ריביאן
צילום: אתר החברה

ריביאן מקבלת הורדת דירוג - מוצר טוב זה לא מספיק

בוול-סטריט צופים כי החברה תשרוף 4.8 מיליארד דולר ב-2024 על מנת לבנות את עסקיה, זאת לאחר שהשתמשה ביותר מ-5 מיליארד דולר בשנה שעברה. תזרים המזומנים החופשי צפוי להיות חיובי רק ב-2028
אדיר בן עמי |

יצרנית הרכבים החשמליים ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE נסחרת בירידות לאחר שקיבלה הורדת דירוג מאנליסט ברקליס, דן לוי, שהוריד את דירוג מניית החברה ל"החזק" מ"קנייה" ואת מחיר היעד ל-16 דולר מ-25 דולר. האנליסט שיבח את כלי הרכב של החברה אך ציין כי קיים לחץ על הביקוש, לחץ שיכול לנבוע מתמחור חלש יותר והפסדים גדולים יותר עבור ריביאן שעדיין צריכה לגייס הון. 

מכירות כלי הרכב החשמליים מבוססי הסוללה עלו ב-46% בשנת 2023, כאשר הצמיחה צפויה להימשך גם ב-2024. עם זאת, בוול-סטריט מעריכים כי קצב הצמיחה עלול להיות נמוך יותר לעומת הקצב ב-2023. בנוגע לריביאן, האנליסטים צופים כי החברה תשתמש כ-4.8 מיליארד דולר בכדי לבנות את עסקיה השנה, זאת לאחר שהשתמשה ביותר מ-5 מיליארד דולר ב-2023. תזרים מזומנים חופשי חיובי לא צפוי להגיע עד שנת 2028. מספר כלי הרכב שצפויים להימכר עד אותה שנה עומד על 300,000 רכבים, לעומת כ-50,000 יחידות שנמכרו בשנה האחרונה. 

בחודש דצמבר האחרון הודיעה החברה כי תם הסכם הבלעדיות עם ענקית הקמעונאות אמזון והיא יכולה כעת למכור מסחריות חשמליות לחברות אחרות. ריביאן ו-AT&T הודיעו באותו הזמן על תוכנית פיילוט בה נהגים של חברת התקשורת ישתמשו במסחריות החשמליות של ריביאן בשנת 2024. זה היה צעד משמעותי שכן זו הייתה העסקה הראשונה בה החברה מוכרת לצד שהוא לא אמזון. "אנו נרגשים לרכוש את רכבי ריביאן עבור צי הרכבים שלנו", אמר הארדמון וויליאמס, סגן נשיא בכיר ב-AT&T. "הפיילוט הזה הוא עוד צעד חשוב במאמצים המתמשכים שלנו לעבר קיימות, כשריביאן מציבה את הסטנדרט לדרישות המתפתחות של התחבורה המודרנית". 

ריביאן מייצרת את הטנדר החשמלי R1T, רכב ספורט רב תכליתי R1S ומסחרית שבה משתמשת אמזון להעברת חבילות. ענקית הקמעונאות הייתה משקיעה מוקדמת בריביאן ועדיין מחזיקה במניות החברה. עד לאחרונה, ריביאן לא יכלה למכור את המסחריות החשמליות שלה למישהו אחר פרט לאמזון וזה לא היה עניין גדול, היות וריביאן לא הצליחה ממש לעמוד בביקוש של אמזון לבדה.

אמזון הזמינה כ-100,000 מסחריות חשמליות, בעוד ריביאן ייצרה בערך 65,000 כלי רכב מאז הקמתה. רובם היו טנדרים ורכבים ללקוח הרגיל. ההחלטה להרחיב את בסיס הלקוחות של ריביאן היא הגיונית עבור שתי החברות. אמזון מחזיקה ב-16% מחברת ה-EV, כך שהיא מרוויחה כאשר ריביאן מצליחה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שבבי AI (AI)שבבי AI (AI)
IPO

המתחרה הסינית של אנבידיה מזנקת 500% ביום המסחר הראשון

גייסה בבורסה בסין 1.1 לפי 7.2 מיליארד והשווי קפץ ל-43 מיליארד דולר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

מור ת'רדס של יוצאי אנבידיה היא חברת שבבי AI סינית שנהנית מתנופה עצומה על רקע הגבלות הסחר בין ארה"ב לסין. כשכור ארה"ב אוסרת על משלוח שבבי AI מתקמדים לסין. אנבידיה פיתחה שב מיוחד שלא עוקף את ההגבלות האלו. הממשל הסיני רתח - הוא רואה בכך השפלה אמריקאית, והוא דרש מהחברות הסיניות שלא לקנות שבבי אנבידיה שמהווים תחליף לשבב הבלקוול. 

אנבידיה ציפתה למכור במיל 50 מיליארד דולר בשנה בסין וזה בעצם נעלם. את הוואקום הזה ממלאות כמה חברות שבבים סיניות מור ת'רדס וקמבריקון הן הבולטות - 

מור ת'רדס המכונה "אנבידיה של סין", פתחה את יום המסחר הראשון שלה בבורסת שנגחאי בזינוק של 502% - קפיצה שהפכה אותה לאחת ההנפקות החזקות ביותר מאז רפורמות 2019. החברה, שהוקמה ב-2020 על ידי ג'יאנג'ונג ז'אנג, בכיר לשעבר באנבידיה, גייסה 8 מיליארד יואן (כ-1.13 מיליארד דולר) - ההנפקה השנייה בגודלה השנה בסין, אחרי Huadian New Energy. מניית החברה נפתחה ב-650 יואן, לעומת מחיר IPO של 114.28 יואן, והגיעה לשווי שוק זמני של 305 מיליארד יואן - 43 מיליארד דולר (לעומת גיוס לפי שווי של 7.2 מיליארד דולר). 

הביקושים למניה חרגו מציפיות: החלק הקמעונאי נרשם פי 2,750 מההיצע, וההנפקה כולה משקפת אופטימיות גוברת ביכולת סין להשיג עצמאות טכנולוגית.מור ת'רדס מתמחה בשבבים לגרפיקה ולבינה מלאכותית (AI), ומשמשת חלופה מרכזית למעבדי אנבידיה, שמוגבלים כאמור על ידי סנקציות אמריקאיות. 

החברה פיתחה את ארכיטקטורת MUSA, התואמת CUDA של אנבידיה ומקלה על מעבר, ויצרה ארבעה דורות של שבבים מאז הקמתה. ההנפקה, לוותה בתמיכה ממשלתית, כולל אישור מהיר של 122 ימים מרגע הגשת הבקשה. זהו סמל נוסף למירוץ סין נגד ההגבלות, כאשר בייג'ין מקדמת חדשנות מקומית כחלק ממדיניות "עצמאות טכנולוגית".

אילוסטרציה של Rage bait. קרדיט: רשתות חברתיותאילוסטרציה של Rage bait. קרדיט: רשתות חברתיות

האם 2025 היא שנת הזעם? מילון אוקספורד טוען שכן

אוניברסיטת אוקספורד הכריזה כי המונח Rage bait הוא מילת השנה של 2025; המונח משקף את המעבר הרוחבי מהקליק בייט ומתוכן שמטרתו לעורר סקרנות, לתוכן שמטרתו להצית כעס ולהניע מעורבות ברשת

רן קידר |
נושאים בכתבה אוקספורד

הוצאת אוניברסיטת אוקספורד הכריזה כי המונח Rage bait, “פתיון שמעורר זעם”, נבחר למילת השנה 2025, לאחר הצבעה ציבורית שבה השתתפו עשרות אלפי גולשים. הבחירה משקפת את האופן שבו השיח האינטרנטי עבר בשנים האחרונות לשימוש גובר בתוכן שנועד לא ליידע או לבדר, אלא להכעיס. לפי מילון אוקספורד, המונח מתאר תוכן מקוון שנוצר במכוון כדי לעורר כעס, תסכול או סערה ציבורית, והכל למטרת הטראפיק, התגובות והשיתופים.

באוקספורד מסבירים כי Rage bait התבסס כשילוב של שתי מילים באנגלית, Rage (זעם) ו-Bait (פתיון), שהפכו יחד למונח מדויק של דור הרשתות החברתיות: לא עוד “קליק־בייט” שמבקש למשוך תשומת לב, אלא פתיון רגשי שמכוון לאזורים הפחות רציונליים של המשתמשים. לפי אוקספורד, השימוש במילה זינק פי שלושה בשנה האחרונה, מה שמאשש עד כמה תופעת “הכעס למטרות רווח” הפכה לחלק משגרה דיגיטלית.

לא על הזעם לבדו 

מאחורי הבחירה עמדה רשימה מצומצמת ובה מונחים נוספים, בהם Aura farming (חקלאות אאורה), יצירת תדמית "מגניבה" או מסתורית לצבירת מעמד חברתי, בעיקר ברשתות כמו טיקטוק. מונח נוסף הוא Biohack, המתייחס לשימוש בטכנולוגיה ובהרגלי חיים קיצוניים כדי “לשדרג” את הגוף. למרות הפופולריות של המונחים הללו, Rage bait זכה ברוב ההצבעות, אולי משום שהוא נוגע בעצב חשוף במיוחד בשיח המקוון של השנים האחרונות.

קאספר גראתווהול, נשיא תחום השפות באוקספורד, מסביר כי עצם קיומו של המונח, והעלייה החדה בשימוש בו, מעידים על כך שהציבור נעשה מודע יותר לטקטיקות המניפולציה שמופעלות עליו. “בעבר התוכן המקוון ניסה בעיקר לעורר סקרנות,” אמר, “אבל כיום הוא פועל על הרגשות שלנו ומושך אותנו להגיב. זה שינוי עמוק באופן שבו אנחנו חווים את הרשת.”

מעניין לציין שהמונח Rage bait איננו חדש לחלוטין: שימוש מוקדם בו תועד כבר ב-2002 בפורומי Usenet, בעיקר כביקורת על פרובוקציות ברשת. מאז הוא צמח להיות חלק משפת האינטרנט העולמית, ואף הוליד מונחים קרובים כמו Rage farming, המתאר יצירת סדרת תכנים מכוונת שנועדה להעצים כעס לאורך זמן, במיוחד בהקשרים פוליטיים ותחת הפצת מידע שגוי.