ריביאן
צילום: אתר החברה

ריביאן מקבלת הורדת דירוג - מוצר טוב זה לא מספיק

בוול-סטריט צופים כי החברה תשרוף 4.8 מיליארד דולר ב-2024 על מנת לבנות את עסקיה, זאת לאחר שהשתמשה ביותר מ-5 מיליארד דולר בשנה שעברה. תזרים המזומנים החופשי צפוי להיות חיובי רק ב-2028
אדיר בן עמי |

יצרנית הרכבים החשמליים ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE נסחרת בירידות לאחר שקיבלה הורדת דירוג מאנליסט ברקליס, דן לוי, שהוריד את דירוג מניית החברה ל"החזק" מ"קנייה" ואת מחיר היעד ל-16 דולר מ-25 דולר. האנליסט שיבח את כלי הרכב של החברה אך ציין כי קיים לחץ על הביקוש, לחץ שיכול לנבוע מתמחור חלש יותר והפסדים גדולים יותר עבור ריביאן שעדיין צריכה לגייס הון. 

מכירות כלי הרכב החשמליים מבוססי הסוללה עלו ב-46% בשנת 2023, כאשר הצמיחה צפויה להימשך גם ב-2024. עם זאת, בוול-סטריט מעריכים כי קצב הצמיחה עלול להיות נמוך יותר לעומת הקצב ב-2023. בנוגע לריביאן, האנליסטים צופים כי החברה תשתמש כ-4.8 מיליארד דולר בכדי לבנות את עסקיה השנה, זאת לאחר שהשתמשה ביותר מ-5 מיליארד דולר ב-2023. תזרים מזומנים חופשי חיובי לא צפוי להגיע עד שנת 2028. מספר כלי הרכב שצפויים להימכר עד אותה שנה עומד על 300,000 רכבים, לעומת כ-50,000 יחידות שנמכרו בשנה האחרונה. 

בחודש דצמבר האחרון הודיעה החברה כי תם הסכם הבלעדיות עם ענקית הקמעונאות אמזון והיא יכולה כעת למכור מסחריות חשמליות לחברות אחרות. ריביאן ו-AT&T הודיעו באותו הזמן על תוכנית פיילוט בה נהגים של חברת התקשורת ישתמשו במסחריות החשמליות של ריביאן בשנת 2024. זה היה צעד משמעותי שכן זו הייתה העסקה הראשונה בה החברה מוכרת לצד שהוא לא אמזון. "אנו נרגשים לרכוש את רכבי ריביאן עבור צי הרכבים שלנו", אמר הארדמון וויליאמס, סגן נשיא בכיר ב-AT&T. "הפיילוט הזה הוא עוד צעד חשוב במאמצים המתמשכים שלנו לעבר קיימות, כשריביאן מציבה את הסטנדרט לדרישות המתפתחות של התחבורה המודרנית". 

ריביאן מייצרת את הטנדר החשמלי R1T, רכב ספורט רב תכליתי R1S ומסחרית שבה משתמשת אמזון להעברת חבילות. ענקית הקמעונאות הייתה משקיעה מוקדמת בריביאן ועדיין מחזיקה במניות החברה. עד לאחרונה, ריביאן לא יכלה למכור את המסחריות החשמליות שלה למישהו אחר פרט לאמזון וזה לא היה עניין גדול, היות וריביאן לא הצליחה ממש לעמוד בביקוש של אמזון לבדה.

אמזון הזמינה כ-100,000 מסחריות חשמליות, בעוד ריביאן ייצרה בערך 65,000 כלי רכב מאז הקמתה. רובם היו טנדרים ורכבים ללקוח הרגיל. ההחלטה להרחיב את בסיס הלקוחות של ריביאן היא הגיונית עבור שתי החברות. אמזון מחזיקה ב-16% מחברת ה-EV, כך שהיא מרוויחה כאשר ריביאן מצליחה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

המדדים במגמה מעורבת; ויזה עולה ב-6%, רובינהוד נופלת ב-8%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה חוזים עתידיים

יום המסחר מתאפיין בתנודתיות חדה, לאחר דוחות חלשים של אורקל שגררו בתחילה ירידות חדות במדדי וול סטריט. החברה דיווחה על הכנסות ענן מתחת לציפיות והעלתה ב־15 מיליארד דולר את תכנון ההשקעות שלה בתשתיות בינה מלאכותית לשנת 2026. המשקיעים הגיבו בחשש, שכן אורקל נתפסת כאינדיקציה מרכזית לקצב ההשקעות בענף ה-AI. למרות הפתיחה המאתגרת, קונים נכנסו לשוק במהרה. מדד S&P 500 הצליח למחוק את רוב הירידות, ומדד נאסד״ק 100 צמצם ירידה של 1.6% ויורד כעת ב-0.6%. הדאו קופץ ב-1.3%. מנגד, מניית אורקל צונחת בחדות. 


החשש סביב מניות ה-AI הגדולות נמשך. מניית אנבידיה יורדת בכ-2.5% על רקע גל ירידות רחב יותר בקרב מניות קבוצת "שבע המופלאות". גם הביטקוין נסוג ביותר מ-2% ואף נפל לזמן קצר מתחת ל־90 אלף דולר, בעוד הדולר נחלש במעט. המשקיעים ממשיכים לשאול האם ההשקעות העצומות בתחום יצליחו להניב תשואה מספקת.


לאחר הסגירה היום יתפרסמו דוחות ברודקום, שנחשבים לבחינה נוספת של תיאבון השוק להשקעות בתחום השבבים והבינה המלאכותית. מניית החברה הכפילה את ערכה מאז אפריל, ובשוק מצפים לדוחות שיעמדו בתחזיות או אף יפתיעו מעט לטובה, לנוכח המשך הגידול בהוצאות של חברות הענן הגדולות.


האירועים התרחשו זמן קצר לאחר שהפדרל ריזרב הוריד את הריבית ברבע אחוז והציג תחזית כלכלית חיובית. המשקיעים אמנם קיבלו ביטחון מהאפשרות להמשך הורדות ריבית בשנה הבאה, אך הדגש המחודש על סיכוני ההשקעה בתחום ה-AI הוביל לעלייה מחודשת בתנודתיות. אנליסטים מציינים כי מגמה זו משקפת שוק שמרוכז באופן חריג סביב נושא אחד, בינה מלאכותית ואולי זקוק לפיזור רחב יותר של מנועי צמיחה.


תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה -  הניסוי הראשוני של רטטרוטייד מציג ירידה משמעותית במשקל ושיפור בכאבי ברכיים, אך שיעור נשירה גבוה בשל תופעות לוואי מעלה ספקות לגבי יכולת התמדה בטיפול והיקף השימוש האפשרי בעתיד