אל תבכי בשבילי, ארגנטינה: מה עומד מאחורי הכלכלה הקורסת במדינה?
בבנק ישראל קוראים את הביקורות על העלאת הריבית, אוחזים ביד השנייה בעמודי הכותרות שמגיעים מארגנטינה - וצוחקים. בעוד שבישראל רוטנים על אינפלציה שמטפסת ל-5%, בטורקיה האינפלציה מזנקת לשיא של 70% ובארגנטינה - ל-90%. כשמסתכלים על הנתונים של המדינה מדרום אמריקה גם בהשוואה לשאר העולם, מבינים מדוע היא עברה כל כך הרבה משברים בעשור האחרון, מדוע האזרחים במדינה מעדיפים לקנות ולמכור בדולר, מאשר בפסו חסר היציבות, שכבר בשנות ה-90 הוצמד לדולר מתוך החשש לעתידו. פלא שהמדינה העלתה את הריבית ב-9.5% לבלום את עליית המחירים? ובכלל, איך הייתם מגיבים אם נגיד בנק ישראל, למשל, היה מעלה את הריבית - שפשפו את העיניים - ל-70%? כי זה בדיוק מה שקרה שם. רק לאחרונה, בעקבות המצב, פרסם הבנק המרכזי בארגנטינה סקר חודשי שלפיו תטפס האינפלציה השנה לשיעור של 95% - כלומר שיא של יותר מ-20 שנה. הכלי המרסן הוא כמובן הריבית. כשהיא עולה, המחירים אמורים לרדת. מתי? שאלה טובה. זה בדיוק מה שהאזרחים, אלה שעייפים אפילו מלהפגין כל יום ברחובות, שואלים. ארגנטינה כולה נמצאת תחת חששות כבדים. בבנק המרכזי מעריכים שגם בשנה הבאה המחירים יעלו ושיעורי אינפלציה יזנקו ביותר מ-80%. איך כל זה מסתדר במדינה שנחשבת לשלישית בגודלה באמריקה הלטינית? איך קרה שתמורת דולר אחד תצטרכו לשלם כמעט 170 פסו? הרי רק בחודש יוני השנה העריכו אנליסטים כי האינפלציה תגיע למספר מטורף של 72%. היום, ההערכה הזאת נראית כמו חלום. אל תטעו - השנה הזאת היא ממש לא הראשונה שבה המדינה סובלת מאינפלציה קיצונית. להפך, היא סובלת ממשבר חריף מאז 2008, שהלך והחמיר. ברגע שהרימה את הראש מעל למים, הגיעה פלישת רוסיה לאוקראינה וטרפה את הקלפים. בוא נצלול מעט למספרים: נכון לשנת 2021 עומד התמ"ג שלה על כ-491 מיליארד דולר. כלומר, התמ"ג לנפש במדינה שבה כ-46 מיליון איש עומד על כ-10,500 דולר בלבד. לשם השוואה, בשנת 2017 עמד התמ"ג על 900 מיליארד דולר, שמשקף, כמעט 20,000 דולר לנפש. שיעור האבטלה במדינה עומד על 8.4%. לשם השוואה, בשנת 2018 עמדה האינפלציה על 47% ובכך שברה שיא חדש עד אז. זו הסיבה שבגללה נאלץ הנשיא לשעבר מאוריסיו מאקרי לחתום על הלוואת חילוץ מטורפת של 57 מיליארד דולר, אותה קיבלה מקרן המטבע הבינלאומית, עם התחייבת להחזיר את הקרן תוך 3 שנים. עד היום, החוב הזה לא חזר אליה. הבעיה של ארגנטינה נעוצה, בין השאר, בגרעונות הענק שלה. אפשר בקלות להיזכר באמרה המפורסמת של הכלכלן סיימון קוזנץ, זוכה פרס נובל. "יש 4 סוגי מדינות בעולם", הוא אמר בציניות כדי להמחיש את מצבה של המדינה. "מפותחות, נחשלות, יפן, וארגנטינה". הגירעון הזה החל באותה הלוואה שהזכרנו קודם, שארגנטינה מתקשה להחזיר. לא לחינם הפכו המשקיעים שמחזיקים באג"ח של המדינה להיות פסימיים בנוגע לאפשרות שהכסף יחזור אליהם.
ב-2019 ארגנטינה הלכה למהלך בניסיון להקטין את הגרעון. היא מינתה את שר כלכלה חדש בגיל 37, מרטין גוזמן, מומחה בעל שם לענייני חובות, בניסיון לפתור את הגירעון שנוצר. הדוקטורט לא עזר. ביולי השנה הוא התפטר מתפקידו, עם חוב של 44 מיליארד דולר לקרן המטבע, אחרי שנתיים וחצי, אחרי שניסה להגיע להסדר לפריסת החוב תמורת צמצום הוצאות. בינתיים, החובות ממשיכים לרבוץ על המדינה. ומה היא עושה? מעלה עוד ועוד את הריבית כדי לעמוד בהסכם עם הקרן. תוסיפו לזה את חוסר היציבות של הממשלה, את מדיניות ההגירה חסרת השליטה, את הירידה בשיעור הילודה והתלות הגבוהה בהון זר ותקבלו מדינה בצרות. כיום, מה לעשות, מדובר באחת המדינות הכי לא יציבות בעולם. אולי קוזנץ צדק. באוגוסט השנה האזרחים יצאו לרחובות. הם לבשו בגדים שחורים והניחו זרי פרחים על הראש, צעד שנועד לאותת לממשלה שלהם: הכלכלה שלנו מתה. עם אינפלציה של 90%, שגורמת לך לחשוב פעמיים לפני שאתה מוציא פסו, סליחה - דולר אחד בשוק השחור, צריך לחשוב פעמיים. הם חפרו עמוק באדמה והניחו את המשכורות שם. "אין לנו מה לעשות עם הכסף", הסבירו. "השכר לא מספיק אפילו לגמור חצי חודש". אז מה עושים כעת במדינה כדי לגרום לשינוי? בעיקר מחכים וממשיכים לעלות את הריבית. שר הכלכלה החדש של המדינה (כזכור, גוזמן התפטר ביולי אחרי שנתיים וחצי) אמר לאחרונה כי בראש סדר העדיפויות נמצא הניסיון לבלום את המחירים, לטפל בחוב ולרסן את הוצאות הממשלה. ולא רק זה, הוא אפילו הבטיח להביא להחלטה שלא להדפיס עוד כסף, שנועד בסך הכל להביא את הממשלה למצב שבו היא שולטת בהוצאות שלה. האם לארגנטינה יש סיכוי לשרוד? תלוי. ההערכה הראשונה מדברת על כך שהמדינה לא תצליח להחזיר את החובות ותגיע למצב של חדלות פרעון. ההערכות מדברות על גרעון של יותר מ-150 מיליארד דולר, כולל החוב לקרן המטבע. בימים אלה המדינה מנסה לצאת מהסחרור באמצעות הסדר לפריסת החובות. אם זה יקרה, ינוטרלו חלק מההגבלות שהוטלו עליה והיא תוכל לצאת מהמצב. עד שזה יקרה, חלק מאזרחים שעדיין לא התייאש יוצא לרחובות בואנוס איירס ודורש מהנשיא, אלברטו פרננדז, לעשות משהו. אחרת, הם אומרים, המדינה עשויה להגיע לאבדון.
- 10.הכותב שכח שכאן המחירים היו ב$ והאינפלציה מעל 100% בשנה (ל"ת)קצת מציאות 05/12/2022 09:41הגב לתגובה זו
- 9.קורא 05/12/2022 09:31הגב לתגובה זולהצטרף לארגנטינה בשחיתות
- 8.מדינה 05/12/2022 08:54הגב לתגובה זולהגיע לאבדון,ומה שאצלנו ב 1985 היה סימפטום,בארגנטינה זה סינדרום בגלל האופי המדינתי,כמו ביפן עם שנים אבודות רבות של סטגפלציה בשל האופי היפני
- 7.אשל 05/12/2022 08:18הגב לתגובה זודעתי, כלי הריבית הוא כלי משחית שאם משתמשים בו יותר מדי זמן הופך את עצמו מהר מאוד למעודד אינפלציה . שר האוצר החדש צריך לבדוק מה נעשה בקופה הציבורית בשנה האחרונה ומי מושך את הבורסה הישראלית למטה.
- 6.מבין2 05/12/2022 07:51הגב לתגובה זואי אפשר לבזבז ולהרוס מה שביבי בונה הקדנציה שלהם, כי אין להם ביבי, רק שמאל
- 5.רבקה 05/12/2022 07:31הגב לתגובה זומבחינת גפני שגם ישראל תהייה כמו ארגנטינה כל עוד הוא מביא כסף למצביעים שלו מצב המדינה לא מעניין אותו
- 4.הסיבה: שחיתות 05/12/2022 00:22הגב לתגובה זוהסיבה למצב הקשה בארגנטינה היא השחיתות בגדולה שם ,מאוד דומה לשחיתות של ביבי וחבורת הפשע שלו
- תפסיקו לשנוא זה לא בריא ! (ל"ת)דן 05/12/2022 10:27הגב לתגובה זו
- ומה הסיבה 05/12/2022 08:55הגב לתגובה זואצלנו לשגשוג ושם לדירדור?
- 3.שתו לי גונזלס 04/12/2022 21:52הגב לתגובה זואני זוכר שקניתי אג״ח מדינה שלהם ב 27 סנט
- נכון 05/12/2022 08:56הגב לתגובה זואצלנו קיים רק יושר ללא אלימות WHATS SO EVER
- 2.נו. אז איפה הבעיה שם? לא הבנתי (ל"ת)יוסי2 04/12/2022 21:20הגב לתגובה זו
- הבעיה 05/12/2022 08:59הגב לתגובה זוכל מדינה והמנטליות שלה רוסיה דיקטטורית,איטליה מאפיונרית,דנמרק דוגמא לאיכות וכן הלאה
- 1.כתבה קצת שטחית שלא מסבירה איך המדינה הגיעה למצבה הקשה (ל"ת)יוסי 04/12/2022 21:17הגב לתגובה זו
- לא ניתן 05/12/2022 09:01הגב לתגובה זופשוט זו עובדה,למה סיציליה מאפיונרית?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
