פדרל ריזרב
צילום: federal reserve

פרוטוקולי הפד: מספר העלאות של 0.5% ומעבר ממדיניות ניטרלית למחמירה

המשתתפים בישיבת הפד שהתקיימה לפני 3 שבועות המשיכו להביע דאגה מפני האינפלציה, שהוזכרה 60 פעם בפרוטוקולים, ומחויבים ונחושים לנקוט באמצעים הנחוצים להחזיר את יציבות המחירים - העלאת ריבית וצמצום המאזן
גיא טל | (1)

הפרוטוקולים של ישיבת הפד בנוגע להחלטת הריבית התפרסמו כנהוג שלושה שבועות לאחר הישיבה עצמה. מיד לאחר הפרסום נחלשו הירידות בוול סטריט, אולם מאז התהפכה המגמה והעליות חזרו להתחזק ואף חצו את רף ה-2% במדד הנאסד"ק, לאחר מכן הם חזרו להחלש לאזור ה-1.5%. 

באותה ישיבה שהתקיימה לפני שלושה שבועות הוחלט על העלאת ריבית של 0.5% לראשונה מאז שנת 2000 לנוכח האינפלציה שבינתיים מסרבת לרדת. הנתון האחרון שפורסם ביחס לחודש אפריל הצביע על עליית מדד המחירים לצרכן ב-8.3% בשיעור השנתי, מה שמעמיד את שיעור האינפלציה באזורים בהם לא ביקר כבר ארבעה עשורים. המילה "אינפלציה" הופיעה בפרוטוקולים 60 פעם, והיא מהווה את הדאגה המרכזית של בכירי הפד. 

מספר נקודות חשובות עולות מהפרוטוקולים. רוב המשתתפים מעריכים כי העלאה של חצי אחוז "תהיה ראויה גם בפגישות הבאות", כשהמשמעות היא העלאת ריבית חדה ומתמשכת יותר ממה שצפו עד כה בשוק. 

עוד נרשמו התבטאויות בעד מעבר מ-"מדיניות ניטרלית" ל-"מדיניות מחמירה".  בשוק צפו עד כה שהריבית תהיה באזור 2.5% עד 2.75% בסוף השנה, מה שרבים מחשיבים כ"שיעור ריבית ניטרלי". ההתבטאויות האלו רומזות, שוב, על העלאה חדה יותר של הריבית, שתגיע ככל הנראה לשיעורים גבוהים יותר. 

עוד נכתב בפרוטקול: "כל המשתתפים אישרו מחדש את המחויבות החזקה והנחושה שלהם לנקוט בצעדים ההכרחיים לשחזר את יציבות המחירים. למטרה זו, המשתתפים הסכימו שהוועדה צריכה לשנות במהירות את העמדה של המדיניות המוניטרית לעבר מצב נייטרלי באמצעות שני דברים: העלאת טווח היעד של שיעורי הריבית של קרנות הפד וצמצום המאזן של הפד". 

בנוגע למאזן, התוכנית היא לצמצם אותו באופן הדרגתי בסכום שיגיע ל-95 מיליארד דולר עד אוגוסט, כולל 60 מיליארד באגרות חוב ו-35 מיליארד במשכנתאות. 

בכירי הפד הביעו דאגה שסיכוני האינפלציה מוטים כלפי מעל וגוברים על החשש מפני האטה כלכלית לנוכח המלחמה באוקראינה ושאר גורמי החוסר וודאות. משתתפי הפגישה הסכימו שהתחזית הכלכלית סובלת מאי ודאות גדולה ושהחלטת המדיניות צריכה להיות תלויה בהתפתחויות וממוקדת בהחזרת האינפלציה לתחום היעד של עד 2% יחד עם שמירה על שוק עבודה חזק. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שלום ריבת ביי ביי נדלן (: (ל"ת)
    מה נעשה עם מליון ממשכנתא ? חחח 26/05/2022 00:58
    הגב לתגובה זו
וול סטריט מסחר בורסה
צילום: רוי שיינמן

שער הדולר מזנק ב-1.1%, קמטק תזנק מחר במעל 12%

צוות גלובל |

במסחר דליל במיוחד מזנק שער הדולר ב-1.1% ל-3.32 שקלים לדולר. דולר שקל רציף 0.27%  

נזכיר שיש מתאם הפוך בין הכיוון בוול סטריט לבין הכיוון בשער הדולר. כאשר יש ירידות בוול סטריט הערך הדולרי של החשיפה יורד והגופים המוסדיים קונים דולרים וההיפך. היום הם בצד הקונים ובאין מוכרים - שער הדולר מזנק. כמו כן, יש חשש מסוים שהעיכובים בהחזרת גופות החללים יובילו להמשך המערכה בעזה, וזה מגדיל את אי הוודאות והרצון להחזיק נכסים שנתפסים כבטוחים כמו הדולר והזהב.  


מניית קמטק קמטק 9.97%  מזנקת בוול סטריט ב-3%, והיא בפער ארביטראז' חיובי מרשים של 12% 


סקירת וול סטריט - הירידות במדדים מתמתנות; צים קופצת ב-4%, קאמטק עם 3%



מוקדם יותר היום: 

החוזים על המדדים המובילים בוול סטריט בירידה. החשש מהחמרה במשבר בין טראמפ לשי בין ארה"ב לסין עולים מדרגה כשסין של שי הגבילה חברות ספנות של ארה"ב מלפעול מול חברה בקוראיה הדרומית - שי לא מוותר - מגבלות על חברות ספנות אמריקאיות; החוזים יורדים. הירידות החלו כבר בבוקר בשווקי אסיה, התרחבו לאירופה ומגיעות לשוק האמריקאי כשהנאסד"ק מוביל את הירידה עם מינוס 1.3%.  

מצב AI  של גוגל. קרדיט: רשתות חברתיותמצב AI של גוגל. קרדיט: רשתות חברתיות

השמועות על מותו של חיפוש גוגל היו מוגזמות

השקתו בישראל של מצב AI של גוגל, מספר חודשים לאחר שהושק בארה"ב, היא עוד שלב בשינוי הדרמטי שעובר מנוע החיפוש הקלאסי, שעליו התבסס הטראפיק לאתרי תוכן עד כה, והמשמעות היא שעולם התוכן וה-SEO בעיצומה של מהפיכה 

רן קידר |
נושאים בכתבה GOOGLE גוגל AI

מצב AI של גוגל Alphabet 0.53%   הושק בישראל וב-50 מדינות נוספות לפני כשבוע, לאחר שהיה זמין למשתמשים אמריקאיים מסוף יוני. אלו הן חדשות דרמטיות לאתרי התוכן ולתעשיית ה-SEO האדירה שהתפתחה סביב מנוע החיפוש הישן של גוגל. בקצרה, "מצב AI" של גוגל הוא ממשק חיפוש חדשני שמבוסס על טכנולוגיית שיחה פתוחה עם בינה מלאכותית, ומציע חוויה שונה מהחיפוש המסורתי. במקום להציג רשימת קישורים, המערכת מייצרת תשובה אחת מקיפה ומבוססת תובנות, תוך שימוש במודל השפה Gemini. התשובה נבנית תוך פיצול השאלה למרכיבים שונים, ביצוע מספר חיפושים במקביל ואיחודם לתוכן אחד רציף. המשתמשים יכולים להקליד, לדבר או לשלוח תמונות כחלק מהשאלה, ולקבל מענה שמאפשר המשך דיאלוג, הבהרות, השוואות ותכנון פעולות, והחיפוש הופך מתגובה ליניארית לדינמיקה מתמשכת.

פחות זה היותר החדש 

הדבר הוא חידוש גדול עבור משתמשי הקצה אבל טלטלה אמיתית לאינטרנט כולו. השירות, כאמור, זמין כבר כ-4 חודשים בארה"ב, ויש סביבו כבר תובנות, ביניהן, הטענה שהדבר פוגע קשות בתנועה האורגנית של אתרי תוכן. גוגל, מצידה, חשפה נתונים פנימיים של החברה וטוענת שבפועל המצב שונה. למשל, סמנכ”לית ראשית של מחלקת החיפוש בגוגל, העלתה פוסט שאומר כי נפח הקליקים האורגניים שמועברים מאת גוגל לאתרים נותר “למען הרוב יציב ביחס לשנה שעברה”. עוד נטען כי איכות הקליקים אף עלתה במעט, כלומר, גולשים שנכנסים דרך תוצאות חיפוש נשארים זמן רב יותר במקום, ולא “קופצים” חזרה מיידית.

בנוסף, גוגל מדגישה שהיא מפתחת כלים למפרסמים שמנסים להסתגל לתנועה מופחתת, למשל באמצעות מנויים, ניוזלטרים או מודלים של מיקרו־תשלומים.

מצד שני, ישנם מחקרים שמצביעים על כך ששיעור החיפושים שמסתיים באפס קליקים (כלומר, המשתמש אינו לוחץ על אף אתר מתוצאות החיפוש) עלה מ-56% במאי 2024 ל-69% במאי 2025. עוד מחקרים טוענים כי באותן חיפושים שבהם מופיע תמצות AI בראש, שיעור ההקלקות נמוך במיוחד, וחלק מהמחקרים מדברים על הקלקה של פעם בכל 100 חיפושים. מספר בעלי אתרים טוענים שהם ראו ירידות של עד 60% בתנועה החודשית לאחר מעבר לסקירת AI ולאחר מכן למצב AI.

מי הזיז לי את הטראפיק? 

כך או כך, אתרים שהסתמכו על טראפיק אורגני או ממומן מגוגל מוצאים את עצמם במציאות חדשה. אם הכנסה של אתר מתבססת על העמוד הראשי שלי, שמכיל מודעות, באנרים ועוד, מצבו יתערער משמעותית. הפחתה במספר הקליקים תפגע כנראה במודל ההכנסות שלהם ועלולה אף לשמוט את הקרקע מתחת למודל העסקי שלהם. ייתכן ואתרים יצטרכו לשנות את אסטרטגיית התוכן כדי להישאר רלוונטיים, כך שיכיל תכנים מורכבים ותובנות ייחודיות ובשורה התחתונה: ערך מוסף שיניע את המשתמשים להמשיך לאתר עצמו ולא להישאר בעמוד התמצות. 

בכל מקרה, התופעה הזו אינה רק של גוגל, היות ו-OpenAI כבר השיקו את מצב "Search" ב-ChatGPT ועבור אתרי התוכן, והטראפיק לו הם זקוקים כדי להמשיך ולהתקיים, המשמעות דומה. או כמו שסונדאר פיצ'אי הציג זאת כבר ב-2024, זוהי "מהפיכה בעולם החיפוש". מבחינת גוגל, הצגת פרסומות בפיצ’רים האלו טרם החלה בישראל ובמדינות שבהן הושק השירות לאחרונה, אך בארצות הברית ישנן פרסומות, ועל פי נתוני גוגל, הם עדיין מהוות כ-48% מהכנסות החברה במחצית הראשונה של 2025, ללא שינוי מהתקופה המקבילה ב‑2024.