בחו"ל הכסף כן גדל על העצים - אג"חים בדירוג השקעה
רובנו גדלנו בצל האקסיומה שכסף לא גדל על העצים. אמת שמתערערת בימים אלו, בהם מדפסות הכסף בבנקים המרכזים בעולם מחליפות ראשי דיו בקצב מסחרר ובשוק האג"ח העולמי יש מספיק כסף לכל דורש, בתנאי שיש ברשותו תשקיף וחתם.
העובדות מדברות בעד עצמן:
- קצב ההנפקות של אג"ח קונצרניות בעולם עומד היום ברמה גבוהה יותר מזו של סוף 2007, תקופת שיא מבחינת גיוס כסף זול ואופוריה בשווקים.
- קצב ההנפקות של אג"ח זבל בשוק הקונצרני עומד היום על יותר מפי 2 מקצב ההנפקות בשנת 2007.
- תשואות האג"חים נמצאות ברמתן הנמוכה ביותר מאז ומעולם.
- מח"מ ההנפקות הממוצע כיום הינו מהארוכים ביותר ב-20 השנים האחרונות.
אג"חים בדירוג השקעה נסחרות היום בתשואות ומרווחים מאוד נמוכים מבחינה היסטורית, וכמובן נהנות מנזילות גבוהה ומהתיאבון הנמוך לסיכון בשווקים. חלק ניכר מהחברות שמנפיקות היום מנצלות את הכסף הזול בשוק האג"ח על מנת לבצע פדיון מוקדם באג"חים בריבית גבוהה ולגייס הון בריבית נמוכה לטווחים ארוכים.
חברות רבות בדירוג השקעה מנצלות את המצב להורדת שיעורי המינוף שלהן ולשפר את איתנותן הפיננסית הודות לכסף הקל בשווקים. מי שמשקיע בחברות האלה צריך לקחת בחשבון כי במחירים אלו לא נותר מקום רב לרווחי הון, לכל היותר יוכל ליהנות מזחילה בתשואה גבוהה במקצת מתשואות האג"ח הממשלתיות.
בגזרת האג"חים שאינן בדירוג השקעה המצב שונה. גם באג"חים האלו התשואות נמצאות בשפל של כל הזמנים, אך למרווחים שלהן מתשואות האג"ח הממשלתיות יש עוד כברת דרך לעבור על מנת להגיע לשפל. בממוצע מרווחי האג"חים האלו נעים סביב 600 נ"ב, כלומר מרווח של 6% מעל האג"ח הממשלתית. בשנת 2007 תיאבון השווקים לסיכון הביא את אותם מרווחים לשפל של עד 250 נ"ב.
נתון נוסף שנותן לנו פרספקטיבה היסטורית ביחס למחירי האג"ח הוא המרווח בין אג"חים שאינן בדירוג השקעה לאלה שבדירוג השקעה. אותו מרווח עומד היום ברמה של 325 נ"ב בעוד שבשנת 2007 עמד על 200 נ"ב.
גם חברות שאינן בדירוג השקעה מנצלות את הכסף הזול ומנפחות את מאזניהן. אולם, בניגוד לחברות בדירוג השקעה קיים מתאם גבוה מאוד בין מצב השוק לכמות ההנפקות של אותן אג"חים. מכאן שכל הרעה בשווקים תסגור במהירות את הצוהר של הכסף הקל ותותיר את החברות עם קשיים במחזור חוב - עורק החיים העיקרי של חלק גדול מהחברות האלו.
לסיכום, ניתן לומר כי משקיע המעוניין לשפר במעט את התשואה על האג"ח הממשלתית שברשותו ימצא לכך מענה בדמות אג"חים בדירוג השקעה. משקיע שמעוניין לנסות ולגרוף רווחי הון מהשקעה באג"חים זרות, ייאלץ לפנות לאג"חים שאינן בדירוג השקעה. ייתכן שבטווח הקצר זו השקעה שתצליח אך בטווח הארוך חברות כאלה צפויות לקשיים תזרימיים, ומשקיע בהן חשוף להפסדי הון.
- 1.זיסר קונה, אג"חי אלביט הדמיה עולים ויעלו עוד. (ל"ת)אגחיסט 14/11/2012 12:39הגב לתגובה זו

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.