וורן באפט
צילום: טוויטר

המניה המועדפת על באפט ולמה הוא הפסיק לקנות אותה ברבעון האחרון

השינויים בתיק ההשקעות של באפט מצביעים על כיוון מפתיע - מה המשקיעים יכולים ללמוד מהמהלכים של המשקיע האגדי?
אביחי טדסה | (7)

מניית ברקשייר האת'וויי BERKSHIRE HATHAWAY B, הציגה לאורך השנים ביצועים שהכו את מדדי השוק המרכזיים כמו ה-S&P 500. לאחרונה, באפט ביצע שינויים משמעותיים בתיק ההשקעות של החברה, כולל הפחתה ניכרת במניות אפל APPLE , המניה הגדולה ביותר בתיק, והחלטה להפסיק לבצע רכישות עצמיות (רכישה של מניות ברקייר עצמה). מה אפשר ללמוד מההתרחקות של באפט מאפל ומהשינויים האחרים בתיק? לכאורה אפשר להניח שבאפט פחות מאמין בשוק המניות - הוא צמצם דרמטית את ההשקעות במניות ברבעונים האחרונים והצטייד במזומנים.

רק לאחרונה הוא חזר לקנות, בעיקר מניות נפט, אבל לא בסכומים משמעותיים. עם זאת, כשמסתכלים על ההשקעות של באפט בשנים האחרונות מגלים את המניה המועדפת עליו - ברקשייר עצמה שהיא המניה הכי נרכשת בתיק ההשקעות של ברקשייר. לא בטוח שרבעון אחד שבו באפט לא קנה ברקשייר אחרי 6 שנים רצופות שבכל רבעון הוא רכש מניות, מעידות על חוסר אמון במניה. סביר יותר שבאפט פחות מאמין בשוק כולו ורואים זאת על רקע מגמת המימושים ברבעונים האחרונים. באפט יושב על מזומנים ומחכה להזדמנויות, ובינתיים הוא גם מחכה עם המשך השהקעה בברקשייר, אבל סביר להניח שהיא תמשיך להיות המניה המועדפת או בין המועדפות עליו בהמשך - היא פשוט נסחרת בדיסקאונט משמעותי על ערך נכסיה - סדר גודל של 15% מתחת לשוויה הכלכלי כפי שמעריכים האנליסטים. 

 

שינויים במיקוד ההשקעות של ברקשייר האת'וויי

במשך שנים נמנע וורן באפט מהשקעות משמעותיות במניות טכנולוגיה, בטענה כי אינו מבין לחלוטין את המודלים העסקיים של החברות בתחום. עם זאת, ב-2016 חל שינוי כאשר ברקשייר רכשה לראשונה מניות של אפל. השינוי הזה נתפס כנקודת מפנה בתפיסת ההשקעות של באפט, וההשקעה התבררה כאחת המוצלחות ביותר בתולדות החברה. 

עכשיו אפל כבר לא אטרקטיבית בעיני באפט כפי שהיה בעבר. במהלך 2024, ברקשייר מכרה כ-87% מהחזקותיה באפל, בטענה כי המכירות נובעות בין היתר משיקולי מס, אבל ברור שמדובר בחוסר אמון במחירה. עם זאת, מאז המימושים, המניה זינקה בכ-20%.

באפט שמאמין בבחינת חברות בהתאם לגישה המסורתית של רווחים והחזר השקעה, מימש את אפל כי ברמה של מכפיל רווח 35-40 היא יקרה מדי לטעמו. מדובר במכפיל רווח כפול מאשר היה בעשור האחרון. .

אפל; קרדיט: טוויטר

אפל; קרדיט: טוויטר

המכירות של ברקשייר גם הגיעו על רקע חולשה במכירות האייפונים של אפל במהלך השנה, והתוצאות האחרונות שלה היו מעורבות. ברבעון השלישי דיווחה אפל על רווח למניה של 1.64 דולר, מעט מעל תחזיות האנליסטים שצפו רווח של 1.60 דולר למניה, לצד הכנסות של 94.9 מיליארד דולר, גם הן גבוהות מהצפי של 94.5 מיליארד דולר. בחלוקה לפי תחומים, תחום האייפון רשם הכנסות של 46.2 מיליארד דולר, מעל הציפיות של 45.3 מיליארד דולר, בעוד שמכירות ה-Mac הגיעו ל-7.74 מיליארד דולר, מתחת לצפי של 7.9 מיליארד דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

בנוסף, ברקשייר הפחיתה את אחזקותיה גם במניות אחרות כמו שברון  CHEVRON CORP ,T-Mobile  T-MOBILE ,ובנק אוף אמריקה  BANK OF AMERICA , ונמנעה מרכישות מניות רדומות במהלך הרבעון השלישי של 2024. המהלך האחרון מעיד על גישה זהירה במיוחד, כאשר באפט בוחר להחזיק ברזרבה הגדולה ביותר אי פעם של מזומן וניירות ערך - 325 מיליארד דולר.

הר המזומנים והוויתור על רכישות עצמיות

הצמיחה הדרמטית ברזרבות המזומן של ברקשייר היא אחד האלמנטים המעניינים ביותר בדוחות האחרונים. בניגוד למנהלי השקעות אחרים, באפט מאמין שלמזומן יש תפקיד מרכזי, הוא משמש אותו כמעין "תחמושת" לרכישות גדולות כשהשווקים למטה. במהלך המשבר הכלכלי של 2008 למשל, ברקשייר ניצלה את יתרות המזומן שלה להשקעות במחירים אטרקטיביים, שהניבו תשואות יוצאות דופן. הצטברות רזרבות בסדר גודל כזה עשויה להצביע על כך שבאפט מזהה הזדמנויות דומות בעתיד הקרוב.

 

המניה שבאפט הכי מאמין בה

רכישה עצמית של מניות (Buybacks), היא כלי מועדף על באפט להחזרת ערך למשקיעים. כך החברה מצמצמת את כמות המניות שבמחזור, מה שמגדיל באופן אורגני את הרווח למניה (EPS). מאז 2018, ברקשייר הוציאה מעל 77 מיליארד דולר על רכישות עצמיות, יותר מכפול מהשקעותיה באפל. במשך 6 שנים, בכל רבעון באפט ביצע רכישה עצמית של מניות, למעט ברבעון האחרון.

וורן באפט; קרדיט: טוויטר

וורן באפט; קרדיט: טוויטר

הפסקת הרכישות העצמיות במהלך הרבעון השלישי מרמזת על אפשרות שבאפט חושב שמניית ברקשייר יקרה ביחס לממוצע שלה בעשור האחרון, או שהוא שומר על נזילות גבוהה כהיערכות לתיקון אפשרי בשוק. אבל אין בזה כדי לומר שברקשייר כבר לא מעניינת בתמחור הזה. ייתכן מאוד שמדובר בעצם בהערכה כללית ששוק המניות צפוי לרדת ולכן גם אין טעם לרכוש כעת את מניות ברקשייר. 

הכנה לתיקון בשוק או שינוי כיוון אסטרטגי?

באפט ידוע כמשקיע המתמקד בערך, ולאחר עלייה חדה של 25% במדד ה-S&P 500 ב-2024, השוק נראה לו יקר במיוחד. מכפיל הרווח של המדד עומד על 25.7 - גבוה ב-42% מהממוצע ההיסטורי. במקביל, אפל, המניה הגדולה במדד, מציגה הערכת שווי שקרובה לשיאים היסטוריים.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    הוא גם מכר את כל המניות של בטבע, ומאז המניה טסה.... (ל"ת)
    נו, אז???. 28/12/2024 13:42
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לרון 26/12/2024 09:32
    הגב לתגובה זו
    כדאי שיכנסו לגרף של אנליסט מניות ,שהיא קרן מניות "סולידית",כדי להבין את פעולותיו העכשויות של באפט ואת גובהו של השוק גם בארץ,כי השוק שלנו נגרר אחר ארה"ב ועצתי שאיש לא יתפלא כשיקרה מה שיקרה
  • יוסי כ 01/01/2025 14:43
    הגב לתגובה זו
    לא מובן בכלל מה כתבת
  • 2.
    שי.ע 26/12/2024 09:07
    הגב לתגובה זו
    החברות אם אם מצדיקות את המכפילים.ככה עושה משקיע חכם.
  • 1.
    מרקור 25/12/2024 23:08
    הגב לתגובה זו
    העולם נכנס לעידן ה AI והמחשוב הקוונטי והקריפטו. באפט עשה את שלו. הוא כבר לא רלוונטי לעתיד. מה שהוא משקיע תעשו ההיפך
  • א-ב 26/12/2024 08:25
    הגב לתגובה זו
    ובכל זאת נחשב לגדול המשקיעים. נראה לי שעולם כמנהגו נוהג. זבי חוטם ירוצו אחרי טרנדים חולפים ויקפצו מהשקעה להשקעה ואחרים הסבלניים יראו ערך בהשקעותיהם.
  • לרון 26/12/2024 09:16
    שישרוד עוד 20 שנה לכן זו צוואתו הפיננסית למשקיע הסביר! עד 130במקרה שלו!!
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.