לא יכול להיות יותר גרוע? זה מה שהחרמת מוצרי ההתנחלויות תביא לישראל

ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב, מנבא מה יהיו תוצאות החרם על מוצרי ההתנחלויות - כיצד ישפיעו דווקא על כלכלת הרשות הפלסטינית
ארז צדוק | (8)

לאחרונה הולכות ומתרבות הכותרות לקריאות על חרם כלפי ישראל, ובפרט כלפי מוצרים ושירותים הניתנים מעבר לקו הירוק. מפלגת מרצ החלה לאחרונה בניסיונות לסמן מוצרים המיוצרים בהתנחלויות, ואף מנסה לקדם חקיקה שתסמן מוצרים כאלו, זאת במטרה להחרים אותם.

אלא שמה שהמחרימים שוכחים, שחלק גדול מכוח העבודה שמייצר את המוצרים מעבר לקו הירוק מקורו בתושבים פלסטיניים, שזוהי פרנסתם היחידה. למעשה, כח העבודה הפלסטיני שעובד במפעלים ישראלים בשטחים הינו כח אדם משמעותי מאוד לכלכלה הפלסטינית. כיום, כ-50 אלף פועלים פלסטינים מועסקים במפעלים ישראלים בשטחים, שמהווים כ-8%-10% מכח האדם הפלסטיני העובד. במידה והמפעלים ייסגרו, עקב חקיקה או חרמות ספורדיים, יצטרפו פועלים אלו למעגל האבטלה הפלסטיני, ששיעורו נושק ל-30%. ללא המפעלים הישראלים נתון זה יטפס לקרוב 40% אבטלה.

יצויין, כי ברצועת עזה עומד שיעור האבטלה על כ-45%, שלעומתה, כאמור, המצב בגדה טוב משמעותית. סגירת המפעלים תקרב את האבטלה בגדה לשיעור דומה לזה שברצועה. אלא שהנתון הוא רק קצה הקרחון - סגירתם של המפעלים יחמיר באופן מהותי את מצבה של הכלכלה הפלסטינית.

רק בכדי לסבר את האוזן, פועל פלסטיני במפעל ישראלי בשטחים כפוף לחוק שכר מינימום, שעומד כיום על 4,500 שקלים שיעלה בעתיד ל-5,000. הפועלים עובדים בדרך כלל שעות נוספות, משמרות ובתעריפי לילה וסופי שבוע, כך שבממוצע, בוודאי לאחר עדכון שכר המינימום, שכר פועל פלסטיני ממוצע יעמוד על כ-7,500 שקלים. אם ניקח בחשבון שחלק מהפועלים מתקדמים במפעל ומשמשים גם בתפקידים בכירים יותר, כמו אחראי משמרת או מנהל מחלקה, הרי שעם שעות נוספות משכורתם של אלה מאמירה לעתים גם ל-10-12 אלפי שקלים בחודש. לעומת זאת, מורה פלסטיני מרוויח עד 1,500 שקלים לחודש. פועל פלסטיני ברשות, כ-50 שקלים ליום, כלומר כ-1250 שקלים בחודש. החשבון, אם כך, פשוט, פועל פלסטיני במפעל ישראלי בשטחים מרוויח פי 6 מאחיו שעובד עבור מפעל פלסטיני או עבור הרשות. המשמעות היא ש-50 אלף הפועלים הפלסטינים במפעלים ישראלים בשטחים שווים במונחי הכנסות לכ-300 אלף עובדים פלסטינים במוסדות או מקומות עבודה פלסטינים. בעקבות כל אלה, רגע לפני שקוראים להחרים כדי לקרב את תהליך השלום, כדאי לקחת בחשבון את ההשלכות. אם המפעלים הישראלים יצאו מהשטחים אל תוך תחומי הקו הירוק, כח העבודה הפלסטיני, המונה לפי פרסומים של הרשות כ-870 אלף איש, ייאבד במונחי הכנסות 300 אלף עובדים, המהווים כ-34% מכח העבודה, שוב, במונחי הכנסות.

שיעור האבטלה מכח עבודה זה הינו כ-30%, כך שלמעשה במונחי הכנסות, ה'אבטלה' תעלה ל-64%. ולא, עוד לא דיברנו על כך שכל פועל פלסטיני שמשתכר יפה, מפרנס כמה משפחות סביבו, כולל את המסעדות שבאזור, המכולת, חנויות שונות ונותני שירותים.

מה בעצם יישאר מכלכלת הרשות?

לא הרבה. אם לא מחשיבים במסגרת התמ"ג הפלסטיני את כספי התרומות והסיוע,התשובה היא - ממש כלום. התוצאה המיידית והישירה של הוצאת המפעלים הישראלים מהשטחים תהיה התמוטטות מוחלטת של הכלכלה הפלסטינית.

'זאת הכלכלה, טמבל', היתה סיסמת הבחירות של קלינטון במירוץ נגד בוש. זאת הכלכלה, טמבלים, צריך לומר כאן בפה גדול. אנחנו יודעים היטב מה קורה במקום בו אין כלכלה. יש יותר מקום לטרור, קיצונות וקנאות דתית רצחנית. כבר כיום קיימים בשטחים כיסי התנגדות תומכי דעא"ש. אם תיקחו מהפלסטינים את הכלכלה, כסף, מעט הקיום בכבוד, הרי שבין הרשות המושחתת, החמאס על מנהיגיו העשירים, המנותקים והנהנתנים, ותנועות דעא"ש המרימות ראש, במי אתם חושבים שהם ייבחרו?

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

במידה והתוכנית של מרצ ושל מחרימי ישראל בעולם תצלח, מוצרים המיוצרים בשטחים יוחרמו והמפעלים ייאלצו להיסגר או לעבור אל תוך הקו הירוק. ראו מה קרה למפעל "סודה סטרים" במעלה אדומים שעבר אל תוך גבולות ישראל בעקבות החרם - מאות הפלסטינים שהשתכרו בו בכבוד הפכו למובטלים בן לילה. התוצאה? שלום לא יהיה כאן, אלא החמרת הסכסוך והגברת הקיצונות שנתמכת בידי אוכלוסיה ענייה, שאיבדה את התקווה לקיום בכבוד.

זאת הכלכלה, טמבלים. אל תפגעו בה. סוף מעשה - במחשבה תחילה. 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מרץ לא פועלת למען טובת מדינת ישראל,זה ידוע ממזמן. (ל"ת)
    עדי 14/06/2015 21:16
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מיליון תושבים בבקעה 14/06/2015 16:54
    הגב לתגובה זו
    צריך לבנות בבקעה 2 ערים עם מאה אלף תושבים כל אחת. שלדון אדלסון בנה עיר שלמה במקאו. זה קטן עליו. ולמכור לצעירים דירה במאה אלף שח.
  • 4.
    בורמוליקו 14/06/2015 16:36
    הגב לתגובה זו
    המניע להחרמת סחורה המיוצרת ביהודה ושומרון הוא אחד - שנאת המתנחלים, מצבם הכלכלי של הפלסטינים מעניין את מר"ץ כקליפת השום. לו מצבם הכלכלי של הפלסטינים היה מזיז לזהבה ושו"ת היו אלה מוחים נמרצות כנגד מצבם של הלהטב"ים - הומואים, טרנסג'נדרים, ובי סקסואלים - מעל בימת הכנסת, בהפגנות המוניות, ובכינוסים של אירגוני "זכויות אדם" בחו"ל. מר"ץ אינה פועלת מתוך אהבת מרדכי (הפלסטינים) אלא מתוך שנאת המן (ישראל)
  • 3.
    צח 14/06/2015 15:19
    הגב לתגובה זו
    איזה טמבל עם תעודות.
  • 2.
    כתבה מגמתית פוליטית 12/06/2015 12:45
    הגב לתגובה זו
    מה , אי אפשר להעסיק אותם בישראל? אם יקבי ברקן יצאו מהשטחים אז אפשר להסיע פועלים שעברו אישור מהמחסום למפעל. זה ענין של החלטה ולא יותר
  • 1.
    שלמה גרינברג 12/06/2015 08:50
    הגב לתגובה זו
    אתה באמת מאמין שלמר"צ או לתנועות החרם אכפת שהאבטלה בשטחים תעלה? יותר חשוב להם להעלות את רמת הסבל שם על מנת שתהיה, כלשונם, "התעוררות רצינית" נגד ישראל בשטחים, אינתיפדה שלישית. הייתי מציע לך לא להתרגש יותר מידי מהתענגותה של המדיה על ה BDS או על מר"צ, בעולם הריאלי זה לא יצליח. אגב, הייתי מציע לך לעשות סיור באזורי התעשייה ביהודה ושומרון ולראות מה באמת קורה שם, לא מה שמתואר בתקשורת.
  • כתבה מגמתית פוליטית 12/06/2015 12:49
    הגב לתגובה זו
    אנשי מרץ הם ציונים לא פחות ממך והטענה שהם רוצים אינתיפדה שלישית ויהודים הרוגים היא הסתה נמוכה .
  • ברור 13/06/2015 02:34
    ואם יש לך השגות תענה לגופו של עניין.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.