השינוי בכלכלה היפנית יהיה לקראת סוף השנה
השינוי בכלכלה היפנית מתחיל לבוא לידי ביטוי במהלך השבועות האחרונים. רק לאחרונה פורסם שהייצוא מהמדינה עקף את התחזיות בחודש שעבר ועלה ב-10.1% לעומת החודש המקביל אשתקד (בעוד שהצפי עמד על 6.5% בלבד - דבר שכמובן תרם לשיפור המאזן המסחרי השלילי במדינה. כמו כן, ראינו שיפור בשיעור הניצולת, הפתעה לטובה של התפוקה התעשייתית והזמנות המכונות, וכמובן שיפור בתמ"ג הרבעוני שעלה בקצב שנתי של 4.1% ברבעון הראשון של השנה וצפוי לעלות בקצב של 2.9% ברבעון השני.
למרות זאת, התוצאות של המדיניות הכלכלית האגרסיבית של ראש הממשלה החדש - שינזו אבה, טרם הגיעו לשיאן, וניתן לומר כי הן צפויות לבוא לידי ביטוי באופן חד יותר רק לקראת סוף השנה או תחילת השנה הבאה.
לאחר שנים בהן מדינות רבות הדפיסו כסף רב וגרמו להתחזקות המטבע היפני בעוד היפנים הסתכלו מהצד, החליט ראש הממשלה לערוך את הניסוי הכלכלי הגדול בהיסטוריה ביחס לגודל המדינה. הוא הגדיל את הוצאות הממשלה ב-120 מיליארד דולר, לצד הדפסה של 65 מיליארד דולר בחודש, איתם הוא רוכש אג"ח ומט"ח במטרה לייצר אינפלציה שנתית בשיעור של 2% (דבר שקרה פעם אחת בלבד בעשור האחרון). אם נשווה זאת לארה"ב, שם הפד מדפיס 85 מיליארד דולר בחודש, אך גודלה של הכלכלה היפנית הוא רק שליש מזו של ארה"ב.
כפועל יוצא מהדפסות הכספים המאסיביות נחלש היין היפני ביותר מ-12% בששת החודשים האחרונים. מנגד, שוק המניות זינק (על אף הירידות לפני חודש). מדד המניות המוביל במדינה, הניקיי 225, עלה בכ-42% מתחילת השנה וב-67% ב-12 החודשים האחרונים. הוא נסחר כעת ברמות מחירים גבוהות, בהן נסחר לפני כחמש וחצי שנים, טרום המשבר הכלכלי.
לאור העובדה שהכלכלה היפנית מבוססת על ייצוא טכנולוגיה, אלקטרוניקה גבוהה ורכבים, במשך שנים נהנתה המדינה ממאזן סחר חיובי (הייצוא היה גדול יותר מהייבוא). לאחר רעידת האדמה שפגעה בכורים הגרעיניים במדינה בסוף 2011, נאלצה יפן לסגור כורים רבים ובמקביל לפנות לייבוא סחורות אנרגיה כדי לפצות על המחסור - מה שהגדיל את הייבוא משמעותית והוביל למאזן סחר שלילי.
למרות היחלשות המטבע כאמור, נותר מאזן הסחר היפני שלילי. ראשית ייבוא הדלקים התייקר משמעותית בגלל פיחות הין. שנית, כיוון שהייצוא היפני מתבסס על רכבים וטכנולוגיה - שווקים שלרוב אינם גמישים (כלומר דגמי 2013 מוזמנים כבר ב-2012 או אף לפני כן), טרם ראינו את השפעת פיחות המטבע באה לידי ביטוי באופן מלא.
לאור זאת, אני מעריך שהשינוי בכלכלה היפנית יחל לבוא לידי ביטוי באופן משמעותי יותר, רק לקראת סוף השנה או תחילת 2014 - אז יערכו הזמנות חדשות, ואלו יבואו לידי ביטוי במאזן הסחר, בקצב הצמיחה וכמובן בהתאם בשוק המניות, שמושפע מאוד מהחברות היצואניות.
יש לציין ששוק המניות היפני עורר השנה התעניינות רבה בקרב המשקיעים בארץ ובעולם ובמשך 7 חודשים (בין השפל באמצע נובמבר האחרון ועד לשיא באמצע מאי), הספיק המדד לזנק למעלה מ-80%, מאז נחלש וכעת רחוק משיאו בכ-5%. ההתעניינות הרבה מתבטאת בעובדה ש-2 מתוך 3 קרנות הסל האמריקניות (ETFs) שגייסו את מירב הכספים מתחילת השנה, היו על שוק המניות ביפן (DXJ, EWJ) - הן גייסו יחד למעלה מ-14 מיליארד דולרים.
- 3.יריב 22/07/2013 12:52הגב לתגובה זואפשר להריץ את הבורסה ולפחת את המטבע, אבל אין תקומה לכלכלה היפאנית. מדינה עם אוכלוסיה מצטמקת (בשנת 2050 יהיו שם רק 75 מיליון יפאנים לעומת 120 מיליון כיום) הזהרו והתרחקו.
- 2.שטויות 22/07/2013 08:26הגב לתגובה זופשוט ניתוח רדוד של אחת הכלכלות המרכבות בעולם. בלי התייחסות לזה שמדובר בכלכלה שפריון העבודה בה הינו גבוה במיוחד עד שאין מקום לשיפור. בלי התייחסות לכך שרוב הכלכלה והחברות הגדולות נשלטות על ידי תאגידיי היאקוזה. בלי התייחסות לתרבות המורכבת. זה ניתוח שעושים כלכלני שנה א' ....פיחות שווה מטבע נחלש שווה יותר ייצוא שווה שיפור במאזן התשלומים... ממש ניתוח רדוד
- 1.לתפארת מדינת ישראל מריצי מניות נהפכו ליועצים בחוק (ל"ת)דעתי 21/07/2013 13:34הגב לתגובה זו

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.