ריביאן מקבלת הורדת דירוג - מוצר טוב זה לא מספיק
יצרנית הרכבים החשמליים ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE נסחרת בירידות לאחר שקיבלה הורדת דירוג מאנליסט ברקליס, דן לוי, שהוריד את דירוג מניית החברה ל"החזק" מ"קנייה" ואת מחיר היעד ל-16 דולר מ-25 דולר. האנליסט שיבח את כלי הרכב של החברה אך ציין כי קיים לחץ על הביקוש, לחץ שיכול לנבוע מתמחור חלש יותר והפסדים גדולים יותר עבור ריביאן שעדיין צריכה לגייס הון.
מכירות כלי הרכב החשמליים מבוססי הסוללה עלו ב-46% בשנת 2023, כאשר הצמיחה צפויה להימשך גם ב-2024. עם זאת, בוול-סטריט מעריכים כי קצב הצמיחה עלול להיות נמוך יותר לעומת הקצב ב-2023. בנוגע לריביאן, האנליסטים צופים כי החברה תשתמש כ-4.8 מיליארד דולר בכדי לבנות את עסקיה השנה, זאת לאחר שהשתמשה ביותר מ-5 מיליארד דולר ב-2023. תזרים מזומנים חופשי חיובי לא צפוי להגיע עד שנת 2028. מספר כלי הרכב שצפויים להימכר עד אותה שנה עומד על 300,000 רכבים, לעומת כ-50,000 יחידות שנמכרו בשנה האחרונה.
בחודש דצמבר האחרון הודיעה החברה כי תם הסכם הבלעדיות עם ענקית הקמעונאות אמזון והיא יכולה כעת למכור מסחריות חשמליות לחברות אחרות. ריביאן ו-AT&T הודיעו באותו הזמן על תוכנית פיילוט בה נהגים של חברת התקשורת ישתמשו במסחריות החשמליות של ריביאן בשנת 2024. זה היה צעד משמעותי שכן זו הייתה העסקה הראשונה בה החברה מוכרת לצד שהוא לא אמזון. "אנו נרגשים לרכוש את רכבי ריביאן עבור צי הרכבים שלנו", אמר הארדמון וויליאמס, סגן נשיא בכיר ב-AT&T. "הפיילוט הזה הוא עוד צעד חשוב במאמצים המתמשכים שלנו לעבר קיימות, כשריביאן מציבה את הסטנדרט לדרישות המתפתחות של התחבורה המודרנית".
ריביאן מייצרת את הטנדר החשמלי R1T, רכב ספורט רב תכליתי R1S ומסחרית שבה משתמשת אמזון להעברת חבילות. ענקית הקמעונאות הייתה משקיעה מוקדמת בריביאן ועדיין מחזיקה במניות החברה. עד לאחרונה, ריביאן לא יכלה למכור את המסחריות החשמליות שלה למישהו אחר פרט לאמזון וזה לא היה עניין גדול, היות וריביאן לא הצליחה ממש לעמוד בביקוש של אמזון לבדה.
- בנק הפועלים מוריד המלצה ומחיר יעד לסאפיינס: סטגנציה בצמיחה, מחיר יעד של 32 דולר
- אחרי מודי'ס: גם S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אמזון הזמינה כ-100,000 מסחריות חשמליות, בעוד ריביאן ייצרה בערך 65,000 כלי רכב מאז הקמתה. רובם היו טנדרים ורכבים ללקוח הרגיל. ההחלטה להרחיב את בסיס הלקוחות של ריביאן היא הגיונית עבור שתי החברות. אמזון מחזיקה ב-16% מחברת ה-EV, כך שהיא מרוויחה כאשר ריביאן מצליחה.
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע
ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030
השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.
עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31% בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.
אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
מיליארדר בין לילה
ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.
בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותטסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
טסלה Tesla 1.27% קרובה, יותר מאי פעם, ליעד אליו היא שואפת כבר שנים: הפעלת מערכת נהיגה אוטונומית מלאה ללא צורך בהשגחת נהג. לפי ניתוח חדש של פירמת ההשקעות פייפר סנדלר, הגרסאות האחרונות של תוכנת Full Self-Driving (FSD) מצביעות על קפיצה משמעותית בביצועים, מגמה שעשויה לאפשר לחברה להסיר נהגים מפקחים מניסוי הרובוטקסי שלה באוסטין.
הניתוח מבוסס על נתונים שנאספו על ידי FSD Community Tracker, אתר עצמאי המנטר את ביצועי המערכת. המדד המרכזי שנבחן הוא מרחק ממוצע עד ל”התנתקות קריטית”, אירוע שבו הנהג צריך להשתלט על הרכב באופן מיידי. לפי הנתונים, לאחר השקת גרסה 14.1.x באוקטובר, המרחק זינק מ־710 ק"מ ליותר מ־14,800 ק"מ. מדובר בשיפור הגדול ביותר שנמדד בארבע שנות איסוף נתונים. בפייפר סנדלר מציינים כי למרות שהגרסה העדכנית יותר, 14.2.x, הראתה ירידה מסוימת בביצועים, מגמה זו עשויה להשתנות עם הצטברות נתונים נוספים בשבועות הקרובים. בחברה מעריכים כי ככל שתתארך תקופת הניסוי בגרסה זו, המרחק בין התנתקויות יחזור לעלות.
שלוש שנות נהיגה ללא תאונה
מעבר למדדים הטכניים, הדוח כולל גם נתונים מניסוי הרובוטקסי באוסטין. מהמידע שנאסף עולה שהמתווה הנוכחי מצביע על מרחק של כ־64 אלף ק"מ בין תאונות, שבעה אירועים לאורך כ־450 אלף ק"מ. בהקשר למשתמש ממוצע בארה״ב, שנוסע כ־21 אלף ק"מ בשנה, מדובר בכשלוש שנות נהיגה ללא תאונה. הנתונים משליכים ישירות על הפיילוט של טסלה בתחום הרכב האוטונומי. אם מגמת השיפור תימשך, מעריכים בפייפר סנדלר כי החברה עשויה בקרוב להפעיל כלי רכב אוטונומיים באוסטין ללא נהג מפקח. האנליסט אלכסנדר פוטר אף שב ואישר את המלצת ה״תשואת יתר״ למניית טסלה עם מחיר יעד של 500 דולר.
מנכ״ל טסלה, אילון מאסק, תרם אף הוא לעלייה במודעות סביב יכולות התוכנה. בשבועות האחרונים טען כי גרסה 14.2.x מאפשרת לנהגים להסיט את מבטם מהכביש ואף לכתוב הודעות טקסט. אולם טענות אלו אינן מתיישבות עם החוק האמריקאי: ברוב מדינות ארצות הברית אסור לשלוח הודעות בזמן נהיגה, והכרה רשמית בנהיגה אוטונומית מלאה מחייבת אישור רגולטורי. נכון להיום, רק ויימו של אלפאבית מפעילה שירות רובוטקסי ברמה 4 עם היתרים מוגדרים ומגבלות גאוגרפיות. טסלה עדיין טרם קיבלה אישורים דומים, גם אם הנתונים מהניסויים האחרונים מצביעים על שיפור רלוונטי.
- המחיר של טסלה יורד באירופה - האם זה יגיע לישראל
- המהפכה הרובוטית - לא רק טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנת 2026: נקודת מפנה לענף כולו
ההתעניינות הגוברת בתחום הרכב האוטונומי אינה מוגבלת לטסלה. אנליסטים במורגן סטנלי סבורים כי שנת 2026 תהיה נקודת מפנה משמעותית לענף כולו, על רקע התקדמות מהירה ביכולות עיבוד, בבינה מלאכותית ובתכנון מערכות בטיחות. אנדרו פרוקו, אנליסט הרכב החדש של הבנק, אמנם מציג גישה מתונה יותר ביחס לפייפר סנדלר בנוגע למניית טסלה, אך מסכים כי המערכת האוטונומית של החברה מעניקה לה יתרון תחרותי מובהק. לדבריו, היכולת להציע נהיגה אוטונומית אישית ולא רק שירותי רובוטקסי עשויה לשנות את כללי המשחק בענף הרכב.
