ריביאן
צילום: אתר החברה

ריביאן מקבלת הורדת דירוג - מוצר טוב זה לא מספיק

בוול-סטריט צופים כי החברה תשרוף 4.8 מיליארד דולר ב-2024 על מנת לבנות את עסקיה, זאת לאחר שהשתמשה ביותר מ-5 מיליארד דולר בשנה שעברה. תזרים המזומנים החופשי צפוי להיות חיובי רק ב-2028
אדיר בן עמי |

יצרנית הרכבים החשמליים ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE נסחרת בירידות לאחר שקיבלה הורדת דירוג מאנליסט ברקליס, דן לוי, שהוריד את דירוג מניית החברה ל"החזק" מ"קנייה" ואת מחיר היעד ל-16 דולר מ-25 דולר. האנליסט שיבח את כלי הרכב של החברה אך ציין כי קיים לחץ על הביקוש, לחץ שיכול לנבוע מתמחור חלש יותר והפסדים גדולים יותר עבור ריביאן שעדיין צריכה לגייס הון. 

מכירות כלי הרכב החשמליים מבוססי הסוללה עלו ב-46% בשנת 2023, כאשר הצמיחה צפויה להימשך גם ב-2024. עם זאת, בוול-סטריט מעריכים כי קצב הצמיחה עלול להיות נמוך יותר לעומת הקצב ב-2023. בנוגע לריביאן, האנליסטים צופים כי החברה תשתמש כ-4.8 מיליארד דולר בכדי לבנות את עסקיה השנה, זאת לאחר שהשתמשה ביותר מ-5 מיליארד דולר ב-2023. תזרים מזומנים חופשי חיובי לא צפוי להגיע עד שנת 2028. מספר כלי הרכב שצפויים להימכר עד אותה שנה עומד על 300,000 רכבים, לעומת כ-50,000 יחידות שנמכרו בשנה האחרונה. 

בחודש דצמבר האחרון הודיעה החברה כי תם הסכם הבלעדיות עם ענקית הקמעונאות אמזון והיא יכולה כעת למכור מסחריות חשמליות לחברות אחרות. ריביאן ו-AT&T הודיעו באותו הזמן על תוכנית פיילוט בה נהגים של חברת התקשורת ישתמשו במסחריות החשמליות של ריביאן בשנת 2024. זה היה צעד משמעותי שכן זו הייתה העסקה הראשונה בה החברה מוכרת לצד שהוא לא אמזון. "אנו נרגשים לרכוש את רכבי ריביאן עבור צי הרכבים שלנו", אמר הארדמון וויליאמס, סגן נשיא בכיר ב-AT&T. "הפיילוט הזה הוא עוד צעד חשוב במאמצים המתמשכים שלנו לעבר קיימות, כשריביאן מציבה את הסטנדרט לדרישות המתפתחות של התחבורה המודרנית". 

ריביאן מייצרת את הטנדר החשמלי R1T, רכב ספורט רב תכליתי R1S ומסחרית שבה משתמשת אמזון להעברת חבילות. ענקית הקמעונאות הייתה משקיעה מוקדמת בריביאן ועדיין מחזיקה במניות החברה. עד לאחרונה, ריביאן לא יכלה למכור את המסחריות החשמליות שלה למישהו אחר פרט לאמזון וזה לא היה עניין גדול, היות וריביאן לא הצליחה ממש לעמוד בביקוש של אמזון לבדה.

אמזון הזמינה כ-100,000 מסחריות חשמליות, בעוד ריביאן ייצרה בערך 65,000 כלי רכב מאז הקמתה. רובם היו טנדרים ורכבים ללקוח הרגיל. ההחלטה להרחיב את בסיס הלקוחות של ריביאן היא הגיונית עבור שתי החברות. אמזון מחזיקה ב-16% מחברת ה-EV, כך שהיא מרוויחה כאשר ריביאן מצליחה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סימבוטיק אתר החברהסימבוטיק אתר החברה
דוחות

מניית הרובוטיקה שמזנקת ב-40%

סימבוטיק עקפה את הציפיות עם הכנסות של 618.5 מיליון דולר ורווח מתואם של 58 סנט, הוסיפה את Medline כלקוחה חדשה וממשיכה להעמיק את השותפות עם וולמארט

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רובוטיקה


סימבוטיק Symbotic 12.95%  , שמפתחת מערכות רובוטיות מונעות בינה מלאכותית לאוטומציה של מחסנים ומרכזי הפצה, פרסמה דוחות חזקים לרבעון שהחזירו את המניה לקדמת הבמה. בשוק הגיבו במהירות, והמניה עלתה כמעט 40% ביום אחד, התאוששות חדה אחרי ירידה של 34% מן השיא שנרשם בתחילת נובמבר.


הכנסות החברה ברבעון הגיעו ל־618.5 מיליון דולר, לעומת ציפיות אנליסטים ל־604 מיליון דולר. הרווח המתואם זינק ל־58 סנט למניה, מול צפי של 6 סנט בלבד. במונחי GAAP, סימבוטיק רשמה הפסד קל של 3 סנט למניה, טוב מהתחזית להפסד של 4 סנט. במרווח הגולמי המתואם נרשם שיפור נוסף, ל־22.1%, לעומת 21.5% ברבעון הקודם ו־17.9% ברבעון המקביל אשתקד.


גם ברמה השנתית סימבוטיק המשיכה לצמוח במהירות. החברה סיימה את שנת הכספים עם הכנסות של 2.25 מיליארד דולר, עלייה של 24% לעומת השנה הקודמת, ועם רווח מתואם של 2.02 דולר למניה - לעומת 12 סנט בלבד בשנה שעברה. לרבעון הראשון של 2026 צופה סימבוטיק הכנסות של 610 עד 630 מיליון דולר. הקונצנזוס עמד על 611.5 מיליון דולר, כך שהחברה מציגה טווח מעט גבוה יותר מהתחזיות. החברה מנחה ל־EBITDA מתואם של 49–53 מיליון דולר, מעט מתחת לצפי האנליסטים שעמד על 54 מיליון דולר.


מנכ"ל החברה, ריק כהן, אמר בשיחת הוועידה כי סימבוטיק עמדה ביעדים לשנת 2025 עם צמיחה בהכנסות, הרחבת מספר המערכות הפעילות ושיפור ברווחיות. לדבריו, החברה נכנסת ל־2026 במטרה להעמיק פעילות מול לקוחות קיימים ולפתח הזדמנויות בשווקים נוספים.

הקשר עם וולמארט

וולמארט ממשיכה להיות לקוח מרכזי של סימבוטיק. בינואר רכשה סימבוטיק מוולמארט את פעילות Advanced Systems and Robotics (ASR), וחתמה עמה על "הסכם אוטומציה ראשי" לפיתוח, ייצור והתקנה של מערכות אוטומטיות לאיסוף והחזרת הזמנות אונליין ברמת החנות. במסגרת הסכם 2025 מפעילה החברה מספר מערכות רובוטיות להכנת הזמנות, כמענה לגידול במסחר המקוון.


סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)

סין מחרימה את התקשורת היפנית: עיתונאים יפנים הורחקו מתערוכת התעופה בז'והאי

העימות בין סין ויפן מחריף; על האסטרטגיה הסינית ועל מוקד העימות

רן קידר |

המתיחות הגיאופוליטית בין בייג'ינג לטוקיו, שמתמקדת בעיקר בסוגיית טייוואן, ממשיכה להסלים וגולשת כעת גם לזירות אזרחיות ומסחריות. בתקרית האחרונה, שהתרחשה במהלך נובמבר 2025, סין מנעה מעיתונאים יפנים וממוזמנים יפנים אחרים להשתתף בתערוכת התעופה הבינלאומית Airshow China בז'והאי - אחד האירועים החשובים ביותר בתחום התעופה האזרחית והביטחונית במזרח אסיה. התערוכה, שמשכה כ-60 אלף מבקרים, שימשה להצגת טכנולוגיות מתקדמות כמו מטוס הקרב J-20, מל"טי Wing Loong ומערכות הגנה אווירית. אלא שהשנה, לראשונה, הדלת נסגרה בפני נציגי יפן - צעד שנראה כחלק ממסע לחצים רחב ומתואם של בייג'ינג.

הרקע הישיר להסלמה הוא הצהרתה של ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י, בתחילת נובמבר 2025, כי טוקיו תשקול שימוש בכוח צבאי להגנה על אינטרסיה אם סין תפלוש לטייוואן. בייג'ינג הגיבה במהירות ובנחישות: אזהרות מסע לאזרחים סינים, הקפאת יבוא פירות ים יפניים, עיכובים בהקרנות סרטים יפניים, והחלטה דרמטית להפחית משמעותית את מספר הטיסות בין שתי המדינות עד מרץ 2026 - צעד שפוגע קשות בחברות התעופה היפניות ובתיירות הדו-צדדית (להרחבה: סין מגבירה לחץ כלכלי על יפן: הפחתת טיסות כתגובה למתיחות סביב טייוואן).

במקביל, משרד החוץ הסיני פרסם אזהרה חריפה לאזרחיו להימנע כליל מנסיעות ליפן, בטענה ל"סיכונים ביטחוניים" (להרחבה: סין מזהירה את אזרחיה: הימנעו מנסיעות ליפן על רקע מתיחות סביב טייוואן). תחת הכותרת הזו, גם תערוכת ז'והאי - שנחשבה עד כה לפלטפורמה בינלאומית פתוחה יחסית - הפכה לזירה של נקמה סמלית.

סוכנות קיודו היפנית דיווחה כי עיתונאי שאושר מראש קיבל הודעה פתאומית על ביטול האישור שלו. מארגני האירוע, בשיתוף חברת מסה פרנקפורט וממשלת מחוז גואנגדונג, אישרו ש"מספר אישורים בוטלו" אך סירבו לנקוב בשמות או להסביר. בפועל, כל בקשה שהכילה אזרחות יפנית או כתובת דוא"ל יפנית נחסמה אוטומטית - מהלך שפגע לא רק בעיתונאים אלא גם בנציגי חברות כמו מיצובישי הקי תעופה וקוואסאקי, שקיוו לבחון שיתופי פעולה אפשריים.

המהלך משקף שתי אסטרטגיות סיניות מקבילות: