגובה זוכל דבר מאשימים אותו
- 1.משה 18/08/2020 11:31הגב לתגובה זולהתקשר לחברת הביטוח? לשאול? איך אדע מה נכון עבורי ואם רלוונטי לגעת אם כרגע אני בחל"ת?
- מיקי קורן ביטוח ופינ 18/08/2020 15:38הגב לתגובה זו1. לוודא שהמוצר בו אתה חוסך לגיל פרישה הולם את הצרכים הביטוחיים שלך 2. לוודא שמסלול ההשקעה בו אתה נמצא הולם את גילך 3. לוודא החברה בה מנוהל הכסף שלך נמצאת בשליש העליון של טבלת דירוג התשואות 4. לוודא שדמי הניהול אשר גובים ממך הם המינימום האפשרי שניתן לקבל מהחברה: פנסיה - מתחת ל 2% מהפקדה ו 0.2% מצבירה מנהלים - תחת ל 3% מהפקדה ו 0.5% מצבירה
- דן 18/08/2020 22:05על הטיפים הקצרים בלי להסתבך.
 שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
 שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

