ארגנטינה וצרפת בכוננות: כך תשפיע זכיה במונדיאל על כלכלת המדינות
אם הייתם שואלים כל אחד מ-27 מיליון המבקרים בברצלונה מדי שנה מדוע הגיעו לעיר והיכן עומד סעיף ההוצאות בהקשר של קבוצת הכדורגל - סביר להניח שמספר לא מבוטל מהם היה מהנהן. התיירות בברצלונה, שבשנים האחרונות הפכה לאחת הערים המתוירות בעולם, התרחבה ככל שההתפתחות של קבוצת הכדורגל, וגם לאו מסי שבינתיים עזב אותה, הייתה חיובית.
קשה להביא מספרים מדויקים לגבי מספר התיירים הספציפיים שבאו לראות כדורגל במדינה, אבל אבל דבר אחד בטוח: כשמדינה זוכה במונדיאל, היא זוכה בעוד כ-0.25% של צמיחה בחצי השנה שאחרי. לכן, מעבר לכבוד, ארגנטינה וצרפת כל כך רוצות לזכות בו.
אם רציתם דוגמא טובה להשפעת הכדורגל על הכלכלה במדינה, אז המוזיאון המקומי בברצלונה הופך לאחד היעדים המתוירים בעיר. כשזה קורה, אתה מבין את כללי המשחק: קבוצות כדורגל גדולות וכוכבים גדולים משפיעים על התיירות במדינה. עד המעבר לפריז סן ז'רמן, מאות אלפים חזרו מדי שנה מברצלונה עם חולצות של מסי. הזכיה של 2010 במונדיאל הפכה את ספרד ליעד מתויר יותר. את אינייסטה, לכוכב התורן של חנויות המרצ'נדייז. ספרד העלתה את קרנה מבחינה תיירותית. וזה מה שצרפת וארגנטינה רוצות לייצר - עוד דחיפה למשק.
שנה קודם המונדיאל ב-2010 וגם שנה אחרי - קבוצת הכדורסל של ספרד הביאה שתי אליפויות אירופה רצופות ופתאום - ספרד הפכה למדינת הספורט הטובה בעולם. לא רק זה, התיירות המשיכה להגיע אליה וחיזקה עוד יותר את מעמדה. כיום, מדריד וברצלונה, גם בזכות הכדורגל, הפכו לשתי ערים ברשימה של הערים המתוירות בעולם.
- מיליי ניצח בבחירות האמצע בארגנטינה - השווקים עולים
- הארגנטינאים עוברים לקריפטו כדי להגן על החסכונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אל תבכי בשבילי, ארגנטינה: מה עומד מאחורי הכלכלה הקורסת במדינה?
דירוג של חברת תיירות בריטית קבע בסוף השנה האחרונה כי פריז, בירתה של צרפת, היא בכל מקרה יעד התיירות מספר 1 בעולם. צרפת זכתה במונדיאל האחרון, אבל מליונים נוהרים דווקא בעקבות ההצלחה של פריז סן ז'רמן - שמספקת הצצה לכוכבים רגילים כמו וראטי ונייאמר, אבל בעיקר את מסי ואמבפה - שני הכוכבים שיפגשו בגמר הערב והחל ממחר יחזרו להתאמן יחד. למעשה, ברשימת עשר הערים המבוקשות ביותר, מלבד דובאי, שפתחה את שעריה להמוני תיירים בעולם ולישראלים רבים, וניו יורק - כולן מדינות שבהן הכדורגל מפותח מאוד. בין אם מדובר באמסטרדם, רומא, ברלין ולונדון.
האם זה מקרי? ואיך תשפיע הזכיה במונדיאל הערב על תיירות הפנים של צרפת או ארגנטינה? כיצד תשתנה תיירות הפנים של ארגנטינה בעקבות זכיה, אחרי שמסי הפך כנראה לשחקן ששינה את פני התיירות הקטאלונית.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אל תטעו, הזוכה במונדיאל הערב לא תשנה את התמונה הסטטיסטית: שמונה נבחרות בלבד זכו עד היום במונדיאלים - וכך זה יישאר גם אחרי המשחק. 5 פעמים עשתה זאת ברזיל, אחריה גרמניה ואיטליה עם 4 זכיות בגביע העולמי. ארגנטינה וצרפת, כמו אורוגוואי, זכו פעמיים בטורניר. והיו נבחרות שעשו זאת פעם אחת בלבד - אנגליה וספרד.
בואו נתחיל עם ארגנטינה, שם ההשפעה אמורה להיות הרבה מעבר לרבע אחוז במקרה של זכיה. למה? כי הכלכלה במדינה ספגה מכה כל כך קשה בשנים האחרונות ועכשיו זו דרך נהדרת לשקם אותה.
ארגנטינה סובלת מאינפלציה גבוהה - מעל 90%. היא ספגה מכות כואבות במגזר החקלאי ורוצה לייצב את המטבע וליצור עוד תעסוקה. התיירות, מאמינים שם, יכולה להזניק את המספרים. ואיך עושים את זה? אולי דרך זכיה הערב.
תרצו או לא, את הנתון הזה אי אפשר לכמת - צרפת, זוכת המונדיאל האחרון, רשמה שנת שיא של התיירות במדינה בדיוק באותה שנה - 2018. הם הכניסו למדינה 56 מיליארד יורו ושם הציבו יעד חדש - להגיע בעתיד ל-100 מיליון תיירים בשנה, אחרי שהגיעו ל-89 מיליון באותה שנה. לפני שנביא את הנתונים לאחר הזכיה במונדיאל האחרון, בואו נדבר על פריז. השנה, 2022, היא הביאה 33 מיליון לשם. מצד שני, המדינה סובלת ממשבר אנרגיה.
הנה כמה נתונים שעברו על כלכלת ותיירות צרפת בין 2018-2022, כלומר מיד לאחר הזכיה הקודמת במונדיאל. כמובן, הנתונים האלה לא מתבססים ברובם המכריע על משחקי המונדיאל, אבל די בהם כדי להצביע על מגמת העליה בשנה שאחרי. 5 נתונים חשובים:
ההשפעה על התיירות בעקבות הצלחה של כוכב ספורט או של נבחרת לאומית ממש לא קשורה רק לכדורגל. מייקל ג'ורדן העלה את קרנה של שיקגו בתקופת הזוהר שלו, אוסיין בולט הביא תיירים לג'מייקה בשיאו. אפילו מי שמסי יעמוד בצלו עד יום הפרישה - דייגו מראדונה, הפריח את בואנוס איירס. בלי הכדורגל, העיר הזאת הייתה נראית שונה לחלוטין.
- 2.החיים 18/12/2022 15:38הגב לתגובה זוכתבת עמדה מגוכחת אם אין לחם אז תוכלו עוגות ?
- 1.שלומי 18/12/2022 15:11הגב לתגובה זוהלוואי אמן ארגנטינה תנצח אני מתפלל לאלוקים על זה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
